Hautajaisten järjestämisestä ongelma
Mieheni, lasteni isä, kuoli äkillisesti tällä viikolla. Tietysti ensimmäiset päivät oli aika sekavia koko tilanteen vuoksi. Aikomuksena oli kuitenkin alkaa järjestää hautajaisia sitä mukaa kuin se on mahdollista. Tänään kävi ilmi, että miehen vanhemmat oli jo olleet yhteydessä erääseen hautaustoimiston sekä myös seurakuntaan hautajaisten järjestämisen vuoksi. Emme olleet miehen kanssa naimisissa, mutta käytännössä olen kuitenkin miehen lähin omainen. Nyt miehen vanhemmat on jo suunnitelleet, että hautajaiset järjestetään heidän kotipaikkakunnallaan. Miten miehen vanhemmat voi tehdä tällaista? Eikö tämä kuitenkin ole minun asiani hoitaa?
Kommentit (213)
No mutta kai anopillasi kuitenkin on oikeanlaiset hautajaisvaatteet, ettei sinun siitäkin nyt tarvitse tässä vielä loukkaantua? Kun on tuota surua ja järjestelyä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa puhua mahdollisimman pian miehen vanhempien kanssa. He eivät välttämättä ajattele kunnolla kerta kuolema on ollut äkillinen, eikä silloin ole välttämättä ehditty keskustella hautajaisiin liittyvistä toiveista miehen/perheen kanssa. Sinulla puolisona on kuitenkin sananvaltaa hautajaisiin liittyen vaikka ihan kaikkea vanhempien ehdotuksia ei kannata lytätä. Oman lapsen kuolema on aina traumaattista vaikka lapsi olisikin aikuinen. Yleensä puoliso on kuitenkin se, joka hautajaiset järjestää.
Se on tarkoituksena. Sain tänään kuulla asiasta miehen siskolta, joka oli kuullut asiasta vanhemmiltaan ja ihmetellyt mitä nämä tekevät. En vaan voinut vielä tänään soittaa heille koska en tosiaan olisi tiennyt mitä sanoa.
Hautajaisten järjestäminen ei onnistu edes ihan heti, koska niin moni asia on vielä kesken kuolemansyynselvityksestä alkaen. Minä olen tähänkin asti hoitanut asiaa viranomaisten kanssa.
He ovat varmasti shokissa. Monet alkavat silloin tekemään automaattiohjauksella tuttuja asioita. Ehkäpä miehen siskokin voisi puhua vanhemmilleen, jos asia on vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole omainen ellei mies sitä eläessään ole viranomaisille kirjannut. Eli vanhempien vastuulla järjestää näillä tiedoilla
Kyllä avopuoliso on ensisijaisesti se joka vastaa vainajan asioista.
Kun lähimmät ovat lapset niin heidän huoltajansa. Eli täsdä tapauksessa avopuoliso jos hän on lasten äiti.
Jos ei ole, lasten huoltaja
Haudata ei saa ilman hautauslupaa (lääkäriltä). Kuka on se omainen, jolle tuo hautauslupapaperi annetaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhemmilla ole mitään automaattista oikeutta sekoittaa pakkaa toimimalla omavaltaisesti.
Ei, mutta heillä on oikeus shokkitilaan, jossa saattaa alkaa pakkomielteisesti toimimaan eikä tajua pysähtyä miettimään mikä olisi kaikkien surevien kannalta paras ja kuolleen toive. Toivottavasti ap. saa pian puhuttua heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä miehesi on kirjoilla? Sinne tulisi haudata. Onnistuu muuallekin, mutta tietääkseni maksaa. Vai onko heillä sukuhauta? Soittaisin molempien paikkakuntien seurakuntiin ja kysyisin ohjeita.
Täällä pk-seudulla, ollut opiskeluajoistaan alkaen. En tiedä heidän sukunsa hautapaikoista, tiedän vaan millä hautausmaalla miehen toiset isovanhemmat on.
Hautausluvan tarvitsee, sitä ei vielä ole saatu, mutta se toimitetaan minun kauttani.
Puhu appivanhempiesi kanssa! Liian paljon tulee vihaa ja väärinkäsityksiä siitä, että ei kommunikoida kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Haudata ei saa ilman hautauslupaa (lääkäriltä). Kuka on se omainen, jolle tuo hautauslupapaperi annetaan?
Minä. Olen myös hoitanut kaiken viranomaisten kanssa ensihetkistä alkaen.
Outo seurakunta, jos suostuu hautausjärkestelyihin vain iäkkäiden vanhempien toimeksiantamana tilanteessa, jossa vainajalla oli lapsia ja pitkäaikainen avopuoliso, joka on myös vainajan lasten äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pääsette järjestelyistä sopuun vanhempien kanssa. Heille tuska on varmasti todella suuri, onhan se aina väärä järjestys, kun lapsi lähtee ennen vanhempaa.
Osanottoni ap <3
Tietenkin avopuoliso järjestää hautajaiset, jos vain voimia riittää. Ja päättää, mihin vainaja haudataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään pappi ei suostu hautaamaan ilman sitä hautauslupaa. Joka on siis sinulla, kunhan aikanaan sen saat. Ei taida appivanhempasi käytännössä voida järjestää hautajaisia, vaikka yrittäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Puhu appivanhempiesi kanssa! Liian paljon tulee vihaa ja väärinkäsityksiä siitä, että ei kommunikoida kunnolla.
Totta kai puhun, mutta mistä minä olisin voinut tietää, että he alkavat muutaman päivän jälkeen järjestää jo hautajaisia, minulta mitään kysymättä? Ei suoraan sanoen tullut sellainen vaihtoehto mieleenkään. Että eipä se kommunikointi ole sieltä heiltä päinkään ollut ihan kunnollista.
Vierailija kirjoitti:
Outo seurakunta, jos suostuu hautausjärkestelyihin vain iäkkäiden vanhempien toimeksiantamana tilanteessa, jossa vainajalla oli lapsia ja pitkäaikainen avopuoliso, joka on myös vainajan lasten äiti.
Periaatteessa hautauslupaa ei tarvita silloin kun hautajaisia oletaan järjestellä. Se tarvitaan vasta ennen hautajaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai puhun, mutta mistä minä olisin voinut tietää, että he alkavat muutaman päivän jälkeen järjestää jo hautajaisia, minulta mitään kysymättä? Ei suoraan sanoen tullut sellainen vaihtoehto mieleenkään. Että eipä se kommunikointi ole sieltä heiltä päinkään ollut ihan kunnollista.
Toivottavasti saat myös omaan shokkitilaasi apua ja pystyt tajuamaan heidänkin järkytyksen. Ja osanottoni. Tuollainen menetys on todella traaginen ja menee kauan ennen kuin asiaa edes tajuaa.
Et ole lähiomainen, jos olette avoliitossa.
Tämä on yksi ongelma avoliitoissa, myös juridisesti. Jos alaikäisiä lapsia, heille edunvalvoja.
Olisin pitänyt anoppia hulluna jos tämä olisi alkanut sooloilla mihin mieheni ja lasteni isä haudataan. Kyllä avopuoliso on läheisin omainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hautauslupaa ei tarvita silloin kun hautajaisia oletaan järjestellä. Se tarvitaan vasta ennen hautajaisia.
Joo mutta kun alkaa järjestellä hautajaisia niin kyllä seurakunta ja hautaustoimisto kysyy, että oletteko te vainajan ainoat lähiomaiset. Ja kun käy ilmi, että hups onhan vainajalla lapsiakin ja (avo)puolisokin, niin nuo tahot kysyvät kyllä, että miten olette keskenänne sopineet kuka järjestää hautajaiset ja mikä on muiden lähiomaisten kanta hautajaisiin ym vastaavaa.
Vihkiminen ei sattuisi ja kuoleman sattuessa olisi lesken asema ihan toinen.
Miten ihmiset jaksaa avioliiton sijaan näpertää testamenteilla? Tokko se lasten perimisoikeutta vie vaikka olisi keskinäinen testamentti?
Kun alaikäisille jää joku isompi omaisuus on huoltajan tehtävä vuosittain lasten varoista tilitys ddv-virastolle.
Ei vanhemmilla ole mitään automaattista oikeutta sekoittaa pakkaa toimimalla omavaltaisesti.