Onko Tukholma jotenkin Helsinkiä parempi tai suurempi kaupunki?
Kommentit (35)
Tuo on kyllä totta, että koko Ruotsia ei voi yleistää Tukholman trendi- tai hienostoalueeksi. Voi katsoa vaikka pari Keski- tai Pohjois-Ruotsiin sijoittuvaa elokuvaa niin varmaan näkee sitä peruspohjoismaista arkea.
Mä kyllä rakastan Tukholmaa. Arkkitehtuuria, puistoja, linnoja, vettä. Olen kiinnostunut muodista ja museoista. Tukholma on Pariisin ja Rooman ja New Yorkin kanssa minulle maailman top viidessä. Asunnon omistamissysteemiä pidän huonompana kuin Suomessa. Mutta ehkä se on tottumuksesta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä jossain Tenstassa on varmaan oma jännityksensä asua.
Olen asunut sellaisessa paikassa että käytin Tenstan metroasemaa.
Siinä läävässä ei ole mitään ihailtavaa. Sori.
Stokholm = Ostosatama. Helsinginfors = no ...
Moskova - joku, mikä lie ollut joskus 1400-luvulla ....
Porvoon :) kaupunki perusttetu jo, jo mits oli 1300-luvulla?
(dimatsun esi-isitkin nuolivat jo toistensa hanureita ....)
Ahdistava, jakomielinen, iloton, pintakorea.
Tukholmassa olen onnellinen koska rakastan kauneutta. Vehreyttä, vanhoja kauniita kerrostaloja, puutaloja, merenlahtia, kauniita ihmisiä ja kukkia. Kukat on ensimmäinen mihin kiinnitön huomiota. Helsingistä ne puuttuu. Välillä tulee mieleen joku itäisen naapurimme kaupunki.
Olen miettinyt että miksi kauniit kukkaistutukset puuttuvat Suomesta? Raha, sää vai vandalismin pelko?
Toki Tukholmassakin on huonoja puolia kuten liikenne yöllä hetkellä kun Slussen on remontissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi on aina ollut Suomea rikkaampi ja länsimaisempi ja kyllähän se näkyy ja tuntuu Tukholmassa. Ruotsalaisten varallisuus ja tyylitietoisuus on silmiinpistävää. Autotkin on hienompia. Ruotsissahan ei ole autoveroa.
Huoh tätä kolonialistista narratiivia. Norja on vielä vauraampi, eipä silti norjalaiset ylpistele tai suomalaiset pyllistele sinne suuntaan. Ruotsalaisten tyylitaito? Meinaat varmaan Tukholmaa? :D Älä yleistä koko maata Östermalmiksi.
Voisitteko joskus kritisoida Ruotsia tuon alemmuudentuntoisen määkimisen sijaan? Suomen ja Ruotsin ero ei ole iso millään mittarilla, puhutte kuin verrattaisiin Venezuelaa ja Sveitsiä. Ihan älytöntä että Suomea pidetään köyhänä, vaikka kuuluu maailman korkeimpien elintason maihin.
Ei suomalaiset suhtaudu Viroonkaan noin.
Jep, juurinkin näin. Aina löytyy tätä suomenruotsalaisten propagandan levittäjää ´´Suomi köyhä ja takapajuinen, ja saa olla Ruotsille ja erityisesti ruotsinsuomalaisille ikuisesti kiitollisia sivistyksen ja vaurauden tuomisesta tänne peräseuduille´. Levy lähtee pyörimään. Plus siihen sitten r´ussofobiaa, jossa kaikki idästä tuleva on jotenkin ala-arvoisempaa ja negatiivista.
Suomeen on tullut idästä enemmän sivistystä kuin lännestä, jo sinä aikana, kun Ruotsi oli Euroopan takapajula. Kalevalaisissa runoissa esimerkiksi näkyy nämä vanhat vaikutteet, joita on tullut Bysantista ja Lähi-idästä sekä Roomasta asti. Helsinki on persoonaton ´ersläpi, mutta eipä ole Tukholmakaan sen kummempi. Itse tykkään eniten Kööpenhaminasta, Turusta ja nyky- Tampereesta.
Tukholma on yksi kauneimmista Euroopan pääkaupungeista. Raha näkyy. Esim ruotsalaisten mökit ovat kauniita ja kauniilla paikoilla. Ja niitä on paljon. Tykkään todella paljon siitä saaristosta.
Vierailija kirjoitti:
Tukholmassa olen onnellinen koska rakastan kauneutta. Vehreyttä, vanhoja kauniita kerrostaloja, puutaloja, merenlahtia, kauniita ihmisiä ja kukkia. Kukat on ensimmäinen mihin kiinnitön huomiota. Helsingistä ne puuttuu. Välillä tulee mieleen joku itäisen naapurimme kaupunki.
Olen miettinyt että miksi kauniit kukkaistutukset puuttuvat Suomesta? Raha, sää vai vandalismin pelko?
Toki Tukholmassakin on huonoja puolia kuten liikenne yöllä hetkellä kun Slussen on remontissa.
Ihanasti kirjoitettu.
Ruotsin pienemmät kunnat ovat myös todella idyllisiä. Vauraus näkyy.
Helsingissä ei ole vanhaakaupunkia. Helsingin saaristo ei ole niin kaunis kuin Tukholman. Jos Suomesta pitää etsiä kaunista saaristoa niin se löytyy Turun edustalta. Tampereella taas kauniiksi sen tekevät punatiiliset rakennukset ja järvet.
Helsingissä on todella kauniit rannat mutta niitä ei näe koskaan turistimainoksissa. Helsingistä löytyy todella kauniita rantoja mutta turisteja viedään Sibeliuspuistoon ja Temppeliaukion kirkolle. Helsinki on jäänyt markkinoinnissa ja kehityksessä Turun ja Tampereen taakse. Ja tällä tarkoitan mm areenaa, hotelleita, vaatekauppoja, kahviloita, Kakolanmäkeä, ratikkaa, rakentamista jne.
Ja kyllä, jätän muuten aina mainitsematta mitkä ne Helsingin upeimmat paikat ovat koska en halua turisteja lempipaikoilleni:)
Olen sitä sukupolvea jolle Ruotsi ja Tukholma tarkoitti vapaata maailmaa. Suomesta ei saanut mitään (levyjä, vaatteita tai Löfbergin kahvia), ei ollut mitään hyviä konsertteja. Tukholma olu minulle henkireikä, pako suomettuneessa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä sukupolvea jolle Ruotsi ja Tukholma tarkoitti vapaata maailmaa. Suomesta ei saanut mitään (levyjä, vaatteita tai Löfbergin kahvia), ei ollut mitään hyviä konsertteja. Tukholma olu minulle henkireikä, pako suomettuneessa Suomessa.
Henkireiässäsi sinua kyllä vihataan suomalaisuutesi takia.
Noloa tämä Ruotsin palvominen. Edelleen, Norja on vielä vauraampi, eipä silti suomalaiset kitise alemmuudentuntoisina. Järkyttävää kolonialismille alentumista.
Huoh tätä kolonialistista narratiivia. Norja on vielä vauraampi, eipä silti norjalaiset ylpistele tai suomalaiset pyllistele sinne suuntaan. Ruotsalaisten tyylitaito? Meinaat varmaan Tukholmaa? :D Älä yleistä koko maata Östermalmiksi.
Voisitteko joskus kritisoida Ruotsia tuon alemmuudentuntoisen määkimisen sijaan? Suomen ja Ruotsin ero ei ole iso millään mittarilla, puhutte kuin verrattaisiin Venezuelaa ja Sveitsiä. Ihan älytöntä että Suomea pidetään köyhänä, vaikka kuuluu maailman korkeimpien elintason maihin.
Ei suomalaiset suhtaudu Viroonkaan noin.