Miksi urheilijoita arvostetaan yhteiskunnassa niin paljon?
Missä tämä arvostus näkyy? Mm. palkoissa, media näkyvyydessä jne. Mitä hyötyä yhteiskunnalle on urheilusta? Huippu-urheiluhan on jopa terveys riskikin. Itse en paljoa urheile, mutta olen saanut armosta terveenä olla ja muutenkin ihan kunnon mies (ei alkoa, huumeita, tupakkaa).
Kommentit (20)
Arvostetaan??? Urheilijat itse kyllä kitisee ettei arvosteta.
Juu, kyllä rikkaan suvun nenää kaivava vesa aina urheilijan hakkaa, ainakin puheissa.
Minä en suuremmin arvosta. Itsekeskeistä ja lopulta turhaa touhua. Enemmän arvostan ketä tahansa putkimiestä tai opettajaa.
Siksi että urheilijat tekevät hirvittävän määrän työtä päästäkseen huipulle. Normiduunarit pääsevät järkyttävän helpolla.
Siinä on taustalla sellainen naiivi ajatus, että lapset heitä katsoisivat ihaillen ja haluaisivat itsekin urheilla.
Arvostan urheilijoita, jotka elättävät itsensä ilman yhteiskunnan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on taustalla sellainen naiivi ajatus, että lapset heitä katsoisivat ihaillen ja haluaisivat itsekin urheilla.
Taitavat nykyään katsoa enemmän että kuka tuollaiseen älyttömään rääkkiin oikein vapaaehtoisesti lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että urheilijat tekevät hirvittävän määrän työtä päästäkseen huipulle. Normiduunarit pääsevät järkyttävän helpolla.
Kyllä niille urheilijoille sitten maksetaankin, NHL ja formulat on Suomeenkin miljonäärejä tehnyt. Kaiken huipuksi ne tekevät sitä, mistä nauttivat.
Tavallinen duunari saa rehkiä pe*se ruvella työssä, joka ei oikein maistu, eikä palkka ole lähelläkään Selänteen tai Räikkösen tienestejä.
Urheiluhan on yhteishenkeä parantava, keskustelunaiheita virittävä, elämyksiä tuottava, myös mallia antava ja innostava, toki myös viihdyttävä elämänalue. Jotkuthan oppivat, suoraan seuraamalla itsekin tekemään, toiset ovat kiinnostuneita tuloksista ja tilastoista, jotkut vaan virkistyvät harrastamaan. Urheilussa on vähän jokaiselle jotakin. Hurjia harjoittelumääriä, kovaa ponnistelua ja rääkkiä, keskittymistä, suoritusta ja joko onnistutaan tai sitten ei. Eli hehän tuottavat myös draamaa ja jännitystä ihmisten elämään. Ja tietysti perimmältään antavat liikkumisen mallin eli terveen elämän mallin.
Puutinin arvovaltatappio etteivät venäläiset urheiljat pääse kisoihin, että joo.
Vierailija kirjoitti:
Puutinin arvovaltatappio etteivät venäläiset urheiljat pääse kisoihin, että joo.
Venäjän presidentille Vladimir Puutinille urheilu on ollut yksi tärkeä osa oman imagon pönkittämisessä.
https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/21b08296-a312-4b1e-a13b-d8cbb7bba1…
Puutin rakensi pitkään urheilukoneistoa, mutta veti hyödyt pöntöstä alas
Laitettiin kunnon dopingkoneisto pyörimään Puutinin ilhduttamiseksi.
Urheilu on viihdettä. Urheilijoita voi verrata näyttelijöihin ja muusikoihin. Kyllä itse ainakin tykkään katsoa urheilua telkkarista samalla tavalla kuin tv sarjoja tai elokuvia, ei tarkoita että kaikkien on pakko sitä katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Tekevät, mutta saavat myös suuren tausta ja tukijajoukon taakseen mikä tekee kaikesta mahdollista. Jokaisessa urheilijassa asuu suurempi tai pienempi narsisti. Jos luet vaikka juttua urheilijan elämästä, parisuhteesta tai perhe-elämästä, niin huomaat kuinka kaikki pyörii tämän urheilijan ympärillä.
Urheilijat ovat kauniita, elinvoimaisia, edustava pystyvyttä ja suoristuskykyä, siksi niitä ihaillaan ja kaikki haluaisivat pystyä samaan.
Viihdettähän se on, jonka katsomisesta joku on selkeästi valmis maksamaan. Samaa voi sanoa vaikka näyttelijöistä, mikä on ihan yhtä turhaa touhua.
Monelle ei ymmärrys riitä hienovaraisempiin asioihin. Jonkin kuminpalan liike aika-avaruudessa on maailman jännittävimpiä asioita.
Bussikuskiaikoinani tuli kuskattua lentopallotyttöjä ja jalkapallopoikia pelireissuille vuosikaudet. Ei ne kyllä mitään älyn jättiläisiä ole, sori vaan. Ihan perus käytöstavatkin kateissa. En tiedä sitten luulivatko itse olevansa vähän suurempia urheilijoita kuin olivatkaan. Ja joka joukkueessa oli aina se yks tai kaks oikein super-kusipäätä, joskus ihan valmentajissakin. Kyllä sai monesti pidätellä ihan tosissaan etten päästänyt sanaista arkkuani avautumaan ihan kunnolla. Ei ollut palveluammatissa varaa sellaiseen, mutta jukolauta että mieli teki! En halua yleistää, mutta oma kokemus tällainen.
Onhan jo antiikin aikanakin järjestetty olympialaisia. Kyllä minusta ainakin on mukava katsoa nyt yleisurheilun MM-kisoja. Tänäänkin katson.
Kaikelle kulttuurille on aikansa ja paikkansa. Niin urheilulle kuin muullekkin.
Kuka arvostaa?
Arvostaisin, jos eivät douppaisi ja viettäisi valtaosaa elämästään paikattavana sairaalassa.