Aistitteko lähes välittömästi millaisia ihmiset ovat?
Mulla sellainen taipumus ilmeisesti. Tapasin työn tiimoilta uuden ihmisen. Hän oli miellyttävä mutta sitten muutamasta lausahduksesta nousivat karvat pystyyn. Asia tuli toisen kollegan kanssa puheeksi ja hän ja moni muukin samaa mieltä.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et nyt kuitenkaan kertonut kuin muiden mielipiteitä ko. ihmisestä ja kaiken lisäksi työkavereiden arvioita, joten mikä sai sinut luulemaan, että aistit, millainen tuo ihminen oikeasti on?
Mitä tarkoitat? Sanoin jotenkin ohimennen jotain kyseisestä henkilöstä kollegalle. Ja hän ihmetteli, että olin heti huomannutkyseisen negatiivisen piirteen.
Tarkoitan sitä, että olet nyt kertonut meille olevasi kollegan kanssa samaa mieltä tuon ihmisen yhdestä negatiivisesta piirteestä ja tähän vedoten oletat, että kykenet välittömästi aistimaan, millaisia ihmiset oikeasti ovat.
Minusta olet toistaiseksi osoittanut vain sen, että olet kollegan kanssa samaa mieltä jostain asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Introverteillä usein tämä ominaisuus, kun on tottunut tarkkailemaan maailmaa ja ihmisiä.
Jokainen aistii jotain. Itse tajuan ettei se välttämättä pidä paikkaansa, eikä joka kohtaamisessa tarvitse mitään ytimiä kaivellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi uusi esimies korosti että haluaa olla helposti lähestyttävä. Pelkästään tuo herätti epäilykseni. Ei sellaista tarvi erikseen mainita jos on oikeasti sellainen. Muutama muukin asia herätti tunteen että kyseessä vaikea ihminen.
Hetkinen - sun esimies latelee jotain perusjargonia, jonka ei ole tarkoituskaan olla totta, ja sinä sitten vedät siitä johtopäätöksiä. Vaikea ihminen hän on vain siksi, että on esimiehesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et nyt kuitenkaan kertonut kuin muiden mielipiteitä ko. ihmisestä ja kaiken lisäksi työkavereiden arvioita, joten mikä sai sinut luulemaan, että aistit, millainen tuo ihminen oikeasti on?
Mitä tarkoitat? Sanoin jotenkin ohimennen jotain kyseisestä henkilöstä kollegalle. Ja hän ihmetteli, että olin heti huomannutkyseisen negatiivisen piirteen.
Tarkoitan sitä, että olet nyt kertonut meille olevasi kollegan kanssa samaa mieltä tuon ihmisen yhdestä negatiivisesta piirteestä ja tähän vedoten oletat, että kykenet välittömästi aistimaan, millaisia ihmiset oikeasti ovat.
Minusta olet toistaiseksi osoittanut vain sen, että olet kollegan kanssa samaa mieltä jostain asiasta.
Ei ole kyse yhdestä negatiivisesta asiasta vaan laajemmasta käytösmallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ensivaikutelma koskaan pettänyt.
Jonkun kanssa on kyllä mennyt ihan hyvin pitkänkin aikaa ja ensivaikutelma on unohtunut sen takia, mutta ajan saatossa henkilö osoittautui sitten kumminkin omien ennakko-oletusten mukaiseksi.
Annat ennakko-odotusten vallita suhtautumisessa. Koskaan et voi esim. väittää etteikö tuo ihminen pystyisi tekemään jotain epämiellyttävää, tai olemaan varma että tekisi. Yllätyksiä voi tulla vuosikymenienkin jälkeen.
Ensivaikutelmaan luottavat eivät tajua, että antavat pinnallisten seikkojen vaikuttaa. Luulevat olevansa jotain ylimaallisia luonteen lukijoita.
Kannattaisi alkaa vaikka kädestäennustajaksi, jos on niin varma taidoistaan.
Jonkun tunteilua on vähän asiatonta käydä arvostelemaan tai päättelemään mitään sen kummempaa siitä, kuinka hempeilee tai mitä tarkoittaa, jos ei esiinny niin sydämellisesti mitä itse olisi kyseisessä tilanteessa.
On esim. ihmisiä, jotka ovat täysin normaali tunteilla varusteltuja ja ihan normi lämpimät suhteet omiin läheisiin, mutta melko viileitä äkkiseltään vieraiden ihmisten kanssa.
Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että ei pysähtyisi auttamaan sitä vierastakaan jos henkitoreissaan tai oikeasti ei hetkauttaisi ollenkaan toisten suru tai muut ikävät asiat. Jotkut eivät vaan halua tunteilla varsinkaan vieraassa seurassa.
Ei myöskään tarkoita että olisi vahingoniloinen se enempää kun muutkaan.
Tuedän tilanteesta, missä eräs oli joutunut aivan sairaiden huhujen kohteeksi ja yritettiin näyttää toteen nämä valheet mukamas näytelmillä ja sabotoinneilla. Mitenköhän on tulosten luotettavuus kun henkilö tiesi mitä oli tekeillä?
Kuulin jopa että valehdeltiin jotain ikäviä uutisia, jotta testattaisiin reaktio, mutta kun tiesi ne valheiksi! Voi on se kylmä kun ei reagoi valheisiin ja näyttelyihin. Hölmöläisten hommaa.
P. S muutama vuosi sitten olisi saatu vähän normaaleja tuloksia. Veikkaan että aloitti itse näyttelemisen kun huomasi olevansa nöytelmäkerhossa mukana.
Ai niin itseni kohdalta menin aika hämilleni kun kerran eräs vanhempi naishenkilö oli tavannut mut ravintolassa. Hän oli pukeutunut koko mustiin. Itsekin käytän paljon mustaa, paitsi harvemmin Koko mustaa. Juttelimme vaan mitä kuuluu ja hän sanoi olevansa menossa johonkin tilaisuuteen.
Myöhemmin tuo henkilö oli sanonut äidilleni, että kuinka en ollut tajunnut, että hän menee hautajaisiin. Oli ihmetellyt kun olin muutaman hymyn kai väläyttänyt jopa.
Miksei hän voinut sanoa suoraan olleensa menossa hautajaisiin? En tajunnut sitä pelkistä mustista vaatteista ja siitä että sanoi menevänsä tilaisuuteen.
Juuri tuollaiset tyypit kuiskivat sitten "on se outo kun nauro vaan kun olin menossa hautajaisiin."
Oikean kuvan ihmisestä saa kun juttelet hänen kanssaan vähän pidempään. Ota myös huomioon, että jos olet ollut selän takana puuhailemassa jotain mistä henkilö ei pidä tai kukaan ei pitäisi, ja hän saattaa tietää tämän, ei hän luonnollisesti näyttäydy sinulle yhtä mukavana, mitä normaalisti on.
Useimmiten juuri ne ihmiset jotka kertovat olevansa "hyviä ihmistuntijoita" eivät mielestäni ole sitä. Tunnistavat pari selkeätä piirrettä ja siinä onkin analyysi olevinaan valmis.
Kyllä, tarkka vaistoni ei ole vielä tähän mennessä pettänyt.
Tämän takia minun on ollut helppo löytää hengenheimolaisia ystävikseni. Syvällisiä ja henkeviä ihmisiä.
Kyllä. Aistin ihmisen mielentilan hyvin pienistä eleistä, ilmeen pienistä muutoksista, äänensävyn painotuksesta ja kehon kielestä, ihmisen olevaisuuden rehellisyyden. Feikit paljastuu heti.
Olen ekstrovertti ja kiinnostunut ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ensivaikutelmaan luottavat eivät tajua, että antavat pinnallisten seikkojen vaikuttaa. Luulevat olevansa jotain ylimaallisia luonteen lukijoita.
Kannattaisi alkaa vaikka kädestäennustajaksi, jos on niin varma taidoistaan.
Entä jos kyse ei ole ensivaikutelmasta vaan ihan vaikka yhden viikon ajasta joka vahvistuu vuoden aikana?
En väitä että tiesin ihmisen luonteen tai elämä tarinan ensitapaamisella tai edes toisella ja kolmannella. Mutta huomaan kuka on mukana gang stalkingissa ja mitkä sanomiset ja näyttelemistä, ovat liittyneet siihen, väitän 99,8% tarkkuudella. Helppo huomata, kaikki ei olisi niin hyviä tuossa. Se joka haluaa tahalleen väittää muuta, ei tunnusta. Oikeasti mikä järki on väittää: "Ei tässä ole näyttelemistä, maalittamista tai muuta outoa,
esim. etukäteishuhujen, valheiden levittelyä ollut" kun 100% on ollut, jos totuus kerrotaan. Se siitä liika tulkinnasta.
En sano olevani suuri ihmistuntija. Mutta aistin asiat hyvinkin herkästi. Paitsi millaisen henkilön kanssa olen juttusilla, myös miten hänellä muuten menee elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa selittää mutta joitakin asioita näkee naamasta tai ns. habituksesta.
Jos joku näyttää ylimieliseltä niin sitä hän on. Sama myös jos näyttää yksinkertaiselta, tai lupsakkaalta Eli elämänmyönteiseltä, tai täysin ilmeetön eli tunteeton jne.
Tämä on totta. Jos joku näyttää sellaiselta joulupukilta eli hymy on herkässä niin hän todennäköisesti on sitä.
Kunnes ärsytät häntä sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten selviää luonne, kun katsoo käyttäytyykö samalla tavalla kaikkien seurassa. Jos ei, on laskelmoiva luonne.
Ja en tarkoita sitä, että pitäisi olla kiva ilkeille, vaan olla suunnilleen samanlainen normaaleille ihmisille.
Vastakaiku toisesta ihmisestä vaikuttaa käytökseen ja kun toiset on erilaisia keskenään, niin käytöskin muuttuu.
Mukava tai neutraali voi toki olla kaikille.
Olen huomannut negatiiviset merkit mm. kontrolloi uudesta ja aggressiivisuudesta toisen ihmisen luonteesta lapsesta asti. Vasta aikuisempana aloin välttää tällaisia ikävän ensituntemuksen antavia ihmisiä enkä ole halunnut tutustua lähemmin. Nuorempana sivuutin nuo merkit ja jouduin kerta toisensa jälkeen vaikeuksiin näiden ihmisten kanssa. Vedin magneetin lailla puoleeni vaikeita ihmisiä, mutta en estänyt heitä tulemasta lähelleni. Surullista mutta totta.
Olen sittemmin opetellut varomaan tietynlaisia ihmisiä. Siis sellaisia, jotka alkuvaiheessa sanovat jotakin yhtäkkiä uhkaavasti tai kertovat naureskellen olevansa aika vaikeita ja temperamenttisia luonteita. Kartan myös sellaisia ihmisiä, jotka yli-innokkaasti haluavat tutustua tai joilla on kova tarve olla oikeassa. Tunnustelen sitä fiilistä mikä ihmisestä välittyy ja pyrin kuuntelemaan sitä.
Ne, jotka arvioivat olevansa hyviä ihmistuntijoita ovat aina niitä joilla on huonoin itsetuntemus. Yleensä ovat vähän liiankin itsevarmoja monen asian suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä,, tajuan tosi nopeasti millainen ihminen on ja jopa hänen pimeän puolensa. Arvaan myös usein astrologisen merkin, usein kyllä nousevan. Olen erityisherkkä, voi olla sitäkin.
Ensivaikutelman ei saisi koskaan antaa määrittää mitään. Vasta sitten voit sanoa, minkälainen ihminen on, kun olet hänen kanssaan oikeasti ollut tekemisissä.
Aloittaja on epämiellyttävä juoruilija, joka tuomitsee uuden työkaverin.
Sinusta saa todella sympaattisen käsityksen.
Ei ole ensivaikutelma koskaan pettänyt.
Jonkun kanssa on kyllä mennyt ihan hyvin pitkänkin aikaa ja ensivaikutelma on unohtunut sen takia, mutta ajan saatossa henkilö osoittautui sitten kumminkin omien ennakko-oletusten mukaiseksi.