Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Ei lahjoja aikuisille, lapsille vaan" GRRR!!!

Vierailija
19.12.2006 |

Meillä ei ole toistaiseksi lapsia, mutta tuo hokema ärsyttää! Meillä on kolme kummilasta ja heillä 8 sisarusta eli yhteensä 11 lasta, lisäksi toisen sisaren 1 lapsi. Ostamme lahjat siis 4 perheeseen 12 lapselle ja 4 aikuispariskunnalle, saamme itse 4 lahjaa.

Olenko pikkusieluinen kun vertaan asioita? Jos keskimäärin lapsilahjaan menee 15 eur, kummilapselle 25 eur ja pariskunnalle tuplana, ostamme noin 330 eur lahjoja ydinperheen ulkopuolelle. Onko palkkani vaan niin pieni että kyseinen summa tuntuu suurelta vai mikä mättää? Kommentteja - puolesta ja vastaan - luetaan mielellään.

Verenpaine taivaissa...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen antaminenhan ei ole mikään vevollisuus, joten aivan hyvin voit ostaa niitä lahjoja tasan niille keille oikeasti haluat antaa. Ne lapset ei sitä sure, jos teiltä ei pakettia tule kun varmaankin saavat niitä muutenkin yllinkyllin.

Antamisen iloa vaan sinnekin...

Vierailija
2/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lahjat saa vain kummilapset ja lapsen serkut (3 kpl, joista 2 myös kummilapsia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä ainakin teen ja tykkään kovasti shoppailusta ja lahjojen antamisesta. :)

Vierailija
4/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tosiaan vaan niille lapsille ja about samalla summalla kuin millä itse saatte lahjoja.

Jos siis asia sinua kynsii.

Kyllä muistan ajatelleeni hiukan samalla lailla silloin, kun itse olimme lapsettomia. Mutta nyt ajattelen, että emme me vanhemmat tosiaan niitä lahjoja tarvitsekaan, eikä lapsillekaan ole etäisemmillä sukulaisilla mitään lahjanantovelvollisuutta.

Lahjojen antamisen pitäisi tapahtua sydämestä, ei pakosta.

Vierailija
5/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostamme vain niille sisarusten lapsille, joille olemme kummeja. Jokaisella lapsellahan on silti omat kumminsa, joten yhtä monta kummilahjaa saavat jokainen. Eikä koskaan ole edes käynyt mielessä, että ostaisimme lahjoja aikuisille sisaruksille.

Vierailija
6/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostellaan veljien lapsille lahjat, veljille vaimoineen, kaikille vanhemmille ja itse saadaan ihan pari pakettia.. Anoppi ja appiukko oli viime vuonna päättänyt olla antamatta aikuisille mitään ja keskittyä lapsiin, jonka seurauksena miehen veljen tenavat sai vaikka mitä ja me ei saatu yhtään mitään.. mun mielestä meidän olis pitänyt saada samalla arvolla lahjoja kuin veljen tenavatkin että olisi molempiin perheisiin mennyt yhtä paljon..

Vierailija
7/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme sellaisia anna, emmekä omien lastemme kummeilta paketteja sisaruksille odota.

Annamme kummeille joka vuosi jonkun joululahjan, juuri siksi ettei tämän " lahjanantosuhde" olisi niin epätasapainoinen.

Vierailija
8/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ikinä kuullutkaan. Jonkin pikkuisen namin tai kortin, mutta en lahjoja!

Vierailija
9/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostan kummilapsen perheen lapsille yhteisen lahjan. Sellaisen, joka sopii kaikille (esim. yhteinen lautapeli tms.)

Vierailija
10/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin meillä toimitaan.

Ja kummeille tietenkin myös. Tänä vuonna kummien lahjat ovat pieniä, koska rahaa ei paljoa ole, mutta jotain kuitenkin.

Vierailija
11/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen ajatellut, että on epäreilua kun mieheni lapsettomat sisarukset ostavat lahjoja mulle, miehelleni, lapsillemme (ainakin kummilapselleen) ja saavat kuitenkin meidän perheeltä vain yhden paketin. Joten jos ilmoittavat että ostavat vaan kummilapselleen, se on tätsin ok. Tai ei tarvi tieenkään edes ilmoittaa.

Vierailija
12/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti oot kade lasten joululahjoista? Sun mielestä varmaan sais olla kuititkin teipattuna paketin kylkeen että saisit tarkistaa jaot tasapuolisuuden..

Huhhei. Sun olis varmaan paree pysyä joulu kotona ja poltella kynttilöitä (jos raskit) ja laskeskella säästöpossun sisältöä hiljaa itsesi kanssa.

Vierailija
13/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... siis miten tämän joulun voi ottaa tällä asenteella????

Eipä ole taas ihme jos joulu stressaa ja aattona sit ahdistus purkautuu huonoin seurauksin...

Vierailija
14/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille, oli hyvä lukea muiden mielipiteitä asiasta.

Meillä oli tietty aluksi vain 1 kummilapsi, jolloin oli ihan kivakin ostaa myös sisaruksille paketit. Kummilapsia tuli lisää mutta tapaa ei saanutkaan unohduksiin. Pakkohan ei ole ostaa muita lahjoja, mutta siitä sitten kuulee vinoilua :/ Ja olemme jo raakanneet lahjojen hintaa, toiveet (vanhemmilta saatuja!) olivat hintaluokkaa 50-70 eur!

Lisääkin saa kommentoida, on tervettä lukea miten muilla toimitaan.

Ja noin nro 19 (kuka kehotti pysymään kotona ja polttamaan kynttilää jos raaskin), ostaisin mielelläni vaikka jokaiselle kaupan tyhjäksi, mutta kuitenkaan _vieraiden_ lasten vuoksi en ala syömään tammikuuta kaurapuuroa. Hyvää joulua sinullekin.

Vierailija
15/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun samaan lauseen tulee sanat " epäreilu" ja " joulu"

Eihän ne lahjat mene koskaan tasan jos ruetaan tikulla tutkimaan...

Juuri tämän takia minä ei toivo yhtään mitään mutta en myöskään ota toiveta vastaan! Ostan kyllä lahjoja mutta ostan niitö mitä minä haluan antaa enkä vain lähde " toisen" asialle tarkan listan kanssa.

Minusta siinä ei ole mitään järkee että toivoo sitä, tätä ja tuota ja toinen sit lähtee niitä kauppaan ostamaan. Siinä ei jää enää mitään yllätystä ja minusta on silloin parempi että toivoja käy itse pakettinsa hommaamassa.

Vierailija
16/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap:n viestiin viitaten tekisin kuten moni muukin: ostaisin lahjan pelkästään kummilapselle tai sitten yhteisen kaikille perheen lapsille (peli tmv.) Vanhempien lahjatoiveSUMMILLE voi viitata kintaalla.

Meillä ainakin kummeilta toivotaan enemmänkin yhdessäoloa kuin mitään kalliita lahjoja.

Ei joka asiasta kannata repiä stressiä, osta vähemmän, halvempaa ja harvemmalle!

Vierailija
17/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olin minä joka käski pysyä kotona ...mutta kommentoin siis numero kympille.

Sori kun häröilin asian vierestä : )

-18

Vierailija
18/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä ilmoittaisin rauhallisesti hyvissä ajoin että teillä on nykyään niin paljon lahjottavia, että tästä lähtien muistatte paketeilla ainoastaan kummilapsianne. Ja sitten toimitte niin, jos jotain mutinaa tulee niin äkkiä se loppuu. Itseasiassa minusta on uskomatonta että joku edes kehtaisi vaatia lapsensa kummilta lahjoja myös muille lapsilleen.

Vierailija:

Pakkohan ei ole ostaa muita lahjoja, mutta siitä sitten kuulee vinoilua :/ Ja olemme jo raakanneet lahjojen hintaa, toiveet (vanhemmilta saatuja!) olivat hintaluokkaa 50-70 eur!

Vierailija
19/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun varmaan pitäs ruveta vaatimaan siskoltani meidän ainokaiselle 4 lahjaa, koska hänellä on 4 lasta minä annan näille jokaiselle lahjan. Ja toinen sisko saa sit antaa meidän tytölle 2 lahjaa kun hänelle 2 lasta, jotka molemmat saa meiltä lahjan. Onhan se nyt ihan epistä kun minä olen ostanut tytön serkuille 6 lahjaa ja tyttö saa vaan 2 pakettia sieltä päin. Voi elämän kevät ja aurinko, mitä ihmisiä.

Vierailija
20/25 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen, että ostat lahjat vain kummilapsille. Eikä niidenkään tarvi olla hirmukalliit. Ajatuksella valittu pienikin lahja, josta lapsi tykkää, on hyvä!

Joululahjat tulevat kuitenkin joulupukilta, etteivät lapset sitä paitsi tunne edes jäävänsä mistään paitsi. Synttärilahjoja voi sitten miettiä erikseen.

Tosi asia on, että useimmat lapset Suomessa saavat IHAN LIIKAA LAHJOJA JA TAVARAA. Ettei pieni vähennys määrässä haittaa yhtään - päin vastoin.

Meilläkin on ollut sisarusten kanssa monta vuotta jo sopimus, että ostetaan vain lapsille. Tänä vuonna päätettiin jättää nekin ostamatta. Annetaan sen sijaan synttärilahjat pitkin vuotta kyllä.

Miehelläni on pari lapsetonta sisarusta. Heidän kanssaan on ollut samanlainen sopimus. Tosin toisen perheen kanssa ei toimi, koska tämä vaimo haluaa ostaa paljon lahjoja kaikille! Eli heille mäkin sitten hommaan aina ainakin pari pientä lahjaa.

Mutta toiselle miehen sisaruksellekin meinaan sanoa, ettei tarvii mitään meidän lapsille ostaa, jollei nyt välttämättä halua. TAi ei ainakaan mitään kallista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi