Suurin osa suomalaisista elää "rikkaina" velaksi
Talo on oma ja auto on oma sitten kun ne lainat on maksettu pois, niin kauan ne on pankin omia.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Entisellä pääministerillä, Sanna Marinilla on 700 tonnin asuntolaina.
Tällainen asuntolaina on "vasemmistolaisella" henkilöllä. Tuolla rahalla ruokkisi jokaisen Afrikan lapsen 10000 vuotta putkeen.
Afrikan lapset ei mitään ruokaa tarvitse, ovat rumia ja haisevia loisia.
Epämiellyttävä kommentti.
Kun on tarpeeksi omaisuutta, niin on halvempaa elää velalla. Velkaanhan koko yhteiskunta perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen tekee onnelliseksi.
Eipä vaan osakesijoittaminen ja kasvava kassavirta tekee onnelliseksi.
Yhdet tykkää numeroista tilillä, toiset tykkää käyttää rahaa elämiseen/elämyksiin. Kolmannet jotain siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut taas elää köyhänä ja kuollessa paljastuu suuret säästöt.
Tätä porukkaa on yllättävän paljon. Mummot ja papat ulisee pienestä eläkkeestä ja vaatii lisää tukia samalla kun hilloavat satoja tuhansia euroja tilillä tai osakkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi sitten, kun myy 500 000€ arvoisen talon, josta on velkaa maksettu jo 300 000€ pois, niin aaaaaah, ihanat ikiomat 300 000€ tulee tilille :)
Ei tule kuin 100 000€, pankki ottaa 200 000€ velan maksuun. Oikeastaan saat 0€ kun asuntojen hinnat on pudonneet ja pankki ottaa korkomenetykset.
Ookei - mitähän tähän pitäisi sanoa.
Itsellä 65.000 auto (leasing) ja 700.000 kivitalo (pankin).
Jos omistaisin nuo itse, mitä aloittaja tuntuu pitävän jotenkin hienona, niin auton arvosta katoaisi vuodessa arvonalenemana 7-10-% (-6000€) ja talon arvo taas voisi nousta keskimäärin noin 1,5% (+10500).
Nettotulos pääoman tuotosta olisi siis +4500€.
Sen sijaan talo ja auto on rahoituksella josta olen viimeisen 5v aikana maksanut keskimäärin 2% korkoa (eli 15300€ vuodessa) ja omat rahat on kiinni 6-8% vuosifuoton antamissa sijoituksissa (53000€ vuodessa plussaa). Eli jään about 35.000 vuodessa plussalle kun EN omista autoani tai asuntoani.
Mutta onnea matkaan sinullekin. Pöljä.
Eli asunnon ja auton saisi ostaa vasta eläkkeellä, kun on ensin vuosikymmenet säästänyt?
Vierailija kirjoitti:
Minun isäni oli tällainen. Koko ikänsä eleli tositen siivillä, muut maksoivat hänelle kaiken kun ei hänellä ollut rahaa eikä mihinkään varaa. Oli kyllä enimmäkseen työtön, joten eipä paljoa tienannutkaan. Jossain vaiheessa möläytti paljonko saa liitosta työttömyysrahaa, ja mietin, että kyllä melkoisesti hassaa jos kaiken saa menemään, ehkäpä hänellä on sitten jotain velkaa... Kuoli kuitenkin velattomana, ja kaikkien laskujen (hautauskulut, sairaala, kotisairaanhoito, palvelut kotiin yms.) jälkeenkin jäi vielä kymmeniä tonneja pelkkää rahaa jaettavaksi + kaikki velaton omaisuus päälle. Hmmm... Vähän se kyllä äitiänikin harmitti, kun hän oli loista elättänyt, venyttänyt senttiä vuosikymmeniä ja yrittänyt jotenkin maksaa laskut, kun toisella on rahaa tilillä kuin roskaa eikä velkaa ollenkaan!! Äiti maksanut siis koko yhteisen asuntolainankin yksin, kun isällä "ei ollut koskaan yhtään rahaa". Eipä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi sitten, kun myy 500 000€ arvoisen talon, josta on velkaa maksettu jo 300 000€ pois, niin aaaaaah, ihanat ikiomat 300 000€ tulee tilille :)
Ei tule kuin 100 000€, pankki ottaa 200 000€ velan maksuun. Oikeastaan saat 0€ kun asuntojen hinnat on pudonneet ja pankki ottaa korkomenetykset.
Et ymmärtänyt. 300 000€ velasta on jo maksettu. 200 000€ jäljellä. Talon myynnistä saa tässä tapauksessa 500 000€, siitä 200 000€ pois loppuvelan maksuun ja omalle ikiomalle tilille jää ikiomat ja ihanasti ansaitut 300 000€.
Mitä sitten? Säästämällä ei välttämättä pääse koskaan ostamaan omaa asuntoa saati taloa. Autoonkaan ei omia säästöjä kannata sitoa.
Ennemin ne lainalla kannattaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Säästämällä ei välttämättä pääse koskaan ostamaan omaa asuntoa saati taloa. Autoonkaan ei omia säästöjä kannata sitoa.
Ennemin ne lainalla kannattaa ostaa.
Auto on ihan sama, miten sen ostaa, niin rahaa palaa todella paljon. Jos uutena ostaa vähänkin paremman auton.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa aina nämä rikasta larppaavat jotka ajelee kalliilla autolla kalliit aurinkolasit päässä omahyväinen ilme naamallaan, vaikka autosta tuskin on edes tuulilasia maksettu omasta pussista. Tiedän useamman tällaisen. Eletään velaksi ja larpataan rikasta, vaikka ei ole edes koulutusta.
Joo, mäkin salaa kadehdin liikennevaloissa oakleyn aurinkolasien läpi sitä Corolla kuskia jonka 5000 arvoinen kärry on sen OMA. Mua harmittaa ihan sikana että oma 10x kalliimpi bemari on rahoitusyhtiön. Se kalvaa mun sisintä ja öisin pyörin hikisenä lakanoissani ja herään huutoni AAARGH, MULLA ON VELKAA!!
Tai sitten vaan nautin niistä nahkapenkeistä matkalla nauttimaan laadukkaasta asumisesta, matkoista ja kivoista harrastuksista.
Jos Suomessa ei kukaan ostaisi mitään velaksi niin meistä melkein kaikki olis autottomia ja asunnottomia. :D
Jos asun vuokralla ja maksan 800e kuussa vuokraa jollekin toiselle vrt. otan pankista lainan ja lyhennän sillä joka kuukausi asuntoa omaksi, miten se tekee minusta huonomman kuin vuokralla asuja? Mieluummin maksan sitä asuntoa itselle.
Mulle on myös ihan sama jos maksan autolainaa 3 vuotta kohtuullisen summan kuukaudessa pois ja sitten auto on mun oma.
Ei ne köyhät joilla ei ole koulutusta tai työtä ajele millään kalliilla velka autolla Louis vuittonin lasit päässä. Ei ne saa isoja lainoja sellaisiin jos ei ole tuloja.
Velkaa voi ottaa niin paljon kuin pystyy maksamaan takaisin.
EI kaikkia asioita kannata tehdä huomenna jos siihen on tänään mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä porukkaa on yllättävän paljon. Mummot ja papat ulisee pienestä eläkkeestä ja vaatii lisää tukia samalla kun hilloavat satoja tuhansia euroja tilillä tai osakkeissa.
Ei ne papat ja mummot yleensä ulisee eikä vaadi. Ovat tottuneet elämään vaatimattomasti ja rakentamaan maata, että tulevilla polvilla olisi paremmin asiat.
Jotkut eivät saa edes velkaa. Niin köyhiä he ovat.
Korkea verotus ja heikonpuoleinen palkkataso.