Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallituksen säästölista on hirveä luettavaa

Vierailija
18.08.2023 |

Mitä ihmettä tällaisella vähävaraisten potkimisella haetaan?

Toimeentulotuki:
Tuen tason tarkastus
Lapsikorotusten poisto
Velvoittavuuden lisääminen
Tuen alentamista helpotetaan
Asumismenoihin 5 % omavastuuosuus
Lääkkeiden maksamista toimeentulotuesta arvioidaan (!)

Yleinen asumistuki:
Ansiotulovähennyksen poisto
Perusomavastuu nousee 50 %
Asumistuen tasoa hyväksytyistä asumismenoista lasketaan nykyisestä
Tuen kuntaryhmät 1 ja 2 yhdistetään tasolle 2.
Tukeen varallisuusraja
Omistusasujien asumistuki poistetaan

Työttömyysturva:
Työssäoloehtoa pidennetään ja poistetaan sen kertyminen palkkatukitöissä
Ansioturvan tasoa heikennetään
Omavastuupäivät nostetaan viidestä seitsemään
Ikäsidonnaisista poikkeussäännöistä luovutaan
Työmarkkinatukeen velvoitteita
Työmarkkinatuen nettotaso tttuen perustasolle

Lisäksi:
Peruspäivärahan, sairauspäivärahan, kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään. Lapsikorotukset, korotusosat ja suojaosat poistetaan.
Poistetaan Kelan velvollisuus ohjata palvelutarpeen arvioon tttuen alentamisen yhteydessä.

Ja vielä: indeksikorotuksia jäädytetään.
Terveydenhuoltoa yksityistetään, sote-rahoitusta leikataan tuntuvasti

Purra sanoi, että "sosiaaliturvasta leikkaaminen ei persuille käy" - kunnes se sitten kävikin. No tärkeimmät tavoitteet saavutetaan, kun maahanmuuttoa vaikeutetaan ja bensan hinta laskee, ehkä.

Duunareiden ja työttömien potkimisesta voi sitten lukea lisää täältä: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…

Kommentit (846)

Vierailija
481/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan aiheellista leikkaamista. Suomalainen yhteiskunta on ylivelkaantunut. Olen itse pienipalkkainen, koko ikäni töitä tehnyt ja yli 10 vuotta elänyt yksinhuoltajana.

En ole saanut asumistukea opiskeluajan jälkeen, lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella ja kaksi viikkoa työttömyyskorvausta työurallani.

Elän säästeliäästi ilman pröystäilyä. Olen hyväksynyt sen, ettei alallani palkalla juhlita, mutta olisi se kiva, jos kotona makaamisella ei pääsisi samoihin ansioihin kuin työssä käymällä.

Eläkeläisiin menee 62,7 miljardia ja työttömyyskorvaukset on 4,9 miljardia ja sossutuet 800 miljoonaa, joita saa myös eläkeläiset ja työssäkäyvät.

Ehkä eläkeläiset voisivat maksaa lonkkaleikkaukset, hinta 14000 per leikkaus, kaihi leikkaukset jne itse.

Ja: Te ETTE ole itse maksaneet eläkkeitänne vaan me työssäkäyvät maksamme teidän kotona makaamisemme ja palkkioksi saamme pienemmät eläkkeet ja pidemmän työuran ennen eläkkeelle pääsyä, eikä ole superkarttumaa eikä pääse työttömyyseläkkeelle eikä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Väärin. Eläkemaksua on mennyt eläkeläisillä joka ikisestä tienatusta markasta/eurosta. Toisaalta, samat ihmiset eivät ole saaneet pitkiä vanhempainvapaita, ilmaisia lapsiperhepalveluita nykyisessä mitassa puhumattakaan siitä, että joku toinen olisi hoitanut lapsia päiväkodissa, kun itse olisivat olleet kotona. Huvittava purkaus sinulta, koska selvästi et tunne historiaa, etkä osaa osaasi arvostaa.

Tutkipa muuten, missä ammateissa on eläkeikä alimmillaan verrattuna muihin. Jauha niille, jotka arvostelusi ansaitsevat.

Vierailija
482/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annoitte valittamatta homman mennä tuplalapsilisiin ja muuhun setelitukkojen ilmaiseksi tyrkyttämisiin? Ei kai kukaan luule, että muut tyytyväisinä hymisevät kun velka on yhteinen ja rahat yksille ilmaiseksi.

Siis yksi kerta viime joulukuussa sitä annettiin kun sähkön hinta oli korkea. Kyllä persuille ja kokoomukselle tuet kelpasi!! Yritystuet koronan aikaan kelpasi. Huudettiin silloin kovasti, miten valtion pitää tulla apuun!! Nyt hurskastellaan ja nostetaan nokkaa velan vuoksi. Tekopyhää ja oksettavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelen 2024 loppuun saakka aiempiin tuloihini perustuvalla kuntoutusrahalla. Mitähän heikennyksiä siihen(kin) on luvassa?

Vierailija
484/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan aiheellista leikkaamista. Suomalainen yhteiskunta on ylivelkaantunut. Olen itse pienipalkkainen, koko ikäni töitä tehnyt ja yli 10 vuotta elänyt yksinhuoltajana.

En ole saanut asumistukea opiskeluajan jälkeen, lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella ja kaksi viikkoa työttömyyskorvausta työurallani.

Elän säästeliäästi ilman pröystäilyä. Olen hyväksynyt sen, ettei alallani palkalla juhlita, mutta olisi se kiva, jos kotona makaamisella ei pääsisi samoihin ansioihin kuin työssä käymällä.

Eläkeläisiin menee 62,7 miljardia ja työttömyyskorvaukset on 4,9 miljardia ja sossutuet 800 miljoonaa, joita saa myös eläkeläiset ja työssäkäyvät.

Ehkä eläkeläiset voisivat maksaa lonkkaleikkaukset, hinta 14000 per leikkaus, kaihi leikkaukset jne itse.

Ja: Te ETTE ole itse maksaneet eläkkeitänne vaan me työssäkäyvät maksamme teidän kotona makaamisemme ja palkkioksi saamme pienemmät eläkkeet ja pidemmän työuran ennen eläkkeelle pääsyä, eikä ole superkarttumaa eikä pääse työttömyyseläkkeelle eikä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Väärin. Eläkemaksua on mennyt eläkeläisillä joka ikisestä tienatusta markasta/eurosta. Toisaalta, samat ihmiset eivät ole saaneet pitkiä vanhempainvapaita, ilmaisia lapsiperhepalveluita nykyisessä mitassa puhumattakaan siitä, että joku toinen olisi hoitanut lapsia päiväkodissa, kun itse olisivat olleet kotona. Huvittava purkaus sinulta, koska selvästi et tunne historiaa, etkä osaa osaasi arvostaa.

Tutkipa muuten, missä ammateissa on eläkeikä alimmillaan verrattuna muihin. Jauha niille, jotka arvostelusi ansaitsevat.

Liian vähän on maksettu eläkemaksuja palkasta vuosikymmeniä! Työpaikkoja myös riitti suljetussa Suomessa kun ei kilpailtu EU'ssa ja maailmanmarkkinoilla. Ei tarvinnut valita halvinta kilpailutuksissa. Ei tarvittu myöskään joka ammattiin korkeakoulu- tai muuta tutkintoa, jotka nykyään eivät takaa 40 vuoden työuraa nousevalla palkalla missään tehtaassa tai virastossa.

Vierailija
485/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneella tulee olemaan paska..loppu

pitää niin paikkansa..rikkaat saa vielä maksaa korkojen kanssa köyhät sairaat.Pieni palkkaiselle asimistuensaajalle sitten se varma kokopäivätyö ennen leikkauksia vähintään..tuo lääkkeiden kanssa leikkiminen tulee kalliiksi koko yhteiskunnalle vielä...

Vierailija
486/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe tehtiin jo siinä vaiheessa kun alettiin jakaa kaikenlaisia tukia, yhteiskunta on kehitettävä ilman tukia niin se on myös kestävällä pohjalla.

Vierailija
487/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen 2024 loppuun saakka aiempiin tuloihini perustuvalla kuntoutusrahalla. Mitähän heikennyksiä siihen(kin) on luvassa?

Varaudu kirjeeseen, että tuki loppuu.

Vierailija
488/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli köyhät vähävaraiset nostaa Suomen nousuun leikkauksista päätellen.

Vierailija
489/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein nämä tukileikkaukset. Itseasiassa säästyneet tuet voisi antaa mulle, joka ei ole saanut penniäkään/senttiäkään tukea elämänsä aikana. Tai no, sori, olen minä yhdestä lapsesta saanut lapsilisän, tosin sekin meni äidille. Ja hetken kävi opintotuki tililläni kunnes jouduin sen loppuvuonna palauttamaan töiden vuoksi.

Koulutuksen olen saanut ilmaiseksi, vaikka ihan hyvin siinä olisi joku lukukausimaksu voinut olla. Terveydenhuoltoa en ole juuri käyttänyt, lähinnä yksityisiä palveluita ja työterveyslääkärin ikätarkastuksia. Viimeisen 10v aikana töistä poissa 2pv noron vuoksi. Mä luulen että olen samaa sarjaa kuin isäni ja vaarini: sitten kun terveyden takia palveluita tarvitaan, niin se on hautaustoimisto.

Tiestöä ja infraa tietysti olen käyttänyt, mutta julmetusti myöskin veroja maksanut.

Yhteiskunta tarvitsisi enemmän kaltaisiani. Pyydän etukäteen anteeksi tästä mielensä pahoittajilta.

-M48

Vierailija
490/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitusohjelmassa luki jotain sen suuntaista, että tiettyjen tukien (mm.tämän kuntoutusraha) vähimmäismäärää yhtenäistetään. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan? Eihän siinä olisi järkeä, että jo kesken olevat opinnot mahdollisesti keskeytyisivät ja ihmiset jäisivät vielä enemmän tyhjän päälle. Olen saanut siis Kelalta tuen uudelleenkouluttautumiselle terveydellisiin syihin perustuen. Noh innolla odottaen mitä tapahtuu..

491/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko mukana myös vammaisilta leikkaaminen?

tätönen 23

Vierailija
492/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitusohjelmassa luki jotain sen suuntaista, että tiettyjen tukien (mm.tämän kuntoutusraha) vähimmäismäärää yhtenäistetään. Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan? Eihän siinä olisi järkeä, että jo kesken olevat opinnot mahdollisesti keskeytyisivät ja ihmiset jäisivät vielä enemmän tyhjän päälle. Olen saanut siis Kelalta tuen uudelleenkouluttautumiselle terveydellisiin syihin perustuen. Noh innolla odottaen mitä tapahtuu..

Älä ainakaan mene itse kyselemään Kelalta.

Vierailija
493/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ei ole nosteessa. Lopetetaan vaan tuhlaaminen kun ei ole maksajia. Etkö ole tajunnut että Suomen tulevaisuus on takana.

Vierailija
494/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa yhtään antaa mennä vaan. En saisi noita tukia muutenkaan.

Sinulta puuttuu kokonaan kyky ajatella. Et elä tässä maassa yksin. Vaikket välitä yhtään heikommassa olevista, mieti edes kansantaloutta, jonka tämä hallitus lamauttaa. Me kaikki kärsimme siitä.

Miten voi lamauttaa taloutta, jos eletään sillä, mitä on, eikä lainata rahaa antaaksemme sitä työkykyisille ilmaiseksi? Kukaan ei ole puhunut siitä, ettei sairaita, vanhoja, työttömiä ja vammaisia autettaisi.

Vierailija
495/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä41333 kirjoitti:

Oliko mukana myös vammaisilta leikkaaminen?

Kaikilta leikataan. Ei vammaiset ole kuitenkaan etusijalla.

Vierailija
496/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan mene itse kyselemään Kelalta.

Keneltä sitten, jos/kun tilanne tulee, että pitäisi saada lisäinfoa? Täytyyhän tuollaiseen tilanteeseen pystyä varautua etukäteen. Ja tuleeko koskemaan henkilöitä, jotka vasta aloittavat kuntoutusrahalla opiskelun, ei jo aloittaneita. Noh kaipa tässä hiljalleen viisastuu ja saa tietää mitä tapahtuu.

Vierailija
497/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon krapulaisia liikkeellä. On eletty överiksi tuilla vuosikaudet. Nyt kun rahat ja tuet loppuu alkaa päänsärky. Se on onneksi ohimenevää. Totutte elämään pienemmällä.

Vierailija
498/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan antaa signaalin siitä, että voi ihan itse elättää itsensä riistämättä muita. Voiko olla paha asia, että kaikille sama?

Kai käsität, että Suomi ei ole enää vanha Suomi. Tänne tulee jatkuvasti ilmaista elatusta haluavaa väkeä. Sille pitää panna stoppi ja kärsijöiksi joutuvat myös kantasuomalaiset.

Vierailija
499/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosina 2017–2019 täysimääräisen työmarkkinatuen suuruus oli bruttona 32,40 euroa päivässä (vuonna 2016 se oli 32,68 e/pv)

https://fi.wikipedia.org/wiki/Työmarkkinatuki

Työmarkkinatuki 2023 on 37,21 euroa päivässä. 

Meinataanko sitä laskea tuolle 5v sitten tasolle. Hallitus meinaa että pitkäaikaistyötön pysyy köyhyysloukussa työkykyisenä ja terveenä. Itsellään niillä on ihan eri työttömyyskorvaus 2500 eurosta alkaen koska vähemmällä ei sopeudu puolet suuremmista palkoista. Miksi he eivät pärjää 555 eurolla. 

Euroopan neuvoston sosiaalisten oikeuksien komitea huomautti vuonna 2014 Suomea siitä, että työmarkkinatuen alhainen määrä rikkoo Euroopan sosiaalisen peruskirjan määräystä, jonka mukaan vähimmäissosiaalietuuksien on oltava vähintään 50 prosenttia maan mediaanitulosta.[6][7] Työmarkkinatuen tasoa ei ole tästä huolimatta nostettu, vaan tukea pienennettiin entisestään vuonna 2018[8].

Vierailija
500/846 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisenkaltainen pohjoismainen hyvinvointivaltio helposti hämärtää yksilön omaa vastuuta elämästään ja toimeentulostaan. Vastuun voi osittain siirtää yhteiskunnalle, vastuunottaminen omasta elämästään pelottaa, halutaan elää jonkinasteisessa oleiluyhteiskunnassa. Ja tarkoitan tässä terveitä aikuisia ihmisiä.

Kuitenkin on selvää, että näin ei voida jatkaa, 10 miljardia velkaa joka vuosi on kestämätöntä mutta näin laskusuhdanteessa rajut leikkaukset voivat vielä vain pahentaa asiaa. Vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä