Hallituksen säästölista on hirveä luettavaa
Mitä ihmettä tällaisella vähävaraisten potkimisella haetaan?
Toimeentulotuki:
Tuen tason tarkastus
Lapsikorotusten poisto
Velvoittavuuden lisääminen
Tuen alentamista helpotetaan
Asumismenoihin 5 % omavastuuosuus
Lääkkeiden maksamista toimeentulotuesta arvioidaan (!)
Yleinen asumistuki:
Ansiotulovähennyksen poisto
Perusomavastuu nousee 50 %
Asumistuen tasoa hyväksytyistä asumismenoista lasketaan nykyisestä
Tuen kuntaryhmät 1 ja 2 yhdistetään tasolle 2.
Tukeen varallisuusraja
Omistusasujien asumistuki poistetaan
Työttömyysturva:
Työssäoloehtoa pidennetään ja poistetaan sen kertyminen palkkatukitöissä
Ansioturvan tasoa heikennetään
Omavastuupäivät nostetaan viidestä seitsemään
Ikäsidonnaisista poikkeussäännöistä luovutaan
Työmarkkinatukeen velvoitteita
Työmarkkinatuen nettotaso tttuen perustasolle
Lisäksi:
Peruspäivärahan, sairauspäivärahan, kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään. Lapsikorotukset, korotusosat ja suojaosat poistetaan.
Poistetaan Kelan velvollisuus ohjata palvelutarpeen arvioon tttuen alentamisen yhteydessä.
Ja vielä: indeksikorotuksia jäädytetään.
Terveydenhuoltoa yksityistetään, sote-rahoitusta leikataan tuntuvasti
Purra sanoi, että "sosiaaliturvasta leikkaaminen ei persuille käy" - kunnes se sitten kävikin. No tärkeimmät tavoitteet saavutetaan, kun maahanmuuttoa vaikeutetaan ja bensan hinta laskee, ehkä.
Duunareiden ja työttömien potkimisesta voi sitten lukea lisää täältä: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…
Kommentit (846)
Tämä on ihan aiheellista leikkaamista. Suomalainen yhteiskunta on ylivelkaantunut. Olen itse pienipalkkainen, koko ikäni töitä tehnyt ja yli 10 vuotta elänyt yksinhuoltajana.
En ole saanut asumistukea opiskeluajan jälkeen, lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella ja kaksi viikkoa työttömyyskorvausta työurallani.
Elän säästeliäästi ilman pröystäilyä. Olen hyväksynyt sen, ettei alallani palkalla juhlita, mutta olisi se kiva, jos kotona makaamisella ei pääsisi samoihin ansioihin kuin työssä käymällä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan aiheellista leikkaamista. Suomalainen yhteiskunta on ylivelkaantunut. Olen itse pienipalkkainen, koko ikäni töitä tehnyt ja yli 10 vuotta elänyt yksinhuoltajana.
En ole saanut asumistukea opiskeluajan jälkeen, lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella ja kaksi viikkoa työttömyyskorvausta työurallani.Elän säästeliäästi ilman pröystäilyä. Olen hyväksynyt sen, ettei alallani palkalla juhlita, mutta olisi se kiva, jos kotona makaamisella ei pääsisi samoihin ansioihin kuin työssä käymällä.
Eläkeläisiin menee 62,7 miljardia ja työttömyyskorvaukset on 4,9 miljardia ja sossutuet 800 miljoonaa, joita saa myös eläkeläiset ja työssäkäyvät.
Ehkä eläkeläiset voisivat maksaa lonkkaleikkaukset, hinta 14000 per leikkaus, kaihi leikkaukset jne itse.
Ei tämä hallitus ole kurjistamassa työn tekoa,vaan haetussa Suomisen perheen idyllissä jossa kannustetaan työn tekemiseen.Siinä mallissa puolue johtajan perheeseen palkkaama (kotitalous vähennyksellä) keittiöapulainen voi ahkerasti työtään tekemällä saada säästettyä itselleen uuden kesäleningin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut asumistukea opiskeluajan jälkeen, lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella ja kaksi viikkoa työttömyyskorvausta työurallani.Elän säästeliäästi ilman pröystäilyä. Olen hyväksynyt sen, ettei alallani palkalla juhlita, mutta olisi se kiva, jos kotona makaamisella ei pääsisi samoihin ansioihin kuin työssä käymällä.
Eläkeläisiin menee 62,7 miljardia ja työttömyyskorvaukset on 4,9 miljardia ja sossutuet 800 miljoonaa, joita saa myös eläkeläiset ja työssäkäyvät.
Ehkä eläkeläiset voisivat maksaa lonkkaleikkaukset, hinta 14000 per leikkaus, kaihi leikkaukset jne itse.
Lisäksi lääkkeet (lääkekatto 600 vuodessa), kelataksit, palvelusetelit, verovähennykset palveluihin, kelan hoitotuki jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi lääkkeet (lääkekatto 600 vuodessa), kelataksit, palvelusetelit, verovähennykset palveluihin, kelan hoitotuki jne.
Lääke voi maksaa jopa 2000 kuukaudessa ja valtio maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitokodit maksaa tällä hetkellä 5 miljardia. Eläkeläinen maksaa oman eläkkeen 1000 euroa kuukaudess ja verorahoista maksetaan 4000 kuukaudessa. Hoitokotimaksu on 5000 kuukaudessa.
Miksi annoitte valittamatta homman mennä tuplalapsilisiin ja muuhun setelitukkojen ilmaiseksi tyrkyttämisiin? Ei kai kukaan luule, että muut tyytyväisinä hymisevät kun velka on yhteinen ja rahat yksille ilmaiseksi.
Toivottavasti leväperäisen taloudenhoidon jäljiltä valtion menot saadaan takaisin tulojen tasalle ja velaksieläminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja: Te ETTE ole itse maksaneet eläkkeitänne vaan me työssäkäyvät maksamme teidän kotona makaamisemme ja palkkioksi saamme pienemmät eläkkeet ja pidemmän työuran ennen eläkkeelle pääsyä, eikä ole superkarttumaa eikä pääse työttömyyseläkkeelle eikä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi annoitte valittamatta homman mennä tuplalapsilisiin ja muuhun setelitukkojen ilmaiseksi tyrkyttämisiin? Ei kai kukaan luule, että muut tyytyväisinä hymisevät kun velka on yhteinen ja rahat yksille ilmaiseksi.
Perhe sai yhtenä kuukautena tuplalapsilisää 200.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia vuodessa.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia
Marinin ottamien 50 miljardin euron velkojen takaisinmaksu on 10-kertainen verrattuna Neuvostoliitolle maksettuihin sotakorvauksiin nykyrahassa.
Ei haittaa yhtään antaa mennä vaan. En saisi noita tukia muutenkaan.
Mun tuttu eläkeläinen osti juuri mökilleen hienon rantasaunan johon tulee vesi.
Että kiitos kun raadatte.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti leväperäisen taloudenhoidon jäljiltä valtion menot saadaan takaisin tulojen tasalle ja velaksieläminen loppuu.
Se velaksieläminen levähti jo 2008. Monesti kokoomus ollut hallituksessa sen jälkeen? Miten persuilla, vielä vähemmän kokoomuksella on pokkaa haukkua velkaantumista? Edellisellä hallituksella tuli niskaan korona, Ukrainan sota ja energiakriisi. Mitä nykyhallitus aikoo muuten tehdä tulojen saamiseksi? Ei mitään, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Marinin ottamien 50 miljardin euron velkojen takaisinmaksu on 10-kertainen verrattuna Neuvostoliitolle maksettuihin sotakorvauksiin nykyrahassa.
Yrittäjät huusi korona aikana tukea ja viime talvena rikkaat sai verovähennystä sähkölaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ja Persut ovat vain uhreja ja niitä tulee ymmärtää ja antaa empatiaa
Media on syypää siihen, millaisia olemme. Jos media ei olisi keskittynyt eilisen turhiin muistoihin, olisimme voineet jo heikentää työelämää, unohtaa vähäosaiset marisijat ja lopettaa turhat terveyskeskukset (kaikki me kuolemme kuitenkin!), mutta nyt aika on kulunut omissa kyyneleissä kylpiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät huusi korona aikana tukea ja viime talvena rikkaat sai verovähennystä sähkölaskuun.
Ja piti tehdä sähkötuki, koska 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa niin ei voi saada verovähennystä sähkölaskuun niin siksi sähkötuki.
Vierailija kirjoitti:
Muistako koronan, entä Ukrainan sota ja viime talven energiapommi?
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa yhtään antaa mennä vaan. En saisi noita tukia muutenkaan.
Sinulta puuttuu kokonaan kyky ajatella. Et elä tässä maassa yksin. Vaikket välitä yhtään heikommassa olevista, mieti edes kansantaloutta, jonka tämä hallitus lamauttaa. Me kaikki kärsimme siitä.
Hallitus ja Persut ovat vain uhreja ja niitä tulee ymmärtää ja antaa empatiaa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009791622.html