Eikö teitä ällötä ja tympäse matkustaa busseissa, ratikoissa, junissa ja metroissa?
Joskus ne ovat niin täyteen ahdettuja ettei pääse edes istumaan vaikka on maksanut matkan.
Kesällä todella kuumia jos ilmastointi ei pelaa.
Voi olla vaarallista matkustaa kun on häiriökäyttäytymistä, alkoholisteja, narkkareita, roadmaneja jne..
Ihmiset voi haista pahalle.
Kuka tahansa epämiellyttävä henkilö voi ängetä viereen tai vastapäätä istumaan ja matkasi on pilalla.
Flunssat tarttuu kun ahtaassa tilassa ihmiset pärskii toisia päin.
Joudut odottamaan pysäkeillä vesisateessa tai pakkasessa joissa ei ole välttämättä edes katosta suojana.
Aikataulut ei aina täsmää ja voi joutua vaihtamaan useampaan eri bussiin että pääsee perille ja silti voi joutua kävelemään.
Itse ajelen kalliiilla isomoottorisella luksus bensamersulla jossa on kaikki ylellisyys hierovista ilmastoiduista nahkapenkeistä lähtien.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Alan todellakin (taas) kerran ymmärtää, miksi sitä autoa sanotaan pyhäksi peltilehmäksi.
Minä olen autoton ja kortiton, en saa ajaa korttia neurologisen sairauden takia.
Olen lähempänä 35 ja aina olen pärjännyt, vaikka ei ole koskaan autoa taloudessa ollut.
Olen aina kulkenut julkisilla.
Sen lisäksi mm pyöräily ja kävely ovat edullisin tapa kulkea, pyörässä on nastarenkaat talvisin.
Autoa tarvitsen 1-4 VUODEN välein, esim muuttoihin ja se on aina järjestynyt kysymällä apua ja maksamalla bensat yms.
Ihme kyllä moni tuttu säälii minua yms kun tähän ikään mennessä ei ole korttia jne - miksi ihmeessä pitäisi olla?
Mikä elämää suurempi tarkoitus sillä autolla on?
Pyörällä kuljen päivässä esim kesäisin 30 km suuntaansa, vaatii vain vähän jaksamista.
Hyvä että sulla homma toimii. Mulla on kaveri joka on kortiton ja sinkkuaikanaan jatkuvasti haluamassa joltakulta kyytiä jonnekin. Nyt ei enää kerjää kun on puoliso jolla auto.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen moneen otteeseen kesäkuumalla ajanut hikisen ruuhkabussin vieressä avoautollani katto alhaalla ja nauttinut siellä kärvistelelevän väen tuskasta.
Niin, elämä on sellaista kun sen itselleen tekee.
Nimenomaan! Nytkin istun bussissa kirjoittamassa tätä ja kohta rupean lukemaan kirjaa. Voin tehdä mitä haluan eikä tarvitse keskittyä liikenteeseen tai ajamiseen.
t. ex-autoilija
Ällöttää, mutta sellaista se on. Olen niin kasvanut julkisilla liikkumiseen, että autoilu tuntuu vieraalta ja hankalalta. Julkisilla voin mennä yhteen paikkaan ja tulla toisesta takaisin. Suosin junia ja metroa, joten ruuhkissakaan ei kulu aikaa. Kyllä minä 10 kestän. Ja omissa ajatuksissaan saa olla eikä tarvitse keskittyä liikenteeseen.
Pakko kulkea autolla tai pyörällä. Yritin kulkea töissä bussilla, mutta kun bussi meni kerran tai kaksi tunnissa ja oli aina myöhässä, niin ei se toiminut. Lisäksi niin täynnä toisinaan, ettei kyytiin päässyt. Olin jatkuvasti myöhässä töistä ja odotteluihin meni ihan järkyttävän paljon aikaa.
Suurin ongelma ei siis olleet haisulit tai mölyäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen moneen otteeseen kesäkuumalla ajanut hikisen ruuhkabussin vieressä avoautollani katto alhaalla ja nauttinut siellä kärvistelelevän väen tuskasta.
Nimenomaan! Nytkin istun bussissa kirjoittamassa tätä ja kohta rupean lukemaan kirjaa. Voin tehdä mitä haluan eikä tarvitse keskittyä liikenteeseen tai ajamiseen.
t. ex-autoilija
Autolla olisit perillä jo.
Muurahaispesässä istumistakin voisit kuvailla upeaksi kokemukseksi vaikkei se sitä sitä ole....
Vierailija kirjoitti:
Joskus ne ovat niin täyteen ahdettuja ettei pääse edes istumaan vaikka on maksanut matkan.
Kesällä todella kuumia jos ilmastointi ei pelaa.
Voi olla vaarallista matkustaa kun on häiriökäyttäytymistä, alkoholisteja, narkkareita, roadmaneja jne..
Ihmiset voi haista pahalle.
Kuka tahansa epämiellyttävä henkilö voi ängetä viereen tai vastapäätä istumaan ja matkasi on pilalla.
Flunssat tarttuu kun ahtaassa tilassa ihmiset pärskii toisia päin.
Joudut odottamaan pysäkeillä vesisateessa tai pakkasessa joissa ei ole välttämättä edes katosta suojana.
Aikataulut ei aina täsmää ja voi joutua vaihtamaan useampaan eri bussiin että pääsee perille ja silti voi joutua kävelemään.Itse ajelen kalliiilla isomoottorisella luksus bensamersulla jossa on kaikki ylellisyys hierovista ilmastoiduista nahkapenkeistä lähtien.
Maksan siitä, että minut kuljetetaan paikasta toiseen, en istumisesta. Istun muutenkin ihan liikaa. Bussissa tulee toisinaan seistyä, vaikka istumapaikkojakin olisi.
Raitis ilma odotellessa tekee hyvää. Joskus tulee jopa käveltyä seuraavalle pysäkille. Hyvälaatuiset ilmastoomme soveltuvat vaatteet ja kengät, niin ei pikku pakkaset ja sateet haittaa.
Nykykäsityksen mukaan liika hygienia on muutenkin epäterveellistä ja mm. lisää allergioita. Minulla ei niitä ole, ja viime flunssakin taisi olla vuonna 2017, vaikka julkisia kulkuvälinetä käytänkin.
Mutta ennen muuta minulle on ylellisyyttä se, että on kuski, eikä tarvitse ajaa itse. Vihaan autolla ajamista ja sitä, että pitää tarkkailla muuta liikennettä koko ajan. Haluan vain vaipua ajatuksiini. Eikä sitä koskaan tiedä, millaisia päättömiä kaahareita (päihdekuskit, hirvet, vasta ajokortin hankkineet wannabe-rallisankarit) tiellä tulee vastaan. Bussi on kolaritilanteessa henkilöautoa turvallisempi. Junasta, metrosta ja ratikasta nyt puhumattakaan.
Olen koko ikäni käyttänyt joukkoliikennettä, se on mulle normaalia elämää. Jos nyt joutuisin luopumaan sen käytöstä, ikävöisin sitä varmasti - tykkään nimittäin olla ihmisten joukossa tuntemattomana, se antaa mulle jotain lohtua, kun olen hyvin yksinäinen ihminen (kuulostaa ehkä oudolta tai säälittävältä, heh).
Ihmiset liian lähekkäin. Heikko ilmanlaatu, jaloillaan seisova ilma. Kiusallisuus istua pareittain kiinni toisessa, samaa sukupuolta olevassa tai outo poika? Täynnä väkeä. Osa horisee puheitaan tai kälkättää. Puhelin kilkuttaa. Lapsiporukka kiroilee kovaäänisesti ja nauraa. Välillä viinantuoksu ja valkosipulin haju leijuu ilmassa, kahvi, halpa hajuste.
Kaikki ällötys loppui nappikuulokkeisiin. Muut ärsykkeet pystyn sulkemaan ulkopuolelle. Nykyään bussi on se rentoutumisen (tai duolingon!) hetki kahdesti työpäivässä, autoilijana oli hankalampaa. Tampere.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset liian lähekkäin. Heikko ilmanlaatu, jaloillaan seisova ilma. Kiusallisuus istua pareittain kiinni toisessa, samaa sukupuolta olevassa tai outo poika? Täynnä väkeä. Osa horisee puheitaan tai kälkättää. Puhelin kilkuttaa. Lapsiporukka kiroilee kovaäänisesti ja nauraa. Välillä viinantuoksu ja valkosipulin haju leijuu ilmassa, kahvi, halpa hajuste.
Niin, se on sitä elämäksi kutsuttavaa juttua, ei sen pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ex-autoilija
Autolla olisit perillä jo.
Muurahaispesässä istumistakin voisit kuvailla upeaksi kokemukseksi vaikkei se sitä sitä ole....
Autolla olisin nopeammin perillä, mutta koko matkustusaika olisi hukkaan heitettyä aikaa. Lisäksi olisin uupunut ajamisesta ja liikenteen vahtaamisesta enkä virkistynyt niin kuin nyt.
Helsingissä lähinnä. Oma vakiolinja kotikaupungissa on aina rauhallinen ja siisti.
Ärsyttää kyllä, kun joskus kerran tunnissa kulkeva bussi peruuttaa yhden vuoroistaan. Sitten istuu pari tuntia läheisessä kauppakeskuksessa odottamassa jos seuraava vuoro tulisi.
Minua ällöttää itsekkäät yksityisautoilijat.
"Itse ajelen kalliiilla isomoottorisella luksus bensamersulla jossa on kaikki ylellisyys hierovista ilmastoiduista nahkapenkeistä lähtien."
Jaahas kallu se sieltä paljastui. Pas ka provo.
T: 1.6l pikkumoottorinen hen tai farkulla ajeleva mies.
Eilen matkustin bussilla pitkästä aikaa, aika tyhjä oli siihen aikaan, mutta juuri minun takana istui yskijä. Onneksi harvoin bussilla kuljen.
Onko tarkoituksesi nyt sääliä julkisia käyttäviä, vai brassailla omalla erinomaisuudellasi? Hienoa että SINUN ei tarvitse mennä julkisilla ja voit ajella mersulla. :D
9Ei minua ällötä jos joku istuu viereen, suurin osa on ihan tavallisia ihmisiä vain ja istuu viereen vain jos ei ole oikein muita paikkoja enää. Olen kokenut pahempaakin, kuten polkenut pyörällä kaatosateessa töihin ja kävellyt paikkoihin hirveässä lumituiskeessa ja -30 pakkasessa niin eipä tuo miltään siihen verrattuna tunnu!
Vierailija kirjoitti:
Olen koko ikäni käyttänyt joukkoliikennettä, se on mulle normaalia elämää. Jos nyt joutuisin luopumaan sen käytöstä, ikävöisin sitä varmasti
Ai kauheeta jos yhtäkkiä joukkoliikenne loppuisi, ja pitäisi ruveta henkilöautolla selviämään kaikista vähänkään pidemmistä reissuista! Tänään lähteä ryysimään kauppakeskukseen vielä, maanantaina ajaa 400 km päähän. Vähänkö olisin poikki siellä perillä.
Man funderar inte så mycket på sådant som man inte använder.
Metrolla kuljen töihin ja muuten ei ällöttäisi, mutta ovat usein täynnä. Minulla 30 min matka yhteen suuntaan ja sen takia on kivempi istua. Inhottaa kun vuorovälejä pidennetty ja Espoon metron takia junat ovat kolmanneksen lyhyempiä kuin aiemmineli todella usein työmatka-aikaan ovat ruuhkaisia.
Ne varmaan jumittus kotiin tai ajelis taksilla. Itse käytän sekä autoa että julkisia. Onneksi niin, sain talvella 3kk ajokiellon eikä jatkostakaan takeita. Käytin siis julkisia kokonaan ja senkin jälkeen olen kulkenut myös julkisissa kun sain luvan takaisin. Mulle auto ei ole mikään elinehto ja starusmittari.