Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkansaaja - miltä sinusta tuntuu että ensivuonna sinut voidaan irtisanoa mielivaltaisesti ja työttömyys/sosiaaliturvaasi heikennetään?

Sarisairaanhoitaja2023
18.08.2023 |

Sitä suomi nyt saa mitä tilaa, mutta miltä tämä tuntuu asuntovelallisesta ja perheellisestä palkansaajasta?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6bfb803-86b7-4722-9986-45b4cf34b…

Kommentit (471)

Vierailija
441/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valmis tekemään töitä 1000 e/kk eikä mitään tukia siihen päälle.

Vierailija
442/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että huonojen työntekijöiden paapominen lopetetaan. Ihmisillä pitää olla motivaatiota tehdä työnsä hyvin.

Ettekö jo ymmärrä? Kyse ei ole hyvistä ja huonoista työntekijöistä! Kyse on ainoastaan työntekijästä jolle EI TARVITSE MAKSAA PALKKAA.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009793396.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kiihoittaa minua

Vierailija
444/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvälle. Olen palkansaaja ja erittäin hyvätuloinen sellainen. Aika tuhtisti kertynyt varallisuutta niin eipä hetkauta enää mikään eikä kiinnosta muiden pärjäämiset.

Koettakaa nyt vain pärjätä eduskuntanne kanssa. Itse olette äänestäneet. Tsemiä!

Vierailija
445/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miltään. Ei stressaa yhtään. 👍

Vierailija
446/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se irtisanominen ole ennenkään ollut mitenkään hankalaa. meidän firmasta on potkittu pois useita niin että aamulla pomon ovi on kiinni ja aamukahvilta puuttuu yksi henkilö. sen jälkeen sitä ihmistä ei enää työpaikalla näy. näin meidän työpaikalta lähti moni pois. ei ollut mitenkään vaikeaa työnantajalle

Vierailija
447/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaitoisia ja osaavia työntekijöitä ei irtisanota.

Ne tupakalla seisoskelevat, ja mahdollisimman vähän, työpäivän

aikana, töitä tekevät joutaakin irtisanoa.

Niitä istuskelijoita ja juoruajia riittää joka työpaikalla.

Näitä kommentteja ja kommentoijia riittää. Vahvalla vakaumuksella julistetaan oman pienen mielen aikaansaannoksia vaikka tieto ja kaikki faktat puuttuu. Oletko sinä edes ollut töissä ikinä? Ikävä rikkoa omahyväsyyden kuplasi (not!) ja kertoa, että kun iso luuta lakaisee niin siinä ei auta vaikka kuinka olisit pidetty, tehokas, osaava jne. työntekijä. Ei mitään merkitystä kun työntekijät on pelkkiä numeroita excelissä.

Ihmettelen missä tynnyrissä ihminen elää kun ei ole mitään käsitystä nykymaailmasta. Varmaan samoja tyyppejä, joiden mielestä töihin vaan "mennään" 😂

Yleensä firman tarkoituksena on tehdä tulosta. Jos irtisanoo parhaat ja jopa välttämättömät tuloksen tekijät, niin se firma on nurin aika nopeasti.

Riippuu alasta. Jos on asiantuntija-ala, niin on tyhmää irtisanoa tuottava työntekijä. Jossain suorittavassa työssä vain ruskealla kielellä on väliä, ihan sama miten työt hoituu. Kunhan vain osaa mielistellä pomoa.

Vierailija
448/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestin jo alle kolmekymppisenä, että työelämä tulee olemaan täyttä kuraa. Nopeatempoista muutosrallia jossa kaikki myllätään uusiksi parin kuukauden välein, ja jo viisikymppinen on liian vanha. Kuilu menestyvän ylemmän keskiluokan ja entisen keskiluokan eli tulevan köyhälistön välillä kasvaa.

Tuon näkee kaveripiireissä, hieman vanhemmissa. Suorittava luokka yrittää selvitä kun <30v menestyvä Nuori Nainen-pomo ja huippuosaajakykymies keräävät bonarit. Nuo menestyjät vaihtavat alle viisikymppisinä henkisiksi valmentajiksi tai joogaopettajiksi koska tietävät putoavansa itsekin kyydistä pian. Erona suorittavaan luokkaan heillä on massia, joten elämäntapamuutos onnistuu.

Minulla on nyt kasassa 430 000 euroa. Se ei riitä. Yritän nyt ottaa loppukirin jotta viimeistään 55-vuotiaana pääsisin sanomaan työelämälle hyvästit. Jos ei rahat riitä, niin köyhemmässä maassa riittää.

Sanot, ettei 430 000€ riitä. Riippuu täysin elintasosta. Jos maksaisit itsellesi kuukausittain nettona 1500€, niin tuo summa kestäisi 23 vuotta. Jos se olisi tuottavasti sijoitettuna, niin 5% tuotolla per vuosi se tekisi lähes 1800€ kuukausittaisen tuoton, ilman että pääoma pienenisi. Miksi summa ei riitä?

- minulla ei ole omistusasuntoa, eli vuokrakulu pitää ottaa huomioon

- 1800€ kuukausittaisesta tuotosta menisi pääomavero, eli 30%.

- 5% tuotosta ei ole takeita, haluan nukkkua yöni hyvin vaikka tulisi isompaakin laskua

Vierailija
449/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivätyötä tekevänä ja sotealalla työskentelevänä niin ei tunnu oikeastaan miltään. Työpaikan voi valita on se todellisuus missä itse olen elänyt jo vuosia. 

No lue enemmän. Hallitus leikkaa sotesta, en olleenkaan olisi noin itseriittoisen varma työpaikastani.

Ylipäätään en ymmärrä sotealalla olevia jotka kritisoivat Marinin hallitusta. Verratkaa tulojanne Sipilän aikaan, nettipankissa näkyy palkkakuitit vuosien päähän. Silloin lähti lomarahat ja työaika lisääntyi, toista oli Marinin aikana.

Hallitus leikkaa sotesta mutta mitä enemmän erityisosaamista sitä varmempi työpaikka. Joku keskiverto lähihoitaja tai sairaanhoitajakin voi huomata työpaikan siirtyneen vähintään mutta vaikeammin korvattava taas sen säilyttää lähes varmasti. Sotessakin on töitä ja taas toisia töitä. 

Se että kertoo ettei muutokset eivät välttämättä tunnu omassa arjessa ei ole edellisen hallituksen kritisointia. Tai jonkun toisen hallituksen kehumista. 

Vierailija
450/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiestin jo alle kolmekymppisenä, että työelämä tulee olemaan täyttä kuraa. Nopeatempoista muutosrallia jossa kaikki myllätään uusiksi parin kuukauden välein, ja jo viisikymppinen on liian vanha. Kuilu menestyvän ylemmän keskiluokan ja entisen keskiluokan eli tulevan köyhälistön välillä kasvaa.

Tuon näkee kaveripiireissä, hieman vanhemmissa. Suorittava luokka yrittää selvitä kun <30v menestyvä Nuori Nainen-pomo ja huippuosaajakykymies keräävät bonarit. Nuo menestyjät vaihtavat alle viisikymppisinä henkisiksi valmentajiksi tai joogaopettajiksi koska tietävät putoavansa itsekin kyydistä pian. Erona suorittavaan luokkaan heillä on massia, joten elämäntapamuutos onnistuu.

Minulla on nyt kasassa 430 000 euroa. Se ei riitä. Yritän nyt ottaa loppukirin jotta viimeistään 55-vuotiaana pääsisin sanomaan työelämälle hyvästit. Jos ei rahat riitä, niin köyhemmässä maassa riittää.

Sanot, ettei 430 000€ riitä. Riippuu täysin elintasosta. Jos maksaisit itsellesi kuukausittain nettona 1500€, niin tuo summa kestäisi 23 vuotta. Jos se olisi tuottavasti sijoitettuna, niin 5% tuotolla per vuosi se tekisi lähes 1800€ kuukausittaisen tuoton, ilman että pääoma pienenisi. Miksi summa ei riitä?

- 5% tuotosta ei ole takeita, haluan nukkkua yöni hyvin vaikka tulisi isompaakin laskua

Olen eri vastaaja. Tosissasiko pidät 430 000 euroa tavallisella tilillä tällä hetkellä, koska et halua maksaa pääomaveroa osingoista?  

Minulla on paljon pienempi summa kuin sinulla sijoitettuna. Olen noin 10 vuotta saanut osinkoja 4-5 % vuodessa, vaikka kurssit ovat heittelehtineet. Ne tulevat tililleni ilman, että minun täytyy tehdä mitään. Mieluummin minä ne eurot tililleni otan, kuin jäisin kokonaan ilman. 

En käske sinua sijoittamaan koko summaa, mutta suosittelisin ehdottomasti sijoittamaan edes osan. Esim. 100 000 euron potista tulee osinkoja sen verran, että katat niillä vuoden elintarvikeostoksesi. 

Vierailija
451/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivätyötä tekevänä ja sotealalla työskentelevänä niin ei tunnu oikeastaan miltään. Työpaikan voi valita on se todellisuus missä itse olen elänyt jo vuosia. 

No lue enemmän. Hallitus leikkaa sotesta, en olleenkaan olisi noin itseriittoisen varma työpaikastani.

Ylipäätään en ymmärrä sotealalla olevia jotka kritisoivat Marinin hallitusta. Verratkaa tulojanne Sipilän aikaan, nettipankissa näkyy palkkakuitit vuosien päähän. Silloin lähti lomarahat ja työaika lisääntyi, toista oli Marinin aikana.

Hallitus leikkaa sotesta mutta mitä enemmän erityisosaamista sitä varmempi työpaikka. Joku keskiverto lähihoitaja tai sairaanhoitajakin voi huomata työpaikan siirtyneen vähintään mutta vaikeammin korvattava taas sen säilyttää lähes varmasti. Sotessakin on töitä ja taas toisia töitä. 

Se että kertoo ettei muutokset eivät välttämättä tunnu omassa arjessa ei ole edellisen hallituksen kritisointia. Tai jonkun toisen hallituksen kehumista. 

"työpaikan voi valita on se todellisuus missä itse olen elänyt"

Sinulla on täysi oikeus sanoa noin, mutta ymmärrät varmasti, että kaikki eivät voi valita sinun työtäsi tai jotain toista yhtä rahakasta. Kaikki nyt vaan eivät voi tehdä hyväpalkkaisia töitä. Ei missään maassa, ei missään yhteiskunnassa. 

Ja sinäkin olet riippuvainen niistä, jotka tekevät huonopalkkaista työtä. Sen soisi sinunkin myöntävän, eikä esittävän leuhkaa omassa kuplassasi. 

-eri-

Vierailija
452/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus haluaa ajaa koko hyvinvointiyhteiskunnan alas. Sen jälkeen emme ole enää pohjoismaa, vaan wanna-be Yhdysvallat. Miksei samantien laiteta kuolemantuomiota ja sähkötuolia käyttöön. Sehän on sitä suurinta sivistystä kuten kaikki rapakon takaa. 

Vierailija
453/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun työnantajat voivat helposti vaihtaa ahkerat saikuttajat ahkerimpiin ja motivoituneisimpiin työttömiin. 

Jos haluaa pitää työpaikkansa niin loppuu laskeminen kuinka paljon voi olla sairauslomalla vuodessa täydellä palkalla. Kunnan ja valtion hommissa tätä harrastivat suurin osa. 

Vierailija
454/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommoinen raha ja isompikin sulaa Suomessa nopeasti.

Vierailija
455/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään vaikutusta, tekemällä työnsä hyvin pärjää jatkossakin.

Kuinka sinisilmäisiä ja hyväuskoisia ihmisiä vielä onkaan, ja kommenttien perusteella heitä on paljon. Jokainen kuvittelee olevansa jotenkin erityislaatuinen eikä korvattavissa esimerkiksi toisella (pienempipalkkaisella) ihmisellä, robotilla tai koneella. Työelämässä 40 vuotta olleena (josta viimeiset 20 vuotta yrittäjänä) voin vakuuttaa, että kun jossain organisaation ylätasolla päätetään vaikka lopettaa jokin toiminto,  sillä ei ole mitään merkitystä, miten hyvin olet työsi tehnyt.

Jos jokin toiminto päätetään lopettaa, niin mikä sitten auttaa? SDP ja Sanna Marin? :DDDDD Siinä oikein naiviuden huippu, joka niin luulee.

TOSIN on kyllä totta että nykyinen täysin kohtuuton irtisanomissuoja on aikoinaan tehty suojelemaan patalaiskoja demari-duunareita.

Niin, naiiviuden huippu on nimenomaan se, että kuvittelee, että työnsä hyvin tekemällä on suojassa irtisanomiselta, kuten tuo ensimmäinen kommentoija ja monet muutkin tuntuvat ajattelevan.

Ehkä nämä naiivit ovat töissä jossain suojatyöpaikassa.

Suomessa eivät työntekijät todellakaan ole missään suojassa.

Aina kun monikansalliset yritykset irtisanovat työntekijöitä, kohdistuvat irtisanomiset vahvasti Suomeen, sillä täällä on helpompaa ja halvempaa irtisanoa kuin muissa EU-maissa. Monessa maassa irtisanotuille pitää maksaa monen vuoden palkka.

Lisäksi esim. Ranskassa hallitus voi sakottaa yrityksiä jotka irtisanovat työntekijöitä.

Suomessa vaan selitetään, että jos olet hyvä työntekijä niin saat pitää työsi.

Omalla työpaikallani on vuosikaudet käyty sellaista yt-sirkusta, jolta kukaan ei ole turvassa. Suuria irtisanomisia on useita joka vuosi. Mutta näitä irtisanottuja kutsutaan myös takaisin töihin. Osa jo viikon jälkeen irtisanomisesta. Lähes jokainen on irtisanottu ainakin kerran. Kaikki eivät tule takaisin töihin irtisanomisen jälkeen.

Itse aloin tekemään keikkatyötä. Se stressaa vähemmän kuin jatkuivat yyteet. Palkkakin on parempi.

Haluaisin todellakin nähdä sen hyvän irtisanomissuojan, jota jotkut täällä mainostavat.

Vierailija
456/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutan ulkomaille; tulee parempi palkkakin.

Halvalla saa hintaa vastaavaa porukkaa.

Mihin maahan?

Saksa on ihan hyvä. Sveitsi olisi vielä parempi.

Sitten mm. arabimaat; korkea palkka ja matalat / 0 -verot.

Ok, toivottavasti arabimaahan lähtöä suunnittelevana olet mies.

Kyllä siellä on myös paljon naisiakin töissä. Mm. Dubaissa sairaanhoitajana tienaa keskimäärin 4000-5000 euroa/kk, eikä mene veroja. Englannilla pärjää. Pysyvää olelupaa tai kansalaisuutta ei saa, olet ikuinen vierastyöläinen ja sinua kohdellaan sen mukaisesti, et voi vaikuttaa päätöksentekoon. Mutta monet käy muutaman vuoden tuolla tienaamassa. 

Vierailija
457/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työyhteisöistä saadaan pois kaikki löysäilijät ja tauoilla ravaajat. Lisää tehokkuutta ja talouskasvua.

Vierailija
458/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohje: Mene  töihin! Tee töitä, kun palkka maksetaan!

Homma toimii!

Vierailija
459/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta kommentoin 430 000 euron pienuudesta rahasummana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuommoinen raha ja isompikin sulaa Suomessa nopeasti.

Kyllä tolla rahalla voi jo ihan helposti hypätä pois työelämästä, jos ei työssä viihdy. Eihän sitä koko pääomaa kerralla käytä, ja loput jää kasvamaan korkoa ja korolle korkoa. Voi myös hankkia omistusasunnon, esimerkiksi ok-talon, jossa ei vastiketta ja pienet kulut, jos on aikaa ja halua tehdä itse pihatyöt ja pienet huoltotyöt. Tosin kokemuksesta sanon, että aika voi viimeistään ensimmäisen vuoden jälkeen tulla pitkäksi ja voi kaivata sosiaalisia suhteita, eli voi tehdä kuitenkin mieli vielä palata töihin. Mutta ehkä sitä on sitten jo kriittisempi sen suhteen, että työn pitää olla mielekästä, eikä mitään veetuilevia tai kukkoilevia tyyppejä jaksa katsella yhtään, varsinkaan esimiehenä.

Nimim. Kahdesti oon jo "jäänyt eläkkeelle", mutta taas oon töissä ja tykkään. 

Vierailija
460/471 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvälle. Olen palkansaaja ja erittäin hyvätuloinen sellainen. Aika tuhtisti kertynyt varallisuutta niin eipä hetkauta enää mikään eikä kiinnosta muiden pärjäämiset.

Koettakaa nyt vain pärjätä eduskuntanne kanssa. Itse olette äänestäneet. Tsemiä!

Miksi et itse äänestänyt?

Tämä koko tilanne on niiden syytä jotka eivät viitsineet äänestää.

Kärkijoukoissa erot äänimäärissä olivat niin pienet, että muutama nukkuva olisi voinut muuttaa tilanteen ihan toiseksi, jos olisi vaivautunut äänestämään.