Kerrostaloasunto ilman parveketta, ei ikinä!
Käytiin katsomassa muuten kivaa asuntoa Mellunkylässä Kypäräpolulla.
Talo 60-luvun alussa rakennettu, erillinen keittiö ja tilavat olohuone ja makuuhuoneet.
Mutta parvekkeen puuttuminen aiheutti ahtaanpaikan kammon.
Voiko joku viihtyä parvekkeettomassa asunnossa?
Kommentit (92)
Olen asunut asunnossa jossa ei ollut parveketta eikä saunaa. Kesällä avasin isot keittiön ikkunat ja istuin pöydällä että sai edes vähän kesäfiilistä. Nykyisessä kämpässä sekä sauna että parveke enkä ikinä muuttais sellaseen jossa ei olisi, hulluks tulee paljon helpomminkin;)
Ulkoilen niin paljon, etten tarvitse enää parveketta yhtään mihinkään.
Itsellä toista vuotta parvekkeeton yksiö,joskus harmittaa ettei ole parveketta mutta harvoinpa sitä käytin silloinkuin joskus asuin yksiössä jossa parveke.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut asunnossa jossa ei ollut parveketta eikä saunaa. Kesällä avasin isot keittiön ikkunat ja istuin pöydällä että sai edes vähän kesäfiilistä. Nykyisessä kämpässä sekä sauna että parveke enkä ikinä muuttais sellaseen jossa ei olisi, hulluks tulee paljon helpomminkin;)
Kesäfiilis tulee, kun menee ulos eikä jumiudu parvekkeelle.
En ole kyllä yhtään parvekeihminen. Meillä on kiva piha, mutta en sielläkään vietä aikaani. Mieluummin menen metsään lontustamaan ja sitten olen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on parveke ydinkeskustan asunnossa mutta aina kiusallinen olo kun sinne menee. Kuin tarjottimelle kaikkien nähtäville. Joka suunnassa on tuhat silmäparia. Kadulle myös ja puistoon päin.
En tykkää. Mieluumin olisin ilman ja vuokrakin halvempi.Riippuu niin asuinalueesta. Täällä ytimessä kukaan ei ole parvekkeillaan.. Ei oikeasti kukaan. koska ne on näyteikunoita ja tajottimella kun sinne astutkin. Turhakkeita ellei ole itsensä näyttelijä ilman häpeän tunnetta. Se on aika normaalia monelle suomalaiselle ellei ole daiju.
Yritä järjestää sinne suojaisa nurkkaus, jos et verhoja hanki. Joku kasvisermi ja korkeaselustainen muhkea nojatuoli, ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Parveke pitää pestä joka toinen päivä, jos siellä haluaa olla. Kiitos ei!
No johan se siivoushullukin löysi tiensä tälle palstalle. Eikö sulla ole muuta harrastusta kuin siivoaminen?
Riippuu parvekkeen koosta, mutta tuommoisen kun laittaisi selus kaidetta vasten, olisi suojaa joka suuntaan:
https://www.kodin1.com/puutarhakalusteet/puutarhatuoli/aurinkos%C3%A4nk…
Sopivamman kokoinen, jonka voi kääntää vinosti ikkunaan päin, ja vaikka harsokangasta verhoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hanki eteläparveke parvekelaseilla, niin saat kesäsaunan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu parvekkeen koosta, mutta tuommoisen kun laittaisi selus kaidetta vasten, olisi suojaa joka suuntaan:
Sopivamman kokoinen, jonka voi kääntää vinosti ikkunaan päin, ja vaikka harsokangasta verhoksi.
Kiva tuijotella sitä omaa olohuoneen ikkunaa, mistä aurinko heijastuu.
Aloin oikein miettiä ja kaikissa kerrostaloasunnoissa, joissa olen asunut, missään ei ole ollut parveketta. Eikä kyllä saunaakaan. En ole niitä myöskään kaivannut. Koiran kanssa liikkunut aina ulkona, joten vaikuttanee asiaan sekin.
Nykyään asun omakotitalossa, jossa on sekä sisä- että pihasauna, parveke ja erillinen iso terassi ja ne ovat kovassa käytössä. Omakotitaloa en huolisi ilman omaa saunaa ja terassi/parveketta.
Parveke on jouluna kiva, kun siellä voi säilyttää joulukinkkua, joululaatikoita ja joulutorttuja. Muutoin parveke on lähinnä tavaran ja roskien tilapäissäilytyspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Parveke pitää pestä joka toinen päivä, jos siellä haluaa olla. Kiitos ei!
Alapeukuttajat on niitä, joiden parvekkeella on kepeä noki- ja siitepölykerros.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkitelineen saa kesällä hyvin ulos ja pitkälle syksyyn mutta talvella aivan turhake. Lunta vaan pitää luutia kun vuokrasopparissa ukaasi mulle vuokralaiselle.
Täällä päin on välillä talvella niin surkeat ulkoilukelit, että jo ihan oman turvallisuuden ja terveyden takia, vaihtanut välillä katulenkin parvekkeella paikallaan hölkkään, saa silti "raikasta" ulkoilmaa, jos sitä kaupungissa voi siksi kutsua. Muutenkin ihan kiva käydä välillä hetki viilentymässä/rentoutumassa.
Mä mietin parveketta turvana tulipalon sattuessa. Jos käytävään ei voi mennä ja satut asumaan korkealla kun talossa syttyy, kyllä mä parvekkeen haluaisin turvaksi.
Minulle parveke on henkireikä.Kasvatan kukkia, istun aamukahvilla, iltaisin on mukavaa istuskella leppeässä kesäillassa. Talvisinkin voi laditetulla parvekkeella istua, kynttilöiden palaessa. Miten jotkut asuvat asunnoissa, joissa ei ole parveketta? Ahdistava ajatus.
Mulla se toimii kasvihuoneena, kasvatan tomaatteja, kukkia, yrttejä jne. Riippumatto ehdoton myös.
Tuttuni asuu yksiössä, jossa ei ole parveketta. Tupakoi sisällä, kun ei viitsi raahautua ulos. Hirveä läävä, keltaiset pinnat ja se haju, yöök. En voi käydä siellä kylässä, koska vaatteeni haisevat vierailun jälkeen niin pahalle.
Tuollainen tai kaksi, sijoitettuna lyhyelle sivulle ja kulmittain sen kanssa tai molemmille lyhyille sivuille, tai nämä kaikki. Kunhan kekkaa, miten kiinnitys hoituu. Ei painavia.
https://www.k-rauta.fi/tuote/nakosuoja-miljookoriste-80x179cm-valkoinen…
Minä mene sinne metsään koiran kanssa monta kertaa päivässä, joten ei tarvitse enää parvekkeelta sitä tuijottaa.