Apua! Autistinen lapsi repii tikit pois...
11v poika. Ei halua tikkejä vaikka haava niitä tarvitsee. Jo perjantaina eli heti kun haava tuli repi tikit itse irti. Haava tulehtui likaisilla käsillä ja saksilla ronkkimisesta. Tikit laitettiin uudestaan. Haavan päällä on ollut side ja ihoteippiä, mutta tuo ei suostu pitämään sitä ollenkaan. Vetää kilarit kun putsaan haavaa ja menee heti repimään kaiken pois. Päivällä käytiin lääkärissä tuon haavan takia joka on edelleen tulehtunut. Poika vihaa tuota haavan hoitoa niin paljon että yritti potkia ja purra lääkäriä... Tää tuntuu nyt ihan mahdottomalta. Haava näyttää ihan kamalalts ja silti tuo tekee kaikkensa että sitä ei hoideta. Kai tuntuu liian epämukavalta. :(
Kommentit (62)
Onko kipulääkettä käytössä säännöllisesti? Voiko harjoitella kiinnittämään ajatukset siitä muualle, vaikka autismissa onkin osalla lähes sairas pakkomielle tiettyyn asiaan, tuntemukseen tai kohtaan. Jos pikkulapsena ei anna joskus käskyjä lapselle, isona voi tehdä mitä sattuu. Ei hänen sentään tyhmä pitäisi olla, että kohta jalka on pahemmassa jamassa? Esiteini-ikä ei selitä tätä myös.
Vierailija kirjoitti:
Onko kipulääkettä käytössä säännöllisesti? Voiko harjoitella kiinnittämään ajatukset siitä muualle, vaikka autismissa onkin osalla lähes sairas pakkomielle tiettyyn asiaan, tuntemukseen tai kohtaan. Jos pikkulapsena ei anna joskus käskyjä lapselle, isona voi tehdä mitä sattuu. Ei hänen sentään tyhmä pitäisi olla, että kohta jalka on pahemmassa jamassa? Esiteini-ikä ei selitä tätä myös.
Häh, mikä tämä "Jos pikkulapsena e anna joskus kskyä lapselle, isona voi tehdä mitä sattuu". Autismi ja tämä tilanne ei liity mitenkään siihen, että käskyjä ei ole annettu.
Kuule, autistinen henkilö voi juosta auton alle ellei han estellä. Ei siinä käskyt tai kiellot auta eikä kyse ole kasvatuksesta vaan " aivojen erilaisuudesta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy lääkäriltä, jos voitaisiin sitoa kädet niin, että ei yllä repimään. Silti vahdittava, että ei keksi uutta tapaa tuhota tikkejä. Missä kohti tikit ovat?
Oikeassa jalassa, vähän polven yläpuolella noin viisi senttiä pitkä ja syvä haava
Ap
Ranteisiin ja vyötärölle nauhat tai remmit, joiden avulla estetään yltäminen raapimaan. Kysy lääkäriltä. Vähän niin kuin "lepositeet" ja nämähän vaativat lääkärin päätöksen, ettei sinua sitten syytetä lapsesi kaltoin kohtelusta.
Joo. On kai noita mutta mun pojan tapauksessa tuosta ei taida olla paljon apua, kun poika on niin taipuisa, että yltää varmasti jopa suulla koskemaan tuohon haavaan tai raapii sitä pöydänkulmaan. Tänään lääkäriltä kysyin ja ainoa neuvo oli että pitää puhdistaa usein ja aina jos pääsee ronkkimaan niin pitää puhdistaa. Koulu luo tähän omat haasteensa kun siellä en voi olla koko ajan vahtimassa ja putsaamassa joten mun on pakko pitää hänet kotona ainakin vielä huomenna.
Mua harmittaa täällä mun lapsen leimaaminen tyhmäksi. Hän on maailman ihanin lapsi, mutta todella aistiyliherkkä. Tuo haava ja sen hoito on silkkaa kidutusta hänelle.
Ap
Tykkäisiköhän hän puuduttaa ihoa kylmäpakkauksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, mikä tämä "Jos pikkulapsena e anna joskus kskyä lapselle, isona voi tehdä mitä sattuu". Autismi ja tämä tilanne ei liity mitenkään siihen, että käskyjä ei ole annettu.
Kuule, autistinen henkilö voi juosta auton alle ellei han estellä. Ei siinä käskyt tai kiellot auta eikä kyse ole kasvatuksesta vaan " aivojen erilaisuudesta".
Taas viisastelua. Jos et tajua muiden sanomaa oikein, ei voi mitään, tämä ei ole sulle. Liittyy osittain kasvatukseen, joillakin, ei kaikilla. Ei lasten ja nuorten anneta tehdä mitä sattuu, vain siksi että on autismi. Jos autismissa lasta ahdistaa tikit, sitä ahdistusta voi yrittää lievittää. Jos epämukavaa oloa ei lievitetä, silloin se voi kasvaa liian suureksi. Jos ei ole kipulääkitystä siihen sattuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tule selittämään kuin tyhmälle ihmiselle. Moni tietää nämä ja vastaa silti omalla tavallaan. Vanhempia on monenlaisia, osalla voi mennä päin metsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tule selittämään kuin tyhmälle ihmiselle. Moni tietää nämä ja vastaa silti omalla tavallaan. Vanhempia on monenlaisia, osalla voi mennä päin metsää.
Tuntuu että kaupunkilaisten lapset oireilee eniten, kun ovat jatkuvassa informaationtulvassa, ja vanhemmat eivät enää opeta kotona mitään ja aseta rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko päällimmäisenä kerroksena jokin itseliimautuva sidos kivalla kuviolla jonka lapsi saa itse valita?
Kiva idea mutta tätäkin on kokeiltu ja ei auta :(
Ap
Miten helvetissä teolette itse eläneet että olette synnyttäneet noin epäkelvon yksilön? Oletteko itse monivaivaisia ja eläneet epäterveellisesti alkoholilla ja eineksillä? Miten on mahdollista että nykyajan lapsitla puuttuu terve järki ja itsesuojeluvaisto?
Koska niiden vanhemmat eivät kasvata lapsiaan mitenkään. Ennen 90 lukua kaikenlaisesta vammailusta annettiin luunappia ja tukkäpöllyä ja SE TEHOSI!
Luulis että sama ongelma on ollut joskus muillakin. Pyydä asiantuntijalta apua. Siis jostain jossa hoidetaan autistisia ihmisiä. Ehkä joku on keksinyt jonkun keinon millä vastaavat tilanteet on saatu hoidettua
Tekikö haavan itse itselleen? Mt-tutkimukset?
Lapsi parka. Paranisikohan nopeiten sairaalassa jos olisi vuodelevossa jalat ja kädet sidottuina?
Antibiootit sekoittaa vatsan, suoliston ja pään, kaiken muun lisäksi. Osastolle pakkohoitoon.
Tuommoset riivatut lapset olisi viety 1800 luvulla avantoon. Täysin käsittämätöntä miten sekaisin jo pienestä voi ihminen olla.
Vierailija kirjoitti:
Luulis että sama ongelma on ollut joskus muillakin. Pyydä asiantuntijalta apua. Siis jostain jossa hoidetaan autistisia ihmisiä. Ehkä joku on keksinyt jonkun keinon millä vastaavat tilanteet on saatu hoidettua
Olen itse autistinen ollut pienestä lähtien ja myös erittäin introvertti, mutta ei olisi koskaan tullut mieleenkään vahingoittaa itseäni tai muita. Olin ehkä liiankin herkkä ja varovainen pienenä. Tuo haavojen auki repiminen on kyllä jotain ihan muuta kuin autismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas viisastelua. Jos et tajua muiden sanomaa oikein, ei voi mitään, tämä ei ole sulle. Liittyy osittain kasvatukseen, joillakin, ei kaikilla. Ei lasten ja nuorten anneta tehdä mitä sattuu, vain siksi että on autismi. Jos autismissa lasta ahdistaa tikit, sitä ahdistusta voi yrittää lievittää. Jos epämukavaa oloa ei lievitetä, silloin se voi kasvaa liian suureksi. Jos ei ole kipulääkitystä siihen sattuu!
Autismi_ ei _ liity millään tavalla kasvatukseen! Voit tutustua ja lukea aiheesta vaikka Autismiyhdistyksen sivuilta.
Ei voi autistisen lapsen tai aikuisen tehdä mitä sattuu ja siksi voidaan tarvita vanhempi, avustaja jne estämään ihan konkreettisin keinoin se tekeminen jos muut keinot eivät tepsi. Kyse ei ole kuitenkaan kasvatuksesta.
Kipulääkitys kuitenkin on toki paikallaan jos kohta on kipeä. Sitä autistinen ei välttämättä tuo mitenkään tosin ilmi, mutta läheinen sen osaa päätellä. Lienee tässä tapauksessa kipeä.
Sairaalassa autistisen lapset kädetsidottiin sänkyyn, jotta ei olisi repinyt kanyyleja, haavateippauksia yms irti. Ei siinä muukaan auttanut, sillä henki ja terveys vaati sen niin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi parka. Paranisikohan nopeiten sairaalassa jos olisi vuodelevossa jalat ja kädet sidottuina?
Kokeillaan vielä hoitaa kotona ja uusilla antibiooteilla. Tämä on myös ihan lääkärin suositus. Mun lapsi ei ole ilkeä tai vaarallinen. Oikeastaan mä tiedän, että jos jotakin, hän pelkäsi todella paljon sairaalassa yöpymistä... Ja voitteko kuvitella miten ahdistavalta mun pojasta tuntuisi tuo käsien ja jalkojen sitominen kun pelkästään tikit ja side tuntuu ikävältä?
Ap
Soita sinne, missä teillä on hoitokontakti autismin takia. Tai Autismiyhdistykseen. Tai jollekin aistiyliherkkyydestä tietävälle taholle. Tämä ei voi olla ainutkertaista, eli jostain on löydyttävä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse autistinen ollut pienestä lähtien ja myös erittäin introvertti, mutta ei olisi koskaan tullut mieleenkään vahingoittaa itseäni tai muita. Olin ehkä liiankin herkkä ja varovainen pienenä. Tuo haavojen auki repiminen on kyllä jotain ihan muuta kuin autismia.
Autistisena varmaan tiedät, että autismi on laaja kirjo erilaisine haasteineen ja vahvuuksineen. Ei se tarkoita, että et itse olisi repinyt haavoja auki ettei joku muu sitten tekisi niin.
Joku autisminkirjonnihminen osaa kymmeniä eri kieliä ilman yhtään kielten varsinaista opiskelua. Joku osaa puhua englantia ennen kuin omaa äidinkieltään esim. Suomea. Jollekin toiselle puhuminen ei onnistu ikinä jne
Pakkopaita ja pamit. Taju kankaalle pariksi päiväksi. Turhaa voivottelua, kun noin kipeä tapaus.