Työpaikka ja epäreilusti jaetut edut
Olen töissä paikassa, jossa annetaan työntekijöille lahjaksi museokortteja.
No, osa työkavereistani sanoi, että he ovat saaneet museokortin viime vuonna ja juuri äskettäin uudet saldot tulevaksi vuodeksi.
Kun kysyin itse mahdollisuudesta saada museokortin käyttöön, vastaus oli, että tänä vuonna ei museokortteja jaeta. Aloitin siis itse tänä kesänä.
Onko tämä normaalia? Olen pettynyt, kyseessä on rahanarvoinen etu.
Kiitos
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Monessa firmassa esimerkiksi koeaikalaisille ei kuulu tietyt edut vaan niihin on oikeus vasta kun koeaika loppuu. Juuri koskee siis tuollaisia Museokortin kaltaisia täysin ylimääräisiä etuja.
Kyseessä on kesätyö. Eli ne, jotka olivat viime kesänä, saivat silloin fyysisen kortin ja tänä kesänä uudet saldot. Minä olen aloittanut viime keväänä, enkä saa mitään.
Ap
Ei kesätyöläisille tarvitse antaa vakkarien etuja. Ei meilläkään anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Monessa firmassa esimerkiksi koeaikalaisille ei kuulu tietyt edut vaan niihin on oikeus vasta kun koeaika loppuu. Juuri koskee siis tuollaisia Museokortin kaltaisia täysin ylimääräisiä etuja.
Kyseessä on kesätyö. Eli ne, jotka olivat viime kesänä, saivat silloin fyysisen kortin ja tänä kesänä uudet saldot. Minä olen aloittanut viime keväänä, enkä saa mitään.
Ap
Siis he, jotka saivat edun, ovat myös kesätyöntekijöitä. Samassa asemassa kuin minä.
Ap
Meilläkin voidaan palkita väkeä tiimeittäin, eli joku saa jotain ekstraa, muut eivät mitään. Siihen on vain täytynyt tottua. Sitä paitsi kunnon suomalainen kesätyöntekijä sanoo tuossa tapauksessa mielessään "pitäkää tunkkinne" ja jatkaa työntekoa. Kyllä se oma vuorokin sieltä vielä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla jaetaan myös ihan randomisti etuja. Yleensä ne menevät niille, jotka ovat normaalisti äärettömän laiskoja ja kun yhtenä päivänä ovat ahkeria niin saavat palkinnon. Yllättäen ne, jotka ovat koko ajan ahkeria, eivät saa mitään. Vtuttaa koko työpaikka.
Höpö höpö, eli sinä olet omasta mielestäsi ahkera ja muut laiskoja. Nykyaikana on seurantajärjestelmiä, joista työnantaja voi kyllä seurata mitä kukin työntekijä tekee. Ainahan työpaikalla on niitä, jotka omasta mielestään raatavat ja työkaverit eivät tee mitään, mutta tilastot kertovat jotain muuta. Eihän työnantajan näkökulmasta ole järkeä palkita niitä, jotka eivät suoriudu niin hyvin.
Olin määräaikaisena, mutta sain epassin niiltä kuukausilta kuin olin. Tuli jonkin verran myöhässä mutta kuitenkin koko työsuhteen ajalta. Museokortista en tiedä, koska tällä paikkakunnalla ei juuri museoita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis he, jotka saivat edun, ovat myös kesätyöntekijöitä. Samassa asemassa kuin minä.
Ap
Aa, sinä olet taas niitä kirjoittajia, jotka heruttavat tietoa tipan kerrallaan, ilmeisesti toiveena saada mahdollisimman paljon vastauksia. Over and out.
Onpas outoa, jos ne joilla kortti jo on, saavat lisäsaldoa ja ne joilla ei, eivät saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla jaetaan myös ihan randomisti etuja. Yleensä ne menevät niille, jotka ovat normaalisti äärettömän laiskoja ja kun yhtenä päivänä ovat ahkeria niin saavat palkinnon. Yllättäen ne, jotka ovat koko ajan ahkeria, eivät saa mitään. Vtuttaa koko työpaikka.
Höpö höpö, eli sinä olet omasta mielestäsi ahkera ja muut laiskoja. Nykyaikana on seurantajärjestelmiä, joista työnantaja voi kyllä seurata mitä kukin työntekijä tekee. Ainahan työpaikalla on niitä, jotka omasta mielestään raatavat ja työkaverit eivät tee mitään, mutta tilastot kertovat jotain muuta. Eihän työnantajan näkökulmasta ole järkeä palkita niitä, jotka eivät suoriudu niin hyvin.
Minulla on ehtinyt olla tässä talossa neljä pomoa, ja työnantajan ylityökielto on jatkuva. Jos teet vartinkin ylitöitä, se pitää ottaa vapaana ja ylityöhön pitää olla lupa ja lupa on hankittava vaikka toisesta yksiköstä etukäteen. Näin on periaate, mutta ilmeisesti olen niin laiska, että minun ei tarvitse lupaa hankkia ja korvaus tulee rahana. Pari vuotta sitten tein jouluaattona ylitöitä ja sanoin pomolle, että anna olla, ettet saa vaikeuksia, mutta pomo nauroi, ettei kukaan usko minun jääneen turhan vuoksi.
En ole trolli. Vieläkö löytyy mielipiteitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Selvästi syrjintää, kerro että teet kantelun tästä tasa-arvovaltuutetulle.
Yksityinen työnantaja saa palkita työntekijöitä ihan niin kuin tahtoo eikä voi olettaa, että jos Vesa saa palkkaa 8000 e/kk, niin kaikille muillekin sama summa annetaan miettimättä sitä, että Vesa tekee 16 tunnin päiviä 6 kpl/vko ja loput tekee töitä 7 h/5 vrk.
Kyseinen työnantaja on kuulepas kaupunki. Ja toiseksi, työaika ei liity tähän mitenkään.
Ap
Myös työnantaja saa palkita miten haluaa eli minulle voi antaa teatterilipun, sinulle ei mitään eikä siitä tule syrjintäsyytettä.
Museokortin kaltaiset edut pitää antaa kaikille samoilla kriteereillä.
Esim. 6 kk jälkeen kaikille vakituisille työntekijöille
Onko muut vakituisia tuurareita?
Päivitys: Keskustelin esihenkilön kanssa. Hän sanoi, että kortit piti tilata (myös minulle), mutta unohtui.
Tätä ei kuitenkaan korvata mitenkään, koska saldo on tullut muille työntekijöille jotenkin automaattisesti.
Miksi edes kysyin..
Ap
Laita viestiä esimiehen esimiehelle
Vierailija kirjoitti:
No on kieltämättä outoa. Kysy asiaa luottamusmieheltäsi että menikö nyt ihan oikein.
Jos palkat sun muut maksetaan TESsin mukaan, niin asia on ok.
Bonukset yms ylimääräiset lahjukset jotka tulevat extrana, työnantaja saa jakaa ihan haluamansa sapluunan mukaan.
T. Luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu
Kysy uudestaan ja sano, että olet kuullut muiden saaneen tänä vuonna saman edun. Ehkä on käynyt vain jokin virhe ja sinulle vastannut henkilö ollut väärässä luulossa. Jos joku muu samanpituisessa ja -luonteisessa työsuhteessa oleva on saanut tuon edun, tottakai sunkin pitää saada.
Ja eduista kannattaa neuvotella enne työsopimuksen allekirjoitusta.