Viettäkö lapset enää ollenkaan aikaa vanhempiensa kanssa
Tuntuu että lapset ovat joko päiväkodissa tai sukulaisilla (isovanhemmilla) hoidossa, kotona tuskin ollenkaan.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/ihmisten-kesken/lukij…
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmat on tutkimusten mukaan enemmän lastensa kanssa kuin yksikään aiempi sukupolvi.
Ja tekevät lapsistaan samalla täysin avuttomia ja aloitekyvyttömiä. Tämä näkyy myös aikuisuudessa.
Eikö se ole hieno asia ja kertoo elintason noususta ja vanhempien tietämyksestä lapsen kehityksestä. Ja ihan tutkimusten mukaan, suomalaisten lasten lapsuus on pidentynyt ja saavat olla lapsia kauemmin, kuin ennen. Kiitos canhempien.
Ei ainakaan minua ihmisenä ole millään tavalla jalostanut, enkä ole parempi ihminen, kun
jouduin jo lapsena kantamaan vastuuta ja olin jo alakouluikäisenä äidin pikkupiika, joka teki viikkosiivoukset, pesi pyykit ja joutui lähtemään maailmalle 16v.Osaaminen ja aloitekyky kyllä lapsi ehtii myöhemminkin opetella ja tehdä työtä, kun elinikä pidentynyt.
Nuoruus on pidentynyt 30 ikävuoteen asti ja vasta sen jälkeen ihmisellä alkaa varsinainen aikuisuus.
Anoppi vei poikansa (mieheni) joka vuosi ainakin viikoksi lapsena hoitoon ja lähtivät milloin etelään milloin mihinkin. No arvatkaa onko omia lapsenlapsia kiinnostunut ottamaan? Ei. Kerran vuodessa hyvällä lykyllä yhdeksi yöksi ottakaa, mutta huomaa että ei sitäkään mielellään.
Kyllä nykyään oma fiilis on että naapuruston/tuttavien perheissä harvoin on lapset yökylissä yms. Ja lasten kanssa kuljetaan illat leikkipuistoissa, viedään harkkoihin, leikitään ja pelaillaan. Omassa lapsuudessa ei olisi tullut kuuloonkaan että isä olisi autoillut harva se ilta ympäri kaupunkia ja kuskaillut jäähalleisiin tai jalkkisreeneihin.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi vei poikansa (mieheni) joka vuosi ainakin viikoksi lapsena hoitoon ja lähtivät milloin etelään milloin mihinkin. No arvatkaa onko omia lapsenlapsia kiinnostunut ottamaan? Ei. Kerran vuodessa hyvällä lykyllä yhdeksi yöksi ottakaa, mutta huomaa että ei sitäkään mielellään.
Kyllä nykyään oma fiilis on että naapuruston/tuttavien perheissä harvoin on lapset yökylissä yms. Ja lasten kanssa kuljetaan illat leikkipuistoissa, viedään harkkoihin, leikitään ja pelaillaan. Omassa lapsuudessa ei olisi tullut kuuloonkaan että isä olisi autoillut harva se ilta ympäri kaupunkia ja kuskaillut jäähalleisiin tai jalkkisreeneihin.
Suhtautuminen harrastuskyydityksiin on muuttunut. Nykyisin se on yksi tärkeimmistä lapsiperheen arkeen kuuluvista asioista, kun taas entisaikaan moni laiminlöi sen kokonaan ja vaati lasta itse kulkemaan treeneihinsä.
Eikö se ole hieno asia ja kertoo elintason noususta ja vanhempien tietämyksestä lapsen kehityksestä. Ja ihan tutkimusten mukaan, suomalaisten lasten lapsuus on pidentynyt ja saavat olla lapsia kauemmin, kuin ennen. Kiitos canhempien.
Ei ainakaan minua ihmisenä ole millään tavalla jalostanut, enkä ole parempi ihminen, kun
jouduin jo lapsena kantamaan vastuuta ja olin jo alakouluikäisenä äidin pikkupiika, joka teki viikkosiivoukset, pesi pyykit ja joutui lähtemään maailmalle 16v.
Osaaminen ja aloitekyky kyllä lapsi ehtii myöhemminkin opetella ja tehdä työtä, kun elinikä pidentynyt.