Mitä mieltä vanhemmista jotka pitää 3-vuotiastaan " tokaluokkalaisena" ..
Onko tämä teidän mielestä ylikypsä lapsi vai vaatiiko vanhemmat liikaa: lapsi on juuri täyttänyt kolme, mutta on jo vuoden pukenut ja riisunut itse, ollut sekä yö- että päiväkuiva, hänellä on karkkipäivä ja katsoo telkkarista pitkiäkin lastenelokuvia ja dvd-valikoima on valtava. Vanhemmat puhuu lapselle kuin kouluikäiselle ja vaatii olemaan reipas ja tekemään kaikki asiat itse, myös mm. yölliset vessassakäynnit. Tuntuu siltä, että lapsi ei saa olla lapsi. Vai olenko väärässä?
Kommentit (10)
En minä mene 3v:n mukana yöllä vessaan? Kai ne lapset on kuivia ajallaan, mieluiten ennen kouluikää, eikä vanhemmat vaatien saa lasta kuivaksi. Meilläkin on useampia dvd:itä ja olemme käyneet elokuvateatterissakin katsomassa n. 2 tunnin filmejä.
Eikö iso osa lapsista parivuotiaana kuitenkin opi kuivaksi ja sen lisäksi halua pukea ja riisua itse. Karkkipäiväjuttua en tajunnut yhtään, on meidänkin kolmevuotiaalla karkkipäivä, miten se on lapsuudesta pois? Meillä on myös dvd valikoima valtava ihan siksi että mieheni on tosi sisällä hommassa. Meidän kolmevuotias tekee itse myös mahdolliset yölliset vessassakäynnit. Ja kyllä mä varmaan puhun kaikille lapsilleni suunnilleen samalla tavalla (7v, 3v ja 1v8kk). Ainoa mikä poikkeaa tuosta kuvauksesta on, että en oleta 3-vuotiaani olevan mitenkään erityisen reipas, hän saa olla juuri sellainen kun on: iloinen ja ihana 3-vuotias!
ja elokuvia katselee viikonloppuisin jo yksinkin. Ensin katsotaan kaikki elokuvat ostettaessa yhdessä ja jos elokuva on ihan ok eikä pelottava saa sen katsella myöhemmin myös yksin. En koe että meidän 3.v olisi jotenkin varhaiskypsä tai epänormaali.
Itse päinvastoin haluaisin kuopuksemme pysyvän vauvana vielä pitkään, mutta tuo mokoma haluaa ottaa mallia isommista sisaruksistaan kaikessa...
Kuvailemasi käytös on ihan normaalin 3v:n käytöstä.
ja pidetään liian " isona ja reippaana" , mutta kyllä meilläkin noi asiat on 3-vuotais tehnyt itsenäisesti ja katsonut leffoja...ja karkkipäiväkin alotettiin 3-vuotiaana ku rupesi karkkeja saamaan...
mutta muutoin osaa aika itsenäisesti touhuta. Tosin ei aina jaksa itse pukea/riisua.
koska ovat puolinukuksissa ja saattavat käydä muuten lorottelemassa " fiikuksen juurelle" .
Voihan sitä lapselta odottaa omatoimisuutta, mutta kyllähän lapsi saa olla lapsi ja saada apua, kun sitä selvästi tarvitsee.
2 h sirkukset ja leffat ovat turhan pitkiä 3-v. aivoille.
Hienoa jos on taitavia lapsia, mutta antakaa apua kun tarvitsevat ja suojelkaa ja rauhoittakaa viriketulvalta.
t. 7, 6 ja 1,5 v. lapset (en vielä tiedä miten nuorimman suojelen, mutta leffa-ajat ovat ainkain varsin rajoitettuja tässä perheessä).
on minusta taidoiltaan hyvin keskiverto 3-vuotias eli en todellakaan kuvaisi häntä erityisen taitavaksi tai erityisen nopeasti kehittyneeksi (jos ei hitaastikaan). On ihana juuri sellasena kun on.
Niin ja poika siis eikä hänelle kyllä ole vielä tullut mieleenkään mennä pissimään yöllä johonkin muualle kun vessaan - tosin yleensä nukkuu yöt heräämättä.
Ihan ulalla... Kent
Haluaa olla itsenäinen kaikessa mahdollisessa (minä itse kausi on menossa) vaipat kun jäi oli päivä ja yökuiva. yöllä jos tulee pissahätä menee itse vessaan ja sitten sänkyyn. harvemmin tulee herättämään meitä vanhempia, usein toki kuulen kun puuhailee vessassa mutta en viitsi nousta jos kaikki menee ok.