Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Mä oon 48- v nainen.
Erosin vuosi sitten, mies ehdotti eroamme. Hän oli ollut haluton viimeiset 2 vuotta liitostamme. Minä järjestelin deittejä meille ja yritin pitää itseni hänelle "haluttavana" - täysin turhaan. Nyt ymmärrän miten paljon tuo kaikki vahingoitti minua - yritin pitää väkisin suhteemme kasassa ilman vastakaikua.
On aika yksinkertaistavaa, mutkien oikomista suoraksi väittää että avioliitot purkautuvat syystä "nainen ei anna, mies ottaa nuoremman".
Elän nyt itsenäistä, onnellista elämää. Vietän aikaa ystävien kanssa. Kasvatan lapsia ja nautin työstäni. Uutta suhdetta tai varsinkaan irtosuhteita en halua. Sooloseksi säännöllisesti pitää mielen virkeänä. Kun haluan kosketusta, menen kampaajalle hiustenpesuun tai tutulle naishierojalle. En kaipaa vähääkään sitä että piti päivittäin miettiä miksi ei kelpaa ihmiselle jota edelleen itse rakastaa.
Täytyy kyllä sanoa, että en ole ollut erityisen kiinnostunut seksistä ennenkään vaihdevuosia, ja on helpotus, jos nyt vaihdevuosien jälkeen 58-vuotiaana ei tarvitsekaan. Lisääntyminen on kuitenkin se seksin perustarkoitus. Seksiä tuputetaan länsimaisessa yhteiskunnassa joka tuutista ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni nainen lopettaa seksin harrastamisen kun lapset on tehty. Haluaa lapsen, mutta ei seksiä. Kuinkakohan moni lapsi on tämän valheellisen kuvion lopputulos? Luulisi että olisi pokkaa kertoa jo tutustumisvaiheessa, ettei tykkää seksistä ja harrastaa sitä vain saadakseen lapsen.
Taas meillä on valehteluhullu keskuudessamme. Kuulehan, eivät ihmiset koko ajan valehtele. Jos ensin tekee mieli seksiä ja sitten ei tee mieli seksiä, se ei ole valehtelua, vaan siinä on mieli muuttunut.
Ensimmäisenä miehen kannattaa tarkistaa, millaista seksiä hän oikein naiselle tarjoaa. Siihen mielen muutokseen voi nimittäin löytyä syy yllättävän läheltä. Onko seksistä tullut lähinnä miehen tarpeiden tyydyttämistä, vonkaako mies itselleen suuseksiä, josta ei ole naiselle mitään iloa?
Sitten tosiaan - ennen ku
Ai jai. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Voiko tuon suoremmin mies sanoa ettei sillä ole tuon taivaallista älliä mistä se oma nainen tykkää. On vain itse saanut joka kerta niin se on ollut oikein riittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette suhteessa, niin miksi ette kerro jo suhteen alussa, ettette tykkää seksistä? Jotenkin säälittävää että parisuhde perustuu valheelle.
Kun 20 vuotiaana aloittaa suhteen sinun pitää tietää täsmälleen, millainen hormoonitoimintasi tulee olemaan 30 vuotiaana, 40 vuotiaana, 50 vuotiaana, 60 vuotiaana, 70 vuotiaana, ettei parisuhteesi perustu valheelle.
Ei tietenkään pidä. Jos hormonitoiminta määrittelee miten toimit, se ei mahdollista alkuunkaan tasapainoista parisuhdetta. Silloinhan sinä vaadit toista sopeutumaan sinun hormonitoimintaan, hänen hormonitoiminnasta viis.
Nyt ajattelet, että miehen hormonitoiminta olisi jotenkin se oikea hormonitoiminta, johon pitää
Selvittää miksi nainen ei halua.
Kuten jo joku kirjoitti, onko ongelma että haluaisi haluta vai ettei todellakaan halua edes haluta.
Jos on olemassa hyvä rakastaja, aivan varmasti haluaa. Jos on olemassa huono raksstaja, niin ei varmasti halua koska mitä nainen siitä saa? Ei edes hyvää mieltä kun kaikki tuntuu niin pzkalle.
Eli jos sä rynkytät vaan menemään jo viidettä vuotta putkeen niin syy löytyy peilistä ja se kompromissi on että opettelet mitä sun naisesi haluaa.
Jos nainen ei halua ollenkaan seksiä ja mues haluaa paljon seksiä, niin mies voi katsoa peiliin. Onko päästänyt itsensä rupsahtamaan? Onko keski-ikä tuonut vatsaa, ovatko selkäkarvat alkaneet rehottaa? Miten on lihasten laita?
Entä sitten seksi? Koska mies on viimeksi antanut naiselle pyyteettömän suuhoidon, odottamatta mitään vastapalvelusta? Aiivan.
Tehkää ihan kuten haluatte ja eläkää omaan tapaan. Mitä väliä noilla vaihdevuosiartikkelien tyypeillä on tässä asiassa miten elävät. Jollakin on draivi, jollekin ei, jollain jossain toisessa asiassa. Ongelma ratkaistu.
Seksihalut on hormoneista kiinni. Tämä näkyy jo siitä, että monet naiset haluavat ihan eri tavalla seksiä eri vaiheissa kuukautiskiertoa. Näin ollen hormonitoiminnon hiipumisen takia tapahtuva kiinnostuksen lasku seksiin ei ole sitä, että saavuttaa jonkun suuren viisauden tai korkeamman värähtelytason elämän tarkoituksen suhteen, vaan kyse on kehon kemiallisista muutoksista, jotka vaikuttavat psyykeen. Ihmistä ei alunperin ole tarkoitettu niin pitkäikäiseksi. Kävin pari vuotta sitten katsomassa Kökarin keskiaikaisen luostarin, ja siellä todettiin, että luostarin hautausmaalta löytyneet oli korkeintaan 45-vuotiaina kuolleet, kun taas nykyisin Kökarista ei tahdo löytyä noin nuoria asukkaita. He muinaiset ihmiset olivat siis koko elämänsä ajan seksihormonien vietävinä. Nykyinen haluttomuus seksiin elämän loppupäässä on siis keinotekoinen tila, joka on saavutettu lääketieteen keinoin, kun luonnollisen mittaista elämää on keinotekoisesti pidennetty. Lisähormonien ottaminen siis vie ihmisen elämää lähemmäs siihen tilaan, missä ihmisen on tarkoitettu olevan, eli samat seksihormonit voi jyllätä koko elämän ajan.Ei siis ole mitään estettä ottaa niitä hormoneja.
Vierailija kirjoitti:
Pitkässä parisuhteessa seksi usein muuttuu miestä palvelevaksi ja lähinnä miehen orgasmiin tähtääväksi. Tämä on huono juttu, koska vaihdevuosissa kannattaisi nimenomaan tähdätä siihen, että naiselle seksi olisi tarpeeksi houkuttelevaa.
En usko tuohon. Pitkässä suhteessa ehditään moneen kertaan käymään läpi se, miten seksiä halutaan harrastettavan. Ja kun naisen halut hiukan vähenevät, alkaa hän kaivata enemmän lämmittelyä eikä saa orgasmia pelkästä 3 minuutin sormetuksesta. Ja jos naisen halut on vähäisemmät, on hän hyvässä asemassa vaatimaan parempaa seksiä. MIes taas on valmis mihin vain päästäkseen eroon pettymyksestään ja vitutuksestaan.
pertti-antero kirjoitti:
Itse olen kyllä halukas, 6-kymppinen nainen. Paras, ihailtava, kaunis, seksikäs, nainen. Kyllä miehet kääntää kadulla pään joka kerta kun siellä liikun, koska seksikkyys uhkuu yhä mun pukeutumisesta ja kasvoistakin. Muistakaa naiset meikki, hame, korkokengät, pus upit ja avarat kaulaaukot!
Yök, näin miehenä. - Muistan joskus vuosikymmenten takaa kun "pääni (kai) kääntyi kadulla" ehkä pikaista vilkaisua pidempään. Nainen oli jotenkin "laittautunut" ja vaikutti hieman 'tutulta' (joskus myöhemmin muistin hänet luultavasti jonkinlaiseksi julkkikseksi). Nainen kai huomasi hieman pidemmän katseeni ja vaikutti ehkä senkin takia tyytyväisen myhäilevältä - mitä tyytyväisyyttä olisi ehkä voinut laimentaa jos hän olisi ollut ajatusteni lukija - nimittäin mietin että 'kaikenlaisia lahopääpynttäilijöitä sitä maakin päällään kantaa'.
No ei tietenkään pidä, mutta sitten voi varautua eroon. Miksi miehen pitäisi olla loppuelämä ilman seksiä?
Emmää ole. Eikä mieskään. Ihan mukavasti menee. Aikansa kutakin. Turhaan uhkailette, että mies lähtee. Mihinkäs vanha mies ny enää lähtis? Ei kaikki ole mitään charmikkaita hopeakettujakaan. Hyvä, että on saanut mut pidettyä.
Ei kai kukaan siihen pakota, mutta ainahan mieskin voi sitten ottaa nuoremman jolla on vielä haluja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan siihen pakota, mutta ainahan mieskin voi sitten ottaa nuoremman jolla on vielä haluja.
Mutta ne nuoremmat naiset ei halua sitä pappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkässä parisuhteessa seksi usein muuttuu miestä palvelevaksi ja lähinnä miehen orgasmiin tähtääväksi. Tämä on huono juttu, koska vaihdevuosissa kannattaisi nimenomaan tähdätä siihen, että naiselle seksi olisi tarpeeksi houkuttelevaa.
En usko tuohon. Pitkässä suhteessa ehditään moneen kertaan käymään läpi se, miten seksiä halutaan harrastettavan. Ja kun naisen halut hiukan vähenevät, alkaa hän kaivata enemmän lämmittelyä eikä saa orgasmia pelkästä 3 minuutin sormetuksesta. Ja jos naisen halut on vähäisemmät, on hän hyvässä asemassa vaatimaan parempaa seksiä. MIes taas on valmis mihin vain päästäkseen eroon pettymyksestään ja vitutuksestaan.
Kokemus on, että tyypillinen mies jaksaa tasan yhden kerran tehdä jotain sinnepäin naisen toiveiden mukaan ja sekin ärtyneesti niin, että naisen halut menee pakkasen puolelle. Sen jälkeen mies palaa taas siihen orgasmi vain miehelle -seksiin, kun muu on "liian vaivalloista".
Jos sinulla on aviomies, niin tehtäväsi on huolehtia hänen seksuaalisista tarpeista. Tämä riittää vastaukseksi aloittajan kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on aviomies, niin tehtäväsi on huolehtia hänen seksuaalisista tarpeista. Tämä riittää vastaukseksi aloittajan kysymykseen.
Jos se mies ei ole ikinä huolehtinut sinun tarpeista, todellakaan ei tarvitse edes yrittää. Jos olisi, sittenhän nainen haluaisi seksiä miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Seksihalut on hormoneista kiinni. Tämä näkyy jo siitä, että monet naiset haluavat ihan eri tavalla seksiä eri vaiheissa kuukautiskiertoa. Näin ollen hormonitoiminnon hiipumisen takia tapahtuva kiinnostuksen lasku seksiin ei ole sitä, että saavuttaa jonkun suuren viisauden tai korkeamman värähtelytason elämän tarkoituksen suhteen, vaan kyse on kehon kemiallisista muutoksista, jotka vaikuttavat psyykeen. Ihmistä ei alunperin ole tarkoitettu niin pitkäikäiseksi. Kävin pari vuotta sitten katsomassa Kökarin keskiaikaisen luostarin, ja siellä todettiin, että luostarin hautausmaalta löytyneet oli korkeintaan 45-vuotiaina kuolleet, kun taas nykyisin Kökarista ei tahdo löytyä noin nuoria asukkaita. He muinaiset ihmiset olivat siis koko elämänsä ajan seksihormonien vietävinä. Nykyinen haluttomuus seksiin elämän loppupäässä on siis keinotekoinen tila, joka on saavutettu lääketieteen keinoin, kun luonnollisen mittaista elämää on keinotekoisesti pidennetty.
Pitkäikäisyys ei ollut harvinaista myöskään satoja vuosia sitten. Olen selannut geni.comista sukulaisiani ja aivan yleisesti ihmiset silloinkin (esim. 1700-luvulla) elivät 70-80-vuotiaiksi. Kriittisin vaihe oli vauva-ikä ja lapsuus; iso osa kuoli pienenä, mutta jos varhaisvuosista selvisi, saattoi elää aika vanhaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 48- v nainen.
Erosin vuosi sitten, mies ehdotti eroamme. Hän oli ollut haluton viimeiset 2 vuotta liitostamme. Minä järjestelin deittejä meille ja yritin pitää itseni hänelle "haluttavana" - täysin turhaan. Nyt ymmärrän miten paljon tuo kaikki vahingoitti minua - yritin pitää väkisin suhteemme kasassa ilman vastakaikua.
On aika yksinkertaistavaa, mutkien oikomista suoraksi väittää että avioliitot purkautuvat syystä "nainen ei anna, mies ottaa nuoremman".
Elän nyt itsenäistä, onnellista elämää. Vietän aikaa ystävien kanssa. Kasvatan lapsia ja nautin työstäni. Uutta suhdetta tai varsinkaan irtosuhteita en halua. Sooloseksi säännöllisesti pitää mielen virkeänä. Kun haluan kosketusta, menen kampaajalle hiustenpesuun tai tutulle naishierojalle. En kaipaa vähääkään sitä että piti päivittäin miettiä miksi ei kelpaa ihmiselle jota edelleen itse rakastaa.
Loppuikohan mieheltä rakkaus, vai eikö vaan kehdannut sanoa vaimolleen, että enää ei toimi? Jos rakkautta olisi vielä ollut, hellyyttä olisi voinut edelleen osoittaa fyysisesti ja se sooloseksi olisi hoitanut loput tarpeet. Puhuikohan pari asiat avoimesti läpi ihan kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne nuoremmat naiset ei halua sitä pappaa.
Voi kuule, monelle 30v naiselle kelpaa 50v siisti tervemunainen mies.
En ajattele vaan juurikin sinä. Jos nainen ei halua ollenkaan seksiä ja mies haluaa paljon seksiä, silloin kompromissi on?