Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä haluaisi menettää seksielämää viisikymppisenä. Viisikymppinen on vielä kohtuullisen "nuori" :(
Joo, aika karua olisi, jos seksielämä loppuisi tuossa iässä kuin seinään. Vaikeaa se olisi miehenä kestää, kun itsellä varmaan niitä haluja kuitenkin olisi. Voin kuvitella, että etääntymistä ja mahdollisesti riitoja tulisi aika isolla todennäköisyydellä tuollaisessa tilanteessa.
Alkaako äijällä aggressio ja väkivalta nousta pintaan kun saastaiset kassit jää tyhjentämättä?
Sinulla ne aggressiot taitaa nousta pintaan :DDD aika roisia kieltäkin käytät. Oletko turhautunut?? Anna tulla vaan, pura kaikki paha mielesi pois...
Ennemminkin omalla kohdallani kuvittelen käyvän niin, että jos seksielämä loppuu, alan olla etäinen ja viihdyn entistä vähemmän kotona puolisoni seurassa. Tästä seuraisi todennäköisesti kyselyjä, kiukutteluja ja riitelyjä, koska puolisoni on hyvin paljon yhdessä viihtyvä (itse olen aina kaivannut enemmän tilaa).
Ja kyllä, ainakin toistaiseksi minun pitää saada "ne saastaiset kassit tyhjennettyä". En ole edes valinnut tätä asiaintilaa, ja voisin mennä mielelläni vaikka kastraatioleikkaukseen, jos sellaista terveydenhuolto tarjoaisi. Osaan ne "kassit tyhjentää" itsekin, mutta siitä huolimatta kaipaan silloin tällöin seksiä puolisoni kanssa, vaikkapa pari kertaa kuukaudessa tapahtuva rakastelu tuo runsaasti mielihyvähormoneja, tuo lämpöä ja rakkauden tunteen, ja auttaa jaksamaan harmaata arkea.
Puolisoni siis ei ihan ole vielä vaihdevuosi-iässä, mutta ennen pitkää sekin vaihe koittaa, joten yritän henkisesti valmistautua asiaan.
Ajatuksen tasolla vain tuntuu todella karulta.
Saatat myös yllättyä siitä että se oletkin sinä joka ei enää halua, ja/tai jolla tulee ongelmia seksin saralla 😉 Ala vain valmistautua siihen(kin).
Olen valmistautunut siihenkin, seksihalut ovat viimeisen 10 vuoden aikana laskeneet selvästi. Aikaisemmin teki mieli useamman kerran viikossa, nyt 2-3 kertaa / kk olisi oikein hyvä sksitahti omasta mielestäni. Vaimoni haluaa hiukan useammin, ja käytännössä en "ennätä" juuri koskaan edes tehdä aloitetta ennen häntä.
Periaatepäätökseni kuitenkin on antaa vaimolleni aina kun hän haluaa. Se ei miehenä minua riko. Jos erektiota ei tule, muitakin keinoja on tarjota orgasmi.
Tämä ketju on hirveän masentava. Nykyisin joka tuutista toitotetaan, että hyvää elämää olisi mahdollista elää ihan kalkkiviivoille saakka jos vaan terveys kestää. Mutta nyt pitäisikin hyväksyä, että yksi iso osa elämästä loppuu kymmenen vuoden sisään. Hitto ei minua kiinnosta käydä työelämässä raatamassa 67-vuotiaaksi, jos kaikki kiva loppuu elämästä jo 15 vuotta aiemmin. Pitäkää tunkkinne.
[/quote]
Tää ketju on hyvin silmiä avaavaa ja järkyttävää luettavaa myös naisille.[/quote]
Se on kyllä hyvä jos edes jollakin silmät aukeaa ja ymmärtää asettua toistenkin asemaan. Miehiä on rohkaistu kuulostelemaan tunteitaan ja tarpeitaan ja se on sitten kasvun paikka monella naisella, jos se ei olekaan niitä naistenlehdistä tuttuja repliikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hirveän masentava. Nykyisin joka tuutista toitotetaan, että hyvää elämää olisi mahdollista elää ihan kalkkiviivoille saakka jos vaan terveys kestää. Mutta nyt pitäisikin hyväksyä, että yksi iso osa elämästä loppuu kymmenen vuoden sisään. Hitto ei minua kiinnosta käydä työelämässä raatamassa 67-vuotiaaksi, jos kaikki kiva loppuu elämästä jo 15 vuotta aiemmin. Pitäkää tunkkinne.
Libidovetoisen liskoaivon prototyyppi! Toivottavasti sinut säilötään johonkin liuokseen malliesimerkiksi tuleville androgyynisukupolville kehittymättömästä yksilöstä, joka masentuu ja kuolee kun elintä ei enää vanhuudessa hinkata!
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009680325.html
”Vaihdevuosien aikaan jotkut naiset vain lopettavat seksin. Miehet ovat ihan pulassa, kun he eivät tiedä miksi, eivätkä uskalla kysyä. Miksei siitä voisi puhua? Eihän seksiä voi yksipuolisella päätöksellä lopettaa”, Kati sanoo.
”Nuorempana ajattelin vanhemmista ihmisistä, vaikkapa joistain nelikymppisistä, että nuo nyt eivät varmasti enää harrasta seksiä.”
Kuinka väärässä hän olikaan.
Edes vaihdevuodet ole vähentäneet hänen halujaan.
”Jos hoitaa kosteuttamisen ja syö lääkkeitä, ei vaihdevuosista ole seksissä mitään haittaa.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Libidovetoisen liskoaivon prototyyppi! Toivottavasti sinut säilötään johonkin liuokseen malliesimerkiksi tuleville androgyynisukupolville kehittymättömästä yksilöstä, joka masentuu ja kuolee kun elintä ei enää vanhuudessa hinkata!
Ja sinut esimerkiksi suvaitsemattomasta yksilöstä, joka haluaisi sanella muidenkin puolesta sen mikä heidän elämässään saa olla tärkeää. Jollekin se on seksuaalisuus, jollekin se on käsityöharrastus tai vaikka taiteen kerääminen. Entä sitten? Jos tärkeä asia elämässä jää pois, niin sitä on ihan luonnollista surra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä kommentoijalla ei ole kyllä kaikki kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisevaeliminen himoköyrijäkö siellä diagnosoi? Ompele sinä kurttuinen vehkeesi umpeen ja ala tehdä kuolinsiivousta. Lisääntyminen on sulta ollut ohi jo puoli vuosisataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisevaeliminen himoköyrijäkö siellä diagnosoi? Ompele sinä kurttuinen vehkeesi umpeen ja ala tehdä kuolinsiivousta. Lisääntyminen on sulta ollut ohi jo puoli vuosisataa.
En tiedä mitä käytät, mutta älä ota sitä enää tänään 😳 Oikeesti 😅
Vierailija kirjoitti:
On luonnonlaki, että vaihdevuosissa naisella ei ole seksiä. Surullista ehkä, mutta normaalia elämää. Miksi taistella vastaan?
Tässä keskustelussa tuntuu siltä, että vaihdevuosien alkaessa naiset alkavat taistella miehiään vastaan.
Surullista, jos siitä alkaa avioliiton sotatila.
Ei kiinnosta seksi miesten eikä naisten kanssa,olen paljon energisempi yksin,kun saan tehdä mitä tykkään.Tutut luulee aina,että mulla on mies....ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mä voin lohduttaa. Sä et kärsi siitä sitten enää!
Nyt etukäteen asia ahdistaa mutta sitten kun se taohtuu, niin susta se on ihan ok ja sen kanssa voi elää. :D
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009680325.html
”Vaihdevuosien aikaan jotkut naiset vain lopettavat seksin. Miehet ovat ihan pulassa, kun he eivät tiedä miksi, eivätkä uskalla kysyä. Miksei siitä voisi puhua? Eihän seksiä voi yksipuolisella päätöksellä lopettaa”, Kati sanoo.
”Nuorempana ajattelin vanhemmista ihmisistä, vaikkapa joistain nelikymppisistä, että nuo nyt eivät varmasti enää harrasta seksiä.”
Kuinka väärässä hän olikaan.
Edes vaihdevuodet ole vähentäneet hänen halujaan.
”Jos hoitaa kosteuttamisen ja syö lääkkeitä, ei vaihdevuosista ole seksissä mitään haittaa.”
Ja jotkut eivät tarvitse lääkkeitä tai kostettamista vaihdevuosien aikana. Paikat toimii niin kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt etukäteen asia ahdistaa mutta sitten kun se taohtuu, niin susta se on ihan ok ja sen kanssa voi elää. :D
Mites puoliso?? Pitääkö hänenkin elää kuin munkki koska sinua ei kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt etukäteen asia ahdistaa mutta sitten kun se taohtuu, niin susta se on ihan ok ja sen kanssa voi elää. :DMites puoliso?? Pitääkö hänenkin elää kuin munkki koska sinua ei kiinnosta?
Molemmille käy samoin. Monille miehille jopa aikaisemmin.
Pitää ja pitää.
Kuolla pitää ja maksaa verot. Haluja nyt ei saa määräyksillä tai säännöillä syttymään vaikka kumpikin osapuoli puristaisi silmät kiinni ja toivoisi oikein lujaa.
Rakastuin ensimmäistä kertaa 48-vuotiaana ja löysin itsestäni aivan uuden puolen myös seksuaalisesti. Olin aiemmin ollut aika haluton ja harrastanut seksiä käytännössä velvollisuudesta. Yhtäkkiä halusinkin, ihan koko ajan. Ja haluan edelleen, 7 vuotta myöhemmin.
Ehkä teillä onkin vaan väärä ihminen rinnallanne.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän juontaa pohjimmiltaan siihen, että miesten on pakko saada seksiä hautaan asti ja siksi naisten pitäisi väkisin haluta seksiä vaikka toinen jalka olisi jo haudassa ja kaikki muu kiinnostaisi enemmän. Elämässä on oikeasti niin paljon kaikkea mielenkiintoisempaa kuin seksi, ällöttää että sitä tuputetaan naisille ihan joka iässä.
Se on tabu, että on olemassa haluttomia miehiä ja samoin, on olemassa halukkaita naisia. Ei haluta nähdä nuoren naisen halukkuutta ilman leimaantumista, äidin voimakasta seksuaalisuutta tai himokasta keski-ikäistä naista - puhumattakaan riemuisua eläkevuosiaan pitävästä mummosta.
Seksuaalisuus on osa meitä. Me vaan haluamme eri verran seksiä. Ei ole kyse vain siitä, että naiset pihtaavat ja kaikki miehet haluavat vain seksiä. Se on yhtä ok, ettei halua kuin se, että haluaa. Onni on löytää kumppani, joka haluaa keskimäärin yhtä usein, jos kumppania ylipäätään elämäänsä kaipaa. Variaatioita on sukupuolesta riippumatta laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille käy samoin. Monille miehille jopa aikaisemmin.
Mun mies on huomattavasti vanhempi ja halut on tallella.
Saatat myös yllättyä siitä että se oletkin sinä joka ei enää halua, ja/tai jolla tulee ongelmia seksin saralla 😉 Ala vain valmistautua siihen(kin).