Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?

Vierailija
16.08.2023 |

Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.

Kommentit (2165)

Vierailija
1401/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta

Itse olen jo 54-vuotias ja halut on täysin nollassa. Mies puolestaan vissiin jossain paniikissa vanhenemisesta ja aina kun lapset vaan ollaan jonkin aikaa ihan kahdestaan kotona (lapset omissa menoissaan), niin heti ehdottelemassa, että nythän me voitais rakastella. Eikä se mieheltäkään oikein enää suju eli halut on kovemmat kuin käytännön toteutus, mutta silti jatkuvasti mankuu seksiä.

Rasittavaa! 

Tee niinkuin japanilaiset naiset eli anna miehelle nippu rahaa kouraan ja lähetä ulos.

Vierailija
1402/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sanotte olevanne haluttomia, koskeeko se vain puolisoa, vai seksiä ihan ylipäänsä? Oletteko lopettaneet myös masturboinnin?

Mietin vaan, että kun useimmat pikkutytöt aloittaa masturboinnin kauan ennen murrosikää. Ei siis liity mitenkään hormoneihin, tuntuu vaan hyvältä. Niin tuntuu oudolta, että yhtäkkiä keski-iässä ei enää tuntuisikaan.

Mietin myös, miten itsekäs on ihminen, joka ei saa nautintoa siitä, että antaa nautintoa toiselle?

En halua seksiä enää kenenkään kanssa. En masturboi, en ajattele seksiä, enkä ajattele enää kenestäkään näkemästäni ihmisestä, että hän on seksikäs. Seksi tuntuu nykyään ajatuksissani suunnilleen yhtä kiinnostavalta kuin postimerkkien keräily.

Vielä kymmennen vuotta sitten seksielämä oli hyvin aktiivista. Tässä välissä vaihdevuodet ja syöpälääkitys, joka entisestään laskee hormonitasoja. Puoliso on onneksi ollut ymmärtäväinen ja on pysynyt rinnalla.

Onhan se tavallaan surullista, mutta kun seksi ei enää kiinnosta niin ei sitä kaipaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa tulee kyllä mieleen, että monilla (ei kaikilla) naisilla, joilla halut ovat kadonneet ja asia ei heitä haittaa, seksi on ollut aiemminkin "pakollinen paha".

Tarkoitan tällä sitä, että alunperinkään libido ei ole ollut kovin korkea vaan enemmän keskitasoa ja seksi suhteessa ihan ok. Johtuuko siitä, että seksi on ollut aina sitä samaa miehen halujen tyydyttämistä eikä omista haluista lähtöistä? Vaikea uskoa, jos naisella on ollut voimakas libido, seksi ollut monipuolista ja tyydyttävää, että hormoneista johtuva halujen lasku ei haittaisi yhtään?

No ainakin minä olen seksiasiassa niin hormoneilla käyvä, että haluan seksiä usein ja nautin siitä, kun hormonitoiminta toimii normaalisti, mutta ei yhtään kiinnosta kun ei toimi. Esim imetysaikana halut oli täysin nollissa, e-pillerit hävitti ne myös lähes täysin. Voisin kuvitella, että vaihdevuosissa halut myös katoaa, mutta toki ei voi tietää ennen kuin sen aika on.

Mutta tottakai ihmiset on erilaisia ja hormonit vaikuttaa jokaiseen vähän eri tavoin. Onhan sitä kertomuksia myös siitä, miten jotkut löytää seksuaalisuutensa kunnolla vasta vaihdevuosi-iässä, tosin näissä varmaan usein on taustalla huonoa seksiä tai e-pillereiden käyttöä tms joka on vaikuttanut alentavasti libidoon.

Vierailija
1404/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sanotte olevanne haluttomia, koskeeko se vain puolisoa, vai seksiä ihan ylipäänsä? Oletteko lopettaneet myös masturboinnin?

Mietin vaan, että kun useimmat pikkutytöt aloittaa masturboinnin kauan ennen murrosikää. Ei siis liity mitenkään hormoneihin, tuntuu vaan hyvältä. Niin tuntuu oudolta, että yhtäkkiä keski-iässä ei enää tuntuisikaan.

Mietin myös, miten itsekäs on ihminen, joka ei saa nautintoa siitä, että antaa nautintoa toiselle?

Kyllä haluttomuus tarkoittaa juuri sitä, ettei halua seksiä ylipäätään. Se ei siis kiinnosta millään tasolla, sitä ei ajattele eikä varsinkaan masturboi. Se ei ole seksuaalista haluttomuutta, jos haluaa jotain muuta kuin omaa puolisoa, se on huonoa seksielämää.

Vierailija
1405/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti se on aina niin, että se joka ei halua seksiä on itsekäs, kylmä ja kiinnostunut omista tarpeistaan. Ei koskaan se, joka haluaa vaikka tietää ja näkee, että toinen ei nauti.

No koska seksi on tarve, seksin haluamattomuus ei.

Seksi ei ole mikään tarve samaan tapaan kuin nälkä tai jano.

Millainen ihminen haluaa tyydyttää seksitarpeitaan kumppaniin, joka ei hehku innosta? Itse en haluaisi edes sellaista jossa toinen on neutraali ja "ihan ok", miettii samalla jotain kauppalistaa.

Seksi on yhteinen ilo, muu on itsetyydytystä. Sen voi hoitaa yksinkin.

No tämäpä just. En minä haluaisi edes mitään käsihoitoa puolisolta, jos se on tälle suunnilleen sama kuin jonkun jalkahieronnan antaminen. Jostain suuseksistä tai yhdynnästä puhumattakaan. Ei, se olisi suorastaan kiusallista, mieluummin hoitelen itse itseni. Muunlaista hellyyttä ja läheisyyttä toki ottaisi mieluusti, että saisi edes sen hyväksytyksi tulemisen kokemuksen puolisolta.

Vierailija
1406/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti se on aina niin, että se joka ei halua seksiä on itsekäs, kylmä ja kiinnostunut omista tarpeistaan. Ei koskaan se, joka haluaa vaikka tietää ja näkee, että toinen ei nauti.

Seksi ei ole mikään tarve samaan tapaan kuin nälkä tai jano.

Millainen ihminen haluaa tyydyttää seksitarpeitaan kumppaniin, joka ei hehku innosta? Itse en haluaisi edes sellaista jossa toinen on neutraali ja "ihan ok", miettii samalla jotain kauppalistaa.

Seksi on yhteinen ilo, muu on itsetyydytystä. Sen voi hoitaa yksinkin.

Jep. Aika kummallista vaatia toista osallistumaan omaan itsetyydytykseensä. Jos toinen haluaa sen tehdä niin ok, mutta kyllä sekin alkaisi pitemmän päälle tuntua omituiselle jos toinen tyydyttäisi aina minut saamatta itse mitään. Kyllä sitä mieluummin siirtyisi ihan vaan omaan käteen. Mutta ehkä jotkut sit ajattelee toisin, joillekin kai siinä seksissä se oma nautinto on se olennaisin asia ja toisella ei ole niin väliä.

1407/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä täytän kohta 76 v....mutta en ole aikonut mieheni kanssa  vielä lopettaa... tosin tahti on kyllä hiljentynyt kerran viikossa, jota emme nuorempana ikinä uskoneet... mutta opahan tullut sitten sellaista, että nuorempana ei tapahtunut... siis aivan järisyttäviä orkkuja kummallakin...

Vierailija
1408/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisille ei yleensä ole ongelma että miehet näkevät heidät lapsien äiteinä eivätkä seksuaalisina olentoina.

No kyllä ainakin minulle se on iso ongelma. Se mikä on saanut minut jaksamaan läpi raskaidenkin lapsiperheaikojen on se että me olemme aina olleet nimenomaan se aikuinen pariskunta, tiimi joka toimii kahden toisiaan rakastavan ja haluavan aikuisen liittona, eikä vain jotkut hajuton ja mauton iskä ja äiskä.

Sä oletkin joku seksimaanikko etkä tavallinen nainen.

Vierailija
1409/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hyvä juttu, että tuodaan esille, että keski-ikäinenkin nainen voi olla halutessaan seksuaalinen olento. Ei siitä kovin kauaa ole, kun yhteiskunta lokeroi vaihdevuosi-ikäiset naiset naurettaviksi epäolennoiksi. Katsokaa vaikka vanhojen elokuvien naiskuvaa.

Vierailija
1410/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole hyvä juttu, että tuodaan esille, että keski-ikäinenkin nainen voi olla halutessaan seksuaalinen olento. Ei siitä kovin kauaa ole, kun yhteiskunta lokeroi vaihdevuosi-ikäiset naiset naurettaviksi epäolennoiksi. Katsokaa vaikka vanhojen elokuvien naiskuvaa.

Se on totta, on hyvä että erilaisista naisista puhutaan. Mutta tämä seksikeskeisyys on mennyt jo jotenkin yli. Seksuaalista haluttomuutta pidetään nykyään jotenkin sairauteen verrattavana tilana joka pitää hoitaa...

Vierailija
1411/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillain on sellainen tarve, ettei pysty hallitsemaan omaa käytöstään ja elämäänsä sen takia? Menettää esim. parisuhteen ja ystävyyden tuollaisen tarpeen takia? Eikö siihenkin olisi lääkkeitä olemassa, jotain hormoneja?

On siihen lääkkeitä olemassa, niitä syötetään mm joillekin seksuaalirikollisille tai muuten hyperseksuaalisuudesta kärsiville.

Vierailija
1412/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs ja kylmä se onkin siinä vaiheessa kun kiskoo kumppanin mukaan haluttomuuden syövereihin ja kieltää toiselta seksuaalisuuden! Siis yleensä näitä kiinnostaa kyllä kieltää se myös kumppanilta. Uhriutumis-manipulatiivinen käytös: onks tää pelkkää seksiä, enkö minä riitä, suhteessa paljon muutakin

1413/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa outoa... siis voitte olla erossa...?? minä olen 75 v ja  kyllä,  ehkä kerran viikossa on paineet nousseet kummallakin, vaikka miehellä kaikenmoisia sairauksia, mutta siitä huolimatta, tätäkään ei kokonaan unohdeta....

Vierailija
1414/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekäs ja kylmä se onkin siinä vaiheessa kun kiskoo kumppanin mukaan haluttomuuden syövereihin ja kieltää toiselta seksuaalisuuden! Siis yleensä näitä kiinnostaa kyllä kieltää se myös kumppanilta. Uhriutumis-manipulatiivinen käytös: onks tää pelkkää seksiä, enkö minä riitä, suhteessa paljon muutakin < noista tunnistaa :/

Yleensä? Mistä tälläinen ajatus on sinulle tullut? Puhut "näistä", keitä tarkoitat? Niitä, joilla vaihdevuodet vaikuttavat seksuaalisuuteen vai jostain omasta kokemuksestasi ja naiskäsityksestäsi?

Vierailija
1415/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa viestissä on tullut ilmi (en tiedä onko kuitenkin yhden kirjoittajan tekstiä), että eniten ärsyttää se kun toinen on tyytyväinen elämäänsä ja itse ei. Eli jonkinlainen katkeruus ja ärsyyntyminen siitä, että toinen on onnellinen ilman halujakin. Lisäksi läpi tunkee myös se ajatus, että halujen loppuminen olisi jonkinlainen päätös. Yhtenä aamuna vaan herää ja tuumaa, että ei saakeli, nyt muuten loppuu seksihalut.

Kyllä, ja myös vaikuttaa siltä, että joittenkin mielestä seksihalujen loppuminen on joku valinta joka tehdään ihan miesten kiusaksi

Ei se ole valinta mutta tiettyyn määrään se on valinta että mitä siitä seuraa suhteelle.

On kyllä erittäin vastenmielinen ajatus, että kumppani suostuisi vastentahtoisesti seksiin, vain siksi että minun tarpeet tyydytetään. En halua sellaista seksiä. Joko sellaista, että molemmat siitä nauttii, tai sitten yksin.

Tätä aina jankataan ja unohdetaan että sen ei nimenomaan pitäisi olla vastentahtoista. Vaan asia jota tehdään rakkaudesta ja halusta tuottaa toiselle hyvää oloa. Aika normaali asia hyvässä parisuhteessa siis.

..mutta ei kuitenkaan toisinpäin, jos seksittömyys tuo tuottaa sille toiselle osapuolelle hyvää oloa?

Jos se että ei tee jotain tuottaa itsessään erityistä nautintoa niin silloin kyseessä on kyllä joku aika harvinainen psykologinen häiriö. Ei minulle tuota nautintoa se että en pelaa tennistä vaikka en tenniksestä välitäkään. Se on vain täysin neutraali tunne että en pelaa.

Mutta toisaalta, se että pakotat toisen pelaamaan vaikkei sitä yhtään kiinnostaisi, tuottaa sille toiselle epämukavan olon. Yleensä sellaiset harrastukset loppuu aika lyhyeen, jossa toinen on mukana vain toisen mieliksi, kun kyllähän se pilaa sitä nautintoa tekemisestä jos ei toista vähääkään kiinnosta.

Olen eri, mutta henkilökohtaisesti en ole kiinnostunut parisuhteesta, jossa minun kehoni koskeminen tuottaa toiselle epämukavan olon. Kyllä parisuhde on silloin ohi kun toisen kosketus ällöttää.

Se on sun valinta se. Tosin, se ettei halua seksiä tai mitään seksuaalista, ei ole sama asia kuin se että pitäisi toisen vartaloa ällöttävänä eikä halua ollenkaan koskea.

Mutta kertooko/kehuuko haluton tätä toiselle? Ei.

Ja silloin ilman jäävä tietenkin miettii mikä hänessä on vikana kun ei kelpaa, onko ruma ja iljettävä.

No niin, taas päästään siihen, että haluttomuutta pidetään jotenkin epänormaalina. Jos ymmärrettäisiin ja olisi yleisessä tiedossa, että se on luonnollinen osa ihmisen elinkaarta että ne halut vaan vähenee ja häviää, joko tilapäisesti tai osittain, niin olisi varmasti sen puolisonkin helpompi olla. Kun ei tarvitsisi miettiä että onko vika minussa. Haluttomuus ei myöskään missään määrin estä kehumasta puolisoa tai keskustelemasta asioista, tai estä tarjoamasta hellyyttä muilla tavoin, vaikka niin täällä koetetaan väittää. Toki, jos seksi on ainoa tapa jolla kykenee ottamaan sitä hellyyttä vastaan niin sitten se suhde ei varmaan enää toimi.

Mutta missä vaiheessa elinkaarta? Joillakin halut loppuu kolmekymppisenä papin aameneen, toisella jatkuu pitkälle 70-v synttäreiden yli. Pitääkö vaan hyväksyä se, että omalle kohdalle osui se kaikkein surkein mäihä ja seksielämä loppuu 30-40 vuotta aiemmin kuin joillakin muilla? Kituutella puolet elämästä suosiolla selibaatissa, koska kumppanivalita olikin tyhjä arpa? Vai voisiko sille halukkaalle kuitenkin sallia mahdollisuuden toteuttaa sitä seksuaalisuutta niiden kanssa, joilla halut jatkuvat pidempään? Miten se on siltä haluttomalta pois?

Jos kumppanivalinta oli sinusta tyhjä arpa sen vuoksi, että seksi on loppunut, sinun pitää erota. Et ole hänelle oikea kumppani.

On ihmisiä, joiden mielestä kumppanivalinta on oikea, vaikka seksiä ei ole ollut toisen haluttomuuden vuoksi vuosiin. Ai mistäkö tiedän? Koska olen itse sellainen.

Meillä se meni niin, että vaimo oli haluton harrastimme seksiä hyvin satunnaisesti eikä koskaan jos minä tein aloitteen. Aloitteiden teko tietysti loppui minun osaltani ja aikanaan ne loppuivat vaimoltakin.

Muutaman vuoden seksittömän jakson jälkeen vaimo yritti vähän lämmitellä, kieltäydyin ystävällisesti koska on helpompi olla kokonaan ilman kuin harrastaa sitä kerran vuodessa.

Nyt hän itkee ja syyttää minua haluttomuudesta. Hän ei kuulemma enää kelpaa minulle ja vika on minussa.

Vierailija
1416/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen ei ole missään iässä seksuaalinen olento.

Vierailija
1417/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa tulee kyllä mieleen, että monilla (ei kaikilla) naisilla, joilla halut ovat kadonneet ja asia ei heitä haittaa, seksi on ollut aiemminkin "pakollinen paha".

Tarkoitan tällä sitä, että alunperinkään libido ei ole ollut kovin korkea vaan enemmän keskitasoa ja seksi suhteessa ihan ok. Johtuuko siitä, että seksi on ollut aina sitä samaa miehen halujen tyydyttämistä eikä omista haluista lähtöistä? Vaikea uskoa, jos naisella on ollut voimakas libido, seksi ollut monipuolista ja tyydyttävää, että hormoneista johtuva halujen lasku ei haittaisi yhtään?

Etkö oikeasti näe hormonien (lisääntymiskyvyn) yhteyttä seksihaluun? Miten voi olla niin luonnosta vieraantunutta porukkaa, ettei tätä käsitetä: kun lisääntymiskyky hiipuu, yleensä myös seksihalut. Sehän se loogista on.

Jos se terä (eli himo lisääntymisaktin suhteen) katoaa ja jäljellä on hyvin epäkiinnostavaa "huonoa kakkua", miksi pitäisi?

Moni tuntuu surevan, ettei sitten enää saa orgasmeja tai jotain tietynlaista läheisyyttä. Mutta kun elämässä on erilaisia vaiheita. Jos sopeutuu siihen, ettei kehoni vaan enää halua, ei se enää sureta, ja tilalle tulee muuta. Ei sitä sitten enää kaipaa. Kyllähän elämässä sopeutuu luopumaan monesta muustakin, miksei tästä?

Vanhenemiseen sopeutuminen tuntuu nykyaikana olevan monelle kauhistus. Sitä työtä ei vaan haluta tehdä. Ei haluta päästää irti nuoruuden iloista. No, se on jokaisen oma asia.

Kaipaako ihminen yleensä nuoruuden sekoilujakaan, vaikka ne olivat niin hauskoja silloin? Tanssilattiakännäystä? Jos ei enää halua, ei halua.

Vierailija
1418/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä lakkasi seksi kiinnostamasta jo parikymppisenä. Teininä vielä kiinnosti, sitten kyllästyin. Kyllästyn yleensäkin äkkiä asioihin ja kiinnostun kaikista uusista jutuista. Onneksi mielenkiintoisia asioita maailmassa riittää. Liekö korkea äo sitten tähän syynä. Mensan virallisen testin mukaan kuulun pariin älykkäimpään prosenttiin.

Kuulut vähälibidoisimpaan pariin prosenttiin. Älykkyyden kanssa tuolla tuskin mitään tekemistä.

Vierailija
1419/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Ei ole seksi enää päällimmäisenä mielessä. Kohdallani siis biologia toimii. Seksiä oli nuorena ja keski-iässä ihan riittämiin ja nyt nautin kaikesta muusta. Mutta lehtien mukaan pitäisi vaan voimaantua, mennä Onlyfans moodiin revittelemään edestä ja takaa. Ei jaksa.

Toisaalta olen edelleen hauskaa seuraa. Itseasiassa paljon hauskempaa kuin aikaisemmin. Saan olla oma itseni välittämättä kainalo- tai pimpsan karvoista ja tanssia välittämättä onko se naama nyt nätisti vai ei.

Olen helpottunut, kun on tavallaan tullut näkymättömäksi ja saa vain olla. Ja hyvää sekä huonoa seksiä on ollut. Mutta ne ihan huikeat, mieleenpainuneet kerrat ovat kyllä melkein laskettavissa kahden käden sormin.

Vierailija
1420/2165 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ihmetellään miksi erotilastot ovat niin korkeita.

Onneksi ymmärsin lähteä ajoissa pois seksittömästä liitosta ja löysin kiihkeän kumppanin.

Kyllä hänestäkin kiihkys katoaa kun ikää tulee lisää ja hormonitoiminta loppuu. Sitten vaihdat varmaankin taas nuorempaan, eikö?

Mutta sen nuoremman mielestä kohta alkaa olla tämä taas liian vanha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä