Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Itselläni olisi haluja (välillä jopa häiritsevän paljon), mutta eipä tässä ole kenen kanssa niistä voisi nauttia.
N47
Minä lopetin seksin 39 vuotiaana. Ei huvittanut yhtään. Olen 60 ja 21vuotta ilman seksiä. Mielestäni seksihommat kuuluvat nuorille ja kauniille. Vanhempien, lihavien seksiasiat, tuntuvat jotenkin niin groteskilta ja iljettäviltä.
Kukaan poika/mies ei ole päässyt tekemään minuun tarpeitaan kuuteen vuoteen. Ilmeisesti joihinkin kuitenkin pääsevät, kun ovat oppineet niin sinnikkäiksi.
T31
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kielaritkin oli ihan normaalia toimintaa, nyt 52 vuotiaana yököttää pelkkä ajatuskin sellaisesta, en työntäisi kieltä kenenkään suuhun vaikka maksettaisi.
Elämä muuttuu ja jotkut asiat kulkee mukana vain tietyn aikaa, kielarit ja seksi on sellasia.En tiedä kuka huru-ukko päätti, että seksiä on harrastettava loppuikä, kun sen kerran on alottanut. Ei elämässä raahata mukana muitakaan asioita, jotka kuuluu nuoruuteen.
Tämä! Itse eronneena on hyvin vaikea kuvitella, että joku kipuaisi päälleni hikoilemaan ja nylkyttämään. Tai ylipäätään olla alastomana jonkun kanssa miettimässä alapäätouhuja. Hyvin kaukaisia asioita, ja ajatuksen tasolla epämiellyttäviä, jopa kuvottavia.
Kaikkea sitä onkin tullut harrastettua 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut, että vaihdevuosi-ikäisen (ja yli sen) naisen haluttomuuteen tuputetaan lääkkeitä/hormoneja aivan automaattisesti. On aivan luonnollista että aika aikansa kutakin. Aika monella iän myötä kiinnostus seksiin vähenee ja se on aivan luonnollista.
Vaihdevuosioireisiin voi saada hormoneja kyllä. E pillerit eivät kuitenkaan auta haluttomuuteen vaan vähentävät sitä.
Höpsistä. Vv oireisiin ei saa 4-kymppinen mitään apua jos hormonimääritys on kohdallaan. Silloin todellakin e pillerit auttaa
Tuo on totta ettei nelikymppinen saa mitään apua vaikka olisi kaikki vaihdevuosi oireet. En saanut minäkään muuta kuin voivoi ja tsemppiä tokaisut. Vielä on monta vuotta viisikymppisiin. Kuukautisia ei enää tule.
Sinäkin varmsan olet e-pillereitä syönyt teinistä asti.
Tuntuu että sellaisilla on niitä vaikeita oireita.
Itselläni on vielä menkat 28 päivän välein vaikka olen 50+, eikä mitään vaikeita oireita. En ole koskaan käyttänyt e-pillereitä tms hormoneita.
Mutta en minäkään siis enää seksiä halua, se juna meni jo.
Pohdin vaan tässä miltä kaikelta olen voinut välttyä kun en ole niitä käyttänyt.
Muita sairauksia ja ongelmia kyllä on, että ei siinä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena kielaritkin oli ihan normaalia toimintaa, nyt 52 vuotiaana yököttää pelkkä ajatuskin sellaisesta, en työntäisi kieltä kenenkään suuhun vaikka maksettaisi.
Elämä muuttuu ja jotkut asiat kulkee mukana vain tietyn aikaa, kielarit ja seksi on sellasia.En tiedä kuka huru-ukko päätti, että seksiä on harrastettava loppuikä, kun sen kerran on alottanut. Ei elämässä raahata mukana muitakaan asioita, jotka kuuluu nuoruuteen.
Lääketeollisuus päätti, että mitään muuta et voi haluta tehdä kuin paneminen, koska he tarvitsee rahaa liukkareista, virtsatietulehdukseen/ bakteerivaginoosiin syödyistä antibiooteista, emätin geeleistä, kaikenmaailman supoista ja hiivalääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ikinä on saanut hyvää seksiä jossei kaipaisi sitä.
Tämä!
Minä en ole eläissäni saanut seksiä niin paljon kuin olisin halunnut. Mulla on ollut kaksi miestä elämäni aikana, ja kumpikin on pitäneet mua puutteessa.
Aviomieheni kanssa olen ollut yhdessä yli 20 vuotta, ja nykyään ei saa enää juuri koskaan, tänä vuonna tainnut olla kaksi kertaa. Minä saan helposti orgasmeja yhdynnässä, jopa useammankin, vaihdevuodet on tulossa, mutta en minä olisi halunnut luopua seksuaalisuudestani/seksielämästä jo nelikymppisenä, nyt kun viisikymppiset lähestyy, masentaa ajatus, että joko viimeinen kerta rakastelua on mennyt ohi, en tiedä haluaako mies enää koskaan ennenkuin toinen meistä kuolee.
Mies on minua 10 vuotta vanhempi, ei ollut nuorenakaan älyttömän innokas, ja nyt on ollut reilu 10 vuotta että sekä fyysinen että psyykkinen terveys on alkanut mennä, yrittää päästä sairaseläkkeelle, mutta ei pääse.
Olen aina ollut kateellinen naisille joiden miehet on koko ajan valmiita seksiin.
Ei kenenkään pidä olla mitään mitä ei itse halua. Piste. Itse olen jo vaihdevuodet läpikäynyt ja edelleen on rakastelu/seksi mielesså ja nautin siitä. Se on minusta yksi keskeinen elämän voima. Sen oikean ihmisen kanssa. Tämä ei tarkoita sitä, että toisin kokevan pitää ryhtyä samaan. Vive la liberte!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään miksi erotilastot ovat niin korkeita.
Onneksi ymmärsin lähteä ajoissa pois seksittömästä liitosta ja löysin kiihkeän kumppanin.Mä en ihmettele yhtään. Mieheni voi kävellä vaikka tänä iltana pois tästä liitosta. Ymmärrän häntä, jos tekee sen ratkaisun. Mutta omasta mielestäni myös minä saan olla minä hiipuvan libidoni kanssa, enkä väkisin yrittää olla jotain muuta.
Oletko koittanut selvittää mistä hiipuva libido johtuu ja voisiko sen saada takaisin?
Miksi se pitäisi saada takaisin?
Jos asialle voidaan tehdä jotain, se varmasti lisäisi läheisyyttä aviomiehesi kanssa. Toki on ymmärrettävää, että kun haluja ei ole, seksiä ei harrasteta, mutta eikö ihanteellisessa tilanteessa kumpikin haluaisi seksiä? Nainen ei ole tietenkään mikään seksikone, mutta seksi on kyllä sen verran olennainen osa avioliittoa, että ainakin kannattaa yrittää korjata tilanne, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa jo tappelemasta ja hyväksykää se fakta että ihmisiä on erilaisia. Joidenkin aivot on vain ohjelmoitu niin, että se seksi on elämän suurin nautinto. Toisia kiinnostaa ihan muut asiat ja seksi on sama kuin vaikka karkin syöminen. Ihan kiva, mutta herkullisempiakin asioita on.
Joidenkin aivot on myös ohjelmoitu siten, että kaikkien pitää olla samanlaisia. Jos joku toinen ihminen tekee erilaisen valinnan kuin 'minä itse', niin se sillä erilaisella valinnallaan pilkkaa ja ei-hyväksyy 'minun' valinnan.
A: "Harrastan sijoittamista, toivon että eläkkeellä sitten olisi varaa harrastaa kaikenlaista kivaa."
B: "Kiva juttu, se on varmasti mielenkiintoista. Itse tuskin eläkeikään asti edes elän, kiitos geenien. Yritän elää tässä hetkessä mahdollisimman mielekästä elämää."
A: "Kyllä minunkin elämä on mielekästä! Mitä järkeä hassata kaikki rahat saman tien kun voi tulla mitä tahansa eteen? Ja mitä jos sitä ei kuolekaan? Kiva nysvätä vanhana vuokrayksiössä vaipoissaan kun voisi kiertää maailmaakin!"
B: "Öööö..."
Ja vaikka B vastaisi tuota hienotunteisemminkin, tekisi erittäin selväksi, että hän hyväksyy erilaiset valinnat ja että A:lla varmasti on sitten loistava eläkeikä, niin A kyllä haistaisi, että erilainen ihminen kyseessä ja triggeröityisi.
Suvaitsevampi muoto tällaisesta triggeröityjästä on sellainen, joka kyllä hyväksyy erilaiset valinnat, kunhan ne perinpohjaisesti ja ymmärrettävästi selitetään hänen omaan järjenjuoksuunsa sopivasti. Kuvittelee, että aikuisilla ihmisillä hirveästi kiinnostaa alkaa elämänvalintojaan muille selittelemään ja rautalangasta vääntämään.
Samaa sarjaa ihminen, joka kuvittelee, että koska minäkin niin sitten varmasti sinäkin.
A: "Laitoin paprikoita kasvamaan parvekkeelle, jännä nähdä kerkeääkö niihin kesän aikana tulla hedelmää."
B: "No MINÄ kyllä ostan paprikani kaupasta, en näe mitään järkeä kuukausitolkulla hoitaa jotain hiivatin tainta, joka tekee lopulta yhden pienen paprikan."
A: "Aha."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin seksin 39 vuotiaana. Ei huvittanut yhtään. Olen 60 ja 21vuotta ilman seksiä. Mielestäni seksihommat kuuluvat nuorille ja kauniille. Vanhempien, lihavien seksiasiat, tuntuvat jotenkin niin groteskilta ja iljettäviltä.
Minä olen 60v nainen. En ikinä kehtaisi edes ajatella seksiä. Media täynnä, kauniita, nuoria. Kuka meitä, vanhoja kurppia huolisi? Suomessa 50+ , ovat jätettä.
Surullista, että sinulla on noin huono itsetunto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut, että vaihdevuosi-ikäisen (ja yli sen) naisen haluttomuuteen tuputetaan lääkkeitä/hormoneja aivan automaattisesti. On aivan luonnollista että aika aikansa kutakin. Aika monella iän myötä kiinnostus seksiin vähenee ja se on aivan luonnollista.
Vaihdevuosioireisiin voi saada hormoneja kyllä. E pillerit eivät kuitenkaan auta haluttomuuteen vaan vähentävät sitä.
Höpsistä. Vv oireisiin ei saa 4-kymppinen mitään apua jos hormonimääritys on kohdallaan. Silloin todellakin e pillerit auttaa
Tuo on totta ettei nelikymppinen saa mitään apua vaikka olisi kaikki vaihdevuosi oireet. En saanut minäkään muuta kuin voivoi ja tsemppiä tokaisut. Vielä on monta vuotta viisikymppisiin. Kuukautisia ei enää tule.
Sinäkin varmsan olet e-pillereitä syönyt teinistä asti.
Tuntuu että sellaisilla on niitä vaikeita oireita.
Itselläni on vielä menkat 28 päivän välein vaikka olen 50+, eikä mitään vaikeita oireita. En ole koskaan käyttänyt e-pillereitä tms hormoneita.
Mutta en minäkään siis enää seksiä halua, se juna meni jo.Pohdin vaan tässä miltä kaikelta olen voinut välttyä kun en ole niitä käyttänyt.
Muita sairauksia ja ongelmia kyllä on, että ei siinä.
En ole. Minulle on tehty sterilisaatio kolmekymppisenä. Se jouduttaa vaihdevuosia. Koko elämäni aikana olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ehkä korkeintaan 8 vuotta.
Vaihdevuosissa saattaa notkahtaa sekä fyysinen että psyykkinen 'kunto' jos ei ole osannut ennakoida, mutta normalisoituu myöhemmin aktivoimalla vaikka tietenkin vireys laskee ikävuosien myötä.
Nykymaailmassa vanhempien ihmisten seksi on ällöttävää. Seksi kuuluu nuorille ja kauniille. Kun täytät 50, olet muumio, jolle seksi ei kuulu. 50vuotias istuu keinutuolissa, kutomassa villasukkia ja hoitaa kukkia. Kuitenkin hallitus haluaa meidät töihin, vaikka olemme yhteiskunnan silmissä vanhoja raatoja. Kukaan ei kuitenkaan palkkaa meitä ikäloppuja. Pitäisikö meille antaa eutanasia?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelusta käy ilmi; suurin osa vaihdevuodet ohittaneista naisista on seksuaalisesti kuolleita. He olivat aseksuaaleja käytännössä koko ikänsä. Lisääntymiskauden hormoni-myrsky peitti tämän hetkeksi alleen. Vaihdevuodet asettivat heidät taas perustilaan, aseksuaaleiksi.
Hormonaalinen ehkäisy on vienyt heiltä halut, eivätkä he koskaan ole saaneet kunnon orgasmia, jos ei saa yhdynnässä orgasmia, niin kuka sellaista seksiä kaipaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Läheisyys ja halailu on kivaa.seksiä en kaipaa.
Kyllä. Olen itse 50-vuotias, heteroseksuaali. Pitkien mietintöjen lopputulemaksi on tullut, että jos koskaan enää alottaisin suhteen, se olisi juurikin romanttinen, mutta mitä varmimmin seksitön. Kaipaan kosketusta, syliä ja halailua, mutta mitään seksuaalisia tuntemuksia tai haluja minulla ei ole.
Onko ap sitä mieltä ettei saa olla haluja? Vai oletko kateellinen halukkaille?
Jokainen toimii tavallaan.