Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Järjenkäyttö on maailmasta tyystin loppunut, kun niin kovasti ihmetellään ja tutkitaan, että mikä on kun vanhenevat jo hedelmättömät naiset ei himoitsekaan seksiä.
Hohhoijaa. Onko nää ihmettelijät yhtään perillä biologiasta, siitä mitä seksi oikeasti on ja miksi se on olemassa. Ilmeisesti eivät.
Nk en minä ainakaan yhtään ihmettele... se on luonnollista. Miksi tämä on sitten kuitenkin niin 'kipeä' aihe?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään.
Minusta on outoa että keski-ikäiset naiset edes miettii seksiä. Ne keski-ikäiset naiset, jotka julkisuudessa jankuttavat seksistään, vaikuttavat vähän säälittäviltä hahmoilta, kadonnutta nuoruuttaan etsiviltä.
Parisuhteessa eläville naisille yhdyntä lienee usein vain pakkotoiminto, johon suostutaan, ettei tule miehelle paha mieli.
Onneksi en ole parisuhteessa, saa ainakin olla rauhassa seksitön, ilman mitään draamaa.Hyvä sulle.
Mulle läheisyys ( ilman seksiä tai seksin kanssa) on kaunis rakkaudenosoitus parisuhteessa. Ei ole ikinä tarvinnut pakottaa toista, ei kinuta einä vaatia kun on luonnollista intohimoa ja rakkautta toista kohtaan. Emme ole kuin eläimet kuopimassa toisiamme 24/7 vaan elämme ihan normaalia arkea kuten muutkin. Mutta varmasti onnellisempina kuin niissä suhteissa missä toinen halua ja toinen ei.
Miksi te olette miestenne kanssa jos nämä inhottavat teitä? Ovat teille vain iljettäviä lääppijöitä?? Rahako on teidän rakkautenne mitta??
No noin se nyt vain useimmissa pitkissä liitoissa on, että harvaa (yleensä naista) seksi enää keski-iässä kiinnostaa.
Eräs tuttuni antaa silti miehensä panna itseään koska muutoin mies suuttuu.
Eivät ole rikkaita, että eipä ole mikään raha motiivina. Tollasta se vaan on vaimoelämä. Monet varmaan toivovat että mies kävisi naimassa salaa muualla, että itse saisi olla rauhassa sen suhteen.
Ihmiset kaiketi ovat yhdessä koska eivät halua olla yksin.
Miksi sitä ei voi ilman seksiä muka asua yhdessä, jos yhteen on nuorena muutettu kun vielä hormonit hyrräsi. Pitääkö erota kun hormonihuurut haihtuu. Tällä logiikalla vain nuoret aikuiset saavat asua yhdessä, koska naiminen on vielä normaali osa elämää.No ei sen vaimoelämän kyllä todellakaan tarvitse olla tollaista. Kylläpaljon keski-ikäisiä ihmisiä, joita seksi rakkaan kumppanin kanssa kiinnostaa. Jos seksi alkaa tuntumaan pakkopullalta niin siinä suhteessa on usein paljon muutakin vialla. Tuossakin tapauksessa olisi varmaan pariterapia tai ero paikallaan.
Täällä heti yksi. Onneksi halut ovat sopusoinnussa yhtä keski-ikäisen puolison kanssa, talvella rakastellaan vähemmän, kesällä enemmän, ihan energiatasojen mukaan. Seksi on yksi yhteinen ilon ja nautinnon lähde ja keskinäisen rakkauden osoitus, näin vaimoelämässäkin.
Hain hiljan e-pillerit ensimmäistä kertaa elämässäni, korjaamaan esivaihtareiden yöhikoilun ja unettomuuden, joka olisi tehnyt minusta työkyvyttömän. Näen asian niin, että syön niitä ihan itseni, en miehen takia. Hassu ajatus, mutta tunnistan kuitenkin median seksipakotuksen. Samaa se on täällä Norjassakin, iltapäivälehdet pursuavat artikkeleita kuinka kannattaa onanoida eri paikoissa. Se(ksi) myy varmaan ajasta ikuisuuteen.
Mua ihmetyttää tässä ketjussa yksi asia. Ketjun pitäis olla täynnä 50+ ihmisiä, mutta porukka tuntuu olevan riippuvaisia toisten ja median mielipiteistä. Elääkö joku vielä keski-iässäkin sen mukaan mitä media tuputtaa ja mitä muut sanoo? Eikö se vaihe pitäis kuulua nuoruuden epävarmuuteen. Eikö jo nelikymppisenä pitäis olla kehityksessä siinä vaiheessa, että viis välittää siitä mitä media tai muut (varsinkin jotkut randomit av-palstalla) on asioista mieltä? Ite ainakin oon ollut jo 30+ ikäisenä siinä vaiheessa, että ei kiinnosta enää tippakaan muiden mielipiteet ja niiden mukaan eläminen.
mitä sitä miestä kiusaamaan seksittömyydellä? ja varsinkaan kiukutella sitten, kun mies hakee seksin muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää avioeroa sitten vaan. Tai jos miehesi tykkää myös kämppissuhteesta, niin ei kai siinä sitten mitään. Kokemukseni mukaan näin on kuitenkin harvoin.
Kylmä faktahan on että suurimmassa osassa tapauksissa rakkaus loppuu samaan hetkeen kun toisesta hyötyminen lakkaa. Sitten ihmetellään 30 eron kohdalla mikä vastakkaisessa sukupuolessa vikana kun aina näin käy.
Näinpä. Sarjasuhtelija ja sarjaeroaja ei joskus opi koskaan. Tietynlainen ihmiskuori.
Jotenkin tuntuu että nämä jotka eivät harrasta seksiä vaihdevuosien aikana, onkin iso ongelma? Kenen mukaan? Muiden?
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää tässä ketjussa yksi asia. Ketjun pitäis olla täynnä 50+ ihmisiä, mutta porukka tuntuu olevan riippuvaisia toisten ja median mielipiteistä. Elääkö joku vielä keski-iässäkin sen mukaan mitä media tuputtaa ja mitä muut sanoo? Eikö se vaihe pitäis kuulua nuoruuden epävarmuuteen. Eikö jo nelikymppisenä pitäis olla kehityksessä siinä vaiheessa, että viis välittää siitä mitä media tai muut (varsinkin jotkut randomit av-palstalla) on asioista mieltä? Ite ainakin oon ollut jo 30+ ikäisenä siinä vaiheessa, että ei kiinnosta enää tippakaan muiden mielipiteet ja niiden mukaan eläminen.
Jotkut viidenkympin korvilla olevat ovat täysin riippuvaisia ulkoa tulevasta huomiosta ja kommenteista. Jopa niin että tätä palstaa vahtaavat silmät kiiluen. Reaktiivisuus paistaa heistä niin läpi:
Ei ole pakko. Voi ottaa sitä parrua vastentahtoisesti tai olla sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että nämä jotka eivät harrasta seksiä vaihdevuosien aikana, onkin iso ongelma? Kenen mukaan? Muiden?
Miesten. Taustalla on takuulla pelko että oma vaimo ottaa palstalta vaikutteita ja alkaa ajatella että seksittömyys on ok vaihdevuosi-iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen libidon biologinen kaari kääntyy vaihdevuosissa laskuun, ja vähitellen hiipuu. Vain nykyihminen ei pysty siihen sopeutumaan.
Paljon aiemmin jo kääntyy normaalisti, 35-v:nä jo selvää laskua ja sitten 40-v:nä ihan dramaattisesti. Se on loogista, kun hedelmällisyys laskee.
Itse en tätä tiennyt, kun olin kasvanut Sex and the Cityn parissa. Tuli paniikki, tyhjyys ja "masennus". Olin aivan ällikällä lyöty. Siihen sopeutui vähitellen ja nyt ihmettelen, miksi naisia narrataan luulemaan, että 50-vuotiaan kuuluu olla himokas
On uusi juttu, ja myös vain osassa maailmaa, että naisen pitäisi olla halukas vielä hedelmällisyyden laskettua. Pahasti olemme vieraantuneet kyllä luonnosta.
No ei sitä pitäisi olla, mutta kun niitä on... nämä jotka ihmettelevät viriilejä keski-ikäisiä, pitäisi myös kunnioittaa tätäkin puolta. Jos olette sinut jäätyneeseen sukupuolielämäänne niin olkaa sinut myös näiden kanssa jotka seksiä harrastavat.. eivät ne ole teiltä pois.
Te viriilit olette jokapuolella mediaa myöten suitsuttamassa luonnottomia himojanne. Teitä ei ole kukaan estämässä.
Meitä jotka eletään ikämme mukaan, ei medioissa näy, tai jos näkyy, siinä on joku psykologi tai lääkäri sitten sössöttämässä "haluttomuudesta" ja "miten siitä voisi parantua" .
Tosiasia on katsos niin, että on normaalia ettei seksi enää kiinnosta keski-ikäistä naista, hänen elämässään on jo muita prioriteettejä.
On täysin biologisesti normaalia, että seksi kuuluu pesänrakennusikään, ei keski-ikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se hieman surullista, että elämässä on yksi iso nautinnon aihe vähemmän. Toki hyvä ettei sitä kaipaa, mutta eikö elämä olisi huomattavasti parempaa jos vaidevuosina ja pitkään sen jälkeenkin olisi vielä upeaa seksiä ja sitä myös haluaisi. Itsellä meni halut moneksi vuodeksi huonon parisuhteen vuoksi ja viimeinen uuden rakastavan kumppanin kanssa ja tantraseksin myötä sain taas halut takaisin ja elämä on huomattavasti parempaa kuin ilman seksiä.
Melko sisältö köyhää elämää, jos joku seksi ja orgasmi on iso nautinnon aihe vielä teini-iän jälkeen. Omassa elämässä on kymmeniä mielenkiintoisempia ja enemmän nautintoa tuovia asioita.
Eihän ne sulje toisiaan pois🤣 Jos seksiin käyttää vaikka 2h päivässä kaikkeen muuhun jää 22h/pvä.
Mun nautinnoissa toisen ihmisen hellyys ja läheisyys on kyllä korkealle rankattu, ellei jopa henkilökohtaisella tasolla 1 nyt kun ollaan kaksin. On ihanaa olla rakastettu ja oikeutettu rakastamaan toista!
Olisi mielenkiintoista kuulla mitä aistinautintoja pidät parempana?
Esimerkiksi onnistuminen töissä. Jonkun ihan uuden keksiminen ja löytäminen, mitä kukaan ei ole vielä maailmassa keksinyt. Omassa harrastuksessa onnistuminen ja voittaminen. Mikään ei voita sitä mahtavaa onnistumisen tuomaa riemua, joka jatkuu ainakin pari viikkoa. Ei voi ymmärtää, jos ei ole kokenut.
Olen eri, mutta ovatko nuo varsinaisesti aistinautintoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään.
Minusta on outoa että keski-ikäiset naiset edes miettii seksiä. Ne keski-ikäiset naiset, jotka julkisuudessa jankuttavat seksistään, vaikuttavat vähän säälittäviltä hahmoilta, kadonnutta nuoruuttaan etsiviltä.
Parisuhteessa eläville naisille yhdyntä lienee usein vain pakkotoiminto, johon suostutaan, ettei tule miehelle paha mieli.
Onneksi en ole parisuhteessa, saa ainakin olla rauhassa seksitön, ilman mitään draamaa.Hyvä sulle.
Mulle läheisyys ( ilman seksiä tai seksin kanssa) on kaunis rakkaudenosoitus parisuhteessa. Ei ole ikinä tarvinnut pakottaa toista, ei kinuta einä vaatia kun on luonnollista intohimoa ja rakkautta toista kohtaan. Emme ole kuin eläimet kuopimassa toisiamme 24/7 vaan elämme ihan normaalia arkea kuten muutkin. Mutta varmasti onnellisempina kuin niissä suhteissa missä toinen halua ja toinen ei.
Miksi te olette miestenne kanssa jos nämä inhottavat teitä? Ovat teille vain iljettäviä lääppijöitä?? Rahako on teidän rakkautenne mitta??
No noin se nyt vain useimmissa pitkissä liitoissa on, että harvaa (yleensä naista) seksi enää keski-iässä kiinnostaa.
Eivät ole rikkaita, että eipä ole mikään raha motiivina. Tollasta se vaan on vaimoelämä. Monet varmaan toivovat että mies kävisi naimassa salaa muualla, että itse saisi olla rauhassa sen suhteen.
Miksi sitä ei voi ilman seksiä muka asua yhdessä, jos yhteen on nuorena muutettu kun vielä hormonit hyrräsi. Pitääkö erota kun hormonihuurut haihtuu. Tällä logiikalla vain nuoret aikuiset saavat asua yhdessä, koska naiminen on vielä normaali osa elämää.
Mielestäni kuulostaa varsin surulliselta tuollainen elämä, että naama irveessä seksiä vaikka ei yhtään tekisi mieli. MIkäs siinä jos molemmat ovat onnellisia seksittömässä liitossa, mutta ei sekään pidä paikkaansa että hormonihuurut automaattisesti haihtuu iän myötä. Rakkaudettomassa avioliitossa tosin usein ne seksihalutkin lopulta katoavat, kun taas syvä henkinen yhteys kumppaniin pitää ne seksihalutkin yllä.
Vierailija kirjoitti:
mitä sitä miestä kiusaamaan seksittömyydellä? ja varsinkaan kiukutella sitten, kun mies hakee seksin muualta.
Nää on niin onnettomia ukkoja että tervemenoa niiden kanssa jos jaksat kiinnostua😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen libidon biologinen kaari kääntyy vaihdevuosissa laskuun, ja vähitellen hiipuu. Vain nykyihminen ei pysty siihen sopeutumaan.
Paljon aiemmin jo kääntyy normaalisti, 35-v:nä jo selvää laskua ja sitten 40-v:nä ihan dramaattisesti. Se on loogista, kun hedelmällisyys laskee.
Itse en tätä tiennyt, kun olin kasvanut Sex and the Cityn parissa. Tuli paniikki, tyhjyys ja "masennus". Olin aivan ällikällä lyöty. Siihen sopeutui vähitellen ja nyt ihmettelen, miksi naisia narrataan luulemaan, että 50-vuotiaan kuuluu olla himokas
On uusi juttu, ja myös vain osassa maailmaa, että naisen pitäisi olla halukas vielä hedelmällisyyden laskettua. Pahasti olemme vieraantuneet kyllä luonnosta.
No ei sitä pitäisi olla, mutta kun niitä on... nämä jotka ihmettelevät viriilejä keski-ikäisiä, pitäisi myös kunnioittaa tätäkin puolta. Jos olette sinut jäätyneeseen sukupuolielämäänne niin olkaa sinut myös näiden kanssa jotka seksiä harrastavat.. eivät ne ole teiltä pois.
Te viriilit olette jokapuolella mediaa myöten suitsuttamassa luonnottomia himojanne. Teitä ei ole kukaan estämässä.
Meitä jotka eletään ikämme mukaan, ei medioissa näy, tai jos näkyy, siinä on joku psykologi tai lääkäri sitten sössöttämässä "haluttomuudesta" ja "miten siitä voisi parantua" .Tosiasia on katsos niin, että on normaalia ettei seksi enää kiinnosta keski-ikäistä naista, hänen elämässään on jo muita prioriteettejä.
On täysin biologisesti normaalia, että seksi kuuluu pesänrakennusikään, ei keski-ikään.
Eiköhän se tasapainoinen keskitie ole yleensä paras vaihtoehto. Huomaan että ääripäissä, reunoilla olevat ihmiset eivät useinkaan voi elämässään kokonaisvaltaisesti hyvin.
Ei miestenkään pidä saada. Ei niillä seiso ilman pilleriä.
Minulla on vaihdevuodet ohi ja haluan seksiä monta kertaa viikossa. En puolisoni kanssa, koska hänellä on erektio-ongelmia ja vaikka hän tyydyttäisi minut ensin käsin tai suulla, niin minun pitäisi sen jälkeen vatkata häntä loputtomiin. Mutta hoidan itseni käsin.
Jos olisi viriili mies, niin harrastaisin seksiä hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisko se mies erota jos haluaa seksiä muualta? Kasvattaa selkärangan ja erota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se hieman surullista, että elämässä on yksi iso nautinnon aihe vähemmän. Toki hyvä ettei sitä kaipaa, mutta eikö elämä olisi huomattavasti parempaa jos vaidevuosina ja pitkään sen jälkeenkin olisi vielä upeaa seksiä ja sitä myös haluaisi. Itsellä meni halut moneksi vuodeksi huonon parisuhteen vuoksi ja viimeinen uuden rakastavan kumppanin kanssa ja tantraseksin myötä sain taas halut takaisin ja elämä on huomattavasti parempaa kuin ilman seksiä.
Melko sisältö köyhää elämää, jos joku seksi ja orgasmi on iso nautinnon aihe vielä teini-iän jälkeen. Omassa elämässä on kymmeniä mielenkiintoisempia ja enemmän nautintoa tuovia asioita.
Eihän ne sulje toisiaan pois🤣 Jos seksiin käyttää vaikka 2h päivässä kaikkeen muuhun jää 22h/pvä.
Mun nautinnoissa toisen ihmisen hellyys ja läheisyys on kyllä korkealle rankattu, ellei jopa henkilökohtaisella tasolla 1 nyt kun ollaan kaksin. On ihanaa olla rakastettu ja oikeutettu rakastamaan toista!
Olisi mielenkiintoista kuulla mitä aistinautintoja pidät parempana?
Esimerkiksi onnistuminen töissä. Jonkun ihan uuden keksiminen ja löytäminen, mitä kukaan ei ole vielä maailmassa keksinyt. Omassa harrastuksessa onnistuminen ja voittaminen. Mikään ei voita sitä mahtavaa onnistumisen tuomaa riemua, joka jatkuu ainakin pari viikkoa. Ei voi ymmärtää, jos ei ole kokenut.
Olen eri, mutta ovatko nuo varsinaisesti aistinautintoja?
Ehkä tuo henkilö, jolle vastasit on kokki ja hän keksi juuri katkarapuchilijäätelön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään.
Miksi sitä ei voi ilman seksiä muka asua yhdessä, jos yhteen on nuorena muutettu kun vielä hormonit hyrräsi. Pitääkö erota kun hormonihuurut haihtuu. Tällä logiikalla vain nuoret aikuiset saavat asua yhdessä, koska naiminen on vielä normaali osa elämää.Mielestäni kuulostaa varsin surulliselta tuollainen elämä, että naama irveessä seksiä vaikka ei yhtään tekisi mieli. MIkäs siinä jos molemmat ovat onnellisia seksittömässä liitossa, mutta ei sekään pidä paikkaansa että hormonihuurut automaattisesti haihtuu iän myötä. Rakkaudettomassa avioliitossa tosin usein ne seksihalutkin lopulta katoavat, kun taas syvä henkinen yhteys kumppaniin pitää ne seksihalutkin yllä.
Höpsistä. Tulet huomaamaan kun ikä tekee sinunkin kohdalla tehtävänsä 😉
Minulla ei ole koskaan ollutkaan haluja. Siksi se on tuntunut pakkopullalta. Yksin tulen nopeasti, toinen on siinä lähinnä tiellä. Siksi en suhteita enää halua kun olen todennut että seksi on lähinnä miesten vuoksi minun kohdalla.
Itse pärjään ilman ja se tuntuu lähinnä ikävältä velvollisuudelta. On aina tuntunut ja joka suhteessa.