Miksi ihmeessä vaihdevuosissakin "pitää" olla vielä halukas?
Tiedättehän ne kaikki jutut "Seksi voi jatkua elämän loppuun asti", "Maija löysi seksuaalisuutensa vaihdevuosien jälkeen", "Miksi vaihdevuosi-ikäiset eivät hae apua seksiin", "Seksin ei tarvitse loppua vaihdevuosiin", "Vaihdevuosissa seksi on ihana mahdollisuus". Entä jos onkin tyytyväinen siihen, että seksi loppui eikä kaipaa sitä pätkääkään? Tuskin olen ainut. Sanotaan, että halukkaat vaihdevuosi-ikäiset naiset ovat tabu, mutta todellisuudessa heistä on mediassa jatkuvasti juttuja. Koskaan ei kirjoiteta naisista, jotka eivät seksiä enää kaipaakaan eivätkä ole kokeneet mitään "seksuaalista herätystä" neli- tai viisikymppisenä.
Kommentit (2165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää avioeroa sitten vaan. Tai jos miehesi tykkää myös kämppissuhteesta, niin ei kai siinä sitten mitään. Kokemukseni mukaan näin on kuitenkin harvoin.
Juu kaikki naisethan on naimisissa ja jakaa säälistä aviomiehelle piirakkaa vähintään kerran viikossa.
Jaa, me rakastellaan yhteisestä halusta. Joskus kerran viikossa, joskus useammin tai joskus harvemmin.
[/quote]
Jouduin rintasyövän takia lopettamaan kaikki hormonit, mutta ei se vähentänyt halujani, sillä mieheni saa minut haluamaan ja limakalvotkin kostuu, kun saa hyvää suuseksiä.
Näin on menty jo yli 10 v.
T.mummeli 70+[/quote]
Ihana lukea! Tuo toivoa. Olen 5-kymppinen nainen ja seksuaalinen. Joskus pelko milloin halu loppuu vaikka toivon niiden säilyvän kuolemaani asti ja mahdolliseen pitkään ikään.
Mä ihmettelen eniten sitä miksi sitä omaa seksuaalisuuttaan pitää julistaa kaikelle kansalle ja pitää itseään jotenkin muita parempana vain siksi, koska panettaa eikä varsinkaan salaa tätä panetustaan.
Ihan kuin se olisi jokin maailman suurinkin ihme, että seksi maistuu muulloinkin kuin nuorena.
Aiemmin tätä noloa ja joutavaa leveilyä harrasti miehet (esim frederik ja panu rajala), mutta nykyisin miehet ymmärtää jo olla enimmäkseen huutelematta näistä kuvitelmistaan julkisuudessa, mutta naiset sen sijaan mekastaa senkin edestä. Ja niin, samoin mekastaa nämä homopojat jotka oikein runoilee kuinka se valkaistu perärööri on taas niin petite and neat and ready to eat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siellä seksuaalisen haluttomuuden takana on jokin muu (hoidettavissa oleva) asia. Seuraavat tekijät voivat vaikuttaa seksuaaliseen haluttomuuteen vaihdevuosien aikana:
Hormonaaliset muutokset: Estrogeenin väheneminen voi aiheuttaa emättimen kuivuutta ja limakalvojen ohentumista, mikä voi tehdä yhdynnän epämukavaksi tai jopa kivuliaaksi. Nämä fyysiset muutokset voivat vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen.
Fyysiset muutokset: Vaihdevuodet voivat aiheuttaa muitakin fyysisiä oireita, kuten unihäiriöitä, väsymystä, kuumia aaltoja ja mielialan vaihteluita. Nämä voivat vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen ja nautintoon.
Psyykkiset tekijät: Vaihdevuodet voivat aiheuttaa mielialan vaihteluita ja psyykkistä kuormitusta. Stressi, ahdistus, masennus ja kehonkuvaan liittyvät haasteet voivat vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen.
Suhteen muutokset: Elämänmuutokset, kumppanin terveysongelmat tai suhteen muutokset voivat vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen.
Itsetunto: Muutokset omassa kehossa voivat vaikuttaa itsetuntoon ja kehonkuvaan, mikä puolestaan voi vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuteen.
Kuinka monta kertaa täytyy tässä ketjussa vääntää rautalangasta, että jotkut eivät ole koskaan välittäneet touhusta. Meitä on paljon, varsinkin naisissa, joilla on luonnostaan hyvin matala libido tai ovat jopa aseksuaaleja. Nuo on aivan normaali olotila, eikä ole todellakaan tunnetta, että jäisi jostain paitsi.
Meissä ei ole mitään henkistä tai fyysistä hoidon tarvetta, koska olemme aina olleet luonnostaan tällaisia.
Nyt vähän kunnioitusta meitä kohtaan kiitos.No tuossahan nimenomaan puhutaan nimenomaan siitä, että mikä voi aiheuttaa haluttomuutta vaihdevuosien aikana. Siis henkilöllä, joka on ennen pitänyt seksistä. En ole lainkaan kieltämässä sitä etteikö aseksuaaliseja ole olemassa, mutta on myös paljon muitakin syitä haluttomuuden takia.
Niin, olisko kuule vanheneminen se syy, miksi ei seksi enää kiinnosta.
Kehossa virtaa eri eliksiirit kuin nuorena.
Olisko mitenkään mahdollista, että vanheneminen on ihan luonnollinen ilmiö.Miksi vanhuudesta johtuvalle haluttomuudelle pitää syitä etsiä. Seksi ei kuulu vanhuuteen, siksi vanhentunut keho ei sitä halua. Hyvin helppoa, kun käyttää omia aivoja seksipropagandan lukemisen sijasta.
Eri
Monilla vanhoilla ihmisillä on ihan virkeä seksielämä. Vanhuus itsessään ei ole mikään sairaus.
oma kokemus on että ihminen tuppaa katselemaan sen ikäistä porukkaa kuin oma halu ja kaipaus näyttää. nuoremmalta iältä on kokemukseni sellainen, että 45+v mies kiinnostuu 20-30 veestä koska hänestä tuntuu että hän on tosi viriili itsekin. newsflash, ei hän ole, hänestä vain TUNTUU siltä.
osaavat tuon ikäisenä jo puhua ummet ja lammet, ja saada nainen kokemaan että hän on tosi haluttava, mutta sitten kun pitäisi jaksaa päivästä toiseen rakastella niin äkkiä on stoppi edessä.
Nykyään kun olen itse 45, ja mies 43, niin halut menee yhteen. pari kertaa viikossa hommaillaan, ja välillä on viikkojen taukoja, joskin myös välillä kiihkeämpää.
mikään ei liene niin tympeää kuin epäsopivat halut, paitsi se että miea esittää ties mitä virikesonnia mutta hyytyy jo startissa.
ja kyllä, tämä koskee myös teitä jotka kuvittelette olevanne parikymppisiä haluinenne ja kyvykkyyksien puolesta. ette todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ap.
En kaipaa seksiä enää yhtään. En hyvää enkä huonoa. Kun menkat ja ovikset loppui, loppui halutkin ihan kokonaan. En ymmärrä miksi minun pitäisi väkisin tehdä hommaa, johon en tunne lainkaan halukkuutta?
Seksi oli kivaa silloin kun sitä halusi. Ei väkisin väännettynä.
Lukeeko niissä jutuissa, että ihan kaikkien on välttämättä pakko panna hautaan asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa jo tappelemasta ja hyväksykää se fakta että ihmisiä on erilaisia. Joidenkin aivot on vain ohjelmoitu niin, että se seksi on elämän suurin nautinto. Toisia kiinnostaa ihan muut asiat ja seksi on sama kuin vaikka karkin syöminen. Ihan kiva, mutta herkullisempiakin asioita on.
Joillekin seksi on korvike jolla peittelevät ehkä lapsuudesta kumpuavaa vaillejäämisen traumaa. Se ei ole silloin aitoa vaan addiktion kohde. Rakkaudesta sellaiset eivät tiedä yhtään mitään.
Seksiriippuvaisillehan se on just tuota. Mutta niillä tilanne on niin paha, että lähes kaikki elämässä pyörii pelkän seksin ympärillä eikä juuri mihinkään muuhun jää ajatuksia eikä aikaa. Seksi on niillä vähän kuin joku ocd, varastaa elämän huomaamatta.
sivusta
Siis puhutte seksiriippuvuudesta, ei pariskuntien välisestä, normaalista seksielämästä. Nehän ovat kaksi täysin eri asiaa. Seksiriippuvaiset harrastavat missä vain miten vain ja monen eri ihmisen kanssa... siinä ei ole rakkautta, vain himojen täyttöä. Rakkauteen perustuvassa parisuhteessa on hellyyttä, kosketuksia ja plussana myös tyydyttävää seksiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään.
Minusta on outoa että keski-ikäiset naiset edes miettii seksiä. Ne keski-ikäiset naiset, jotka julkisuudessa jankuttavat seksistään, vaikuttavat vähän säälittäviltä hahmoilta, kadonnutta nuoruuttaan etsiviltä.
Parisuhteessa eläville naisille yhdyntä lienee usein vain pakkotoiminto, johon suostutaan, ettei tule miehelle paha mieli.
Onneksi en ole parisuhteessa, saa ainakin olla rauhassa seksitön, ilman mitään draamaa.Hyvä sulle.
Mulle läheisyys ( ilman seksiä tai seksin kanssa) on kaunis rakkaudenosoitus parisuhteessa. Ei ole ikinä tarvinnut pakottaa toista, ei kinuta einä vaatia kun on luonnollista intohimoa ja rakkautta toista kohtaan. Emme ole kuin eläimet kuopimassa toisiamme 24/7 vaan elämme ihan normaalia arkea kuten muutkin. Mutta varmasti onnellisempina kuin niissä suhteissa missä toinen halua ja toinen ei.
Miksi te olette miestenne kanssa jos nämä inhottavat teitä? Ovat teille vain iljettäviä lääppijöitä?? Rahako on teidän rakkautenne mitta??
No noin se nyt vain useimmissa pitkissä liitoissa on, että harvaa (yleensä naista) seksi enää keski-iässä kiinnostaa.
Eräs tuttuni antaa silti miehensä panna itseään koska muutoin mies suuttuu.
Eivät ole rikkaita, että eipä ole mikään raha motiivina. Tollasta se vaan on vaimoelämä. Monet varmaan toivovat että mies kävisi naimassa salaa muualla, että itse saisi olla rauhassa sen suhteen.
Ihmiset kaiketi ovat yhdessä koska eivät halua olla yksin.
Miksi sitä ei voi ilman seksiä muka asua yhdessä, jos yhteen on nuorena muutettu kun vielä hormonit hyrräsi. Pitääkö erota kun hormonihuurut haihtuu. Tällä logiikalla vain nuoret aikuiset saavat asua yhdessä, koska naiminen on vielä normaali osa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet menossa ja usein haluttaa. Vaan ei ole miestä aina saatavilla. Läheisyyttäkin kaipaan.
Sama vaikka vasta esivaihtariaikaa elän. Tosin olen kyllä aina ollut halukas ja tykännyt seksistä, mutta vain parisuhteessa eikä mikään irtoseksi kiinnosta pätkän vertaa.
Nyt alkaa olla turhan pitkä aika sinkkuelämää takana, mutta sopivaa kumppania ei valitettavasti näy missään ja ihan sama onko "haku päällä" vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Itseä lakkasi seksi kiinnostamasta jo parikymppisenä. Teininä vielä kiinnosti, sitten kyllästyin. Kyllästyn yleensäkin äkkiä asioihin ja kiinnostun kaikista uusista jutuista. Onneksi mielenkiintoisia asioita maailmassa riittää. Liekö korkea äo sitten tähän syynä. Mensan virallisen testin mukaan kuulun pariin älykkäimpään prosenttiin.
Niin varmasti.
Jännä, että tällä palstalla halukkaat naiset leimataan vähä-älyisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää avioeroa sitten vaan. Tai jos miehesi tykkää myös kämppissuhteesta, niin ei kai siinä sitten mitään. Kokemukseni mukaan näin on kuitenkin harvoin.
Kylmä faktahan on että suurimmassa osassa tapauksissa rakkaus loppuu samaan hetkeen kun toisesta hyötyminen lakkaa. Sitten ihmetellään 30 eron kohdalla mikä vastakkaisessa sukupuolessa vikana kun aina näin käy.
Vierailija kirjoitti:
Huh, olisipa kuiva elämä ilman läheisyyttä ja seksiä! Meillä miehen kyvyt heikkenee lääkityksen takia ja itseä haluttaa (vähintään) viikoittain. En tiedä miten tulen selviämään ilman. Tähän ei vaikuttanut vaihdevuodet negatiivisesti, päinvastoin!
Mummo 63v
Eikös ne just oo negatiivisesti vaikuttanut kun ovat nyt epäsuhdassa miehen halujen kanssa?
Olen myös huomannut, että vaihdevuosi-ikäisen (ja yli sen) naisen haluttomuuteen tuputetaan lääkkeitä/hormoneja aivan automaattisesti. On aivan luonnollista että aika aikansa kutakin. Aika monella iän myötä kiinnostus seksiin vähenee ja se on aivan luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään.
Minusta on outoa että keski-ikäiset naiset edes miettii seksiä. Ne keski-ikäiset naiset, jotka julkisuudessa jankuttavat seksistään, vaikuttavat vähän säälittäviltä hahmoilta, kadonnutta nuoruuttaan etsiviltä.
Parisuhteessa eläville naisille yhdyntä lienee usein vain pakkotoiminto, johon suostutaan, ettei tule miehelle paha mieli.
Onneksi en ole parisuhteessa, saa ainakin olla rauhassa seksitön, ilman mitään draamaa.Hyvä sulle.
Mulle läheisyys ( ilman seksiä tai seksin kanssa) on kaunis rakkaudenosoitus parisuhteessa. Ei ole ikinä tarvinnut pakottaa toista, ei kinuta einä vaatia kun on luonnollista intohimoa ja rakkautta toista kohtaan. Emme ole kuin eläimet kuopimassa toisiamme 24/7 vaan elämme ihan normaalia arkea kuten muutkin. Mutta varmasti onnellisempina kuin niissä suhteissa missä toinen halua ja toinen ei.
Miksi te olette miestenne kanssa jos nämä inhottavat teitä? Ovat teille vain iljettäviä lääppijöitä?? Rahako on teidän rakkautenne mitta??
No noin se nyt vain useimmissa pitkissä liitoissa on, että harvaa (yleensä naista) seksi enää keski-iässä kiinnostaa.
Eivät ole rikkaita, että eipä ole mikään raha motiivina. Tollasta se vaan on vaimoelämä. Monet varmaan toivovat että mies kävisi naimassa salaa muualla, että itse saisi olla rauhassa sen suhteen.
Miksi sitä ei voi ilman seksiä muka asua yhdessä, jos yhteen on nuorena muutettu kun vielä hormonit hyrräsi. Pitääkö erota kun hormonihuurut haihtuu. Tällä logiikalla vain nuoret aikuiset saavat asua yhdessä, koska naiminen on vielä normaali osa elämää.
Toki voi jos haluaa heittää elämänsä hukkaan kuten tuttusi ja miehensä. Kumpikin taatusti onnettomia. Huh! Ei edes yksinäisyyden tai varattomuuden pelko saisi mua jäämään noin onnettomaan liitoon.
Jos on onnellinen kumppanuus, paljon yhteisiä unelmia, yhteistä tekemistä ja molemmille seksittömyys ok niin ihan varmasti voi elää niin vuosikausia. Mutta sen pitää sopia molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään.
No ei sen vaimoelämän kyllä todellakaan tarvitse olla tollaista. Kyllä on paljon keski-ikäisiä ihmisiä, joita seksi rakkaan kumppanin kanssa kiinnostaa. Jos seksi alkaa tuntumaan pakkopullalta niin siinä suhteessa on usein paljon muutakin vialla. Tuossakin tapauksessa olisi varmaan pariterapia tai ero paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen libidon biologinen kaari kääntyy vaihdevuosissa laskuun, ja vähitellen hiipuu. Vain nykyihminen ei pysty siihen sopeutumaan.
Paljon aiemmin jo kääntyy normaalisti, 35-v:nä jo selvää laskua ja sitten 40-v:nä ihan dramaattisesti. Se on loogista, kun hedelmällisyys laskee.
Itse en tätä tiennyt, kun olin kasvanut Sex and the Cityn parissa. Tuli paniikki, tyhjyys ja "masennus". Olin aivan ällikällä lyöty. Siihen sopeutui vähitellen ja nyt ihmettelen, miksi naisia narrataan luulemaan, että 50-vuotiaan kuuluu olla himokas
On uusi juttu, ja myös vain osassa maailmaa, että naisen pitäisi olla halukas vielä hedelmällisyyden laskettua. Pahasti olemme vieraantuneet kyllä luonnosta.
No ei sitä pitäisi olla, mutta kun niitä on... nämä jotka ihmettelevät viriilejä keski-ikäisiä, pitäisi myös kunnioittaa tätäkin puolta. Jos olette sinut jäätyneeseen sukupuolielämäänne niin olkaa sinut myös näiden kanssa jotka seksiä harrastavat.. eivät ne ole teiltä pois.
Järjenkäyttö on maailmasta tyystin loppunut, kun niin kovasti ihmetellään ja tutkitaan, että mikä on kun vanhenevat jo hedelmättömät naiset ei himoitsekaan seksiä.
Hohhoijaa. Onko nää ihmettelijät yhtään perillä biologiasta, siitä mitä seksi oikeasti on ja miksi se on olemassa. Ilmeisesti eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, olisipa kuiva elämä ilman läheisyyttä ja seksiä! Meillä miehen kyvyt heikkenee lääkityksen takia ja itseä haluttaa (vähintään) viikoittain. En tiedä miten tulen selviämään ilman. Tähän ei vaikuttanut vaihdevuodet negatiivisesti, päinvastoin!
Mummo 63v
Eikös ne just oo negatiivisesti vaikuttanut kun ovat nyt epäsuhdassa miehen halujen kanssa?
Mun haluihin ei vv vaikuttanut mitenkään. Miehen sairaudelle ei voi mitään eikä lääkitykselle. Onneksi hän on taitava rakastaja ja pystyy tyydyttämään mut monin tavoin, ei vain penetraatiolla.
Vierailija kirjoitti:
Lakatkaa jo tappelemasta ja hyväksykää se fakta että ihmisiä on erilaisia. Joidenkin aivot on vain ohjelmoitu niin, että se seksi on elämän suurin nautinto. Toisia kiinnostaa ihan muut asiat ja seksi on sama kuin vaikka karkin syöminen. Ihan kiva, mutta herkullisempiakin asioita on.
Joidenkin aivot on myös ohjelmoitu siten, että kaikkien pitää olla samanlaisia. Jos joku toinen ihminen tekee erilaisen valinnan kuin 'minä itse', niin se sillä erilaisella valinnallaan pilkkaa ja ei-hyväksyy 'minun' valinnan.
A: "Harrastan sijoittamista, toivon että eläkkeellä sitten olisi varaa harrastaa kaikenlaista kivaa."
B: "Kiva juttu, se on varmasti mielenkiintoista. Itse tuskin eläkeikään asti edes elän, kiitos geenien. Yritän elää tässä hetkessä mahdollisimman mielekästä elämää."
A: "Kyllä minunkin elämä on mielekästä! Mitä järkeä hassata kaikki rahat saman tien kun voi tulla mitä tahansa eteen? Ja mitä jos sitä ei kuolekaan? Kiva nysvätä vanhana vuokrayksiössä vaipoissaan kun voisi kiertää maailmaakin!"
B: "Öööö..."
Ja vaikka B vastaisi tuota hienotunteisemminkin, tekisi erittäin selväksi, että hän hyväksyy erilaiset valinnat ja että A:lla varmasti on sitten loistava eläkeikä, niin A kyllä haistaisi, että erilainen ihminen kyseessä ja triggeröityisi.
Suvaitsevampi muoto tällaisesta triggeröityjästä on sellainen, joka kyllä hyväksyy erilaiset valinnat, kunhan ne perinpohjaisesti ja ymmärrettävästi selitetään hänen omaan järjenjuoksuunsa sopivasti. Kuvittelee, että aikuisilla ihmisillä hirveästi kiinnostaa alkaa elämänvalintojaan muille selittelemään ja rautalangasta vääntämään.
Olen ollut aina seksuaalisesti aktiivinen, jo lapsuudesta lähtien, jolloin se oli tietysti itsetyydytystä. Ainoa kuiva kausi oli silloin, kun lapset olivat pieniä ja valtava univelka taakkana. Nyt viisissäkymmenissä haluttaa ehkä enemmän kuin koskaan. Seksuaalisuus on minulle valtava voimavara. Olen kokenut paljon raskaita asioita, mutta seksi ei ole pettänyt minua kertaakaan. Saan siitä hyvää oloa ja voimaa. Toki voi olla, että vaihdevuosien jälkeen into laantuu ja seksi ei olekaan enää tärkeää. En pidä sitä todennäköisenä, mutta mahdollisena kyllä.