Harmittaa uutiset, joissa pariskunta kuluttaa 50 euroa viikossa ruokiin. Linkki
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/9f10ae84-961c-48e7-a7e2-adb… (rajoitettu lukuoikeus, mutta asia tulee selväksi)
Onko tässä tarkoitus saada vähennettyä vaikka työmarkkinatukea, kun jatkuvasti tykitetään, miten vähällä MUKA tulee toimeen. (Tai huomiohakuisuutta pariskunnalta)
Se on eri juttu, jos itse huvikseen harrastuksenaan jaksaa nähdä vaivaa, että menee vain 25 euroa per nuppi viikossa ruokiin.
Mutta jos tuohon on pakotettu pidemmän aikaa, kyllä kokee syrjäytyvänsä täysin yhteiskunnasta.
Ei tuota oikeasti jaksa kauaa, jollei ole vapaaehtoista. Ei esim olisi varaa kutsua kavereita kahville yms.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Hernekeittoainekset on 5e jos tekee kunnon kinkkuun, siitä syö kolme henkeä 2 päivää kevyesti. Jauhelihalla halvempi.
Pelkkä jauheliha on jo yli vitosen. Ehkä pitäisi ostaa myös kermaa, sinappia, sipulia,porkkanaa herneiden lisäksi. Ruokajuomia ja leipää sekä vähän kasviksia.
Kyllä äkkiä ollaan jo reilu kympissä.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa uutiset, joissa pariskunta kuluttaa 50 euroa viikossa ruokiin. Linkki
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/9f10ae84-961c-48e7-a7e2-adb…;(rajoitettu lukuoikeus, mutta asia tulee selväksi)
Onko tässä tarkoitus saada vähennettyä vaikka työmarkkinatukea, kun jatkuvasti tykitetään, miten vähällä MUKA tulee toimeen. (Tai huomiohakuisuutta pariskunnalta)
Se on eri juttu, jos itse huvikseen harrastuksenaan jaksaa nähdä vaivaa, että menee vain 25 euroa per nuppi viikossa ruokiin.
Mutta jos tuohon on pakotettu pidemmän aikaa, kyllä kokee syrjäytyvänsä täysin yhteiskunnasta.
Ei tuota oikeasti jaksa kauaa, jollei ole vapaaehtoista. Ei esim olisi varaa kutsua kavereita kahville yms.
Jos et tule omillasi toimeen niin olisi syytä tulla toimeen tolla summalla.
Vierailija kirjoitti:
"Ei esim olisi varaa kutsua kavereita kahville yms."
Tosi helposti menee lähemmäs neljäkymppiä kun pyytää kaverin kylään ja laittaa salaatteja, lämpimän ruoan, jälkiruoan ja kahvit.
Mitä vittua :D älä laita tarjolle salaatteja, lämpimää ruokaa ja jälkiruokaa. Kuka tollasia tarjoaa jos kutsuu kaverin pelkälle kahville? Vai tuleeko se jostain 1000km päästä ja kohta lisäät että unohtui että pitää laittaa vielä 200e sen ilta-, aamu- ja välipaloihin ja lounaisiin? Kai maksat hotellinkin vielä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla riittää 50e viikon ruokiin vaikka syön puoli kiloa lihaa (en mitään sika-nautaa vaan kunnon nautaa tai lohta) ja puoli kiloa vihanneksia päivässä. Myös yli litra kahvia menee päivässä.
Jutussa sanotaan, että 50 euroa menee kahdelta.
Eli muka 25 euroa per nuppi viikossa ruokiin.
Ainakin yhdessä tällaisessa jutussa tyypillä oli ennestään kaapit täynnä ruokaa ja sen jälkeen kuulemma ei mennyt ruokaan juuri yhtään rahaa.Tällä logiikallahan voi syödä kuukauden nollalla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeittoainekset on 5e jos tekee kunnon kinkkuun, siitä syö kolme henkeä 2 päivää kevyesti. Jauhelihalla halvempi.
Pelkkä jauheliha on jo yli vitosen. Ehkä pitäisi ostaa myös kermaa, sinappia, sipulia,porkkanaa herneiden lisäksi. Ruokajuomia ja leipää sekä vähän kasviksia.
Kympillä syöt jo puffassa vatsasi täyteen, ja voit sen jälkeen pari päivää olla kevyemmällä ruualla.
Ehkä tuossa jutussa jäi jotain kertomatta.
He asuvat okt ja puutarhasta saadaan marjat, hedelmät, perunat ja vihannekset. Mökiltä sienet ja kalat jne.
Ei meilläkään 2heng. taloudessa mene kauppaan enempää, kun iso puutarha ja mökillä voi poimia sienet ja kalastaa. Mies hirviporukssa, josta tulee lihaa.
Mutta ei tämä suinkaan rahatta tule. Ei varmaan tonni riitä, mitä olen tänäkin kesänä laittanut rahaa puutarhaan. Mies joka syksy laski hirven lihan kilohinnan, mitä välillisesti menee rahaa metsästykseen ja kilohinta oli yli 90€/kg. Eikä kalatkaa järvestä hyppää pöydälle, vaan tarvitaan verkkoon ja kaikenlaista vempelettä ja jo kalastuslupa on lähes 50€.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yhdessä tällaisessa jutussa tyypillä oli ennestään kaapit täynnä ruokaa ja sen jälkeen kuulemma ei mennyt ruokaan juuri yhtään rahaa.Tällä logiikallahan voi syödä kuukauden nollalla eurolla.
Jep, tämä. Kaapit ja pakastin täynnä. Syödään halpa lounas koulussa mitä ei lasketa mukaan laskuihin ja viikonloppuna käydään mamman ruokapadoilla. Kyllä on halpaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äkkiä ollaan jo reilu kympissä.Kympillä syöt jo puffassa vatsasi täyteen, ja voit sen jälkeen pari päivää olla kevyemmällä ruualla.
Nykyään alkaa olla 13€ edullisimmat buffetit. Sen jälkeen kyllä pärjää pari päivää kevyemmin ja olisi hyväkin pärjätä kun kaloreita tulee.
Mulle ei myöskään mene läpi, että kaksi ihmistä kuluttaa ruokaan vain 50 € viikossa.
Olen yksinäinen ihminen ja oma ruokabudjetti on 200€ kuukaudessa. Teen ruoan itse myös töihin. Syön aika monipuolisesti esim. pähkinöitä, kasviksia, lihatuotteita. En ikinä pystyisi vapaaehtoisesti kitkuttelemaan tyyliin makaroonilla, puurolla, kaalisopalla.
Ja monella muulla työssäkäyvällä yksineläjällä menee ruokaan enemmän euroja kuin itselläni. Siksi tuo 50€ viikossa kahdelle ihmiselle ei todellakaan mene läpi, jos ostavat kaiken kaupasta omilla rahoillaan.
Säästin rahaa kasvattamalla tomaatteja parvekkeella, hinta 0€. Tosin ostin ruukun, tukikeppejä, multaa ja ravinteita, muutama kymppi on noihin ilmaisiin tomaatteihin mennyt.
Aina joskus näkee näitä kasvata omat vihannekset ilmaiseksi ja eivät ne ikinä laske paljonko rahaa on mennyt siemenin, multaan ja muuhun että näitä vihanneksia lopulta saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai sitä jauhelihaa ole pakko kiloa tunkea kuuteen annokseen. Herneissäkin on paljon proteiinia jos sitä kaipaa. 2 sipulia, 2 porkkanaa, sinappi, 400g sika-nautaa, 500g herneitä, halvin ruisleipäpaketti prismassa noin 7e, noin 1e/annos. En ole koskaan laittanut tai kuullut laitettavan kermaa hernekeittoon tai syötävän erillisiä kasviksia sen kanssa, joten ne jätin pois, enkä laskenut hanaveden hintaa. Toki siihen keittoon voi lisätä vaikka sisäfilettä, pekonia, luomukermaa lähimmältä tilalta 30km autoajon päästä ja tehdä salaatin kaupan kalleimmista aineista lisäksi, mutta minä ajattelin että tässä mietittiin halpoja ruokia.
Syön nykyään vain riisiä ja kanaa ( lihaa on saatava ) ja välillä kerran kuussa jotain porkkanaa kylkeen kun ei ole muuhun varaa :D
T. Köyhä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 aikuista yksi ala-asteikäinen ja kauppaan menee 80-100/vk en ole laskenut nyt tarkkaa määrää, mutta nopeesti tässä kun miettii niin kyllä 50e riittää viikon ruokiin koska tuossa 80-100e on kaikki taloustarvikkeet. Eikä siis mietitä päätä puhki mitä ostetaan ihan normaalisti tehdään viikon ruokalista ja siihen ostetaan tarvikkeet. Niin ja käytämme kotiinkuljetusta että senkin pystyisi vielä "säästää"
Ei siis mikään outo asia tuo 50e/viikko safkat.
No ainakin se ala-asteelainen syö koulussa.
Nää puolustajat aina sopivasti unohtaa että joku/kaikki syö muualla kertaalleen. Se on iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei esim olisi varaa kutsua kavereita kahville yms."
Tosi helposti menee lähemmäs neljäkymppiä kun pyytää kaverin kylään ja laittaa salaatteja, lämpimän ruoan, jälkiruoan ja kahvit.
Mitä vittua :D älä laita tarjolle salaatteja, lämpimää ruokaa ja jälkiruokaa. Kuka tollasia tarjoaa jos kutsuu kaverin pelkälle kahville? Vai tuleeko se jostain 1000km päästä ja kohta lisäät että unohtui että pitää laittaa vielä 200e sen ilta-, aamu- ja välipaloihin ja lounaisiin? Kai maksat hotellinkin vielä?
Ihan lyhyen matkan päästä :) Toisaalta on kiva jutella ja syödä hyvin ajan kanssa kun harvoin näkee, mutta kyllä halvemmallakin tietenkin voisi mennä. Suolainen piirakka ja kahvit, ei muuta, mutta maksaa nekin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 aikuista yksi ala-asteikäinen ja kauppaan menee 80-100/vk en ole laskenut nyt tarkkaa määrää, mutta nopeesti tässä kun miettii niin kyllä 50e riittää viikon ruokiin koska tuossa 80-100e on kaikki taloustarvikkeet. Eikä siis mietitä päätä puhki mitä ostetaan ihan normaalisti tehdään viikon ruokalista ja siihen ostetaan tarvikkeet. Niin ja käytämme kotiinkuljetusta että senkin pystyisi vielä "säästää"
Nää puolustajat aina sopivasti unohtaa että joku/kaikki syö muualla kertaalleen. Se on iso säästö.
Olen eri mutta mun mielestä ei ole mitään säästöä vaikka lapset syö koulussa koska ruokailu on jo 10.15 joten he syövät valtavasti kun tulevat kotiin.
No mä sain vuosien kuidun puutteen vuoksi kivuliaan diverdiculiitin.
Ja joo turha jäkättää jälkikäteen että täysjyvät jne kuitulisät on edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää puolustajat aina sopivasti unohtaa että joku/kaikki syö muualla kertaalleen. Se on iso säästö.Olen eri mutta mun mielestä ei ole mitään säästöä vaikka lapset syö koulussa koska ruokailu on jo 10.15 joten he syövät valtavasti kun tulevat kotiin.
Menis vielä enemmän, jos eivät söisi 10.15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt voida ajatella että ihmiset pitäisi rajoittaa syömistään. Pitää saada sipsut ja napsut ja kaljat ja sidukat. Ja aamupalan pitää olla kunnollinen, hoi yhteiskunta!
Mitä itse ostat itsellesi 25e viikossa? Siis sellaista, jonka kaltaisella pärjäät vaikka vuosikausia valittamatta? Kuinka kauan tähän mennessä olet elänyt sillä budjetilla?
Tuolla rahalla saa paljon ruokaa. Yhdelle riittää hyvin viikoksi jos ei syö lihaa ja kalaa hirveitä määriä.
Kala-annos on 150g, nykyisillä hinnoilla vähintään 3-4 € siis tuo pieni pala. Eli pelkkään proteiiniin menee koko päiväbudjetti.
Lehden jutussa 50 euroa muka riittää KAHDELLE viikoksi