Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa uutiset, joissa pariskunta kuluttaa 50 euroa viikossa ruokiin. Linkki

Vierailija
16.08.2023 |

https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/9f10ae84-961c-48e7-a7e2-adb… (rajoitettu lukuoikeus, mutta asia tulee selväksi)

Onko tässä tarkoitus saada vähennettyä vaikka työmarkkinatukea, kun jatkuvasti tykitetään, miten vähällä MUKA tulee toimeen. (Tai huomiohakuisuutta pariskunnalta)

Se on eri juttu, jos itse huvikseen harrastuksenaan jaksaa nähdä vaivaa, että menee vain 25 euroa per nuppi viikossa ruokiin.

Mutta jos tuohon on pakotettu pidemmän aikaa, kyllä kokee syrjäytyvänsä täysin yhteiskunnasta.

Ei tuota oikeasti jaksa kauaa, jollei ole vapaaehtoista. Ei esim olisi varaa kutsua kavereita kahville yms.

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 2 aikuista yksi ala-asteikäinen ja kauppaan menee 80-100/vk en ole laskenut nyt tarkkaa määrää, mutta nopeesti tässä kun miettii niin kyllä 50e riittää viikon ruokiin koska tuossa 80-100e on kaikki taloustarvikkeet. Eikä siis mietitä päätä puhki mitä ostetaan ihan normaalisti tehdään viikon ruokalista ja siihen ostetaan tarvikkeet. Niin ja käytämme kotiinkuljetusta että senkin pystyisi vielä "säästää"

Ei siis mikään outo asia tuo 50e/viikko safkat.

No ainakin se ala-asteelainen syö koulussa.

Nää puolustajat aina sopivasti unohtaa että joku/kaikki syö muualla kertaalleen. Se on iso säästö.

Olen eri mutta mun mielestä ei ole mitään säästöä vaikka lapset syö koulussa koska ruokailu on jo 10.15 joten he syövät valtavasti kun tulevat kotiin.

Menis vielä enemmän, jos eivät söisi 10.15.

Silti syövät kotona 2 lämmintä ruokaa ja välipalat päälle.

Vierailija
102/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeittoainekset on 5e jos tekee kunnon kinkkuun, siitä syö kolme henkeä 2 päivää kevyesti. Jauhelihalla halvempi.

Pelkkä jauheliha on jo yli vitosen. Ehkä pitäisi ostaa myös kermaa, sinappia, sipulia,porkkanaa herneiden lisäksi. Ruokajuomia ja leipää sekä vähän kasviksia.

Kyllä äkkiä ollaan jo reilu kympissä.

No ei kai sitä jauhelihaa ole pakko kiloa tunkea kuuteen annokseen. Herneissäkin on paljon proteiinia jos sitä kaipaa. 2 sipulia, 2 porkkanaa, sinappi, 400g sika-nautaa, 500g herneitä, halvin ruisleipäpaketti prismassa noin 7e, noin 1e/annos. En ole koskaan laittanut tai kuullut laitettavan kermaa hernekeittoon tai syötävän erillisiä kasviksia sen kanssa, joten ne jätin pois, enkä laskenut hanaveden hintaa. Toki siihen keittoon voi lisätä vaikka sisäfilettä, pekonia, luomukermaa lähimmältä tilalta 30km autoajon päästä ja tehdä salaatin kaupan kalleimmista aineista lisäksi, mutta minä ajattelin että tässä mietittiin halpoja ruokia.

Ei tuotakaan ruokaa pysty syömään kuin jotain kerran viikossa. Kroppa kaipaa monipuolisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuossa jutussa jäi jotain kertomatta.

He asuvat okt ja puutarhasta saadaan marjat, hedelmät, perunat ja vihannekset. Mökiltä sienet ja kalat jne.

Ei meilläkään 2heng. taloudessa mene kauppaan enempää, kun iso puutarha ja mökillä voi poimia sienet ja kalastaa. Mies hirviporukssa, josta tulee lihaa.

Mutta ei tämä suinkaan rahatta tule. Ei varmaan tonni riitä, mitä olen tänäkin kesänä laittanut rahaa puutarhaan. Mies joka syksy laski hirven lihan kilohinnan, mitä välillisesti menee rahaa metsästykseen ja kilohinta oli yli 90€/kg. Eikä kalatkaa järvestä hyppää pöydälle, vaan tarvitaan verkkoon ja kaikenlaista vempelettä ja jo kalastuslupa on lähes 50€.

Meilläkin tulee nyt lavankaulusviljemistäni koko ajan valtavia kesäkurpitsoita, avomaankurkkuja sekä puna-, raita- ja keltajuuria. Myös sipulia näyttää tulevan hyvin. Salaattia saamme myös niin paljon kuin ehdimme syödä. Perunaa en tänä vuonna laittanut, mutta se on halpaa kaupastakin, tosin ei niin tuoretta.

Toisaalla pihassa on härkäpapuja ja niistä tulee reippaasti satoa, paprikaa olen saanut muutamia omista kasvatuksistani ja lisää tulee, tomaattia tulee paljon, persiljaa, ruohosipulia ja muita yrttejä ihan liikaa myös. Pudonneita hyviä kauniita omenoita otimme juuri puun alta kassillisen ja lisää tulee niin paljon, että vien kassitolkulla niitä työkavereillekin joka syksy. Päärynäpuu notkuu päärynöitä taas, mutta ne eivät ole vielä kypsiä. Luumuja ei tule tänä vuonna paljoa, viime vuonna niitä tuli liikaa, kirsikkapuu kuoli, samoin kriikunapuu.

Näiden lisäksi poimimme pakastimen täyteen mustikoita ja myös jonkun verran vadelmia. Sieniä näyttää tulevan jonkun verran, pari kanttarellikastiketta olemme syöneet jo.

Kyllä näillä oman maan antimilla saa aika paljon hyvää ruokaa ja periaatteessa en laske niille hintaa.

Vierailija
104/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 2 aikuista yksi ala-asteikäinen ja kauppaan menee 80-100/vk en ole laskenut nyt tarkkaa määrää, mutta nopeesti tässä kun miettii niin kyllä 50e riittää viikon ruokiin koska tuossa 80-100e on kaikki taloustarvikkeet. Eikä siis mietitä päätä puhki mitä ostetaan ihan normaalisti tehdään viikon ruokalista ja siihen ostetaan tarvikkeet. Niin ja käytämme kotiinkuljetusta että senkin pystyisi vielä "säästää"

Nää puolustajat aina sopivasti unohtaa että joku/kaikki syö muualla kertaalleen. Se on iso säästö.

Olen eri mutta mun mielestä ei ole mitään säästöä vaikka lapset syö koulussa koska ruokailu on jo 10.15 joten he syövät valtavasti kun tulevat kotiin.

Ei päivässä tarvi ku 2 lämmintä.

Vierailija
105/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti elän satasella kuussa. Muuan makaronipussi ja sipuli, vettä.

Loput juon.

Vierailija
106/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeittoainekset on 5e jos tekee kunnon kinkkuun, siitä syö kolme henkeä 2 päivää kevyesti. Jauhelihalla halvempi.

Pelkkä jauheliha on jo yli vitosen. Ehkä pitäisi ostaa myös kermaa, sinappia, sipulia,porkkanaa herneiden lisäksi. Ruokajuomia ja leipää sekä vähän kasviksia.

No ei kai sitä jauhelihaa ole pakko kiloa tunkea kuuteen annokseen. Herneissäkin on paljon proteiinia jos sitä kaipaa. 2 sipulia, 2 porkkanaa, sinappi, 400g sika-nautaa, 500g herneitä, halvin ruisleipäpaketti prismassa noin 7e, noin 1e/annos. En ole koskaan laittanut tai kuullut laitettavan kermaa hernekeittoon tai syötävän erillisiä kasviksia sen kanssa, joten ne jätin pois, enkä laskenut hanaveden hintaa. Toki siihen keittoon voi lisätä vaikka sisäfilettä, pekonia, luomukermaa lähimmältä tilalta 30km autoajon päästä ja tehdä salaatin kaupan kalleimmista aineista lisäksi, mutta minä ajattelin että tässä mietittiin halpoja ruokia.

Ei tuotakaan ruokaa pysty syömään kuin jotain kerran viikossa. Kroppa kaipaa monipuolisuutta.

Niinpä ja yhä vieläkin ihmettelen tätä runsasta punaisen lihan kulutusta. Meillä ei syödä punaista lihaa enää kuin enintään kerran viikossa.

Vierailija
107/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei 50 euroa riitä kahdelle viikoksi? Siis pelkät ruokatarvikkeet viikoksi eikä mitään muita kuten pesupulvereita, shampoota ym. markettikrääsää. 

Mikseihän. Kysypä äidiltäsi, joka sinulle ruuat ostaa ja valmistaa, kun itse et näy tietävän mitään hintatasosta.

Äiti kuoli 15 v. sitten ja olen itse 74 v. Sinä se vasta nokkela olet kun luulet, etten tiedä mistään mitään. 

Ostan puoli kg lohta ja puoli kiloa jauhelihaa TAI kanaa viikoksi. Mitä maksaa? kork. 15 euroa. Kaksi kg jauhoa maksaa pari euroa plus hiivaa. Litra maitoa euron. Aika paljon jää euroja vielä ostaa vihanneksia ja hedelmiä ennenkuin 50 e on lopussa. Kananmunia ja kauraryynejä ostan ens viikolla, ne riittävät pariksi viikoksi. Eli miksei 50 e riitä viikoksi? Mulla riittäisi hyvin, mutta ei ole tarvetta säästää mihinkään. Siis yhden hengen talous. Lapsiperheillä ei varmasti riitä jos on teinejä taloudessa. 

Kai se nyt riittää, jos on sängyssä vauva-palstaa selaava mummo, jolle riittää 1000 kcal ruokaa päivässä. Työssä käyvälle kävisi aika raskaaksi noin vähäinen ruoka. Luulisi että tuon ikäisenä olisi oppinut ajattelemaan muidenkin kuin itsensä kautta.

Vierailija
108/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nyt voida ajatella että ihmiset pitäisi rajoittaa syömistään. Pitää saada sipsut ja napsut ja kaljat ja sidukat. Ja aamupalan pitää olla kunnollinen, hoi yhteiskunta!

Mitä itse ostat itsellesi 25e viikossa? Siis sellaista, jonka kaltaisella pärjäät vaikka vuosikausia valittamatta? Kuinka kauan tähän mennessä olet elänyt sillä budjetilla?

Tuolla rahalla saa paljon ruokaa. Yhdelle riittää hyvin viikoksi jos ei syö lihaa ja kalaa hirveitä määriä.

Kala-annos on 150g, nykyisillä hinnoilla vähintään 3-4 € siis tuo pieni pala. Eli pelkkään proteiiniin menee koko päiväbudjetti.

Tosin sä voit tehdä 150 gramman palasesta, esim. uuniperunatäytteen ( jugurttia, mausteet, ja kala) ja silloin siitä tulee huomattavasti riittoisampaa . Lisäksi myös jugurtti sisältää proteiinia. 

Vierailija
109/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päivässä tarvi ku 2 lämmintä.

Syövät sen kouluruoan lisäksi kotona 2 lämmintä ruokaa.

Vierailija
110/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja puolisollani menee 800 euroa kuukaudessa ruokaan, eikä kumpikaan esim syö aamupalaa tai lounasta kotona.

Vierailija
111/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viidellä kympillä pitäisi pärjätä niin varmasti saa melkein unohtaa maitotuotteet, leivänpäälliset, kasvikset. Pienehköjä annoksia hiilihydraattipitoista ruokaa, juomaksi vettä, levän päälle ehkä vain margariini.

Jos meillä ei ole terveyttä, niin ei ole paljon muutakaan. Sekin on vähän huono asia että ihminen arvostaa tärkeintä asiaa, itseään, niin vähän että on ensimmäisenä valmis tinkimään ravinnosta ja menemään ihan minimaalisilla ostoksilla.

Vierailija
112/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaipaat ruokaohjeita, joista tulee tasan yksi annos kerrallaan ja on halpaa? Oletan että ylimääräisen pakastaminenkaan ei kelpaa?

Vierailija
113/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei 50 euroa riitä kahdelle viikoksi? Siis pelkät ruokatarvikkeet viikoksi eikä mitään muita kuten pesupulvereita, shampoota ym. markettikrääsää. 

Mikseihän. Kysypä äidiltäsi, joka sinulle ruuat ostaa ja valmistaa, kun itse et näy tietävän mitään hintatasosta.

Äiti kuoli 15 v. sitten ja olen itse 74 v. Sinä se vasta nokkela olet kun luulet, etten tiedä mistään mitään. 

Ostan puoli kg lohta ja puoli kiloa jauhelihaa TAI kanaa viikoksi. Mitä maksaa? kork. 15 euroa. Kaksi kg jauhoa maksaa pari euroa plus hiivaa. Litra maitoa euron. Aika paljon jää euroja vielä ostaa vihanneksia ja hedelmiä ennenkuin 50 e on lopussa. Kananmunia ja kauraryynejä ostan ens viikolla, ne riittävät pariksi viikoksi. Eli miksei 50 e riitä viikoksi? Mulla riittäisi hyvin, mutta ei ole tarvetta säästää mihinkään. Siis yhden hengen talous. Lapsiperheillä ei varmasti riitä jos on teinejä taloudessa. 

Lehden jutussa 50 euroa muka riittää KAHDELLE viikoksi

Niin oli kahdelle hengelle ja nuo mitä kirjoitin riittävät oikein hyvin kahdelle hengelle. Itse pakastan yhden hengen taloudessani osan kalasta ja lihasta jotka syön seuraavalla viikolla. Minulla kuluu puhtaasti vain elintarvikkeisiin kuukaudessa yksin noin 150 euroa enkä mitenkään säästele vaan ostan mitä tarvitsen. En syö puolta kiloa lihaa ja puolta kiloa kalaa yhdessä viikossa koskaan. Elintavoista se riippuu aika paljon, paljonko ruokaan menee rahaa. Jos ostelee karkkeja, sipsejä, leivoksia, pullia, siideriä/olutta jne kyllä rahaa saa kulumaan. Mulla vaan ei ole minkäänlaista addiktiota noihin koskaan, ei edes nuorempana ollut. Leivon itse omaksi ilokseni ihan, en näe sitä vaivaksi vaan iloksi kun leipä, rieskat ja karjalanpiirakat onnistuvat ovat herkkua minulle. 

Vierailija
114/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin niin, että on valehtelumeininki. On aikaisemmin ostettua ruokaa kaapeissa.

Pitemmän päälle varastot hupenevat ja sitten tuo raha ei riitä mihinkään.

Vierailija
115/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain syötyä 150e/kk mutta joudun lopettamaan laihduttuani liikaa. Söin pääosin mm perunaa, kananmunaa ja porkkanaa, jotka ovat toki halpoja, mutta ei niissä kaloreita ole. Perunaa esim pitäisi syödä sellaiset 2,7 kg jotta saisi 2000 kcal täyteen. Yhdessä kananmunassa 74 kcal, niitä pitäisi syödä 27kpl. Porkkanat 3,7kg. Toki kukaan ei syö pelkkää perunaa, mutta äkkiä ne muut tuotteet taas nostaa hintaa. Huomannut että halvat karkit (esim Tokmanni) parhaita hinta-energiasuhteeltaan.

Vierailija
116/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se nyt riittää, jos on sängyssä vauva-palstaa selaava mummo, jolle riittää 1000 kcal ruokaa päivässä. Työssä käyvälle kävisi aika raskaaksi noin vähäinen ruoka. Luulisi että tuon ikäisenä olisi oppinut ajattelemaan muidenkin kuin itsensä kautta.

On sullakin horinat. En ole sängyssä makaava vaan reipas ja askel nousee hyvin. Aamulla pitkä sauvalenkki senjälkeen pari tuntia puutarhahommia. Mulla on 150 neliöinen ok-talo, jossa iloisena asustelen ja hoitelen kaikki hommat itse paitsi katolle en enää nouse. Mulla on neljä lastakin, 3 poikaa ja yksi tytär jotka ovat jo vuosikymmeniä itse perheellisiä, joten osaan kyllä ajatella edelleen ihan hyvin. Mikä siinä on, että aina pitää löytää negatiivista jokaisesta asiasta esim. olettaa, että olen sänkypotilas ja syön vain tuhat kaloria päivässä? 

Vierailija
117/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin yhdessä tällaisessa jutussa tyypillä oli ennestään kaapit täynnä ruokaa ja sen jälkeen kuulemma ei mennyt ruokaan juuri yhtään rahaa.Tällä logiikallahan voi syödä kuukauden nollalla eurolla.

Aivan. Meilläkään ei menisi rahaa ruokaostoksiin vähään aikaan pennin latia, jos alettaisiin syömään pakastinta tyhjäksi. Makaronia, riisiä, erilaisia jauhoja, kuivahiivaa ja säilykkeitä löytyy myös. Kumpikin juo ruuan kanssa vettä. Kahvi loppuisi ekana, mutta voisihan sitä käyttää pois ne erilaiset teelajikkeet, joita on osteltu.

Ja voisihan sitä käydä kavereiden luona kahvilla ja anopin luona syömässä aina välillä.

Vierailija
118/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilkeys ja ylimielisyys huipussaan tässä kommentissa. 

Vierailija
119/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa mitään tukia yksinasuvana ja ulosotto ottaa tietyn osan palkasta mua ketuttaa toi juttu varsinkin kun ihmiset leuhkii veronpalautuksillaan,tuntuu pahalle,50 e on tosi iso raha pienituloiselle tuolla summalla itse pakko elää 2 viikkoa seuraavaan palkkaan josta siitäkin jää 50...

Vierailija
120/151 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuossa jutussa jäi jotain kertomatta.

He asuvat okt ja puutarhasta saadaan marjat, hedelmät, perunat ja vihannekset. Mökiltä sienet ja kalat jne.

Ei meilläkään 2heng. taloudessa mene kauppaan enempää, kun iso puutarha ja mökillä voi poimia sienet ja kalastaa. Mies hirviporukssa, josta tulee lihaa.

Mutta ei tämä suinkaan rahatta tule. Ei varmaan tonni riitä, mitä olen tänäkin kesänä laittanut rahaa puutarhaan. Mies joka syksy laski hirven lihan kilohinnan, mitä välillisesti menee rahaa metsästykseen ja kilohinta oli yli 90€/kg. Eikä kalatkaa järvestä hyppää pöydälle, vaan tarvitaan verkkoon ja kaikenlaista vempelettä ja jo kalastuslupa on lähes 50€.

Meilläkin tulee nyt lavankaulusviljemistäni koko ajan valtavia kesäkurpitsoita, avomaankurkkuja sekä puna-, raita- ja keltajuuria. Myös sipulia näyttää tulevan hyvin. Salaattia saamme myös niin paljon kuin ehdimme syödä. Perunaa en tänä vuonna laittanut, mutta se on halpaa kaupastakin, tosin ei niin tuoretta.

Toisaalla pihassa on härkäpapuja ja niistä tulee reippaasti satoa, paprikaa olen saanut muutamia omista kasvatuksistani ja lisää tulee, tomaattia tulee paljon, persiljaa, ruohosipulia ja muita yrttejä ihan liikaa myös. Pudonneita hyviä kauniita omenoita otimme juuri puun alta kassillisen ja lisää tulee niin paljon, että vien kassitolkulla niitä työkavereillekin joka syksy. Päärynäpuu notkuu päärynöitä taas, mutta ne eivät ole vielä kypsiä. Luumuja ei tule tänä vuonna paljoa, viime vuonna niitä tuli liikaa, kirsikkapuu kuoli, samoin kriikunapuu.

Näiden lisäksi poimimme pakastimen täyteen mustikoita ja myös jonkun verran vadelmia. Sieniä näyttää tulevan jonkun verran, pari kanttarellikastiketta olemme syöneet jo.

Kyllä näillä oman maan antimilla saa aika paljon hyvää ruokaa ja periaatteessa en laske niille hintaa.

Hienoa, että viljelmät tuottavat :) Itselläkin kasvaa kaikenlaista. Silti jotkut kellarissa olevat perunat ja porkkanat vähentävät talven ruokakuluja todella vähän. Ei ne säilyvät jutut ole talvella kaupassakaan kalliita. Liha ym., maito ja siitä tehdyt juustot ym. on se mikä maksaa. Itse voisin tarvittaessa syödä hyvinkin kasvispainotteisesti, mutta muu perhe ei innostu. Enkä nyt tarkoita, että meillä syötäisiin päivässä kilokaupalla lihaa tai kalleinta sisäfilettä, mutta kyllä noihin rahaa menee. Esim. jo ihan pelkästään maidot maksavat meillä kymppejä viikossa. Ja juu, tietysti ei ole maito välttämätöntä, ei liha, ei oikeastaan mikään yksittäinen juttu, mutta alkaa olla aika tylyjä nämä keskustelut, oikeaa köyhien kyykytystä. Aina kuluttaa köyhä liikaa veronmaksajien rahoja, vaikka tekisi mitä. Ymmärrän tietysti veronmaksajienkin harmin, mutta aika harva köyhä mitenkään erityisesti nauttii muiden rahoilla elämisestä. No, sellaista kansaa on helppo hallita, jossa vain syytellään toinen toistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme