Miten voi ollamahdollista, että en saa tietoa pankista takauksena olevieni osakekirjojeni tilanteesta?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö 90-luvun lama opettanut ihmisiä olemaan takaamatta omalla asunnolla toisten lainoja? Ap:lle en moitteita kohdista, hän kärsii tilanteesta jo tarpeeksi. Älkää ikinä taatko ainoalla omaisuudellanne edes lapsienne velkoja. 90-luvulla kirjoiteltiin lehdissä paljon vanhemmista, jotka menettivät kaiken omaisuuden ollessaan lastensa lainojen takaajina. Toiset lapset tuhlasivat rahansa eivätkä aikoneetkaan maksaa lainojaan ja toiset jäivät työttömiksi eikä ollut varaa maksella. Yhtäkaikki vanhemmat menettivät omaisuutensa. Silloin tehtiin paljon itsemurhia.
Jatkan vielä. Ap:lle toivotan kaikkea hyvää ja toivottavasti tilanteesi selviää ja saat myydä asuntosi.
Kiitos.
- ap
Pyydä velkaa ottanutta ottamaan yhteyttä pankkiin ja pyytämään sieltä sinulle vapautusta.
Kerron nyt lisää vaikka ei pitäisi.
Kyse on talosta, jonka tuttavani rakensi. Eron tultua he saivat siitä 350 000€.
Toinen puoliso on nyt vuokralla ja toinen osti 60 000€ maksavan asunnon.
Nyt tässä ihmettelen, että miksi minä olen edelleen takausvastuussa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ainoa mahdollisuus on se että se alkuperäinen laina on edelleen olemassa eli sitä ei ole koskaan maksettu kokonaan pois. Se voi tietenkin olla siirretty vaikka vain toisen puolison nimiin eron yhteydessä. Mutta et tietenkään ole vastuussa mistään muista ihan uusista lainoista.
Vierailija kirjoitti:
- ap
Lisään: Se vuokralle menneen puolison vanhemmat pääsivät takauksesta jo ajat sitten.
- ap
Termi, jota haet, on vakuuden vapauttaminen. Yleensä se tapahtuu viimeistään, kun laina on maksettu loppuun, mutta on ihan tavallista ymmärykseni mukaan, että tällainen lisävakuus vapautetaan, kun lainaa on maksettu riittävästi.
Mitä jos pyydät lainanottajalta, että hän pyytää vakuuden vapautusta?
Vierailija kirjoitti:
Termi, jota haet, on vakuuden vapauttaminen. Yleensä se tapahtuu viimeistään, kun laina on maksettu loppuun, mutta on ihan tavallista ymmärykseni mukaan, että tällainen lisävakuus vapautetaan, kun lainaa on maksettu riittävästi.
Mitenkähän siinä käy? Olen kuitenkin vanha ja ihan pakko olisi saada muuttaa asuntoon, jossa ei olisi liikaa portaita tai edes hissi.
Voiko asunnon myydä ilman niitä osakekirjoja?
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän siinä käy? Olen kuitenkin vanha ja ihan pakko olisi saada muuttaa asuntoon, jossa ei olisi liikaa portaita tai edes hissi.
Voiko asunnon myydä ilman niitä osakekirjoja?
- ap
Et voi tai ainakaan kenenkään ei pitäisi ostaa ilman. Yleensä voi uuden asunnon kirjat vaihtaa tuohon tilalle, mutta tuskin ostat uutta ennenkuin saat entisen myytyä. Puhumattakaan siitä, että jos tarvitset itse lainaa uuteen asuntoon ja tarvitset kirjat sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mistä tilanteesta?
Olen siis takaajana erään ihmisen asuntolainaan. Enkä siis saa tietoa, että mikä on mahdollisesti tilanne nyt. Kun oma asuntoni olisi pistettävä myyntiin, kun olen jo liian vanha kiipeämään kolmanteen kerrokseen. Osakekirjat ovat olleet takuuna jo toista kymmentä vuotta.
-ap
Et tietenkään saa. Sinun pitää olla yhteydessä siihen LAINAN ottajaan, jonka pitää järjestellä lainansa uudelleen, jos haluatte vapauttaa asunto-osakkeesi irti siitä aikaisemmasta lainasta. Ei pankki sinulle mitään tietoja kolmannen henkilön lainasta anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apAinoa mahdollisuus on se että se alkuperäinen laina on edelleen olemassa eli sitä ei ole koskaan maksettu kokonaan pois. Se voi tietenkin olla siirretty vaikka vain toisen puolison nimiin eron yhteydessä. Mutta et tietenkään ole vastuussa mistään muista ihan uusista lainoista.
Näin siinä on varmaankin käynyt.
- ap
Aina voi yrittää kysyä pankilta onko tätä lainaa lyhennetty niin paljon, että sen asunnon arvo riittää jo vakuudeksi ja ylimääräistä vakuutta ei enää tarvita (mikäli siis oman asunnon osakekirjat vakuutena, jota en ole koskaan ennen kuullut)