Mikä vika siinä amerikan mallissa on?
Että jokainen vastaa itse hyvin pitkälti omasta elämästään ja elatuksestaan ja sosiaalitukia saa lähinnä vammaiset ja vanhukset?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maa, jossa ihmisillä on suuret tuloerot, on epävakaa. Se lisää katuryöstelyitä, yllättäviä ryöstömurhia, kotimurtoja, varastelua kaupoista, pahoinvointia sun muuta. Lista on loputon.
On huomattu, että mikäli jokaiselle suodaan edes se minimi (eli ruoka katto pään päälle), on maa paljon vakaampi ja turvallisempi kaikille, kun köyhimpien ei tarvitse ryhtyä rikoksiin pysyäkseen elossa.
Lapseni seurustelukumppani on Usasta ja hän näkee elämänsä ja tulevaisuutensa täysin toivottomana. He vain odottaa että poliitiset päättäjät kuolee. Jo parikymppisenä stressaantuneempi ja loppuunkuolleempi kuin suomalainen keski-ikäinen.
Mitä ongelmia hänellä sitten on?
Kaikki mikä meille on kohtuuhintaista maksaa siellä paljon enemmän. Pitää olla 40 tuntia viikossa töissä, että voi maksaa opiskelunsa, lääkkeistä saa vääntää vakuutusyhtiön kanssa jatkuvasti. Hänelläkin on sairaus mistä suomessa jäädään työkyvyttömyyseläkkeelle ( ei mt ongelma), mutta hänen on tehtävä töitä vaikka sitten tajuttomana, koska muuten kuolet nälkään ja asut ojassa.
Kamalaa, kyllä siellä on vaikeaa, jos sairastuu - tunnen paljon myötätuntoa. Kovat arvot siellä jyllää, heikkoja ei arvosteta.
Työnantaja maksaa sairausvakuutuksen. Jos pitkäaikaissairastut, saat potkut ja menetät sairausvakuutuksen. Maksat sairauskulut itse. Ja Amerikan mallissa se sairaiden ja sairauksien hoito on voittoa tavoittelevaa bisnestä.
Jos työssäkäyvänä normaali-ihmisenä herään aamulla korva kipeänä ja pitää päästä hoitoon, niin sairasvakuutuksen omaavana amerikkalaisena pääsen nopeammin hoitoon ja saan parempaa hoitoa kuin terveyskeskuksen jonotuspuhelimeen soitteleva suomalainen.
Jos taas olen mielenterveysongelmainen pitkäaikaistyötön jolla on päihdeongelma enkä pysty hoitamaan asioitani niin saan Suomessa parempaa hoitoa.
Näin se juuri on. Tuli Tiktokissa vastaan nuori jenkkinainen joka sanoi että älkää menkö lomailemaan Pohjoismaihin, se pistää miettimään rankasti koko elämää. Siis että Pohjoismaissa nuorella ei ole mitään huolta tulevaisuudestaan, mitä sitten haluaakin tehdä.