Poistetaanko pienipalkkaiselta yksinhuoltajiltakin asumistuki?
Kommentit (114)
Jos köyhän yksinhuoltajan tulevaisuus pelottaa nin yksi keino olisi se ettei heti ole ottamassa eroa miehestä jos suhde tuntuu vähän tylsältä ja tasapaksulta. Toki silloin pitää erota jos mies on väkivaltainen. Harvan yksinhuoltajan myöskään tarvitsee olla kauan yksin jos vain laskee rimaa sitten uuden miehen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan kokonaan, vaikka asuisit velattomassa omistusasunnossa, jossa pitää kuitenkin maksaa kovaa vastiketta. Vastike velattomassa omistuskämpässä pk-seudulla voi hyvin olla 600-800 euroakin.
Mä jäin työttömäksi, mies jätti ja jäin lasten kanssa omistamaani velattomaan omistuskämppään, jonka vastike on 800 e kuussa.
Multa viedään asumistuki.
Tulen saamaan vain työttömyystuen jotain 550 euroa kuussa, kun lapsikorotuksetkin viedään. Toimeentulotukea en saa, sillä säästötilillä on rahaa. Säästötilillä on rahaa ehkä vuoden vastikkeisiin, sitten nekin on syöty.
Jos olisin vuokralla, saisin tuet.
Niin. Sulla on omaisuutta. Tuossa tilanteessa pitää sitten myydä asunto ja myyntirahoilla maksaa vuokraa. Järkevää tai ei.
Mutta miksi se voi jatkossakin saada vuokra-asuntoonsa asumistukea, jolla on satojen tuhansien eurojen arvoiset mökit ja veneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistetaan kokonaan, vaikka asuisit velattomassa omistusasunnossa, jossa pitää kuitenkin maksaa kovaa vastiketta. Vastike velattomassa omistuskämpässä pk-seudulla voi hyvin olla 600-800 euroakin.
Mä jäin työttömäksi, mies jätti ja jäin lasten kanssa omistamaani velattomaan omistuskämppään, jonka vastike on 800 e kuussa.
Tulen saamaan vain työttömyystuen jotain 550 euroa kuussa, kun lapsikorotuksetkin viedään. Toimeentulotukea en saa, sillä säästötilillä on rahaa. Säästötilillä on rahaa ehkä vuoden vastikkeisiin, sitten nekin on syöty.
Niin. Sulla on omaisuutta. Tuossa tilanteessa pitää sitten myydä asunto ja myyntirahoilla maksaa vuokraa. Järkevää tai ei.
Näin juuri. Jos on omaisuutta ei pitäisi saada minkäänlaisia tukia, vaan se oma omaisuus tulisi käyttää ensisijaisesti itsensä ja perheensä elättämiseen.
Suomessahan on perinteisesti ajateltu, että jos sua kohtaa työttömyys tai sairaus, niin et menetä sitä mitä olet aiemmin saanut aikaan vaan sulle annetaan minimikulutuksesta selviämiseen yhteiskunnan tukea (työmarkkinatuki, sairauspäiväraha, asumistuki).
Huomioikaa, että jatkossa satojen tonnien arvoiset mökit ja veneet eivät ole syy evätä asumistukea, mutta 51 000 euron rahamäärä on!
Se että työssä käyvät tarvitsevat tukea asumiseen ja elämiseen johtuu siitä että heille maksetaan niin hel...in huonoa palkkaa, sillä ei van elä täällä kalliissa kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen tulisi mielestäni aina olla harkinnanvarainen.
Ei mikään automaatio, jonka voi laskea laskurilla itselle valmiiksi.
Tuen myöntämiseen otettaisi huomioon (työ)historia, elämäntilanne ylipäätään.Omistusasuntoonkin voisi asumistukea myöntää tilapäiseen,
akuuttiin tarpeeseen kuten vakava sairastuminen, työttömyys jne.
Nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, kun jotkut kuppaavat tukia yrittämättäkään muuttaa asiaa ja jotkut eivät saa edes kriittiseksi hetkeksi vaikka se auttaisi palaamaan normaaliin arkeen.
Niin kannatettavaa kuin perusajatuksesi onkin, niin itse asiassa paras suunta olisi sellainen, jossa harkinnanvaraisuus poistuisi kokonaan eli ihmiset saisivat yhteiskunnalta tukia tilanteensa (työttömyys, sairaus, ikä, vanhemmuus) mukaan riippumatta miten on aiemman elämänsä elänyt (tuhlannut, säästänyt).
Maltillinen ajattelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen tulisi mielestäni aina olla harkinnanvarainen.
Ei mikään automaatio, jonka voi laskea laskurilla itselle valmiiksi.
Tuen myöntämiseen otettaisi huomioon (työ)historia, elämäntilanne ylipäätään.Omistusasuntoonkin voisi asumistukea myöntää tilapäiseen,
akuuttiin tarpeeseen kuten vakava sairastuminen, työttömyys jne.
Nykyisessä systeemissä ei ole mitään järkeä, kun jotkut kuppaavat tukia yrittämättäkään muuttaa asiaa ja jotkut eivät saa edes kriittiseksi hetkeksi vaikka se auttaisi palaamaan normaaliin arkeen.Niin kannatettavaa kuin perusajatuksesi onkin, niin itse asiassa paras suunta olisi sellainen, jossa harkinnanvaraisuus poistuisi kokonaan eli ihmiset saisivat yhteiskunnalta tukia tilanteensa (työttömyys, sairaus, ikä, vanhemmuus) mukaan riippumatta miten on aiemman elämänsä elänyt (tuhlannut, säästänyt).
Olen ehdottanut, että Suomeen muodostettaisiin perusraha (tuskin käy oikeistolle), joka olisi nykyistä sosiaaliturvaa matalampi (tuskin käy vasemmistolle) ja vähenisi tulorekisterin perusteella tulojen kasvaessa. SIlloin ei syntyisi mitään suuria kannustinloukkukynnyksiä ja ihmisten taloudellinen toimeliaisuus kasvaisi. Myös henkinen kuorma olisi pienempi, kun tulot olisivat nykyistä ennustettavampia, joka on ihmiselle tärkeämpää kuin se, onko tuet 50e/kk isommat vai pienemmät. Myös KELAn byrokratia ja "paperisota" vähenisi ja jopa poistuisi.
Muistatteko, että hetki sitten oltiin ottamassa sunnuntai ja pyhälisiä pois ja sellaisina aikoinahan joutuu työskentelemään vain kaikkein köyhimmät, kuten esim kauppojen kassat ja jotkut varastojen vuorotyöläiset.
Jännä vaan kun nykyään jokainen sääntö osuu aina näihin alimpiin tuloluokkiin, eli leikataan juuri sieltä, mistä ei ole leikattavaa?
Meillekin tuli hetki sitten töihin (vain matalapalkkalaisia) sääntö, että ensimmäinen sairauslomapäivä aina palkaton, eikä kenelläkään yksinkertaisesti ole varaa ottaa tuota palkatonta, eli tämäkin otetaan vain niiltä ketkä tienaavat kaikkein vähinten.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko, että hetki sitten oltiin ottamassa sunnuntai ja pyhälisiä pois ja sellaisina aikoinahan joutuu työskentelemään vain kaikkein köyhimmät, kuten esim kauppojen kassat ja jotkut varastojen vuorotyöläiset.
Jännä vaan kun nykyään jokainen sääntö osuu aina näihin alimpiin tuloluokkiin, eli leikataan juuri sieltä, mistä ei ole leikattavaa?
Meillekin tuli hetki sitten töihin (vain matalapalkkalaisia) sääntö, että ensimmäinen sairauslomapäivä aina palkaton, eikä kenelläkään yksinkertaisesti ole varaa ottaa tuota palkatonta, eli tämäkin otetaan vain niiltä ketkä tienaavat kaikkein vähinten.
saikkusääntö ja pyhälisät on tehokas keino saada loputkin istumaan kotisohville, siellä ei tarvitse stressata jos flunssa iskee, sen kun nukkuu ja lepää, eikä tarvitse juosta pitkiä terkkarijonoja lävitse ja soitella tuhansia selittelypuheluita ympäriinsä
Vierailija kirjoitti:
Tää on ikävää, kun viedään säästöt. Minulla samankaltainen tilanne, eli olen vuosia säästänyt vähän eläkepäiviä varten, ja yleensäkin pahan päivän varalle. Nyt viedään asumistuki, joten säästöt häviää. Tulevaisuus ahdistaa valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ikävää, kun viedään säästöt. Minulla samankaltainen tilanne, eli olen vuosia säästänyt vähän eläkepäiviä varten, ja yleensäkin pahan päivän varalle. Nyt viedään asumistuki, joten säästöt häviää. Tulevaisuus ahdistaa valtavasti.
Moni pitää erittäin epäreiluna, että "lottovoittajien asumistukiuudistus" olikin lopulta sellainen, että lottovoittaja, joka on ostanut mökin, veneen ja kalliin auton, voikin saada asumistukea, mutta sillä, jolla on säästöjä, leikkuri iskee jo kymppitonnin säästöjen jälkeen. Todella moni pitää tuota epäreiluna vaikka ne, joilla rahat ovat aina loppu, huutavatkin: "Jos on säästöjä, niin joutaa maksaa itse asumisensa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut omistusasunnossa, niin asumistuki lähtee. Ei muuta kuin asunto myyntiin vaan. Ei tästä muuten selviä, kun palkkakaan ei riitä.
Asun omistusasunnossa mutta olen osa-aikatyössä. Minun on vaikea työllistyä koska olen lähes 60 v. Olen saanut noin 200 euroa asumistukea joka on ollut apu saada arki rullaamaan ilman leipäjonoja. Asuntoja on vaikea saada myydyksi paikkakunnalla jolla asun. Mietin voinko antaa asunnon ennakkoperinnöksi lapsille ehdolla elinikäisestä asumisoikeudesta. Heillehän asunto kuitenkin lopulta jää. Jos saan asunnon myytyä niin olen liian "rikas" saamaan asumistukea vuokralaisena.
Asumistuki poistuu silloinkin, jos asuu vanhempien omistamassa asunnossa. Joten voi olla, että se koskee myös lapsen omistamaa asuntoa, tai
ylipäänsä sukulaisten omistamaa asunto.
Tätä ei kai ole missään perusteltu, että miksi itseisarvo on, että ollaan vuokralla vieraan asuntosijoittajan omistamassa asunnossa?
Kyllä tässä yksin lapsia elättävänä lähihoitajana joutuu alan vaihtoon koska ei saa asumistukea ja perus palkka ei riitä elämiseen.
eikä kaikki elatustukia saa eikä toimeentulotukeakaan myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
Milsi yksinhuoltajan pitäisi saada enemmän asumistukea kuin yksinelävän? Saahan yksinhuoltaja jo lapsilisääkin!
No vaikka siksi, että esim kahden lapsen kanssa tarvitaan enemmän tilaa kuin se yksiö missä yksin elävä voi hyvin asua. Mitä isompi asunto, sen kalliimpi.
Ennen vanhaan ihminen oli laumaeläin, toinen toisista huolehdittiin. Nykyään on itse pärjäävä itsenäinen mies ja erilaisia riesoja, kuten lapsia ja semmoisia, mitä niillä tekee.