Onko olemassa korkeampi voima?
Mitä mieltä olette?Onko olemassa jokin korkeampi voima?Jumala tai joku muu.
Kommentit (138)
Kyllä. Mutta tuskin tämä korkeampi voima on misogyyninen, vihainen ja miespuolinen.
Se "korkeampi voima" on ihmiskunnan alhainen älykkyys, joka saa uskomaan kaiken maailman huuhaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Yksi voima on ylitse muiden: gravitaatiovoima l. painovoima. Sen ympärillä pyörii kirjaimellisesti koko maailmankaikkeus.
Tämähän se, eikä painovoima ole edes voima. Se johtuu avaruuden kaareutumisesta, mutta miksi, sitä ei tiedetä.
Maailmankaikkeus voi olla jopa sellainen, että mitä enemmän tutkimme, sitä saavuttamattomampi on totuus.
Mutta sen voi toki sanoa, että mitään jumalia ei tähän peliin tarvitse sotkea.
Nötkötti kirjoitti:
Agnostikko kirjoitti:
Miksi puhutaan uskosta, jos korkeampien voimien olemassaolo voidaan tieteellisesti todistaa?
Minusta tuossa yhteydessä, usko ei ole sitä miten se yleisesti ymmärretään. Vaan sitä että uskoo johonkin tiettyyn julmaluuteen, muiden uskontojen joukossa. Tosin sanoen "Uskon että kaikkien uskontojen jumalat ovat olemassa, mutta minä uskon vahvasti omaan Jumalaani". Tuo asenne löytyy myös Raamatusta, kun Jumala sanoi, "Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" siinä ei kielletä muiden uskontojen jumalien olemassaoloa.
Olen kuullut tästä erilaisen version, ja että tämä teksti olisi vääristynyt ihmisten käsissä. En muista sitä tarkalleen, mutta kyseessä oli ennemminkin toteamus, että ei ole muita jumalia, kuin minä, ei niinkään tuollanien autoritäärinen uhka-käsky. Useiden uskonlahkojen oppineimmat johtajat ovat yksimielisiä siitä, että kaikki uskonnot johtavat saman jumalan luokse
Minäkään en allekirjoita kaikkea raamatussa - yhtä lailla kuin kuukautisopit eivät kosketa miehiä, kaikki maailmassa ei yksinkertaisesti kosketa minua tässä olomuodossa. Ja olkoon se niin
En tiedä mikä mutta tiedän että on. Siksi en loukkaa mitään uskontoa ja yritän elää hyvin.
Uskoni on muuttunut tiedoksi, sillä olen kuullut korkeamman minäni puhuvan minulle.
Hän on antanut pari tärkeää ratkaisevaa vastausta .
Joten enää en voi olla uskomatta, koska tiedän.
Kyll maar mää tierä jot o olemas.
On olemassa Korkeampi Taho. Siihen nimenomaan ei kannata luottaa.
137
Agnostikko kirjoitti:
Miksi puhutaan uskosta, jos korkeampien voimien olemassaolo voidaan tieteellisesti todistaa?
Jos mutta kun ei voida. Puita etsimällä löytää puita. Se että löytää vain puita, ei ole todiste metsän olemattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi voima on ylitse muiden: gravitaatiovoima l. painovoima. Sen ympärillä pyörii kirjaimellisesti koko maailmankaikkeus.
Tämähän se, eikä painovoima ole edes voima. Se johtuu avaruuden kaareutumisesta, mutta miksi, sitä ei tiedetä.
Maailmankaikkeus voi olla jopa sellainen, että mitä enemmän tutkimme, sitä saavuttamattomampi on totuus.
Mutta sen voi toki sanoa, että mitään jumalia ei tähän peliin tarvitse sotkea.
Varsinkaan jos jumala kuvitellaan partamiekkoseksi pilven reunalla jakelemassa mielivaltaisia tuomioita uskojille tai epäuskojille.
Jos on tai on olematta niin meidän uskomme/luulomme ei vaikuta tähän mitenkään.
Siinä mielessä ihan sama mitä asiasta ajattelemme.