Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini sanoi, että ravintoloissa ei kannata viedä omia astioita ja tarjotinta niille tarkoitettuun likaisten astioiden rullakkoon

Vierailija
14.08.2023 |

Kuulemma yritykset vähentävät työntekijöitään minimiin ja siksi ei pidä itse tehdä töitä työntekijöiden puolesta, jotta yritykset eivät vähentäisi tekijöitä entisestään. Miten sinä teet astioille ravintoloissa/kahviloissa?

Kommentit (369)

Vierailija
221/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kävin burgerimiehen ravintolassa helsingissä.

Hamppariateria ja pieni bisse maksoi yli kolme kymppiä.

Ruoka tarjoiltiin muoviastioista, itse sait hakea ruuan tiskiltä ja itse viedä tiskit kärriin. Hyvä ettei rättiä tullut mukana että saisi itse pöydänkin pyyhkiä.

Sen jälkeen olen valinnut ruokapaikka ei tarkemmin.

Vierailija
222/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se itsepalvelu ärsyttää miksi väkipakolla menette niihin itsepalveluravintoloihin? En minäkään kala-allergisena mene mereneläviin erikoistuneeseen ravintolaan ja rupea valittamaan miksi siellä myydään kalaa.

Siksi koska osa täällä haluaa näköjään itse päättää miten itsepalveluravintoloissa kuuluu toimia. Ei ole rahaa mennä ravintolaan missä astioiden poisvienti kuuluu hintaan niin sitten mennään ip-ravintolaan ja jätetään jätökset pöytään koska heidän mielestään ruoka oli jo tarpeeksi kallista.

Törkeää käytöstä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla nykyhinnoilla saavat ihan itse kerätä paskaset astiat pois pöydistä.

Vierailija
224/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nyt verhottu, vähemmän loukkaava versio siitä, että "pitää heidänkin jotain palkkansa eteen tehdä", vai luuleeko joku oikeasti, että työn määrää lisäämällä lisääntyvät myös työntekijät?

Öö. No eikö se niin mene?

Meillä ainakin vain "optimoidaan" työajan käyttöä. Parhaimmillaankin vain laitetaan listaamaan työtehtäviin käytetty aika päivän ajan minuutti minuutilta, jonka perusteella sitten seuraavassa palaverissa näytetään käppyröistä, että itse asiassa työtä kertyy työaikaan nähden LIIAN VÄHÄN. :) Terveisiä hoitoalalta.

Enkä epäile yhtään, etteikö joissakin paikoissa tuollaisille tarkkailupäiville myös löydy mystisesti vähemmän hommia...

Vierailija
225/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noilla nykyhinnoilla saavat ihan itse kerätä paskaset astiat pois pöydistä.

Kannattaa sitten itse kokeilla kahvilan pyörittämistä jos kerran osaat sanoa että nykyhinnoilla on varaa palkata lisähenkilökuntaa tätä varten. Itselle ei nyt heti tule mieleen yhtäkään rikasta kahvilan pitäjää. Päinvastoin itse tekevät siellä kahvilassa töitä joka päivä ja työllistävät vielä muutaman muunkin.

Vierailija
226/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. hese ja mäkkäri on kaikki itsepalvelupaikkoja, en voi valita sellaista mikä ei olisi. Mutta voin valita vienkö ne astiat vai jätänkö käyttämättä.

Vierailija
227/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laivalla työskentelevä virolainen ystäväni sanoi ihan samaa kuin mitä ap:n ystävä.

Ai hea pilu? Mitä se sillä tarkoitti?

Att du får fortsätta med att åka skinnhiss, helt som hittills.

Vierailija
228/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKEAssa on niin edullinen ruoka, ettei yhtään haittaa viedä astiat rullakkoon

Vierailija
229/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on, kun ne astiat painavat tyhjinä enemmän kuin täysinä.

Ehkä nää jättäjät on niitä jotka myös luonnossa jättävät roskat peräänsä minne sattuu vaikka täydet on jaksettu kantaa perille. Ruokapaikassa tarjotin jaksellaan kantaa pöytään, mutta tyhjän nosto rullakkoon on ihan ylivoimaista.

En roskaa missään. Joskus kuitenkin jätän viemättä astiat sinnen rullakkoon varsinkin  sellaisessa kahvilassa, joka oli kalliimpi paikka. En ala silloin, ihan periaatteesta, tekemään työntekijän hommia ja maksamaan silti överisti kahvista ja pullasta tms. Ja se on ihan tarkoitusellinen "hienovarainen" palaute kahvilalle, vaikkei tosiaan mikään haista v*ttu. Mun mielestä on kuitenkin vähän kahvilanpitäjän ahneutta teetättää asiakkaalla työntekijän hommat, erityisesti jos on kyse kalliimmasta, ns. hienommasta, hyvinsisustetusta paikasta. Riippuu siis vähän paikasta ja tilanteesta, ja kyllä vähän siitä muustakin asiakaspalvelusta ja tunnelmasta, ja hinta-laatusuhteesta.

No kuule kun se ei ole sun päätettävissä se pitääkö ne astiat viedä. Jos sä et halua maksaa itsepalveluravintolassa astioiden ja roskien viennistä niin sä et mene sinne vaan menet sellaiseen paikkaan missä se astioiden keräys kuuluu siihen kahvin ja pullan hintaan.

Onhan se mun päätettävissä. Mun päätöksellä se tarjoilija kipaisee ne mun ruokailuvälineet siitä pöydästä.

Kyllä mutta silloin sä toimit törkeästi, ja olet sika. Vähän sama kuin heittäisit roskia siivojan eteen ja sanoisit että nouki, siitä sulle maksetaan.

Et sä mitään lakia riko käyttämällä noin mutta erittäin epäkohteliasta ja törkeää sun käytös kuitenkin on.

Ei mua itsekkään huvita maksaa kahvista 5€ ja sen jälkeen kiikuttaa kuppia pesukärryyn. Siksi äänestän jaloillani enkö mene tällaiseen ravintolaan. Ja jos on pakko mennä niin silloin hyväksyn sen hinnan ja vien sen kupin sinne pesuun koska tiedossa on että se kuuluu tässä ravintolassa sinne viedä.

Minä en ainakaan kahvia ostaessani ole kertaakaan tehnyt sopimusta siitä, että siivoan pöydän kahvin juotuani..

Jos menet ravintolaan, jossa tiedät itsepalvelun olevan käytössä, suostut samalla noudattamaan kyseisen ravintolan sääntöjä. Toki voit aina valita olla myös vittumainen asiakas ja käyttäytyä kuin uhmaikäinen kolmivuotias, tehdäksesi mitä haluat. Kuitenkin aikuinen ja fiksu henkilö osaa myös ottaa huomioon työntekijät eikä halua aiheuttaa heille lisävaivaa vain siksi, että tarjottimien kantaminen oikeaan paikkaan on sinulle niin ylivoimaisen vaikeaa.

Käyttäydyn asiallisesti ja maksan ostokseni enkä sotke turhaan, mutta ilmaista työtä ei voida velvoittaa tekemään missään ravintolassa tai kahvilassa. Lienee laitonta toimintaa sellainen. Kyse on siis vain toiveesta eikä velvoitteesta.

Tässä ohjeistusta niille, jotka eivät tunnu ymmärtävän tavallisen ravintolan ja itsepalvelukonseptin eroa:

Palvelutapa:

Itsepalveluravintola: Asiakkaat valitsevat ja noutavat ruokansa itse, yleensä buffet-pöydästä tai tiskiltä. Tarjoilijoita ei yleensä ole, ja asiakkaat huolehtivat omista astioistaan ja tarjoiluvälineistään.

Tavallinen ravintola: Tässä ravintolatyypissä korostuu henkilökohtainen palvelu Tavallisessa ravintolassa tarjoilijat ottavat tilaukset, tuovat ruoat pöytään ja huolehtivat asiakkaiden tarpeista koko aterian ajan.

Aikatehokkuus:

Itsepalveluravintola: Usein nopeampi ruokailuvaihtoehto, koska asiakkaat voivat valita ruoan suoraan esillepanosta ja välttää odottelun.

Tavallinen ravintola: Palvelu voi viedä enemmän aikaa, koska tilausten ottaminen, ruoan valmistaminen ja tarjoilu vaativat aikaa.

Hintataso:

Itsepalveluravintola: Usein edullisempi vaihtoehto, koska säästetään henkilökunnan työvoimakustannuksissa ja palvelun tuottamisessa.

Tavallinen ravintola: Yleensä korkeampi hintataso johtuen henkilökunnan laajemmasta roolista ja korkeammasta palvelutasosta.
Käyttötapaus:

Itsepalveluravintola: Usein käytetään tilanteissa, joissa nopea ja helppo ruokailu on tärkeää, kuten pikaruokapaikoissa tai lounasravintoloissa.

Tavallinen ravintola: Yleensä valitaan tilanteissa, joissa halutaan nauttia pidemmästä ja hienostuneemmasta ateriasta, esimerkiksi romanttisissa illallisissa tai juhlapäivällisissä.

Varför delar du inte bara in krogarna i

a) krogar

b) utfodringsställen utan betjäning

Självbetjäning är självbedrägeri, då det endast betyder att betjäning inte finns.

Vierailija
230/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat tuolla persaukisuuden ja asennevamman kombinaatiolla pysyä kyllä ihan kotona.

Vierailija
231/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se itsepalvelu ärsyttää miksi väkipakolla menette niihin itsepalveluravintoloihin? En minäkään kala-allergisena mene mereneläviin erikoistuneeseen ravintolaan ja rupea valittamaan miksi siellä myydään kalaa.

Siksi koska osa täällä haluaa näköjään itse päättää miten itsepalveluravintoloissa kuuluu toimia. Ei ole rahaa mennä ravintolaan missä astioiden poisvienti kuuluu hintaan niin sitten mennään ip-ravintolaan ja jätetään jätökset pöytään koska heidän mielestään ruoka oli jo tarpeeksi kallista.

Törkeää käytöstä!

Haluavat mennä "ravintolaan" maailmanomistajan elkein pompuuttamaan henkilökuntaa, mutta kun ei ole varaa mennä oikeaan ravintolaan, niin pitää tyytyä pikaruokapaikan ale-aterioihin.

Vierailija
232/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linjasto ja rullakko. Sanoja joita en ole koskaan käyttänyt. En ole tarvinnut.

Vierailija
233/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiemanhan tuo jonottaa ensin kassalla, sitten buffetissa, sitten astioiden palautuspisteellä ja maksat siitä ilosta 12,70. (ABC)

Ja lounaalla on nykyisin niin surkea tarjonta, ettei ole tarvinnut harkitakaan puoleen vuoteen.

Joskus talvella yritimme lasten kanssa Kajaanissa, mutta ruoka oli loppu ja kello oli n. 12:30.

Ja vielä lauantai ja lounas 14,70; millähän perusteella lauantain lounas on muuten 2 euroa kalliimpi kuin ma-pe?

Vierailija
234/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi on laiska

Vierailija
235/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat on noussut, joten kompensoin säästämällä jossain. Hinnoista ei voi tinkiä, mutta säästetään sitten aikaa jättämällä astiat viemättä, sillä aika on rahaa.

Vierailija
236/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi on laiska

Tuskin niin laiska kuin minä. Laiskuus on hyve.

Vierailija
237/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarana laiminlyönnistä on lisää henkilökuntaa, enemmän kuluja:  hinnat nousee taas!

Vierailija
238/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarana laiminlyönnistä on lisää henkilökuntaa, enemmän kuluja:  hinnat nousee taas!

Parempi palvelu, enemmän asiakkaita, hinnat laskee.

Vierailija
239/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiemanhan tuo jonottaa ensin kassalla, sitten buffetissa, sitten astioiden palautuspisteellä ja maksat siitä ilosta 12,70. (ABC)

Ja lounaalla on nykyisin niin surkea tarjonta, ettei ole tarvinnut harkitakaan puoleen vuoteen.

Joskus talvella yritimme lasten kanssa Kajaanissa, mutta ruoka oli loppu ja kello oli n. 12:30.

Ja vielä lauantai ja lounas 14,70; millähän perusteella lauantain lounas on muuten 2 euroa kalliimpi kuin ma-pe?

Kuka sinne ABC:lle pakottaa? Syökää kotona, tai menkää oikeaan ravintolaan jossa itsepalvelu ja jonottaminen ei kuulu konseptiin.

Vierailija
240/369 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi palvelu, enemmän asiakkaita, hinnat laskee.

Parempaa palvelua löytyy nykyisinkin, kun et mene itsepalveluravintolaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme