Nyt on ku*etettu olo
Puolisolla on ollut firmansa kanssa vaikeuksia ja olen pääsääntöisesti vastannut perheemme (kuusi henkeä) elatuksesta viimeiset kaksi vuotta. Puoliso on osallistunut kuluihin ehkä 20 - 25% edestä.
Viikonloppuna paljastui, että puoliso on samaan aikaan elättänyt vanhempiaan noin 1000 - 2000 euron edestä kuukaudessa. Eli elättänyt henkilöitä, joihin hänellä ei ole elatusvelvollisuutta ja samalla laiminlyönyt osuutensa niihin henkilöihin nähden joihin lainmukainen elatusvelvollisuus on.
Itselläni on rahat ja säästöt nyt kulutettu loppuun ja olen kärsinyt raha-asioiden takia stressistä ja unettomuudesta joulusta lähtien. Minulla ei ole tapana rahasta riidellä, mutta nyt on todella ku*etettu olo. Ja puolison mielestä hänen toiminnassaan ei ole mitään ihmeteltävää.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kantasuomalaisia olemme. Emme ole toistemme raha-asioihin puuttuneet, joten asiaa ei ole edes tarvinnut salata minulta. Olen vain tyhmänä luottanut siihen, että lasten hyvinvointi tulee ensimmäisenä, joten en ole hänen rahankäyttöönsä udellut. Ap
Niin sinä et salaa raha-asioitasi, hän salaa. Siksi olette nyt tässä tilanteessa, että hän valehtelee sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Sanot nyt puolisolle, että hän voi korjata tilanteen vain antamalla jatkossa saman summan lasten elatukseen kuin aikaisemmin vanhemmilleen ja että sinä yrität palauttaa säästösi, kun maksat lasten kuluja vähemmän.
Tuskin suostuu koska on tähdännyt puolisonsa köyhdyttämiseen. Ei nämä mitään vahinkoja ole vaan tahallista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kantasuomalaisia olemme. Emme ole toistemme raha-asioihin puuttuneet, joten asiaa ei ole edes tarvinnut salata minulta. Olen vain tyhmänä luottanut siihen, että lasten hyvinvointi tulee ensimmäisenä, joten en ole hänen rahankäyttöönsä udellut. Ap
Täytyy kyllä ihmetellä miten joku voi elää perheenä keskustelematta perheen taloustilanteesta. Eikö miehesi sitten ole tiennyt, että teillä on tiukkaa rahasta ja joudut laittamaan paljon enemmän kuin hän? Tässä sen taas huomaa, että raha-asioista tosiaan pitäisi puhua vaikka oiskin ns omat rahat, eikä vaan luottaa siihen että toinen automaattisesti tekee niinkuin itse ajattelee..
Porvoossa sitä sattuu ja tapahtuu 🤷🏻
Tämä on provo. Aiemmin oli ihan samanlainen aloitus, jossa vain rahasumma oli pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sinä et salaa raha-asioitasi, hän salaa. Siksi olette nyt tässä tilanteessa, että hän valehtelee sinulle.
Olet oikeassa, näinhän se on mennyt. Ap
Laittakaa jatkossa perheen elatus 50-50. Ja asiaa voisi korjata myös takautuvasti, eli miehesi maksaisi sinulle oman osuutensa perheen kuluista esim. tältä vuodelta. Jos rahaa ei ole, niin sittenhän hänellä ei ole varaa elättää vanhempiaan tästä eteenpäin, vaan maksaa sinulle.
Kun sinulle alkaa jäädä rahaa säästöön, niin sijoita ne tuottavasti (= älä tuhlaa). Pidä huolta että oma taloutesi pysyy kunnossa, jos miehesi sössii omat raha-asiansa. Kuulostaa valitettavasti siltä, ettei mieheen voi luottaa raha-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllähän hänellä on joku selitys täytynyt olla sille, ettei voi perheen elatukseen osallistua? Siinä kohtaa on jättänyt sitten sanomatta että ei riitä rahaa perheelle kun ne kaikki menee vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
No luulisi, että olette keskustelleet asiasta, jos sinun on pitänyt maksaa enemmän perheen kuluja? Ette ole yhdessä katsoneet molempien tulot ja menot?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo. Aiemmin oli ihan samanlainen aloitus, jossa vain rahasumma oli pienempi.
Luin samaa ketjua ja ihmettelin siinä kyseisen puolison toimintaan. Siksi vastaavan tilanteen läjähtäminen päin omaa pläsiä tuntuu todella veemäiseltä.
Kiitos kaikille kommentoineille. Oikeassa olette olleet jokaikinen. Paitsi nämä provon huutelijat. Poistun nyt ketjusta. Ap
Oletteko avoimesti keskustelleet siitä, mitä teidän kuusihenkisen perheen elättäminen maksaa? Eli tietääkö puolisosi, mihin hänen rahojaan olisi tarvittu? Esimerkki: mä olen hoitanut tämän perheen ruokaostokset 20v, Käytiin tuossa joku aika sitten todella poikkeuksellisesti miehen kanssa yhdessä (minä maksoin silti ostokset toki) kaupassa hakemassa viikon ruokatarpeet viishenkiselle perheelle ja hän aloitit narinan heviosastolla, että "nyt on mennyt jo yli 80e ihan vaan hedelmiin ja vihanneksiin". Hyvällä ruokahalulla hän on niitä kuitenkin vuosikymmenet vetänyt ja vielä mankunut päälle, kun joskus ei olekkaan tarjolla ollut just niitä punaisia omenia mitä hänen just sillä hetkellä teki mieli. Eli, jos ei ole joutunut tekemisiin sen kanssa mitä mikäkin maksaa, sitä ei tule edes ajatelleeksi. Joten olisi varmaan hyvä nyt laittaa ihan paperille paljonko rahaa tulee sisään ja paljonko sitä kuluu ja sitten miettiä onko niitä vanhempia mahdollista enää tukea, vai onko aika ryhtyä miettimään se vanhempien kulurakenne fiksummaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No luulisi, että olette keskustelleet asiasta, jos sinun on pitänyt maksaa enemmän perheen kuluja? Ette ole yhdessä katsoneet molempien tulot ja menot?
Onko tässä nyt joku "se maksaa jolla on rahaa" -tyyppinen talousjärjestely. Mies on sit vaan ilmoittanut että ei ole rahaa ja ap kiltisti maksanut? Aina ihmetyttää miten ihmiset suostuu tuollaiseen, mutta kai sitä kiltteyttään sit kuvitellaan että toinenkin automaattisesti priorisoi perheen. Useimmilla se varmaan toimiikin.
Onko puoliso lainannut sun tietämättä rahaa tai vanhemmat taanneet jonkun lainan joka jäänyt vanhempien hoidettavaksi ja maksaa sitä nyt takaisin?
Kun todella vaikea nyt kuvitella miksi aikuinen syytäisi tuollaisia summia vanhemmilleen vaan hyvää hyvyyttään ja oman perheensä kustannuksella.
Että onko asiassa nyt paljon muutakin mitä et tiedä?
Vaikea ymmärtää ettei raha-asioita ole yhdessä mietitty ja tehty laskelmia kummankin tulojen mukaan. Toinen vaan sokeasti maksaa enemmän, kun toinen sanoo ettei ole rahaa. Luulisi nyt perheessä tietävän toisenkin raha-asiat, jos pitää ottaa enemmän vastuuta kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Onko puoliso lainannut sun tietämättä rahaa tai vanhemmat taanneet jonkun lainan joka jäänyt vanhempien hoidettavaksi ja maksaa sitä nyt takaisin?
Kun todella vaikea nyt kuvitella miksi aikuinen syytäisi tuollaisia summia vanhemmilleen vaan hyvää hyvyyttään ja oman perheensä kustannuksella.Että onko asiassa nyt paljon muutakin mitä et tiedä?
Juuri tätä samaa ajattelin. Mies on tarvinnut yritykseensä alkupääomaa ja lainannut sen vanhemmiltaan ja nyt maksaa takaisin. Ap ei ole tietoinen miehen raha-asioista ja se on omasta mielestäni kummallista avioliitossa.
Mistäs me tiedetään että ap on nainen ja puolisonsa on mies?
Vierailija kirjoitti:
Mistäs me tiedetään että ap on nainen ja puolisonsa on mies?
No ihan sama lopulta.
Minusta pelkästään jo se, että puoliso on yrittäjä, on suuri taloudellinen riski palkansaajalle.
Sanot nyt puolisolle, että hän voi korjata tilanteen vain antamalla jatkossa saman summan lasten elatukseen kuin aikaisemmin vanhemmilleen ja että sinä yrität palauttaa säästösi, kun maksat lasten kuluja vähemmän.