Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan ala pelkää, että osa-aikatyöntekijöiden löytäminen vaikeutuu, kun hallitus karsii tukia

Vierailija
13.08.2023 |

Kaupan liitto arvostelee tukien leikkaamista. Alalla pelätään, että kauppoihin on entistä vaikeampi löytää osa-aikatyöntekijöitä.

Monet osa-aikatyöntekijät saavat soviteltua päivärahaa tai asumistukea tai kumpaakin. Hallitus aikoo leikata molempia.

Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja sanoo, että etenkin asumistuen väheneminen voi pahentaa työvoimapulaa.

Se voi vaikuttaa niin, että ihmiset muuttavat kauemmas keskuksista halvemman asumisen perässä, jolloin työvoiman saanti vaikeutuu.

Kommentit (390)

Vierailija
341/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta. Itsehän te tätä kerjäsitte. Nyt ei valiteta.

Vierailija
342/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle. Muutos tuli 2019.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Toimeentulotukea ei saa myöskään, jos omistaa kesämökin.

Ei tarvitse edes omistaa koko mökkiä itse, riittää että omistaa sen yhdessä sisarusten kanssa. (Omakohtaista kokemusta 10 vuoden takaa kun olin jonkin aikaa työttömänä.) Pitää sitten kuulemma vain pyytää että joku sisaruksista lunastaa oman osuuden pois. Työttömät ja vähävaraiset eivät saa omistaa mitään vähääkään. :/ 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelitte saada Hesarin kotiinne aamulla kun sitä jakaa osa-aikainen ja virkatyöajan ulkopuolella?

Miten tämä kokoaikaisuus liitttt tähän? No sitempä liittyy, että sattumalta tiedän, että te haluatte kaikkien ihmisten olevan ensinnäkin kokoaikatöissä JA ma-pe 8-16 toimistotyöaikaan töissä ja mikään muu työaika ei ole sitä oikeaa työtä.

Kuka helvetin hullu tilaa Hesaria.

Lopetin Hesarini kun se käynnisti hyökkäyssodan demokratiaa vastaan.

Kun ei rauhassa saa enää edes nasseilla. 😪

Kyllähän hesari aika rauhassa on saanut nasseilla. On n-sanalla ilakoivia vitsejä ja merkittävän esimiestason henkilön twiittejä, joissa hekumoidaan Britannian pääministerin teloituksella ja pään ripustamisella seipään nokkaan.

Tuo on väärin ja tyhmää, muttei oikeuta mitenkään poliitikkojen tyhmiä tekoja. Kukin on vastuussa omista vääryyksistään.

T. HS tilaaja

Vierailija
344/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa uskoa, että kaupan-alan kaikki osa-aikaisuudet on selitettävissä "käsiparien tarpeena", hyvä vaan jos joutuvat antamaan useammalle täydet työtunnit.

Kysymys monien osalta tuntuu olevan siinä, että kokopäiväisen työn tuloilla ei enää saisi asumistukea ja erilaisia toimeentulotukia. Siksi monen terveen kannattaa tehdä osa-aikatyötä, nauttia vapaa-ajasta, ja kerätä valtion (eli muiden veronmaksajien) antamina tukina sama taiÄrtynyt veronmaksaja parempi elintaso kuin vaivalloisemmassa kokopäivätyössä.

Tämä osa-aikaisten työntekijöiden kannustinloukku tulee kalliiksi valtiolle eli siis muille työtätekeville veronmaksajille!!

Vierailija
345/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle. Muutos tuli 2019.

Ei tarvitse edes omistaa koko mökkiä itse, riittää että omistaa sen yhdessä sisarusten kanssa. (Omakohtaista kokemusta 10 vuoden takaa kun olin jonkin aikaa työttömänä.) Pitää sitten kuulemma vain pyytää että joku sisaruksista lunastaa oman osuuden pois. Työttömät ja vähävaraiset eivät saa omistaa mitään vähääkään. :/ 

Kyllä tietenkin saa työtön ja vähävarainen omistaa. Kunhan ei sitten hae toimeentulo- ja asumistukea.

Vierailija
346/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi kaupan alan työntekijöille ei tarjota kokoaikaista työtä vaan pilkotaan työ usealle osa-aikaiselle.

Ja eikö useammasta työntekijästä koidu sivukuluja työnantajalle. Esim. useat lakisääteiset vakuutusmaksut.

Halvempaa on pitää osa-aikaisia harvemman kokoaikaisen sijaan,palkan sivukulut halvempia näin.

Mitenkä se on halvempaa? Sivukulut menee tietyllä prosentilla maksetusta palkasta samoin vakuutukset.

Miksei kukaan kyseenalaista syytä joka tuon aiheuttaa? Eli jäykät työehdot. On vaan paljon helpompaa täyttää vuorolista osa-aikaisilla kun monia rajoitteita poistuu vrt kokoaikainen sekä tietysti että saa tunnit aina sopiviksi.

Kyllä se on halvempaa pitää osa-aikaista esim lomapalkaa kertyy vähemmän, samoin sairausajanpalkkaa, tapaturmavak. jne.

Kaupan alalla ongelmana on ruuhkapiikit, jolloin tarvitaan paljon työvoimaa esim. klo 16 jälkeen kun ihmiset ryntäävät kauppoihin töiden jälkeen ja vastaavasti iltapäivällä vähän asiakkaita.

Ruuhkapiikit myös lapsilisäpäivänä tai kun maksetaan eläkkeet tai palkkapäivä tai veronpalautukset maksupäivä.

Kaupan alalla kaikille työntekijöille kokoaikatyö täysin mahdottomuus, kun ruuhkapiikit, johtuen asiakkaiden ostokäyttäytymisestä. Tai sitten pitäisi porrastaa työaikoja ja maksupäiviä.

Suomessa on miljoona neljäsataa tuhatta eläkeläistä, miksi he ei voi käydä jo päivällä kaupassa?

Suomessa suurimmalla osalla pienet eläkkeet, naisten keskieläke 1450€, verojen jälkeen tonni käteen, jolloin loppukuusta joudutaan elämään säästöliekillä ja ostoksia siirretään eläkkeen maksupäivään.

Ja sama tilanne se on myös pienpalkansaajilla tai lapsilisäpäivänä.

Raha ratkaisee ja määrää asiakkaiden ostokäytöstä. Tätä ongelmaa ei tietenkään ole hyvätuloisilla, joita kuitenkin kansalaisista vähemmistönä.

Vain kymmenesosalla eläkeläisistä on pieni eläke.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009319091.html

Tässä faktaa maksetuista eläkkeistä. Suurin osa eläkkeistä on alle 2000€/kk eli n. 1400€/kk netto

Ja yli 3000€/kk vain muutama prosentti eläkkeensaajista.

Ja alle 1500€/kk brutto, alle tonni käteen saa kaikista eläkkeensaajista n. 35%.

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Niin, kaupan alalla saa 1300 netto kuukaudessa, kun tekee 30 tuntia joka viikko vuorotyötä.

Itse sain valtiolla 2200 brutto kuukaudessa virastossa toimistotyöstä ja tuosta menee veroa 20%, eläkemaksu 7,15 %, työttömyysvakuutusmaksu 1,5 % ja sairasvakuutusmaksu 1,5 % eli saa 1500 netto, kun tekee 40 h joka viikko työtä.

Työkokeilussa saa työmarkkinatuen 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä eli 700 netto kuukaudessa, kun tekee 20 päivää kuukaudessa töitä esim. kirjastossa.

Itse olin tuolla summalla työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä. Sain siniset hoitajan työvaatteet ja tilasin potilaille takseja, laboratoriokokeita, postitin epikriisejä, hain osaston postit, tein kokousmuistioita ja osaston käyntikortteja, tulostin suru oppaita kuolleiden omaisille, keitin hoitajille kahvia, purin potilaskansioita, tein osaston tilastoinnin jne.

Miten päädyit työkokeiluun?

Ja tuohan on loistavaa että julkinen sektori hyödyntää teikäläisiä.Täällä saa aina kuvan että se on pahat kapitalistit jotka tienaa teillä.

Työtön hakee 4 työpaikkaa kuukaudessa ja jos ei työllisty niin työkkäri voi ehdottaa työkokeilua ja jos ei suostu niin tulee karenssi.

Ennen sai olla 200 päivää työmarkkinatuella ennenkuin joutui työkokeiluun. Nyt uudessa hallitusohjelmassa sinne voi joutua heti, kun saa työmarkkinatukea.

Ansiosidonnaisen kerääminen vaatii jatkossa 12 kuukautta työsopimuksen.

Lisäksi osa-aikatyöntekijöille tulee velvoite osallistua työkkärin aktivointeihin, jos ei hae koko-aikatyötä.

https://ytk.fi/tietoa-meilta/ajankohtaista/hallitusohjelma-lupaa-kirist…

Kohta 10

Kaupungilla on paljon työmarkkinatukityötä, on myös kiinteistöjen ja niiden pihojen hoitoa esim. hiekoitat talvella pihaa, on kouluja, sairaaloita, tarhoja, nuorisotaloa, teatteria, museota jne.

On vai? Kenelle niitä annetaan? Orpohan meinaa että toimeentulotuen saanti sidotaan työvelvollusuuteen julkisyhteisössä.

Joku Raisio esim ei työllistä työmarkkinatukityyppejä kuin harvoja ja todella tarkjaan valikoituja. Ja nämä työthän ovat määräaikaisia!

Työmarkkinatukityöt! Joku kiertää niissä sitten vuodesta toiseenmja joku toinen ei saa kaupungilta mitään. Onneksi se systeemi loppuu jossa joitakuita pidetään näillä tukitöillä ansiosidonnaisella.

Kun työtön on ollut 200 päivää työmarkkinatuella niin kaupunki saa sakot, jos ei aktivoi työtöntä eli kaupunki maksaa puolet työmarkkinatuesta niin kauan, että työtön on aktivoitu.

Tosin nyt tuohon tulee muutos muutaman vuoden päästä, kun työkkäri siirtyy valtiolta kaupungeille.

No, mitä se kaupunkia haittaa, jos se makselee sakkoja. Ei kaupunki voi jokaista työllistää. Ja kuten sanottu, esim. Raisiossa niitä tukipaikkoja ei anneta kuin harvoille ja valituille, ne voivat kyllä tehdä työtarjouksia, mutta se että saa tarjouksen niin se voi olla vain sitä että kaupunkin näennäisesti jotakin tarjoaa, vaikkei mitää muuta tee kuin tekee sen tarjouksen. Ja se aktivointi voi olla ihan mitä vaan, esim. se kuntouttava työtoiminta on aktivointia!

Eikä asia muutu mihinkään, vaikka jatkossa työttömät siirtyvät kuntien vastuulle, eli te-toimisto ei enää ole se joka hoitaa työttömille mitä sitten mukamas hoitaakaan.

Vierailija
347/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisen ja työkykyisen tulee tehdä töitä ilman ylimääräisiä tukia.

Osa-aikatyötä voisivat tehdä opiskelijat, halukkaat eläkeläiset, vajaatyökykyiset ja ne, joilla on pääomatuloja lisäksi.

Vierailija
348/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelitte saada Hesarin kotiinne aamulla kun sitä jakaa osa-aikainen ja virkatyöajan ulkopuolella?

Miten tämä kokoaikaisuus liitttt tähän? No sitempä liittyy, että sattumalta tiedän, että te haluatte kaikkien ihmisten olevan ensinnäkin kokoaikatöissä JA ma-pe 8-16 toimistotyöaikaan töissä ja mikään muu työaika ei ole sitä oikeaa työtä.

Kuka helvetin hullu tilaa Hesaria.

Lopetin Hesarini kun se käynnisti hyökkäyssodan demokratiaa vastaan.

Varmaan hirvittävä menetys HS:n kassavirrassa tämä puolustussotasi.

Vierailija
349/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nää tykkää rokottaa pienipalkkaisia? Teen mielelläni osa-aikatyötä, mutta kohta sekin on mahdotonta... Työttömien määrä lisääntyy kun ei kannata ottaa edes sitä osa-aikatyötä.

Vierailija
350/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesko ja Äss-ryhmä ovat vuosia ulkoistaneet osan palkan maksusta valtiolle, minusta sairasta tällainen. Tämän vuoksi nämä ryhmittymät tekevät törkeitä voittoja vuodesta toiseen, koska eivät halua maksaa itse työntekijöidensä palkkoja. Eli ihan oikein kaupalle jos työntekijöitä ei löydy, maksakaa kunnon palkka, niin alkaa niitä työntekijöitä löytyä.

Hetkinen, siis oikeastiko nämä jättivoittoja takovat ruokakaupat käyttävät palkkatukea?

Vierailija
351/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni osin ohi se puoli ysin uutisjuttu, mutta ymmärsinkö oikein, että se nainen teki omasta elämäntilanteestaan johtuen 25h per vko myyjän töitä ja sai yh-asumistukea ja soviteltua päivärahaa?

Miten mulla on ollut käsitys, että sitä ei voi saada, jos omasta halustaan tekee? Miten voi olla mahdollista, että hän sitä saa, jos itse ei halua enempää tehdä?

Itsekin tehnyt jo monta vuotta osa-aikatyötä (välillä kokoaikaista) omasta tarpeestani johtuen ja en ole hakenut mitään, kun olen luullut, ettei se tietenkään mulle kuulu.

Ja joo, kuulostan varmaan just siltä perinteiseltä "miks toi ku mäkään en saa", mut nyt alkoi kiinnostaa, voisinks mäkin sit hakea. :D Kela ei sunnuntai-iltana vastaa...

Tääl oli kyllä uskomaton. Joko jotain jätettiin kertomatta tai sitten toi systeemi on umpimätä.

Haastateltu yh oli siis omasta halustaan kieltäytynyt kokoaikatyöstä, syynä "aika perheelle", yksi teini-ikäinen oli hänellä.

Joo, ihan fine, mut sit pitäis kyllä pärjätä ilmam yhteiskunnan tukea.

Siinä oli teinillä ollut vakava sairaus, ei täsmennetty sen tarkemmin.

Vierailija
352/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tietenkin saa työtön ja vähävarainen omistaa. Kunhan ei sitten hae toimeentulo- ja asumistukea.

Asumistukea saa kyllä vuokra-asuntoon, vaikka olisi miljardin osakesalkku.

Vierailija
353/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaan sitten niin vaikeata maksaa käypää palkkaa. Kyllähän se itkettää yrittäjää jos ei yhteiskunta maksa palkkaa ja joutuu sen itse tekemään.

Itse teen osa-aikaa, koska olen osatyökukyinen, mutta sellaiset ei pääse eläkkeelle. En ikinä pysty tekemään kokoaikaista työtä. Nyt itsetuntoa auttaa, koska voin sanoa olevani työssä. Palkalla ei elä ja asumistuki on tarpeen. Siinä on 300€ suojaosuus. Jos se poistuu, niin sitten typerästi pitää hakea myös toimeentulotukea. Nyt olen selvinnyt asumistuella. Ja se ehkä johtaa taas sairaslomaa ja kenties eläkkeelle.

Vierailija
354/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea saa kyllä vuokra-asuntoon, vaikka olisi miljardin osakesalkku.

Jos tämä hallitus toteutuu, niin tuohon tulee muutos. Jos varallisuutta on yli 10 000€, niin asumistukea ei enää saa. Eli monen, edes tuon verran säästäneiden pienipalkkaisen asumistuki poistuu kokonaan. 2 000€ tienaava menettää Kelan laskurin mukaan 155€ kuussa Helsingissä, jos asuu yksin ja vuokra on 700€. Ei paljon 2% tuloveron alennus auta tuossa tilanteessa. Esim. 2 000 eurossa 2% tekee 40€.

-115€ tuntuu aikas pahalta tuossa tuloluokassa.

Vierailija
355/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljonäärikauppiaat joutuu nyt sitten maksamaan ihan oikeaa palkkaa ja unohtamaan osa-aika kikkailun. Kyynel.

Koitappas arvata mistä ja keneltä ne ylimääräiset palkkakulut otetaan? Kyynel? 

Vierailija
356/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän siis joudun kieltäytymään perinnöstä, koska a) mulla ei ole rahaa perintöveroon b) osa perinnöstä on osuus kuolinpesästä, johon kuuluu talo ja tontti. Oon miettinyt, että saako Kela sen sitten selville, että olen kieltäytynyt perinnöstä ja päättää, että olis pitänyt niillä perintörahoilla elää. En kyllä tiiä.

Vierailija
357/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu

https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset

Jatkossa myös osa-aikatyöntekijät joutuvat osallistumaan työkkärin aktivointeihin tai hakemaan koko-aikatyötä. Jatkossa ei enää riitä, että pyytää työnantajalta lisätunteja.

Eikös se ole demareiden ja vasemmiston aktiivimalli2 aikaansaannosta?

Vierailija
358/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi kaupan alan työntekijöille ei tarjota kokoaikaista työtä vaan pilkotaan työ usealle osa-aikaiselle.

Jos tarvitaan käsipareja enemmän kuin yhdellä ihmisellä on. Yksi ei voi olla yhtä aikaa kassalla ja jollakin osastolla.

Kaupan alalla tiettyinä tunteina henkilökuntaa tarvitaan enemmän. Myös päivien välillä on vaihtelua. Ei se toimi vaikkapa Prismassa että koko ajan on se sama henkilömäärä työssä. 

Tämä sama pitää saada muillekin aloille. Ottaa päähän, kun jotkut kirjoittaa av:lla, että ovat täällä työaikana, kun töissä on niin hiljaista.

Vierailija
359/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kuvittelin, että osa-aikatyöt ovat opiskelijoille tai perheellisille, jotka ovat valinneet olla pääosin kotona, mutta haluavat jotakin ansiota sivutoimisesti.

En ymmärrä, miksi yhteiskunnan tulisi kompensoida vähäisestä työnteosta. En myöskään ymmärrä, miksi työnantajat suunnittelevat resurssoinnin heikosti ja olettavat yhteiskunnan osallistuvat palkanmaksuun.

Toivottavasti muutkin työpaikat tehostetaan yhtä tehokkaiksi kuin kaupan alan työt. Paiskit selkä märkänä 4-8 tuntia, ja oot kotona ihan poikki. Toisena aamuna meet kuuteen, toisena vasta iltapäivään klo 15. Mikä unirytmi? kysynpä vaan.

Vierailija
360/390 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhällä hengellä ei kukaan elä. Ei edes paavi. Varmaan sen liksa onkin suorastaan syntisen iso...

Ja kuoropojat työsuhde-etuna. En kyllä itse haluaisi sellaista työsuhde-etua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan