Mieheni ei vieläkään hyväksy eikä ymmärrä fobioitani
Pelkään hysteerisesti hämähäkkejä ja pimeää.
Minulla on aina tuollainen lasten yövalo pistorasiassa makuuhuoneessa sekä muita pattereilla toimivia valoja asunnossa, jotta pääsen yöllä turvallisesti vessaan.
Hämähäkeistä saan sätkyn. Huudan miestäni apuun, koska pääni sisällä ne saavat minut hengiltä.
Mies on alkanut sammuttaa valot, jos menee minua myöhemmin nukkumaan, ja hämähäkkeihin ei enää reagoi, vaikka huutaisin hysteerisesti.
Erossa saisin pitää valoni, mutta kukaan ei pelastaisi minua hämähäkeiltä. Olen vakavissani, koska fobiani ovat niin pahoja, että en tiedä mitä teen jos niitä ei hyväksytä, saati kun alussa niihin suhtauduttiin ymmärtävästi.
Yhdessä 5+ vuotta. Eroko tässä on ainoa vaihtoehto? Olen koko ajan varpaillani, koska mulla ei ole turvallinen olo.
Kommentit (46)
Miksi sun miehesi pitäisi niitä ymmärtää, ja hoitaa sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fobiat on ymmärrettäviä, mutta pitäisikö niille yrittää tehdä jotain, jos rajoittavat arkeanne?
Mitä niille voi tehdä? Tekisin jos tietäisin, koska todellakin rajoittavat elämääni!
Ap
Katsopas tuolta, löytyisikö omahoito-ohjeista nyt ensi alkuun jotain, mistä voisi olla sinulle apua. Siellä on myös sellaisia osioita, mistä on hyötyä ihan kaikille, ei tarvitse olla mitään varsinaista mielenterveysongelmaa. Rentoutumista ja hengitysharjoituksia esimerkiksi.
Fobiat on melko helppoja hoidettavia terapiassa, useimmiten ihan lyhytterapia riittää, oman kunnan tai hyvinvointialueen terveyspalvelujen kautta pääsee alkuun.
psyksh
Jos et tarvitse rahallista tukea terapiaan, voit tietysti hakeutua terapiaan suoraan yksityisestikin. Esimerkiksi Minduun kautta löytyy terapeutteja. Ne on kyllä ihan samat terapeutit yksityisen ja julkisen kautta, ero on vain siinä tuleeko siihen laskuun sitten tuki vai ei.
Terapeuttihaku: https://minduu.fi/fi/haku/
psyksh
No se ero on, että voi valita itse terapeuttinsa ja ostaa niin paljon ja usein apua kuin kukkaro kestää.
-terapian asiakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fobiat on ymmärrettäviä, mutta pitäisikö niille yrittää tehdä jotain, jos rajoittavat arkeanne?
Mitä niille voi tehdä? Tekisin jos tietäisin, koska todellakin rajoittavat elämääni!
Ap
Soita vaikka mielenterveys yksikköön ja kerro sinne. Ne osaa siellä neuvoa miten pääsee alkuun. Tai vaikka terveyskeskukseen varaat ajan lääkärille ja juttelet sille. Kerrot tilanteen ja sen, ettet tiedä mistä aloittaa. Saat varmasti oikeat ohjeet ja jatkosuunnitelman
Mielenterveyspalvelut ovat tällä hetkellä niin kuormittuneita, ettei siellä aleta hoitamaan tuollaisia fobioita. Niitä voi työstää omalla rahalla ja siltikin on vaikea löytää terapeuttia.
Ensi alkuun voisi etsiä self helpiä ja syytä fobioiden synnylle ihan omatoimisesti, ehkäpä.
Mitäköhän ihmettä nyt taas......
Oma mieheni "pelastaa" minut hämiksiltä, vaikkei minulla mitään fobiaa edes ole.
Ja kuka nappaa toisen yövalon pois päältä, jos se selvästi on sille toiselle tärkeä? Vaikuttaa passiivisaggressiiviselta ja mulkkumaiselta käytökseltä.
Varmaan joo se miehesi on kyllästynyt noihin fobioihisi, mutta tuo ei ole oikea saati empaattinen tapa käsitellä asiaa -vaan esimerkiksi sinne terapiaan ohjaaminen ja asiasta puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko syytä alkaa käyttäytymään ikätasosi mukaisesti, ja hoitamaan noita fobioita? Itsekin älynnet, että ne ovat liiallisia, ja miehesi ei kuulu olla hoivaajasi.
Oletko kuullut empatiasta?
En. Oletko kuullut tyhmistä kysymyksistä?
Mielenterveyspalvelut ovat tällä hetkellä niin kuormittuneita, ettei siellä aleta hoitamaan tuollaisia fobioita. Niitä voi työstää omalla rahalla ja siltikin on vaikea löytää terapeuttia.