Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hitto näitä lääkärin lausuntoja

Masentunut likakaivo?
12.08.2023 |

"Jaksaa omasta mielestään pitää huolta henkilökohtaisesta hygieniastaan."

Ööö? Käyn suihkussa joka päivä, pesen hampaat aamuin illoin ja pukeudun puhtaisiin vaatteisiin.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatikaa virheellisten kirjausten oikaisua. Lomakkeita saa ainakin terveyskeskuksista.

Ei ole realismia täyttää viikoittain jotain lomakkeita, varsinkaan kun kyse on sairaasta ihmisestä. Katselin muutaman kuukauden sitä sirkusta, kun sairaanhoitaja, psykiatri ja lääkäri leikkivät keskenään rikkinäistä puhelinta ja tekivät päätöksiä toistensa virheellisiin kirjauksiin perustuen, kunnes oli pakko lopettaa se "hoito"suhde, koska jatkuva virheiden oikaiseminen ja uusien päätösten odottaminen kävi liian raskaaksi.

Joo sama. Minulla on ystävällinen ja järkevä sh. Sanonut, että aiemmista lääkäreistä ja heidän kirjauksista jäänyt asioita kaivelemaan, että ei se asia nyt ihan niin mennyt vaan tämä on kuin pahimmillaan rikkinäinen puhelin. Kehoittanut, että tekisin oikaisupyynnön. Ööh? Siihen menisi tuhottomasti aikaa.

Vierailija
22/36 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ei kai se lääkäri voi tietää muuta kuin mitä sinä kerrot hänelle. Mut on joo ne kirjaukset välillä vähän kuumottavia.

Mulle oli kerran kirjattu että asiakkaalla siistit arkivaatteet. Eihän tossa mitään mutta vähän nauratti tuo arki- etuliite.

Tuo kertoo vain sen, että et tullut vastaanotolle omituisissa hörhöasuissa kuten osa mielenterveysongelmaisista tekee.

Saa kai näille pyöritellä silmiä ilman että se olisi väärin ilmaistu?

Mua on huvittanut harmittomat virheet, joissa asiasisältö on osin väärin, mutta itse pääasia oikein.

Merkityksettömiä kertoa tässä, mutta yksi oli että olisin tehnyt päätöksen jäädä matkustamaani kaupunkiin ylimääräiseksi päiväksi matkalla kohti paluulentoa. Oikeasti olin juuri saapunut, ja naputtelin puhelinta lentokenttäbussissa matkalla kohdekaupunkiin. Ei suurta väliä kummin päin asian ilmaisee. Satuin vain saapumaan lentokoneella, kun sai halvalla lipun ja kotiin olin matkustamassa junalla joka tapauksessa. Kertoi vain siitä, mitä tein mt-saikullani ja palauduinko mielestäni työkykyiseksi toimintani kautta.

Toiminta valittu kirjata ylös ja jos se on osalle turhaa tietoa, niin näin voi ajatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli kirjattu perus vastaanottokäynnin yhteydessä "kävelee reippaasti ja oma-aloitteisesti huoneeseen" . Minä, 45v henkilö joka itselleni varasin tuon ajan, osasin olla reipas ja oma-aloitteinen 😃

Vierailija
24/36 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairastanut anoreksiaa jo vuosia, nykyään en täysin täytä kaikkia kriteereitä tosin. Silti minulle on OmaKantaan kirjattu anoreksian oheen myös bulimia, vaikken koskaan ole oireillut bulimisesti. Kaksi täysin eri sairautta. Kyllä hämmensi, kun huomasin minulle sellaisenkin diagnoosin jonkun tehneen.

Vierailija
25/36 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän peseytymisasioista kysele henkilökunnasta kukaan psykiatrisella polilla, eikä terveyskeskuksessa mitään edes silloin, vaikka olisi toistuva vaikea asteinen masennus dg. Hammaslääkäri sentään voi tietää hampaiden kuntoa, mutta ne tiedot ei mene masennuksen hoidosta vastaaville tai edes Kelaan (hammaslääkäreille voi olla jopa selkein käsitys ihmisten todellisesta voinnista, mikäli sinne asti on kuntoutujat menneet). Kuka edes kehtaa tuollaisia asioita itse alkaa kertomaan terveydenhuollossa.

Korona toi vielä mukanaan soittoajat kasvotusten kohtaamisten tilalle, jolloin henkilökunta ei nähnyt pitkiin aikoihin kasvoja ja mm. väsymystä. Lääkärin ajat kerran vuoteen sentään on aina olleet kasvotusten. Hyvinhän sellaisille ja joillekin muille ajoille saa aikaiseksi selvitellä takut ja olla siistin näköinen

Vierailija
26/36 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairastanut anoreksiaa jo vuosia, nykyään en täysin täytä kaikkia kriteereitä tosin. Silti minulle on OmaKantaan kirjattu anoreksian oheen myös bulimia, vaikken koskaan ole oireillut bulimisesti. Kaksi täysin eri sairautta. Kyllä hämmensi, kun huomasin minulle sellaisenkin diagnoosin jonkun tehneen.

Syömishäiriön hoitohan ei välttämättä lopeteta kokonaan, mikäli on anoreksian lisäksi joku muu täysin virheellinen syömishäiriödiagnoosi (suuttuisihan siihen virheelliseen dg tilanteeseen kylläkin). Sehän voikin olla jopa turvattu asema saada hoitoa ajoissa terveydenhuollosta. Myös natrium-kalium labrat otetaan todennäköisesti herkemmin bulimia dg:lla kuin pelkällä anoreksia dg:llä tai jos se anoreksia dg on jo poistunut kokonaan. Myös anoreksiasta/suolistohäiriöissä ne arvot voi olla pielessä, ei pelkästään oksentelusta johtuen. Kivuliaat rytmihäiriöt ei ole mukavia oli paino sitten, mikä tahansa

Omakannasta poistetaan anoreksia dg kokonaan pois pelkän painon noustessa normaaliksi. Myös silloin, vaikka käyttäisi ravintojuomia ja olisi jo aiemminkin elämässä ollut monta kertaa anoreksia dg. Ravintojuomien käytöstä, eikä ajatusmaailmasta kysellä lainkaan, kun niitä dg poistoja tehdään. Nähtävästi tuo paino on tärkein ja oleellisin asia sen dg:n kannalta. Onhan tuo dg poisto tietty helppo keino priorisoida hoidettavat. Jos on on syömishäiriön lisäksi muita dg esim. masennus ei ole mitään muuta hoitoa erikoissairaanhoidossa psyk. pkl:lla syömishäiriöihin.

Syömishäiriöliitossakin on pitkään jo ollut kannustusta siihen, että älä laihduta, joten sitähän viestiä myös kerrotaan toisinaan vastaukseksi, kun kysellään onko tavoitteena laihduttaa.

Vierailija
27/36 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteni röntgenkuvattiin. Sain lääkäriltä lausunnon, ettei jalassani näy murtumaa.

Vierailija
28/36 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. En ole koskaan pyrkinyt oksentamaan, enkä kärsi ahmintakohtauksista. Silti löytyy tuo bulimia-maininta vanhoista tiedoista.

Vierailija
29/36 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpäs olen hyvin orientoitunut. Tuli siitä oikein hyvä mieli. Kannatti kirjoittaa oireiden kulku lapulle, että muistaa kaiken sitten sanoa.

Se kyllä vähän harmitti, että on obesiteettiä vaikka yleinen olemus onkin siisti. Kyllähän siellä kai se painokin on ihan kiloina.

Vierailija
30/36 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syömishäiriön hoitohan ei välttämättä lopeteta kokonaan, mikäli on anoreksian lisäksi joku muu täysin virheellinen syömishäiriödiagnoosi (suuttuisihan siihen virheelliseen dg tilanteeseen kylläkin). Sehän voikin olla jopa turvattu asema saada hoitoa ajoissa terveydenhuollosta. Myös natrium-kalium labrat otetaan todennäköisesti herkemmin bulimia dg:lla kuin pelkällä anoreksia dg:llä tai jos se anoreksia dg on jo poistunut kokonaan. Myös anoreksiasta/suolistohäiriöissä ne arvot voi olla pielessä, ei pelkästään oksentelusta johtuen. Kivuliaat rytmihäiriöt ei ole mukavia oli paino sitten, mikä tahansa

Omakannasta poistetaan anoreksia dg kokonaan pois pelkän painon noustessa normaaliksi. Myös silloin, vaikka käyttäisi ravintojuomia ja olisi jo aiemminkin elämässä ollut monta kertaa anoreksia dg. Ravintojuomien käytöstä, eikä ajatusmaailmasta kysellä lainkaan, kun niitä dg poistoja tehdään. Nähtävästi tuo paino on tärkein ja oleellisin asia sen dg:n kannalta. Onhan tuo dg poisto tietty helppo keino priorisoida hoidettavat. Jos on on syömishäiriön lisäksi muita dg esim. masennus ei ole mitään muuta hoitoa erikoissairaanhoidossa psyk. pkl:lla syömishäiriöihin.

Syömishäiriöliitossakin on pitkään jo ollut kannustusta siihen, että älä laihduta, joten sitähän viestiä myös kerrotaan toisinaan vastaukseksi, kun kysellään onko tavoitteena laihduttaa.

Ikävä kyllä se paino on se tärkein mittari. Minulta evättiin hoito syömishäiriöyksikössä "sairaampien" tieltä ja syynä oli se, etten ollut enää "tarpeeksi sairas" eli laiha. Ne ongelmat kun kuitenkin on ennen kaikkea pään sisällä.

Vierailija
31/36 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein pahimpia on nuoret juuri valmistuneet nulikat jotka ei oikeasti tiedä mitään. Googlaavat kaiken koneelta ja ovat hyvin tietävinään kaiken mutta eivät tiedä sen enempää kuin tavan Googlettaja. Määräävät lääkkeet ynnä muun sen aikaisten trendien mukaan kuuntelematta tai tutkimatta oikeasti potilasta. Muodostavat käsityksen potilaan vaivoista sen mukaan mitä lukevat toisen samanlaisen nulikan kirjoittaneen Kantaan. Miten kaipaankaan näitä vanhempia koneempia lääkäreitä joilla oli kokemuksen tuomaa varmuutta ajalta jolloin ei Googlea ollut.

Vierailija
32/36 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä näin hyvää palvelua saa että koko dg häviää painon muuttuessa?

Mulla on bulimian epätyypillinen muoto lääkärin mukaan. Kysyttäessä ei suostunut kertomaan, miksi näin on. Päätti vain. Oli ollut mutta ei ollut eikä ole enää.

Tuntui olevan itse sairas, kun ei suostunut kertomaan miksi tekee työnsä kuten tekee. Osa nimittäin on itse niin sekaisin sairautensa kanssa, ettei ole työkykyinen. Mutta ei noita poiskaan saa kun kollegat tykkäävät hengailla toistensa kanssa.

Vierailija
33/36 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein pahimpia on nuoret juuri valmistuneet nulikat jotka ei oikeasti tiedä mitään. Googlaavat kaiken koneelta ja ovat hyvin tietävinään kaiken mutta eivät tiedä sen enempää kuin tavan Googlettaja. Määräävät lääkkeet ynnä muun sen aikaisten trendien mukaan kuuntelematta tai tutkimatta oikeasti potilasta. Muodostavat käsityksen potilaan vaivoista sen mukaan mitä lukevat toisen samanlaisen nulikan kirjoittaneen Kantaan. Miten kaipaankaan näitä vanhempia koneempia lääkäreitä joilla oli kokemuksen tuomaa varmuutta ajalta jolloin ei Googlea ollut.

Mä kaipaan kunnon hoitoa. Nuorilta ja sijaisilta olen saanut julkisella, mutta vakituisilla käynti sairastuttaa entisestään.

Vierailija
34/36 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potilas lopetetaan kortisoni-annoksella muutaman päivän päästä."

En tiennytkään, että eutanasia tehdään kortisonilla.

Vierailija
35/36 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä näin hyvää palvelua saa että koko dg häviää painon muuttuessa?

Mulla on bulimian epätyypillinen muoto lääkärin mukaan. Kysyttäessä ei suostunut kertomaan, miksi näin on. Päätti vain. Oli ollut mutta ei ollut eikä ole enää.

Tuntui olevan itse sairas, kun ei suostunut kertomaan miksi tekee työnsä kuten tekee. Osa nimittäin on itse niin sekaisin sairautensa kanssa, ettei ole työkykyinen. Mutta ei noita poiskaan saa kun kollegat tykkäävät hengailla toistensa kanssa.

KYS:llä. Tk:ssa kyllä ohjataan ravitsemusterapeutille ilman painoon tuijottamistakin, mutta eihän niitä aikoja voi toisilta sairaammilta viedä, kun hehän niitä aikoja enemmän tarvitsevat.

Vierailija
36/36 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lääkärit tarkistivat asiat lääkärikirjasta tai Farmaca Fenniasta. Nykyään on netti ja erilaiset tietovarannot. Arvaamallako pitäisi toimia?