Töissä ei ole tarkoituskaan olla kivaa
Näin sanoi eräs (työnarkomaani) tuttu, kun valitin uuden työpaikan ahdistavuutta. Oletteko samaa mieltä? Olen ollut elämäni aikana useissa firmoissa ja kokenut kyllä mukaviakin paikkoja. Ei ole maanantaina ahdistanut mennä, ei ole pelottanut tms.
Kommentit (60)
Millainen imbesilli selittää että 80% ajastaan on töissä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vingutte töistä? Suurin osa tekee 40 tuntia viikko maksimissaan ja viikossa on 168 tuntia. Siihen vielä arkipyhät ja lomat niin työtunnit ovat aika vähissä vuoden mittaan.
Miten joku voi alapeukuttaa tällaista faktaa?
Vierailija kirjoitti:
Työtön vihervassari. Vihervassareilla ei ole kosketuspintaa työelämään.
Ei kai välttämättä tarvi ap kivaa olla, mutta mukavahan se silti olisi.
Vierailija kirjoitti:
Työn tarkoitus on saada palkkaa. Työn tarkoitus ei ole se, että joka ikinen aamu, hampaat irvessä menet vihaamaasi työpaikkaan, saadaksesi palkkasi. Kuten minä teen. Vihaan työtäni vanhusalalla, joka päivä vihaan mennä työpaikalle. Se varmasti näkyy myös työssäni. Vapaapäivinäkin mietin, että pian taas joutuu töihin. Odotan vain eläkkeelle pääsyä.
Minulla oli samoin. Lopetin työt vanhustenhoidossa, en vain jaksanut. En ollut enää hyvä hoitaja, kun olin jatkuvasti kiukkuinen ja väsynyt. Aloin vihaamaan hoidettaviani. Olen jo 60v, mielenterveyteni on kohentunut, kun jäin pois hoitoalalta. Nyt, saatuani levättyä, voisin jopa ajatella tekeväni 2- 3 vuoroa viikossa, jossain siedettävässä paikassa, oman aikatauluni mukaan. Ei koskaan enää vakituista työtä missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vingutte töistä? Suurin osa tekee 40 tuntia viikko maksimissaan ja viikossa on 168 tuntia. Siihen vielä arkipyhät ja lomat niin työtunnit ovat aika vähissä vuoden mittaan.
Kai tuossa kuitenkin alapeukutettiin sitä, että tuonkin työnsankarilampaan mielestä näköjään kaikkien pitäisi mukisematta alistua 40-tuntiseen orjuuteen joka viikko.
Minä lopetin hoitoalan työt, en jaksanut enää. Sain työn tehtaalta. Tehdastyö on tylsää, samaa rutiinia päivästä toiseen, mutta helppoa. Työvuoron päätyttyä ei tarvitse miettiä mitään, voi rauhassa keskittyä omaan elämään. Ei ole vastuussa ihmishengistä, ei tarvitse tapella omaisten kanssa, ei kirjata apotissa, eikä tehdä illasta aamuun hirveitä työvuoroja, eikä hulluna juosta pää hiessä. Istun pakkauskoneen ääressä, voin kuunnella radiota, eikä tölkit valita mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tuossa kuitenkin alapeukutettiin sitä, että tuonkin työnsankarilampaan mielestä näköjään kaikkien pitäisi mukisematta alistua 40-tuntiseen orjuuteen joka viikko.
4o-tuntiseen orjuuteen? Olen perusduunari ja tienaan karvan verran alle 4000 kuussa. En tunne olevani orja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4o-tuntiseen orjuuteen? Olen perusduunari ja tienaan karvan verran alle 4000 kuussa. En tunne olevani orja.
Se nyt ei ole muiden näkökulmasta tässä asiassa kovinkaan oleellista mitä sä tunnet tai et tunne.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmointityössä ainakin on mahdollista, että unessakin tekee työtä. Hyvin nukutun yön jälkeen monesti ongelma on ratkennut itsekseen.
Mutta työnantaja monesti toivoo pitkää työpäivää, joka vie ne yöunetkin. Sitten ei saa aikaan yhtään mitään edes hereillä.
Työn, kun osaa oikein hyvin se on palkitsevaa. Ammattitaitoa ei vielä ole se, jos on oppinut mitä työnkuvaan kuuluu.
Ammattitaitoa on se, jos osaa olla tarkka ja ennakoida ne tilanteet, joissa on vaara, että menee koko homma susille.
Työnilo on puolet palkasta, jos kykenee omalla työllään auttamaan seuraavaa työvaihetta suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Ei se raha ole yksistään se ponnin. Kyllä se työkavereiden ja tietty työnantajankin arvostus on mukavaa.
Ihmettelen, että mistä saadaan hoitajia vanhustenhoitoon, kun työ on tehty niin raskaaksi? Kuka enää jaksaa kyseistä työtä ? Huono palkka, huonot työyhteisöt?
Itselläni on mukava työ eikä liikaa vastuuta. Nuorena tein kaikkia töitä mitä sain ja jokaisessa oli mukavaa. Esim. tehdastyössä kesällä jotkut lopetti yhden päivän jälkeen. Oli niin rankkaa muka. Minä jatkoin koko kesän, tietenkin. Asenneongelmia siis.
Mutta on myös niin, että jotkut työt tai työyhteisöt voi olla hyvin ikäviä tai suorastaan veemäisiä. Vanhempana ei välttämättä tee mieli joustaa kuten nuorena. Sitten kyllä kannattaa etsiä jotain muuta työtä mahdollisimman pian.
Jos ei saa, niin kannattaa yrittää muuttaa omaa asennetta. Ottaa rennommin, ei riitele, antaa mennä toisesta korvasta ulos. Tai muuttaa omaa kuntoa jotta jaksaa paremmin.
Uhriutuminen ja valitus osuu lopulta vain omaan nilkkaan.
En! Töis kuuluu pitää hauskaa! 🎢🎡🎠🤩
Työn teon ei tarvitse olla kivaa, mutta työkaverit saisi käyttäytyä ihmisiksi.
Ei töissä ole tarkoitus ikävääkään olla. On työniloa ja myös muista ihmisistä voi koitua iloa. Kannattanee pyrkiä (jos mahdollista) paikkaan jossa saa palkan päälle nauttia myös näistä, eikö se olisi järkevää. Ei kituminen ja ahdistuminen ole kuitenkaan mikään työn kuin työn mukanaan tuoma pakollinen lisä.
En ole samaa mieltä. Töissä pitää olla myös kivaa. Ei sinne muutenmenis mielellään. On kokemusta paskoista työolosuhteista. Tykkään olla nykyisessä työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Hertsileijaa sentään. Sillä on suora yhteys terveyteen ja työsuoritukseen.
Jos ihminen on 40h viikossa ahdistunut, vihainen, stressaantunut, apaattinen, kiusattu jne. sillä on suora vaikutus terveyteen ja altistaa monille sairauksille ja pitkällä aikavälillä kuolemanriski kasvaa.
Jos työilmapiiri on hyvä, työtä tehdään ilon kautta rentoutuneena ja siellä on mukava olla, sairauksien riski vähenee, työteho kasvaa, verenpaine laskee, jolla on suora yhteys esim
sydän- ja verisuonisairauksiin, flunssiin jne.
Ja mukavassa ja hyvässä ilmapiirissä työntekijän vastustuskyky on parempi ja vähemmän sairaslomia.
Tämä on ymmärretty jo vuosisatoja ja siksi suurin osa työnantajista panostaa hyvään työilmapiiriin ja hyödyistä löytyy paljon tutkittua tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen perusduunari ja palkka on 2050e/kk.
Ei tarvitse olla kivaa sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta kyllä sen pitää vähintäänkin siedettävää olla.