Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme

Vierailija
12.08.2023 |

Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...

Kommentit (633)

Vierailija
621/633 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se nauhoitus on jo 2-vuotta vanha. Ymmärtäisin paremmin jos hän olisi ottanut tämän esille tuoreeltaan, mutta miksi kaivella menneitä? Ja miksi 19-vuotias pyytää äidiltä rahaa, itse olin työelämässä jo 16-vuotiaana ja tienasin rahaa hyvin kesätöistä. Tyttäresi on jo työikäinen nainen.

Eiköhän useimmat juuri kotoa muuttaneet saa muuttoon ja ensihankintoihin apua kotoaan. Näin ainakin omassa tuttavapiirissäni on itsestäänselvyys.

Itselleni olisi päivänselvää auttaa tuon ikäistä lasta ja niin aion tehdäkin. Autan ja kuuntelen, jos lapsi apua tarvitsee.

Vierailija
622/633 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. Ite per--seiltiin ihan huolella ja sitten, kun meni käämi ja huusin, niin nauhoitettiin sitten sitä.

Eikä millään muotoa ikinä, koskaan miloinkaan voida tehdä ,mitä pyydetään vaan joutuu jankkaamaan tuhat

kertaa, eikä sittenkää tapahdu mitään. Sitten meneen hermo ja minä huudan. Ilmeisesti sitä ollaan vailla, kun homma ei muuten toimi, jos silloinkaan. 

Ja ei hävetä huutaminen, se on ihan oikein kurittomille kakaroille. Ja en oo välkivaltanen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/633 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se aika mielenterveyspotilaan touhua, jos nauhottaa jotain riitoja. Mitä hittoo se kellekkään kuuluu, jos joskus tilanne eskaloituu ja sanoo jotain mitä ei tarkoita?

Kukas teistä ei oo ikinä tehnyt niin? Tollaset 14-18v osaa olla todella ilkeitä ja en ihmettle yhtään, että pinna välillä menee siihen. 

Niin osaavat olla törkeitä suustaan. Kyllä sillon on oikeus antaa samalla mitalla takas. Ei ne vanhemmat oo

mitään pskakaivoja , jonne voidaan syytää mitä tahansa moskaa. Nää nykyajan teinit tekee sitä opettejille ja ihan kaikille, jos sattuu huvittamaan. Ovat maailman napoja olevinaan.

Vierailija
624/633 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäthän ei koskaan raivoa pojilleen. Jauhatte täällä sivutolkulla. Alkaa olla jo noloa...

Vierailija
625/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta seuraaja kirjoitti:

Isäthän ei koskaan raivoa pojilleen. Jauhatte täällä sivutolkulla. Alkaa olla jo noloa...

Isien ja poikien välinen suhde on usein mutkattomampi kuin äidin ja tyttären. Olen yh-äiti ja esikoispojan kanssa hyvät välit ja helppo kommunikoida. Teini-ikäisen tyttären kanssa hyvin hankala suhde. Hän ei anna halata, ei kerro asioita ja hänen mielenalastaan näkee heti kenen ystävän vaikutuspiirissä on ollut. Välillä tulee kotiin vihaa uhkuen ja minä olen hänen suurin vihollisensa ja välillä taas iloisena tervehtien ja hyväntuulisena.

Meillä myös menee välillä riidat ihan hirvittäväksi kun hän käyttäytyy niin huonosti. Kaikki on aina jonkun muun syytä, jos jokin asia on huonosti. Ei tervehdi, ei kiitä, ei pyydä anteeksi. Joskus erään riidan päätteeksi itkin pahaa oloani niin hän tuli huoneensa ovelle hymyilemään voitonriemuisesti. Mietin että onko tuo ihminen psykopaatti kun nauttii toisen pahasta olosta, mutta ei kai nyt sentään. Hänelläkin on välillä paha olla ja itkee, mutta ei kerro minulle, miksi. Joillain murroikä ilmeisesti on kovin paljon pahempi kuin toisilla.

Vierailija
626/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ja pidä etäisyyttä tyttäreesi. Jos hän on yhteydessä, niin asiallisesti hoidat tarvittavat asiat. Et anna rahaa. Hän on aikuinen ihminen ja hänellä on aikuisen vastuu nyt elämästään. Kaikki asiattomat viestit jätät omaan arvoonsa.

Tämä on ainoa oikea tapa toimia. ap ole rehellinen itsellesi ja muille. Hyväksy se, että tyttäresi toimii näin, hyväksy oma käytöksesi. Käytöksesi on luonnollista, kukaan ei ole täydellinen. On erittäin surullista, että tyttäresi haluaa käyttää sitä sinua vastaan. Kuitenkin tässä tilanteessa ainoa oikea toimintatapa ja esimerkki on olla isompi ihminen, olematta kynnysmatto. Kertaa anteeksipyyntö huutamisesta tyttärellesi ja myönnä että sinäkin olet vajavainen ihminen joka voi menettää hermonsa. Olet pahoillasi, mutta ehkä hän jonain päivänä ymmärtää, jos itse menettää hermonsa. Kerro, että et hyväksy kiristämistä tai sinun hyväksikäyttöä. Kerro että itse et ole tiennyt tallenteesta ja sen kuuleminen satuttaa, ja että et ole antanut lupaa sen nauhoittamisesta tai levittämiseen. Perheenjäsenet jotka välittävät toisiltaan eivät toimi niin. Kerro että tyttäresi on tosi rakas, ja tulee hyvin pärjäämään elämässään. Pyydä häntä kääntämään uusi sivu elämässä ja hyväksymään, että sinäkin olet vain ihminen. Osa aikuistumista on sen oppiminen, että äitikin on vain ihminen. 

tämän jälkeen anna pölyn laskeutua, eiköhän hän aika pian palaa takaisin. Mutta et voi antaa periksi nyt. Jos antaudut kiristykselle , menetät viimeisetkin kunnioituksen rippeet mitä lapsesi on ikinä tuntenut sinua kohtaan. Pahimmassa tapauksessa vahvistat hänen sadistisia piirteitä eli hän saa jotain mielihyvää kiristäessään ja kontrolloidessaan sinua. Se on sadismin piirre 

Vierailija
627/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet tässä ketjussa kertovat miten ovat menettäneet lapsensa kanssa malttinsa ja raivostuneet, myöntävät, että ovat tehneet siinä väärin, mutta eivät kuitenkaan syytä asiasta enää itseään.

Minusta on aika mielenkiintoista, että ei nähdä sitä, että lapselle ei välttämättä ole niin helppo päästä asian yli, vaan se on voinut traumatisoida pitemmäksikin aikaa. Mutta ehkä vanhemmuus on juuri tällaista, ehkä tämä on jokin suojakeino vanhemmille, ettei näe omia virheitään, jotta voi elää itsensä kanssa.

No kuinka kauan menneistä virheistä pitäisi itseään ruoskia? Mennyttä ei voi muuttaa, ja joku saattaa sen v

Tää ketju on täynnä outoa manipulointia.

tottakai on väärin, tyrmistyttävää ja häikäilemätöntä, miten ap:n tytär toimii, se osoittaa täydellistä kunnioituksen puutetta.

en yhtään ihmettele että lapset ja nuoret on nykyään empatikyvyttömiä ja sadistisia jos aikuiset täällä ihan totta on sitä mieltä, että apn toiminta on ollut jotenkin poikkeavaa ja väärin ja tyttären oikein. Ihmiset riitelee. Lapset ja aikuiset riitelee. Ei se hyvä ole mutta sitä tapahtuu . On karmeaa että lapsella ei ole kehittynyt empatiakykyä ja antaa vihjauksin ymmärtää että pitää hallussaan jotain arkaluontoista 

Vierailija
628/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juuri näin meilläkin.. tyttö puhui nauhalla itse rauhallisesti samalla kun minä huusin. oli siis itse huutanut ja haukkunut minua aikaisemmin ja minulla valitettavasti paloi keemit sillä kerralla. ap

Juu, eli nauhoitetaan vaan se osuus mikä itseä palvelee. 

Vierailija
629/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala mitä käytöstä tyttäreltä. Tämä on yksi syy miksi en hanki lapsia.

Vierailija
630/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut vastauksia, mutta kommentoin näin jonkun tyttärenä.

Tyttösi tekee lähtökohtaisesti väärin, ja vaikuttaa aika tunnekylmältä.

Itselläni on hankala suhde äitiini, ja melkoisia breakdowneja ollut puolin ja toisin. Olen myös tallentanut niitä, mutta en koskaan milloinkaan näyttäisi niitä ulkopuolisille. En ikinä, vaikka kuinka tuntisin vihan tunteita äitiäni kohtaan, koska lopulta kuitenkin hän on aina äitini, osa perhettä; siksi onkin vaikea ymmärtää, miksi tyttäresi käyttää noita kiristyksen välineenä.

Sanoisin, että anna olla. Älä reagoi mitenkään; sano, että senkun jakaa videonsa mihin jakaa, sinä et aio käsitellä asioita näin. Aika näyttää, mihin teidän tiet vie.

Nyt on ihan pakko kysyä, että minkäikäinen olet kun on tullut edes mieleen tallentaa äitisi breakdowneja? Ja miksi? Miksi jostain niinkin intiimistä tapa

Nykyään lapset ja teinit tekee tätä, kokoajan 

Vierailija
631/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittää saada sinulta rahaa,  voi jopa käyd kiristämään sinua jos annat periksi ja sitten pyytää koko ajan lisää. 

Vierailija
632/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinä olet raivonnut ja huutanut tytölle oman tarinasi mukaan hyvin useinkin, vaikka sinun kuuluisi olla se aikuinen ja vanhempi.
Tyttösi on pelkästään nauhoittanut sinun käyttäytymistäsi ja miten olet riehunut.

Nyt tyttö on tähän jotenkin syyllinen, että hänellä on tämä nauhoitus ja todiste siitä, että olet näin käyttäytynyt (koska monet äidithän tahtoo aina sanoa, ettei ikinä ole koskaan mitään sanonut)

Ihan sekopää kirjoituksia täällä. Tuossa iässä nuoret tarvitsevat paljon rahallista apua ja AP ei anna edes sitäkään.

Kuulostaa ihan hirveältä äidiltä. En yhtään ihmettele, miksi tyttärillä on niin paha olla.

Vierailija
633/633 |
26.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä ihmiset puolustelee sitä, että AP huutaa ja raivoaa lapsilleensa? Ne ovat lapsia! Herranjestas sentään, AP:han käyttäytyy kuin teini, vaikka on itse lapsiaansa varmasti reilut 20v vanhempi.

Kyllä pitäisi olla tuon ikäisenä jo ne tunnetaidot paremmat. Teinit voi raivota ja riehua, mutta sinun kuuluisi kyetä kommunikoimaan ja keskustelemaan heidän kanssa, vaikka se vaikeaa voikin olla.

Onko ihme, että jos AP osoitta tuollaista käyttäytymistä nuoriaansa kohtaan, että ne nuoret sitten käyttäytyy kaksi kertaa pahemmin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän