Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme

Vierailija
12.08.2023 |

Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...

Kommentit (633)

Vierailija
201/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aikuiselta lapselta voikin odottaa aikuista käytöstä, olen silti sitä mieltä, että jos haluaa aidosti läheisen äiti-tytär-suhteen eikä random aikuinen-random aikuinen-suhteen, pitää tytärtä myös kohdella sen mukaan. Rakastavasti ja hyväksyvästi, vaikka kävisi mitä. Lapsi on aina äidinsä lapsi ja äiti suhteessa äiti-roolissa.

Vierailija
202/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. Tytär vain opiskelee hiljaa huoneessaan ja minulla paloi käämit ja aloin huutamaan. Poistin sen huoneesta oven kun kerran halusi huomiota pitämällä sitä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö hakee valtaa vanhemman ylitse tässä ja on tärkeää olla antamatta periksi- muuten peli menetetty. Rajoja se hakee ja niitä on tarjottava.

Taitaa sitä juuri oirehtia, että yli on kävelty. Toiseksi, jos on esim aikuinen, ei voi mitään rajoja enää asettaa. Vai asettaako kaikki toisilleen rajoja myös aikuiset sisarukset, tädit, sedät serkut? Aika kehno malli antaa evääksi elämään. Aina joku asettamassa rajoja tai muka hyppimässä nenille.

Tavallaanhan tyttö tuossa koittaa asettaa rajoja, kun kertoo nauhoitteesta. Jälkikäteen vain.

Mitä siitä? Se on oma tytär eikä mikään vieras mul k k u joka levittelemään alastonkuvia tai vastaavaa.

Ai hyvänen aika. Äitihän tässä on se vanhempi johon suhteessa tyttö hakee sitä rajaa, sinä laitat tytön vastuuseen äitinsä kasvattamisesta???? Ei se niin mene, se menee niinpäin että Vanhempi asettaa sen rajan.

Tyttö? Aikuinen varmaan jos opiskelemassa ja asuu omillaan. Tarjosi peiliä eteen ja vastaamaan sanoistaan. Ei mitään rikollista ole tapahtunut.

Osaa varmaan käsitellä asian keskenään.

Vierailija
204/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien aivot ovat kehittymättömät ja usein narsistiset. Voi myös olla niin, että tyttärellä on joku persoonallisuushäiriö.

Usein väkivaltaisessa kodissa kasvanut lapsi omaksuu jomman kumman vanhemman ajatusmallit ja käytöksen, joko sen väkivaltaisen tai uhrin. Turha siis lähteä siitä, että teini/nuori aikuinen olisi automaattisesti henkisesti ja persoonaltaan normaali. Sen perusteella, mitä ap kuvaa ketjussa, tyttö ei ole ihan ok. Vanhemmat eivät myöskään ole tunteettomia lehmänhermoja, vaan heilläkin voi mennä hermot, se on inhimillistä. Ap kuitenkin pyysi jo silloin anteeksi ja kantoi vastuun huonosta käytöksestään.

T. Eräs äiti

Vierailija
205/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap pidä tytölle kuiva puhuttelu nauhoista että nyt ne lähtevät poliisille ellei ne katoa, KOSKA on kiristänyt niillä jo. Ja sitten pyydät kännyt ja poistat tai soitat poliisin. Ihan uhkailematta mitenkään. Sanot ettei näin toimita ja se asia on Suomen laissa, et toimi niin täällä etkä muuallakaan tuolla missään ikinä. Asiasta ei tarvitse neuvotella edes. Vain tämä.

Aika noloa kun poliisi takavarikoi ja kuuntelee nauhat, ehkä nauraa munkki suussa takahuoneessa. Ohjaa perheen sossuille.

Eihän sähköpostejakaan saa näytellä muille, mutta niin vaan tapahtuu, jos joku kokee olevansa loukattu verisesti. Tuo on vasta tallentanut ääntä.

Vierailija
206/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se poika rohkaissut tytärtäsi kiristämään rahaa sinulta? Onko se edes kunnon perheen poika?

Vierailija
207/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap pidä tytölle kuiva puhuttelu nauhoista että nyt ne lähtevät poliisille ellei ne katoa, KOSKA on kiristänyt niillä jo. Ja sitten pyydät kännyt ja poistat tai soitat poliisin. Ihan uhkailematta mitenkään. Sanot ettei näin toimita ja se asia on Suomen laissa, et toimi niin täällä etkä muuallakaan tuolla missään ikinä. Asiasta ei tarvitse neuvotella edes. Vain tämä.

Ja voit lisätä, että tarvitsemme asiassa ulkopuolista apua enemmänkin ellei säännöt mene perille mitenkään. Anna tytölle kaksi vaihtoehtoa ja kysy miten haluaa asian ratkeavan? Anna vastuu omista päätöksistään.

Vierailija
208/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka aikuiselta lapselta voikin odottaa aikuista käytöstä, olen silti sitä mieltä, että jos haluaa aidosti läheisen äiti-tytär-suhteen eikä random aikuinen-random aikuinen-suhteen, pitää tytärtä myös kohdella sen mukaan. Rakastavasti ja hyväksyvästi, vaikka kävisi mitä. Lapsi on aina äidinsä lapsi ja äiti suhteessa äiti-roolissa.

Rakkaus on myös sitä että opettaa mikä käytös on hyväksyttävää ja mikä ei ole. Ja miten ratkotaan konflikteja.

Vierailija
209/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On halpamaista kiristää vanhemmilta tai ylipäätään keneltäkään rahaa. Toivottavasti rahantarpeelle on peruseltu syy....

Silti, nauhoitella nyt riitoja ja lähetellä niitä parin vuoden päästä. Hohhoijaa.

Näkeehän sen tässä maailmanmenossa , että kuria ja järjestystä täällä kaivataan. Kakarat tappaa toisiaan, ryöstävät, nöyryyttävät, kiduttavat ja ties mitä ja aina se puhelin kuvauskäynnissä hyviä apajia odottamassa.

Varmasti olet hyvä äiti ja ainoa äiti lapsillesi. Nyt pyrstö ylös ja nokka etiäpäin

. Keskustelet tytön kanssa, pyydät anteeksi ja tarvittaessa käytte jossain juttelemassa.... Lopuksi jätät vauvasivut lukematta.

Vierailija
210/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä tuomitaan nauhoitus, mutta entä jos elää ihmisen kanssa, joka ei koskaan myönnä yhtään mitään mitä tekee.

Tunnen näitä, jotka ihan pokkana kiistää kaiken mitä ovat tehneet. Aina. Siinä tulee hulluksi, jos itse pyrkii olemaan mahdollisimman rehellinen ja toinen elää totaalisessa kieltämyksessä eikä faktoja myönnä. "En huutanut, en sanonut, en provosoinut.. en haukkunut"

Ap sanoo, että asiat on käsitelty - onkohan oikeasti?

Minä olen tuo aikaisemmin nauhoittamista ihmetellyt henkilö ja oma lapsuuteni oli kaikkea muuta kuin auvoinen "Eeva-lehden lapsuus". Siksi puhun koska tiedän mistä puhun - oman äitini kanssa on lukuisia riitoja nuorempana käyty missä on sanonut asioita mitä ei edelleenkään 15 vuotta myöhemmin väitä sanoneensa. Jos ihmisellä on niin vahvat defenssit päällä että puhuu mustan valkoiseksi niin ei se nauhoitus tilannetta muuta yhtään miksikään - asia kielletään vaikka todiste olisi nenän edessä.

Olet oikeassa, niinhän se kielletäänkin, mutta se onkin se toisen osapuolen mielenrauhan ja -terveyden kannalta tärkeää. Itse ainakin alan epäilemään, varsinkin ajan kanssa... meniköhän näin, oliko se varmasti näin.. Tunnen syyllisyyttä siitä, jos syytän toista, eikä näin ollutkaan.

Tämä ilmiöhän on tunnettu esim narsistien kanssa. Ihminen näkee ja kuulee varmuudella tiettyjä asioita, mutta alkaa epäilemään itseään ja havaintojaan, kun toinen onnistuu vakuuttavasti selittämään mustan valkoiseksi.

Sitten huomaa olevansa yhä uudelleen ja uudelleen samassa tilanteessa tällaisen henkilön kanssa.

Itse en siis ole nauhoittanut ketään, mutta sanotaan näin, että mieli tekisi tietyissä tilanteissa tietyn tyyppisten kanssa.

Vierailija
211/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinien aivot ovat kehittymättömät ja usein narsistiset. Voi myös olla niin, että tyttärellä on joku persoonallisuushäiriö.

Usein väkivaltaisessa kodissa kasvanut lapsi omaksuu jomman kumman vanhemman ajatusmallit ja käytöksen, joko sen väkivaltaisen tai uhrin. Turha siis lähteä siitä, että teini/nuori aikuinen olisi automaattisesti henkisesti ja persoonaltaan normaali. Sen perusteella, mitä ap kuvaa ketjussa, tyttö ei ole ihan ok. Vanhemmat eivät myöskään ole tunteettomia lehmänhermoja, vaan heilläkin voi mennä hermot, se on inhimillistä. Ap kuitenkin pyysi jo silloin anteeksi ja kantoi vastuun huonosta käytöksestään.

T. Eräs äiti

Kaikki eivät kestä vanhempien eroa tai toivu siitä koskaan. Eräs tuttuni tappoi itsensä teini-ikäisenä vanhempiensa erottua. Tiedän myös monta syrjäytynyttä keiden alamäki alkoi siitä, että joivat suruunsa teini-ikäisinä.

Vierailija
212/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on omaksunut väkivaltaisen isänsä käytösmallit. Se on ihan yleistä väkivaltaisen lapsiperheen kohdalla. Isä on näyttänyt mallia siinä, miten sairaasti äitiin kuuluu suhtautua. Lisäksi tytär luultavasti voi alkaa käyttäytyä parisuhdeväkivaltaisesti ja manipuloivasti seurustelukumppaneitaan kohtaan.

Vierailija
213/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään rikosta ei ole sun osalta tapahtunut,vaikka mental breakdown tulikin. Hän on jo muuttanut pois kotoaan. Anna hänen nauttia nyt aikuisuudestaan. Sun tehtävä ei ole rahoittaa enää hänen elämäänsä. Tätä menoa hän löytää itseään kyllä jostakin oman näppäryytensä ansasta ja elämä opettaa.

Vierailija
214/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroit että riitelitte työn kanssa paljon kun hän oli teini. Pysyitkö silloin itse asiallisena ja aikuisen roolissa, vai riitelittekö kuin kaksi teiniä keskenään?

Joskus on, niinhän nämä teiniaikuisetkin tekevät toistensa kanssa? Osaatko itse edes sanoa mitään vai oletko vain sairaan ilkeä? Älä tule tuomitsemaan.

Ei aikuinen voi alentua teinin tasolle vaikka kuinka provosoitaisiin. Se on osa vanhemmuutta ja kasvatusta, että aikuinen pysyy asiallisena vaikka teini alkaisi riehua.

Vanhempikin on vain ihminen ja jokaisella, aikuisellakin, voi hermo pettää jossain vaiheessa jos tahallaan provosoidaan. Ei voida olettaa, että vanhempi vain viilipyttynä jaksaa ja kestää kuunnella kaikki mahdolliset loukkaukset jotka teini keksii ladella...

Vierailija
215/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahha kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika noloa kun poliisi takavarikoi ja kuuntelee nauhat, ehkä nauraa munkki suussa takahuoneessa. Ohjaa perheen sossuille.

Eihän sähköpostejakaan saa näytellä muille, mutta niin vaan tapahtuu, jos joku kokee olevansa loukattu verisesti. Tuo on vasta tallentanut ääntä.

Poliisi voi vaatia tuhoamaan nauhan siinä. Niitä ei kiinnosta.

Vierailija
216/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annan edeleen sen järkevän neuvon että jos koet tulleesi kiristetyksi menettelet ihan samoin kuin kenen tahansa rikollisen kanssa tehdään, sillä tytön on saatavat rajat kokea ennekuin ON rikollinen tosiaan muiden kanssa tuolla. Tuo ON loputtava.

Tehtäväsi on kestää aikuisena tilanne, pelkoa et ota rooliisi. Poliisi paikalle, kerro niille missä vaikeuksissa olette. Ne ymmärtävät että kyse on ääritapauksesta saada jokin kasvatuskeino perille ettei käy pahempaa....

Höpö höpö,

Ei kaikka vanhempien ja lasten suhteet ole kauniita ja virheettömiä, mutta ei niihin nyt jumalauta poliisia tarvitse. Paras tapa reagoida tuollaiseen on olla reagoimatta.

Korkeintaan sanoo, että olen pahoillani tapahtuneesta, selittää kertaalleen, miksi flippasin, ja sen jälkeen asia on siinä. Tytär opetelkoon elämää ja vastuuta itsekin.

Kyllä nuori siinä vaiheessa tarvii poliisia avukseen KUN  rikkoo lakia kiristäen ihmisiä. Ellei asiaa tehdä selväksi se pahenee.

Ei tarvitse.

Viilentämällä välit, siitä pääsee.

Ihmissuhteissa -varsinkaan perheen sisällä ei viilennytä. Se on se tappio. Asia korjataan vaikka poliisin avulla sitten, kunhan viestit menevät perille että täällä on rajoja joita ei voi rikkoa.Se on rakkautta ei hylkäämiset.

Joskus ne vaan pitää viilentää, jotta pääsee itse eteenpäin. Ja tarkoitan sillä irtaantumista kauemmaksi tunnetasolla. En välien täyttä katkaisemista.

Täytyy hyväksyä, että sellaisia lämpimiä rakastavia välejä ei enää ole, vaan ennemmin asialliset ja siinä mielessä välittävät, että olette kuitenkin lopulta aina perhettä.

Ethän sä nyt hemmetti soikoon tarkoituksella viilennä välejä omaan lapseesi! Ihan pimeä neuvo.

Äiti on aikuinen.

Lapsi on aikuinen.

Toinen näistä kiristää/käyttää likaisia keinoja hyötyäkseen toisesta.

Keskustella voi, ja kannattaa, mutta jos se ei auta, ja käytös jatkuu noin > otetaan etäisyyttä.

Aikuisten pitää pystyä ottamaan vastuuta itsestään ja teoistaan.

Silloinhan äitikin alentuisi kiristämiseen. "Hylkään sut jos et poista nauhoitusta meidän riidasta".

Eihän alennu? Äiti, tai vaikka toisinpäin se lapsi, on oikeutettu sanomaan, että mikäli käyttäydyt minua kohtaan noin, saat tehdä sitä jatkossa keskenäsi.

Ei missään aikuismaisessa suhteessa kiristetä yhtään millään, ja jos kiristetään, siitä suhteesta kannattaa poistua/ottaa etäisyyttä. Kiristäminen tmv. on toksista käytöstä.

Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

Vierailija
217/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani vanhemmillani oli tapana sanoa että voit muuttaa muualle jos talon säännöt ei kelpaa, tai jotain muuta vastaavaa. Muistan kuinka äärimmäisen loukkaavaa se oli minua, lasta, kohtaan. Ei minulla tienkään ollut mitään paikkaa mennä ja vanhempani sen tiesivät. Edelleen muistan nämä lauseet enkä tule koskaan unohtamaan. Tuo on suunnilleen pahinta mitä lapselle voi sanoa.

Itse olen äkkipikainen luonne ja suuttuessa sanon liian kovasti, mutta koskaan, koskaan, en ole sanonut lapsilleni että kotoa pitää lähteä. Enkä sano.

Vierailija
218/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjolla oleva tyttäreni on juuri tuollainen. Mikään ei ikinä ole hänen vikansa. Kuvaavaa on, että hän ei ole ikinä pyytänyt anteeksi keneltäkään mitään, vaikka syytä olisi totisesti ollut. Hän on mm. sanonut, että: "Toivon, että teet itsemurhan ja kuolet tuskallisesti" yms. Hän kokee oikeudekseen veetuiila veljelleen, koska hänellä on niin paha olla minun takiani. No, kohta hän täyttää 18 ja saa sitten siirtyä pois vaikutuspiiristäni mihin tahtoo. Minä en enää jaksa!

Tuo ei missään tapauksessa ole pelkkää autismin kirjoa vaan on tuossa jo persoonalliuushäiriöpiirteitäkin mukana. Kukaan terve ihminen ei toivo toiselle että tappaisi itsensä.

Asialla ei oikeastaan ole merkitystä, että mistä johtuu, koska tytär kieltäytyy kategorisesti kaikesta avusta. Voi olla, että persoonallisuus on häiriintynyt, koska on saanut paljon periksi ihan vain koska en ole jaksanut vääntää kaikesta, aina syömisestä, pukeutumisesta ja peseytymisessä lähtien joka jumalan päivä.

Vierailija
219/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei jokatapauksessa tarvi elää jatkuvan kiristyksen pelon alla aikuisen tyttären kanssa. Poliisi tuntee nämä tapaukset kyllä ja ne ei koskaan päästy siihen rahan antamiseen yhteen kertaan. Ellei sitä lopeteta alkuunsa. On moni nuori tullut sitten kovemmillakin aseilla hakemaan rahaa kun se palkittiin alussa.

Ap asia on just näin vakava. Tyttö yrittää hallita sinua pelolla. Älä anna sen tapahtua. Tuhoat välisi muuten tyttäreesi. Hän ei kunnioita eikä opi elämään muutenkaan.

Vierailija
220/633 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on täysi- ikäinen ja asuu omillaan. Hän ei voi kiristää sinua mitenkään. Älä anna rahaa vaikka hän blokkaisi sinut. Tytön on korkea aika aikuistua, hänen käytöksensä on säälittävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi