Tyttäreni nauhoitti salaa riitelymme
Erosin ex-miehestäni nelisen vuotta sitten ja molemmat teini-ikäiset tyttäreni jäivät luokseni asumaan. Avioliittomme oli ollut jo pitkään riitainen mutta loppupeleissä ex-mieheni jätti minut toisen naisen takia.
Aika ennen lopullista eroa oli ihan hirveää, tytöt eivät halunneet tavata enää isäänsä ja mies syytteli minua siitä. Lapset tietysti kärsivät erosta ja vanhempi tyttäreni alkoi oireilemaan pian isänsä poismuuton jälkeen ja alkoi käyttäytymään huonosti myös minua kohtaan ja yritti komennella minua melkein kaikessa. Siitä asti varsinkin vanhemman tytön kanssa on ollut välillä hyvinkin myrskyistä ja olemme riidelleet usein. Olen siis joutunut kasvattamaan molemmat lapset yksin, koska he eivät edelleenkään suostu tapaamaan isäänsä. Kerran noin parisen vuotta sitten olin lopussa voimieni kanssa kun meillä oli ihan järkyttävä riita autossa. Muistan että sain melkein hermoromahduksen ja huusin tytölle autossa että en jaksa tätä enää ja että hänen tulisi muuttaa isänsä luo asumaan, en halua asua enää hänen kanssaan. Tyttö häipyi sitten poikaystävänsä luo jossa oli parisen päivää mutta saimme sitten myöhemmin sovittua riidan ja vaikka senkin jälkeen olemme ottaneet yhteen, emme ole enää riidelleet samalla tavalla.
Nyt tyttö on 19 ja muutti kesäkuussa ensimmäiseen omaan kotiin. Hän on siitä lähtien yrittänyt saada minulta ylimääräistä rahaa mutta olen kieltäytynyt antamasta. Siitä seurasi se, että blokkasi minut kännykästään enkä saanut häntä kiinni pariin viikkoon. Nyt pari päivää sitten hän otti minuun yhteyttä. Luulin että kaikki on taas ok, mutta tyttö tekstasikin minulle kuinka olen pilannut hänen elämänsä, yritän kontrolloida häntä ja kuinka olen jatkuvasti saanut raivokohtauksia ja että hän on ollut niiden uhri. Lisäksi laittoi minulle audion jonka oli nauhoittanut pari vuotta sitten kun meillä oli se hirveä riita autossa. Sanoi että oli kuulemma nauhoittanut sen että jos olisin käynyt hänen kimppuunsa (!) niin hän olisi käyttänyt nauhoitusta minua vastaan. Audiossa kuuluu kuinka huudan ja itken autossa, kunnon breakdown :( Olen ollut siitä lähtien ihan lamaantunut ja alkanut jopa pelkäämään tyttöäni. En tiedä mitä kaikkea hän on nauhoitellut selkäni takana. Nyt ymmärrän myös miksi poikaystävän äiti on käyttäytynyt minua kohtaan välttelevästi jo pitkään, on varmaan kuullut tuon nauhoituksen. Itse olen omasta mielestäni ollut kuitenkin hyvä ja huomaavainen äiti molemmille tyttärilleni ja me kaikki jouduimme valitettavasti kärsimään eroriidoista, muutosta yms. Se ei ollut minun kädessäni mutta saan näköjään kaiken vihan siitä päälleni. Sorry, nyt on vaan pakko purkautua jonnekin... tuntuu pahalta...
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Kerroit että riitelitte työn kanssa paljon kun hän oli teini. Pysyitkö silloin itse asiallisena ja aikuisen roolissa, vai riitelittekö kuin kaksi teiniä keskenään?
en pysynyt silloin todellakaan asiallisena. mutta asia on sovittu ja pyydelty anteeksi jo silloin pari vuotta sitten. nyt sitten tulee tuommoista nauhoitetta...
Ota tytär asialliseen keskusteluun ja puhukaa niin kuin aikuiset. Toki voit nauhoittaa sen, jos tytär alkaa uhkailla ja kiristää...
Ota ja pidä etäisyyttä tyttäreesi. Jos hän on yhteydessä, niin asiallisesti hoidat tarvittavat asiat. Et anna rahaa. Hän on aikuinen ihminen ja hänellä on aikuisen vastuu nyt elämästään. Kaikki asiattomat viestit jätät omaan arvoonsa.
Hyvä että äänitti. Ei tuollainen käytös vanhemmalta ole normaalia. Hupaisaa että vielä nyt vuosien päästäkin yrität löytää lapsen äänittämisestä jotain väärää. Ei olisi hänellä pitänyt tuolloin olla sellaista tilannetta, että äänitykselle olisi ollut tarvetta.
Oot selvästi tehnyt jotain, mitä on syytäkin hävetä.
Kyllä mullakin on mennyt hermot lapsiin ja olen raivonnut, mutta en marttyroi tuolla tavalla, et yhyybyhyy olen ainoastaan uhri.
Jokainen kantaa vastuun omista virheistään
Kannattaa käyttäytyä kunnolla niin ei tule tällaisia ongelmia. Kotona asuvalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin antaa anteeksi tuollaisen räjähdysherkän ja kontrolloivan ihmisen kanssa asuessa, koska siitä olisi ollut tytölle pahempia seurauksia jos ei olisi lähtenyt mukaan ap:n pahoitteluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroit että riitelitte työn kanssa paljon kun hän oli teini. Pysyitkö silloin itse asiallisena ja aikuisen roolissa, vai riitelittekö kuin kaksi teiniä keskenään?
Joskus on, niinhän nämä teiniaikuisetkin tekevät toistensa kanssa? Osaatko itse edes sanoa mitään vai oletko vain sairaan ilkeä? Älä tule tuomitsemaan.
Ei aikuinen voi alentua teinin tasolle vaikka kuinka provosoitaisiin. Se on osa vanhemmuutta ja kasvatusta, että aikuinen pysyy asiallisena vaikka teini alkaisi riehua.
Kuinka monelta vanhemmalta ei olisi joskus mennyt pinna teinin/lapsen kanssa? Vähintäänkin ääntä korottamalla. Vanhempikin voi olla avuton riitatilanteissa, se on inhimillistä.
Jotkut vanhemmat tajuaa silti mokanneensa eikä selittele tekojaan ja uhriudu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en pysynyt silloin todellakaan asiallisena. mutta asia on sovittu ja pyydelty anteeksi jo silloin pari vuotta sitten. nyt sitten tulee tuommoista nauhoitetta...
Mitä teit? Kerro kaikki suoraan ja rehellisesti
Tytär taitaa haluta äitiinsä välit poikki loppuelämäksi. Kyllähän salanauhoitteesta luottamus menee sillä tavalla ettei se enää palaudu.
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa likalle että kiristyksen yrityskin on nauhalla rangaistavaa, että sitteen. menee suu kiinni.
Tämä on totta tytär ei saa kiristää nauhalla mitenkään. Ei edes uhata. Tässä on voittosi.
Ap samalla mitalla takaisin. Laitahan tytön numerot estoon hetkeksi ja elät kuin tyttöä ei olisikaan. Luikkii kyllä takaisin häntä koipien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttäytyä kunnolla niin ei tule tällaisia ongelmia. Kotona asuvalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin antaa anteeksi tuollaisen räjähdysherkän ja kontrolloivan ihmisen kanssa asuessa, koska siitä olisi ollut tytölle pahempia seurauksia jos ei olisi lähtenyt mukaan ap:n pahoitteluihin.
Salaa nauhoitetusta ei tule mitään ongelmia koska sillä ei saa kiristää.
Ihan sairaita olette.
Ihan sairasta settiä. Oletteko todella vanhempia? En enää ihmettele tyttöjen mielenterveysongelmia ja poikien syrjäytymisiä.
Jos tyttö julkistaisi nauhan se olisi poliisiasia. Itsepähän oppii.
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloituksen? Ap pyysi tilanteessa teiniä muuttamaan isänsä luo, koska teinin jatkuva kiukuttelu ja komentelu kävi yli voimien. Tytär kuulostaa intrigantilta prinsessalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma, alapeukuttajat? Miksette halua tietää? Täähän oli vaan normisettiä ja jokaäitinoikeus.
Jos kukaan siis vaikka oma lapsi uhkailee kiristää joillain nauhoilla sen uhkailun saa nauhoittaa omaksi suojakseen koska se on rikoskin vielä. Mutta silläkään ei saa uhata vaan se on tehtävä eli vietävä poliisiin.
Oletko käynyt joskus lapseesi käsiksi? Tytär sanoi pelkäävänsä väkivaltaa. Kerro rehellisesti. Kuristusväkivalta on hyvin yleistä. Vanhemmista todella suuri osa on syyllistynyt siihen, vaikka kaiken väkivallan tuomitsisikin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin jo aikaisemmin kerroin huusin ja itkin ja uhkasin sillä että tyttö joutuu isänsä luo asumaan ja että en halua enää asua hänen kanssaan, että en enää jaksa. Siis huusin ja itkin niinkuin joku joka on todellakin menettänyt hermot. En ole ylpeä siitä mutta en ole koskaan uhannut tehdä tytölleni mitään ruumiillista väkivaltaa. ap
Saa mennä. Samaa tekee minunkin lapsi, tytöt ovat nykyisin pahoja ja itserakkaita sekä hyvin vaativia! Tunteet saavat näkyä vanhemmillakin, muuten tulee itsellekin ongelmia. Jaksamista.