Oletko koskaan kuvitellut minkälainen esim. mökkijärvesi olisi ilman vettä?
Pienenä haaveilin isovanhempieni mökillä, että järvi olisi ollut tyhjä vedestä ja olisin päässyt lampsimaan järven pohjaa pitkin. En tuolloin osannut kuvitella vesikasveja tai muutakaan sinne pohjaan vaan kuvittelin että alue olisi vain pelkkä suuri hiekkakenttä. Oletko koskaan itse miettinyt moisia hölmöjä asioita?
Kommentit (53)
Meidän suvun mökki on saaressa ja pienenä tosiaan kuvittelin että millaista olisi ollut jos sinne olisi voinut vaan kävellä. Eli et ole ainoa ap.
Mistä sitä tietää vaikka tulevaisuudessa joutuisimme vielä näkemään kuivuvia vesistöjä kun ääri-ilmiöt ottavat luonnossa vallan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvun mökki on saaressa ja pienenä tosiaan kuvittelin että millaista olisi ollut jos sinne olisi voinut vaan kävellä. Eli et ole ainoa ap.
Hyvä tietää
-ap
Vierailija kirjoitti:
Onko koskaan muuten Suomessa jouduttu tyhjentämään vesistöä jostain syystä?
Ei luonnonvesistöä voi tyhjentää. Mutta esim. Jyväskylän läpi virtaava Tourujoki tyhjennettiin joitain vuosia sitten. Pohjalta löytyi toista sataa polkupyörää, ostoskärryjä, sohva ja kaikenlaista pikkuroskaa monta kontillista.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihana kokea vedetön järvi
Tuskinpa olisi. Esim. Afrikan savanneillahan näitä on paljonkin. Ovat vain kuvia maa-alueita. Ei niissä mitään ihmeellistä ole. Enemmän karuja kuin kauniita.
Järvestä ilman vettä löytyisi muun muassa: autonromuja, muoviroskaa, polkupyöriä, veneitä, verkkoja, katiskoita, vaatteita, kiviä, kuihtuneita vesikasveja, kalanraatoja ja vesilintujen jäännöksiä. Aika monesta myös ihmisruumiiden jäännöksiä.
Että ei ihan niin romanttista kuin osa täällä luulee.
Laskuveden aikaan näkyy jo kaikkea kauheeta pohjassa, saati sit että koko lutakko olis tyhjä
:(
Vantaanjoen tyhjennys kiinnostais ja tulos järkyttäis
Taidan käydä kostean tilan imurin kanssa iltalenkillä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Onko Loch Nessiä koskaan kuivattu/tyhjennetty
Ei.
Nessie
Vierailija kirjoitti:
Oma kesäpaikkani on nopeasti syvenevän, kymmeniä metrejä syvän järvenselän rannalla. Aikuisenakin olen miettinyt, että ilman vettä siinä olisi aika hurjan näköinen rotko.
Näitä on jotenkin pelottava ajatella. Ajatus tuollaisesta äkillisestä jyrkänteestä on aika karmiva ja luonnoton.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä meri sitten? Sen pohjassa vois olla hylkyä ja muuta
Eikös tästä ole tehty ulkomainen dokumenttisarja?
Kuivanmaan mökkejä ne kaupunkilaiset ihannoi.
Olisi vaikea Tampereella kuvitella Näsijärveä tyhjäksi tai Kangasalan isot järvet. Jotenkin olen kuvitellut enemmän vettä, aaltoja, rantoja, pari saarta ja mitä veden alla voisi olla. Minkälaisia kiviä voisi löytää aarteena. Tai minkälaisia mökkejä olisi vedenrajassa, jos ne eivät olisi kiellettyjä.
Juu, kyllä olen miettinyt koska olen viistokaikuluotaimella mökkijärven tutkinut.
Kun tyhjentää järven niin sieltä löytyy keskimäärin 5 ruumista, merirosvojen aarrearkku, 1000 kuutiota kalojen kakkaa ja muutama Iigorin sukellusvene
Mahtavaa että muutkin ajattelevat vedettömiä vesistöjä! Sama täällä: kiehtoisi nähdä järvi, joki tai meri ilman vettä.