Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"
No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Olen Jumalan kanssa samaa mieltä kirjoitti:
Raamatussa kielletään työn tekeminen vertauksella lintuihin. Verrataan lintuihin sanonnalla ne ei koskaan korjaa ja niitä. Ihan hyvä minäkin tykkään lorvimisesta, siinä noudatan Jumalan tahtoa. Työn tarjoaminen on siis uskonnon vapauden loukkaamista.
Itseasiassa ei kielletä työn tekemistä vaan kehotetaan olematta murehtimatta taloudellisesta selviämisestä. Vrt Taivaan Isä pitää luonnon linnuista ja kukistakin huolen.
Tosin linnut tekevät aika paljon työtä ruokansa ja pesimisensä suhteen. Mutta luottamuksesta lienee kysy, Jumala turvaa kyllä lastensa elämän vaikeinakin aikoina.
Lintuvanhemmat tökkäävät poikaset pesästä ja sanovat koeta pärjätä jos et pärjää kuolet.
Koeta sinäkin pärjätä omillasi.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen oma äitini, mikä availi näitä sanaisia arkkujaan kun olin vielä nipin napin parikymppinen ja aivan täynnä koko touhua jo silloin. Olin teininä hakenut useasti kesätöihin, mutta mistään ei tullut vastauksia. Ainoastaan siskoni sai töitä, mutta itse en saanut edes kutsua haastatteluihin. Lopulta valkeni, että pienellä kylällä sana oli kiirinyt ja minua inhonnut isäpuoli oli mustamaalannut minua ympäriinsä, ja tämä vyyhti valkeni minulle vasta pitkälti lähemmäs kolmikymppisenä. Osa työnantajista myönsi minulle reilusti suoraan myöhemmin paikallisbaarissa, ettei halunnut katsoa päinkään kun olin sellainen ahdistusteini. Ei voinut kauempaa kuvaus osua, mutta enihau: töitä en saanut vaikka olisin hoosiannaa laulanut päälläni.
Siinä yhtenä iltana, kun äiti sitten naukkaili taas viiniä ja giniä, niin hän oli taas sillä buumereille ominaisella viisastelutuulella mitä tulee työelämään. Hän alkoi haukkua ja syyllistää minua siitä, miten en koskaan ollut kesätöissä kun siskonikin on ollut ja miten syy löytyy peilistä. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai suuttua, joten tein varmuuden vuoksi loukkaantuneena kumpaakin - ja äiti sai taas reaktiostani yhden syyn lisää haukkua minua lapselliseksi.
Mietin toisinaan et jos olisin pitänyt samanlaista suunsoittoa hänelle päin, niin hän olisi käynyt käsiksi. Äitini tosiaan itse heittäytyi nopeasti työttömäksi kun olimme murrosikäisiä ja olisimme tarvinneet rahaa vaatteisiin ja välineisiin, ja kummasti työelämään paluu tapahtui kun muutimme takaisin kotiin. Eräänlaista piheyttä tuokin?
*kun muutimme pois kotoa - sama
Kannattaisi noudattaa vanhempien neuvoja, kaikestä päätellen ne ovat viisaampia kuin tämän ketjun aloittaja. Töihin siitä märisemästä!
No sitten ne varmaan vie kädestä pitäen sellaiseen työpaikkaan jonne pääsee vaikka heti
Siivoamaan pääsee lähes kuka tahansa, jos vaan kroppa kestää kovaa duunia.
Jos ei ylpeys anna periksi, niin opiskelu olisi siihen oivallinen ratkaisu.
Helppo päästä sisään yliopistoon vaikka KTM tai DI, sitten kovasti harjoittelua ja lukemista niin saa hyvät paperit ja ihan hyvän työn.
Vierailija kirjoitti:
Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta. Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.
Paitsi että suurien ikäluokkien edustajat ovat kyllä olleet edelleen vahvasti työelämässä 2000-luvulla. Jos on vaikka syntynyt 1954, eläkeikään (62 heille) on tullut vasta 2016.
Todennäköisesti vanhempasi ovat huolissaan sinusta, eivätkä valitettavasti osaa ilmaista asiaa tuon paremmin. Vakuuta heille, että kaikki järjestyy ja osaat huolehtia itsestäsi, sitten todennäköisesti rauhoittuvat, kun muistavat, että olet aikuinen ihminen.
Tsemppiä työnhakuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen ihan samaa. Hoisin omaa lasta 2,5 vuotta ja nyt mulla ei ole työpaikkaa minne palata. Aikuiset ihmiset kiusaa mua, jopa ystävät. Etsitään töitä ja moititaan, että oho ei sun koulutus riitäkään tohon työhön. Koko ajan kysellään joko hait, minne hait. Kumma kun on tilivelvollinen kaikille.
Juu tässä 2 viikkoa hakenut töitä, mitään ei vielä kuulu. Ahdistaa nähdä yhtään ketään
Voit hymyillä vinosti ja jättää vastaamatta.
Yleensä kannattaa jaksaa puhua siitä, että etsii töitä. Tosi moni saa työpaikan suhteilla, eli joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun. Sulla on sitä suuremmat mahdollisuudet löytää työpaikka, mitä useampi ihminen sulla on apuna. Älä siis ota kyselyjä kiusaamisena vaan mahdollisina avunantoina.
Puhutaanko tässä nyt nykyisistä suurista ikäluokista eli 3- ja 4-kymppisistä? Ne sodanjälkeiset maata rakentaneet suuret ikäluokat alkaa pikku hiljaa olla jo historiaa ja joukko jo kovin harventunut. Kaikki jo vähintään eläkeiässä olleet pitkään. Sopivat lähinnä olkiukoiksi katkerille.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Onpa kyllä hömelö kysymys. Mä olen 46-vuotias, ja mun vanhempani ovat jopa suuria ikäluokkia edeltävää, hiljaista sukupolvea (syntyneet sodan aikana vuosina 1940 ja 1941).
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä nyt nykyisistä suurista ikäluokista eli 3- ja 4-kymppisistä? Ne sodanjälkeiset maata rakentaneet suuret ikäluokat alkaa pikku hiljaa olla jo historiaa ja joukko jo kovin harventunut. Kaikki jo vähintään eläkeiässä olleet pitkään. Sopivat lähinnä olkiukoiksi katkerille.
Suurien ikäluokkien edustajat ovat kyllä olleet edelleen vahvasti työelämässä 2000-luvulla. Jos on vaikka syntynyt 1954, eläkeikä (62 heille) on tullut vasta 2016.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta. Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.
Paitsi että suurien ikäluokkien edustajat ovat kyllä olleet edelleen vahvasti työelämässä 2000-luvulla. Jos on vaikka syntynyt 1954, eläkeikään (62 heille) on tullut vasta 2016.
1954 syntynyt ei vain enää kuulu suuriin ikäluokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä, siitä tulee karenssi.
Ihmeellistä, että tätä faktaa on alapeukutettu. Ovatkohan palstan kokkarit olleet eilen jotenkin joukolla täällä liikkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu. Seuraava sukupolvi, "X-sukupolvi" eli "Generation X" on syntynyt vuosien 1965 ja 1980 välillä. Suuria ikäluokkia siis on syntynyt 1950- ja jopa 1960-luvulla.
Suuret ikäluokat on 1945 - 50 syntyneet. Ei todellakaan enää 1954 syntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu. Seuraava sukupolvi, "X-sukupolvi" eli "Generation X" on syntynyt vuosien 1965 ja 1980 välillä. Suuria ikäluokkia siis on syntynyt 1950- ja jopa 1960-luvulla.
Tässä vielä "boomereiden", suurten ikäluokkien määrittely. "The generation is often defined as people born from 1946 to 1964 during the mid-20th century baby boom."
Eli suuriin ikäluokkiin ei lasketa vain heti sodan jälkeen 40-luvulla syntyneitä, vaan KAIKKI vuosisadan puolivälin suuret sodanjälkeiset ikäluokat. X-sukupolven aikana syntyvyys sitten tipahti reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat on 1945 - 50 syntyneet. Ei todellakaan enää 1954 syntyneet.
Höpsistä. Toki voit olla henkilökohtaisesti mitä mieltä tahansa, mutta todellisuudessa suurten ikäluokkien sukupolvi syntyi kahdenkymmenen vuoden aikana, ei vain viiden vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harmittaako kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mutta kun 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa niin eläkeläinen ei voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta.
Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläiselle kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.
https://www.aamulehti.fi/tampere/ art-2000009278732.html
Hups
Linkki uudelleen
Eli tässä oli uusi linkki.
1.1.2023 loppui palveluseteli siivous.
Tuo on vanha juttu.
Eikä tuossa ole siivousta ollenkaan.
erikoissairaanhoito
erityisasumispalvelut
henkilökohtainen apu
ikääntyneiden ympärivuorokautinen asuminen
jalkojenhoitopalvelu
koululaisen näöntutkimus
lapsiperheiden tilapäinen kotipalvelu
lapsiperheiden neuvonta- ja terapiapalvelut
lääkinnällinen kuntoutus
lääkkeiden koneellinen annosjakelupalvelu
mielenterveys- ja päihdepalvelut
omaishoidon tuen vapaat
suun terveydenhuolto (31.8.2023 asti, osa kunnista)
tilapäinen kotihoito
vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelut
+ Sisältö täydentyy
Ei ole siivousta
Henkilökohtainen apu ja tilapäinen kotihoito ei tarkoita kodin siivousta vaan henkilökohtaista hygieniaa, aamu- ja välipalan sekä lääkkeiden antoa. Lähihoitaja joka käy eläkeläisen luona on 10 minuuttia kerralla eikä siivoa. Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.
Henkilökohtainen apu linkistä löytyvät kaikki firmat joiden palveluihin voi saada palvelusetelin.
Ja sieltä löytyy monta siivousfirmaa, esim. Tampereella.
Media pitää yllä propagandaa työvoimapulasta josta hesareihin uskovat tietenkin vetää johtopäätöksen jonka mediatalot haluaa. Eli 1. töitä on kun vaan menee töihin 2. työttömät on saamattomia ja jotenkin huonoja kun ei nyt vaan mene töihin.
Työvoimapula on yksi suurimpia kusetuksia. Tällä taikasanalla saa kaiken järjenvastiasuuden läpi, kuten sen että tarvittaisiin lisää työvoimaa vaikka suomessa on satoja tuhansia työttömiä.
Omistuasuntojen pakkomyynnit hönön kateus-mieliaihe, juu eikä omistuasuntoon saa asumistukea, ja kaiken huipuksi voi joutua maksamaan taloyhtiön muiden yhtiövastikkeet ja taloyhtiö menee konkurssiin.huoh.