Suuret ikäluokat taas vauhdissa. Jäin työttömäksi ja iäkkäät vanhemmat ihan raivoissaan. Pitäisi kuulemma nyt vaan "mennä töihin!"
No minäpä sitten menen sinne töihin. Missähän se sijaitsee?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harmittaako kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mutta kun 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa niin eläkeläinen ei voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta.
Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläiselle kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.
https://www.aamulehti.fi/tampere/ art-2000009278732.html
Hups
Linkki uudelleen
Eli tässä oli uusi linkki.
1.1.2023 loppui palveluseteli siivous.
Tuo on vanha juttu.
Eikä tuossa ole siivousta ollenkaan.
erikoissairaanhoito
erityisasumispalvelut
henkilökohtainen apu
ikääntyneiden ympärivuorokautinen asuminen
jalkojenhoitopalvelu
koululaisen näöntutkimus
lapsiperheiden tilapäinen kotipalvelu
lapsiperheiden neuvonta- ja terapiapalvelut
lääkinnällinen kuntoutus
lääkkeiden koneellinen annosjakelupalvelu
mielenterveys- ja päihdepalvelut
omaishoidon tuen vapaat
suun terveydenhuolto (31.8.2023 asti, osa kunnista)
tilapäinen kotihoito
vastaanottotoiminnan konsultaatio- ja tutkimuspalvelut
+ Sisältö täydentyy
Ei ole siivousta
Henkilökohtainen apu ja tilapäinen kotihoito ei tarkoita kodin siivousta vaan henkilökohtaista hygieniaa, aamu- ja välipalan sekä lääkkeiden antoa. Lähihoitaja joka käy eläkeläisen luona on 10 minuuttia kerralla eikä siivoa. Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään melkein kaikki työ vaatii koulutuksen ja toisekseen nykyisin harva työpaikka on valmis maksamaan edes kohtuullista palkkaa. Palkassa pitää ottaa huomioon hintojen nousu,verotuksen kiristyminen, autoilun kallistuminen, korkojen nousu... jne
Mene kysymään niiltä vanhemmiltasi että millä palkalla ne työskentelivät?
Ihmisten vaatimukset on niin naurettavat korkeita, että niissä ei ole mitään realismia.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset ei tunnista selvää russakkatrollia? Se pyrkii kylvämään riitaa ja eripuraa, ja sitten tyhmät ihmiset (kuten hönö) toimii hyödyllisinä idiootteina ja tekee ilmaiseksi työtä, josta trolli sentään saa vähän ruplia.
Samat linkit, samat jutut uudelleen ja uudelleen, eikä ihmiset huomaa mitään? Kylvetään kaunaa ja kateutta, puhutaan silkkaa jaskaa. Joo duunia oli kasarilla muutaman vuoden, sitten tuli 90-luvun lama jolloin oli kaikkea muuta kun helppoa saada töitä. Elintaso on nyt työttömälläkin sellainen jota ei ollut tavallisella työntekijällä aiemmin, vähän realismia niihin muisteluihin.
Ihan sama oli silloinkin, töitä oli (paskaduuneja on nytkin) mutta ei niistä juuri mitään maksettu. Silloin vaan kotiin jääminen ei ollut vaihtoehto, tukia ei ollut.
Y llä pidon pitäisi herätä ja poistaa nämä itätrolliketjut nopeammin, nämä ovat täällä tarkoituksena vahingoittaa yhteiskuntaa. Ellei se tajua, tajutkaan nyt edes lukijat, että mistä nämä katkerat vuodatukset tulevat. Pietarista.
Joo. Koskaan kukaan edes semi-normaali ei pidä tuollaista linkkiluetteloa ja pidä elämäntehtävänä jauhaa tätä samaa non-stop, samoin argumentein, uudelleen ja uudelleen.
Ne on näemmä Pietarissa oppineet, että suomalaisiin uppoaa paremmin tämmöinen hienovaraisempi vaikuttaminen. Ei meille hyödytä haukkua esim. Ukrainaa, mutta nämä tahalliset vastakkainasettelut tuntuu purevan. Ja sitten jotkut suomalaiset hölmöt menee mukaan tähän marmatukseen, ilmeisesti kateuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään melkein kaikki työ vaatii koulutuksen ja toisekseen nykyisin harva työpaikka on valmis maksamaan edes kohtuullista palkkaa. Palkassa pitää ottaa huomioon hintojen nousu,verotuksen kiristyminen, autoilun kallistuminen, korkojen nousu... jne
Työnantaja ei ole aiheuttanut kaiken kallistumista, miksi hän on vastuussa niiden kulujen maksamisesta?
Palkkaa maksetaan sen mukaan mikä on tehdystä työstä aiheellista, ei sen mukaan mitä kuluja työntekjiä on itselleen kerännyt.
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten vaatimukset on niin naurettavat korkeita, että niissä ei ole mitään realismia.
Niinpä. Minä aloitin työelämän 1985, juu töitä sai kyllä, mutta se elintaso oli silti alempi kun pitkäaikaistyöttömänä nykyään. Pomot oli mielivaltaisia, naiset ei edenneet sihteeriä pidemmälle vaikka olisi ollut mikä koulutus ja palkka oli sellainen, että juuri ruokaan ja pieneen määrään vaatteita riitti. Tuon elintason duuneja on avoinna nytkin, ne ei vaan kelpaa, kun tuilla saa saman elintason.
Sitten oli pari hullua vuotta (86-89) kun kaikki oli olevinaan jotakin juppeja ja menestyjiä, velaksi ostettiin lomamatkat, huonekalut ja kaikki muukin. Ja sitten menikin luottotiedot, työpaikat ja osalta henkikin, niitä lihavia hyviä vuosia oli ehkä 3-4. Ei kannata kadehtia.
Saan näppylöitä työn teosta, ei sovi minulle kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?
Ravintolat ovat menossa konkkaan, ihmiset eivät käy kun kaikki hinnat on korkeita, eikä rahaa jää
.
Just eilen oli uutisissa, että ihmiset todellakin käyvät ravintoloissa. Moni rafla tekee nyt hyvää myyntiä, jolla saa paikattua koronavuosia.
Ongelmana on työntekijöiden saatavuus. On ollut pakko supistaa valikoimia ja aukioloaikoja, kun ei ole tekijöitä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alalla on tarvetta. Logistiikka-alalla? Terveydenhuolto ja varhaiskasvatusala?
Ravintolat ovat menossa konkkaan, ihmiset eivät käy kun kaikki hinnat on korkeita, eikä rahaa jää
.
Just eilen oli uutisissa, että ihmiset todellakin käyvät ravintoloissa. Moni rafla tekee nyt hyvää myyntiä, jolla saa paikattua koronavuosia.
Ongelmana on työntekijöiden saatavuus. On ollut pakko supistaa valikoimia ja aukioloaikoja, kun ei ole tekijöitä. :(
Korot on korkealla vuoteen 2035 asti. Moni on ollut lyhennysvapaalla nyt ja kun se päättyy alkaa kotien pakkomyynti. Syksyllä tehdään myös jättileikkaukset jolloin kulutus pysähtyy kunnolla. Lisäksi 60 000 ihmistä kuolee vuodessa joten kulutus vähenee sitäkin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Korot on korkealla vuoteen 2035 asti. Moni on ollut lyhennysvapaalla nyt ja kun se päättyy alkaa kotien pakkomyynti. Syksyllä tehdään myös jättileikkaukset jolloin kulutus pysähtyy kunnolla. Lisäksi 60 000 ihmistä kuolee vuodessa joten kulutus vähenee sitäkin kautta.
Älä trolli jaksa. Ei ole näkyvissä mitään pakkomyyntejä, töitä on hyvin ja pankit nykyään hyvin joustavia.
Ja mitkä jättileikkaukset? Kaikkein laiskimpien tukia vähän leikataan, ei sen porukan kulutuksella ole mitään väliä. Palkkoja ei olla leikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta. Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.
Mitä sinä tiedät suurten ikäluokkien työoloista?
Nyt on niin tyhmää settiä, että korvien välissä taitaa olla pelkkä tyhjyys.
Olen eri kuin tuo jolle vastasit, mutta totta kai olen keskustellut ja kuullut vanhemmiltani millaista töissä oli aiemmin. Ihan itse ovat kertoneet että töissä kollegat ovat yrittäneet kieltää olemasta liian tehokas, koska sitä samaa odotettaisiin sitten muiltakin. Nykypäivänä tätä ei useimmissa paikoissa tarvitse erikseen kieltää, koska töitä riittää enemmän kuin päivän aikana ehtii tekemään.
Mitä iloa siitä löysyydestä on? Silloin oli kyllä kellokortit, eli yhtään aiemmin et päässyt kotiin, saati saanut kunnon palkkaa. Hitaasti se aika meni kun ei ollut tekemistä, mutta sitä ei saanut näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurille ikäluokille suhtautuminen työhön lähentelee jo uskonnollista hurmosta. Sinänsä hauskaa, koska ovat tehneet omat työuransa käytännössä pumpulissa 2000-luvun työelämään verrattuna.
Olen eri kuin tuo jolle vastasit, mutta totta kai olen keskustellut ja kuullut vanhemmiltani millaista töissä oli aiemmin. Ihan itse ovat kertoneet että töissä kollegat ovat yrittäneet kieltää olemasta liian tehokas, koska sitä samaa odotettaisiin sitten muiltakin. Nykypäivänä tätä ei useimmissa paikoissa tarvitse erikseen kieltää, koska töitä riittää enemmän kuin päivän aikana ehtii tekemään.
Mitä iloa siitä löysyydestä on? Silloin oli kyllä kellokortit, eli yhtään aiemmin et päässyt kotiin, saati saanut kunnon palkkaa. Hitaasti se aika meni kun ei ollut tekemistä, mutta sitä ei saanut näyttää.
Minäkin muistan miten tylsää oli toimistossa, kun oikeasti töitä oli liian vähän. Mitään omaa kirjaa tms. ei silti saanut lukea, aika mateli.
Parasta olisi kun töitä olisi sopivasti, niin että aika menee nopeasti mutta ei ole liian kiire.
Itse jouduin (itseasiassa pääsin) pakkolomalle. Äitini menetti yöunensa asian takia ja mietti missä on tehnyt virheen kun poika on epäonnistunut työelämässä. Sanomattakin selvää että on aivan pihalla nykyisestä työelämästä ja on itse tehnyt aikanaan työuransa kunnan palveluksessa. Oli kuulema vaan "mennyt" töihin...ei ymmärrä miksi nykyään ei oikein voisi niin tehdä. Pitänee "mennä" kaupungintalolle ja katsoa mitä sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minä aloitin työelämän 1985, juu töitä sai kyllä, mutta se elintaso oli silti alempi kun pitkäaikaistyöttömänä nykyään. Pomot oli mielivaltaisia, naiset ei edenneet sihteeriä pidemmälle vaikka olisi ollut mikä koulutus ja palkka oli sellainen, että juuri ruokaan ja pieneen määrään vaatteita riitti. Tuon elintason duuneja on avoinna nytkin, ne ei vaan kelpaa, kun tuilla saa saman elintason.
Sitten oli pari hullua vuotta (86-89) kun kaikki oli olevinaan jotakin juppeja ja menestyjiä, velaksi ostettiin lomamatkat, huonekalut ja kaikki muukin. Ja sitten menikin luottotiedot, työpaikat ja osalta henkikin, niitä lihavia hyviä vuosia oli ehkä 3-4. Ei kannata kadehtia.
Jeps, juurikin näin. Töitä kyllä riitti 1980-luvulla kaikille, mutta palkan ostovoima oli surkea verrattuna nykypäivään. Monet tuotteet olivat tulotasoon suhteutettuna todella kalliita (vaatteet, elektroniikka, tuontielintarvikkeet...). 1980-luvun nousukausi kesti tosiaan vain jokusen vuoden, ja sekin oli monen osalta todellisuudessa ylivelkaantumista ja yli varojen elämistä. Jotkut toki rikastuivatkin, etenkin ne, joilla oli jo ennestään varaa sijoittaa ja järkeä realisoida sijoituksensa ennen 1990-luvun romahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muistan miten tylsää oli toimistossa, kun oikeasti töitä oli liian vähän. Mitään omaa kirjaa tms. ei silti saanut lukea, aika mateli.
Parasta olisi kun töitä olisi sopivasti, niin että aika menee nopeasti mutta ei ole liian kiire.
Kokemusta tästä. Mikään ei ole sen tylsempää kuin jos töissä ei ole mitään tekemistä. Aika todellakin matelee. Yhtään aikaisemmin ei kuitenkaan pääse kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhempasi tosiaan syntyneet viimeistään vuonna 1954? Koska silloin syntyivät viimeiset suomalaiset suuret ikäluokat.
Pari vuonna 1950 syntynyttä tunnen paremmin ja kyllä ihmettelen millaisia öykkäreitä ovat. Erittäik vayvat mielipiteet mitä tuovat kovaan ääneen asiassa kuin asiasssa esiin erittäin kovalla voluumilla ja päälle puhuen, tai paremminkin lähes huutaen.
Melkoisia juonittelijoitakin molemmat. Q
Älä pilkkaa. Tuossa iässä kovaäänin puhe ja päälle puhuminen johtunevat heikentyneestä kuulosta. Heinäsirkatkin lakkaavat kuulumasta useille jo kuusikymppisenä.
Heinäsirkat lakkaa kuulumasta jo yleensä 40 vuotiailla.
Taas yleistetään! Olen kohta 70 ja kuulen heinäsirkat ja liikaakin ääniä naapurista.
Odottelen, että kuulo hiukan huononisi.
No jotkut kuulee hyvin vielä vanhanakin ja joku on jo puoliksi kuuro 60v.
Totuus on kuitenkin se, että ihmisen kuulo alkaa rappeutumaan samoin , kuin kaikki muutkin aistit iän karttuessa.
Olen tehnyt kuntoutustyötä vanhojen ihmisten parissa ja papat ei usko, että heinäsirkkoja vielä on, kun eivät enää kuule niiden siritystä.
Turha selittää, että kyllä niitä on ja nytkin käy kamala siritys, kun eivät usko, kun eivät niitä enää kuule. Linnunlaulukin katoaa monelta, koska hyvin korkeat äänet samoin, kuin hyvin matalat äänet häviää ensin.
Toki kaikki on yksilölllistä, mutta suurimmalle osalle käy näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harmittaako kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mutta kun 1000 euron eläkkeestä ei mene veroa niin eläkeläinen ei voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta.
Osa kaupungeista ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläiselle kodin siivouksen ostoon esim. Tampere.
https://www.aamulehti.fi/tampere/ art-2000009278732.html
Hups
Linkki uudelleen
Eli tässä oli uusi linkki.
1.1.2023 loppui palveluseteli siivous.
Tuo on vanha juttu.
Eikä tuossa ole siivousta ollenkaan.
Kotihoito on 10 minuuttia kerralla asiakkan luona, ne ei siivoa.
Ai siivoushörhö ollu taas paikalla.Ou jee. Se on kun automaatti, joka bongaa paikalle kun eläkeläisiä haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin (itseasiassa pääsin) pakkolomalle. Äitini menetti yöunensa asian takia ja mietti missä on tehnyt virheen kun poika on epäonnistunut työelämässä. Sanomattakin selvää että on aivan pihalla nykyisestä työelämästä ja on itse tehnyt aikanaan työuransa kunnan palveluksessa. Oli kuulema vaan "mennyt" töihin...ei ymmärrä miksi nykyään ei oikein voisi niin tehdä. Pitänee "mennä" kaupungintalolle ja katsoa mitä sanovat.
Miten ihmeen typeriä vanhempia teillä on? Useamman kommentoijan vanhemmat luulee, että töihin vain voi mennä ilman koulutusta jne. Normaali järkevä ihminen , olipa ikä mikä tahansa kyllä ymmärtää noin yksinkertaisen asian.
Koen ihan samaa. Hoisin omaa lasta 2,5 vuotta ja nyt mulla ei ole työpaikkaa minne palata. Aikuiset ihmiset kiusaa mua, jopa ystävät. Etsitään töitä ja moititaan, että oho ei sun koulutus riitäkään tohon työhön. Koko ajan kysellään joko hait, minne hait. Kumma kun on tilivelvollinen kaikille.
Juu tässä 2 viikkoa hakenut töitä, mitään ei vielä kuulu. Ahdistaa nähdä yhtään ketään
Tulee mieleen oma äitini, mikä availi näitä sanaisia arkkujaan kun olin vielä nipin napin parikymppinen ja aivan täynnä koko touhua jo silloin. Olin teininä hakenut useasti kesätöihin, mutta mistään ei tullut vastauksia. Ainoastaan siskoni sai töitä, mutta itse en saanut edes kutsua haastatteluihin. Lopulta valkeni, että pienellä kylällä sana oli kiirinyt ja minua inhonnut isäpuoli oli mustamaalannut minua ympäriinsä, ja tämä vyyhti valkeni minulle vasta pitkälti lähemmäs kolmikymppisenä. Osa työnantajista myönsi minulle reilusti suoraan myöhemmin paikallisbaarissa, ettei halunnut katsoa päinkään kun olin sellainen ahdistusteini. Ei voinut kauempaa kuvaus osua, mutta enihau: töitä en saanut vaikka olisin hoosiannaa laulanut päälläni.
Siinä yhtenä iltana, kun äiti sitten naukkaili taas viiniä ja giniä, niin hän oli taas sillä buumereille ominaisella viisastelutuulella mitä tulee työelämään. Hän alkoi haukkua ja syyllistää minua siitä, miten en koskaan ollut kesätöissä kun siskonikin on ollut ja miten syy löytyy peilistä. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai suuttua, joten tein varmuuden vuoksi loukkaantuneena kumpaakin - ja äiti sai taas reaktiostani yhden syyn lisää haukkua minua lapselliseksi.
Mietin toisinaan et jos olisin pitänyt samanlaista suunsoittoa hänelle päin, niin hän olisi käynyt käsiksi. Äitini tosiaan itse heittäytyi nopeasti työttömäksi kun olimme murrosikäisiä ja olisimme tarvinneet rahaa vaatteisiin ja välineisiin, ja kummasti työelämään paluu tapahtui kun muutimme takaisin kotiin. Eräänlaista piheyttä tuokin?
Vierailija kirjoitti:
Koen ihan samaa. Hoisin omaa lasta 2,5 vuotta ja nyt mulla ei ole työpaikkaa minne palata. Aikuiset ihmiset kiusaa mua, jopa ystävät. Etsitään töitä ja moititaan, että oho ei sun koulutus riitäkään tohon työhön. Koko ajan kysellään joko hait, minne hait. Kumma kun on tilivelvollinen kaikille.
Juu tässä 2 viikkoa hakenut töitä, mitään ei vielä kuulu. Ahdistaa nähdä yhtään ketään
Voit hymyillä vinosti ja jättää vastaamatta.