Hajusteettomat pyykinpesuaineet on kamalia!
Mies osti epähuomiossa hajusteetonta, ja ei kyllä tarvi enää ostaa. Pyykkeihin tulee outo tunkkainen haju. Itse asiassa sama haju, jonka haistaa välillä ihmisissä, jotka varmaan pesee pyykkinsä hajusteettomilla aineilla. Hyi olkoon. Ja kuivaan pyykit ulkona, joten siitä ei ole kiinni.
Kommentit (58)
Ongelma voi siis olla ratkaistavissa helposti. Nämä mahdolliset syyt kannattaa tarkistaa:
1. Tyhjentämätön nukkasihti
2. Likainen poistoputki
3. Huuhtelu - ja pesuainelokeroon jäänyt lika
4. Täyttöaukon kumitiivisteeseen tai luukun kumitiivisteeseen kertynyt lika
5. Pestessä käytetään liian vähän pesuainetta
Hajun poistamiseksi kannattaa ensin pyyhkiä tiivisteet puhtaiksi, mutta niitä ei pidä irrottaa. Marttaliitto kertoo, että koneen voi puhdistaa käyttämällä se 90 asteen perusohjelmalla tyhjänä. Mukaan voi laittaa myös apteekista saatavaa sitruunahappoa. Tämän jälkeen kone käytetään uudelleen tyhjänä 40-60 asteen ohjelmalla ja siihen lisätään pyykinpesuainetta.
Marttaliiton mukaan kannattaa myös kokeilla toisinaan pesuainemerkin vaihtamista.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/2015010818987554
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneesta se haju lähtee eikä aineesta!
Pese se kone koneenpesuohjelmalla ja laita kolme astianpesutablettia ja etikaa mukaan ja toista pesu jos ei auttanut,
Itse pesin kaksi kertaa , en ihan peräkkäin , mutta nyt ei pyykit haise. Ja se koneen luukun aukon kumieristeet pitää hinkata myös tarkaan puhtaaksi, nekin nimittäin alkaa keräämään epäpuhtauksia.
Älkää noudattako tällaisia ohjeita. Konetiskiainetta käytetään tiskikoneessa eikä suinkaan pyykinpesukoneessa. Eikä uuninpuhdistusaineella pestä kaikkia kodin pintoja (terveisiä aurille..) Terveys ja turvallisuus on oltava aina ykkössijalla.
Jos konetiskiaineet olisi jotenkin vaarallisia, niin ne olisi kielletty. Perustelepa, miksi tiskitablettia ei voisi laittaa pesukoneeseen. Laitetaanhan sinne paskaset vaateetkin.
Laitatko pukamarasvaa hammasharjalle, tuubissahan sekin on ja matkalla koloon?
Konetiskiaine on emäs ja toimii hyvin rasvanpoistossa. Pyykkikone tarvitsee kalkinpoistoon happaman aineen, rasvaa siellä ei pitäisi olla ja emäksestä kalkki ei välitä tuon taivaallista.
Auriko se on uuninpuhdistusaineineen sekoittanut perusasiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin K-kaupan hajusteetonta pesuainetta. Jo haistellessa sitä se tosiaankin haisi etovalle lialle. Miksi tuota edes myydään?
Tätäkö? Jos kyllä, niin tämä on juuri se kanankakkapesuaine, josta mainitsin..
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-kirjopyykinpesuneste-900ml-h…
Minä olen se hajusteista jonkin yliherkkyyden saanut ja hajusteettomiin siirtynyt.
Käytän pääasiassa nimenomaan tätä Pirkan hajusteetonta tuotetta ja pyykki ei haise tippaakaan miltään! Ja mulla on aivan liian hyvä hajuaisti, ihan kärsin siitä.
Se, että sulla haisi pykki kanankakalta, niin vika on likaisessa koneessa. Hajusteet on vain peittäneet sen kanankakkahajun vaatteistasi aiemmin.
Tässä ketjussa onkin ollut tosi hyviä vinkkejä siihen, miten pyykipesukone pysyy puhtaana eikä tuota / paljasta haisevia vaatteita hajusteettomalla pyykinpesuaineella pestäessä.
Mä oon vähän niinku hygieniafriikki, niin koneeni on aina huollettu ja puhdas.
-peset liian viileässä (30/40 astetta)/olet tehnyt niin jo kauan
-pesukoneesi on tunkkainen, koska et puhdista sitä ja/tai jätät luukun ja pesuainelokeron kiinni pesujen välissä
-annostelet pesuaineen väärin
-jätät pyykit koneeseen lojumaan ohjelman jälkeen, etkä ripustaa niitä välittömästi
-pyykit kuivuvat liian hitaasti
Varmaan yksi tai useampi osuu kohdalleen. Se sama haju on myös niissä pyykeissä jotka peset hajustetulla aineella, hajuste vain peittää sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin K-kaupan hajusteetonta pesuainetta. Jo haistellessa sitä se tosiaankin haisi etovalle lialle. Miksi tuota edes myydään?
Tätäkö? Jos kyllä, niin tämä on juuri se kanankakkapesuaine, josta mainitsin..
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-kirjopyykinpesuneste-900ml-h…
Minä olen se hajusteista jonkin yliherkkyyden saanut ja hajusteettomiin siirtynyt.
Käytän pääasiassa nimenomaan tätä Pirkan hajusteetonta tuotetta ja pyykki ei haise tippaakaan miltään! Ja mulla on aivan liian hyvä hajuaisti, ihan kärsin siitä.
Se, että sulla haisi pykki kanankakalta, niin vika on likaisessa koneessa. Hajusteet on vain peittäneet sen kanankakkahajun vaatteistasi aiemmin.
Tässä ketjussa onkin ollut tosi hyviä vinkkejä siihen, miten pyykipesukone pysyy puhtaana eikä tuota / paljasta haisevia vaatteita hajusteettomalla pyykinpesuaineella pestäessä.
Mä oon vähän niinku hygieniafriikki, niin koneeni on aina huollettu ja puhdas.
"Ainakin yhdessä hajusteettomassa pyykinpesuaineessa oli niin karmean hajuisia raaka-aineita, että vaatteet haisi pesun jälkeen kanankakalle. Neutral jättää pyykin hajuttomaksi, sitä olen käyttänyt jo pari vuotta."
Vierailija kirjoitti:
Ongelma voi siis olla ratkaistavissa helposti. Nämä mahdolliset syyt kannattaa tarkistaa:
1. Tyhjentämätön nukkasihti
2. Likainen poistoputki
3. Huuhtelu - ja pesuainelokeroon jäänyt lika
4. Täyttöaukon kumitiivisteeseen tai luukun kumitiivisteeseen kertynyt lika
5. Pestessä käytetään liian vähän pesuainetta
Hajun poistamiseksi kannattaa ensin pyyhkiä tiivisteet puhtaiksi, mutta niitä ei pidä irrottaa. Marttaliitto kertoo, että koneen voi puhdistaa käyttämällä se 90 asteen perusohjelmalla tyhjänä. Mukaan voi laittaa myös apteekista saatavaa sitruunahappoa. Tämän jälkeen kone käytetään uudelleen tyhjänä 40-60 asteen ohjelmalla ja siihen lisätään pyykinpesuainetta.
Marttaliiton mukaan kannattaa myös kokeilla toisinaan pesuainemerkin vaihtamista.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/2015010818987554
Lisäisin tähän listaan lisää ohjeita siihen arkielämään, jotta tilanne ei pääsisi siihen, että kone haisee:
- pyykki nostetaan HETI koneesta (laittakaa asetuksista piippaukset päälle ohjelman päättymisen merkiksi, näin se ärsyttävä piippaus pakottaa teidät nostamaan pyykit heti)
- pesukoneen luukku ja pesuaineen annosteluluukku jätetään apposen auki vuorokaudeksi pyykinpesun jälkeen, jotta kuivuvat täysin
- annostele pyykinpesuaine mieluiten rumpuun, ei lokeroon saostumaan ja kertymään (aina sinne rippeitä jää)
- käytä etikkaa huuhteluaineena joka pesussa (poistaa hajuja)
- kuivaa luukun kumitiiviste talouspaperilla joka pesun jälkeen
- pese pyykinpesukone tyhjänä kerran kuussa 95 asteessa ja käytä jotakin näistä 1) apteekista sitruunahappojauhe 2) supermarketista pyykinpesukoneenpuhdistaja-jauhe 2) ruokakaupasta ruokasooda ja etikka
- pese kaikki pyykki pääsääntöisesti 60 asteessa
- pese 40 asteessa, vain jos on ihan pakko
- pese AINA kalsarit ja sukat, pyyhkeet ja lakanat vähintään 60 asteessa
- pyyhkeet kantsii välillä pestä 75 asteessa, konekin puhdistuu samalla
- älä ikinä pese kalsareita alle 60 asteen
- ota AINA ylimääräinen huuhtelu pyykkiisi
Näillä keinoilla koneeni ei ikinä haise. Olen pessyt pyykkiä nyt 25 vuotta. Samalla Mielen koneella.
Pyykin pesukoneeseen ja astian pesukoneeseen on putkien ja siipien puhdistus aineet.
Dr Beckmann Pyykinpesukoneen tehopuhdistaja puhdistaa pesukoneen sisäosat hygieenisen puhtaiksi ja poistaa koneessa mahdollisesti olevan epämiellyttävän hajun. Poistaa kalkin, lian ja pesuainejäämät tehokkaasti myös koneen vaikeasti käsiteltävistä osista, kuten rummusta ja putkista. Tuotteen korroosionestoaineet suojaavat pyykinpesukoneen metalliosia ja hoitavat aineet suojaavat tiivisteitä. Pyykinpesukoneen säännöllinen puhdistus pidentää koneen käyttöikää, parantaa pesutehoa ja auttaa säästämään energiaa. Pakkauskoko 250 ml.
https://www.tokmanni.fi/pyykinpesukoneen-puhdistusneste-250-ml-40084553…
Astianpesukoneen puhdistusaineella säilytät astianpesukoneen tehokkuuden sekä pidennät sen käyttöikää.
https://www.puuilo.fi/sun-astianpesukoneen-puhdistusaine-3x40g
3kk välein vedän astiapesukoneen tällä ja on kestänyt kone jo yli kymmenen vuotta joka päiväisessä käytössä. Samoin pyykinpesukone puhdistan välillä tehopuhdistajalla, kun en ennen näitä käyttänyt niin koneet kestivät vain 5-7 vuotta korkeintaan. Kyllä nämä selvästi pidentävät koneen käyttöikää ja suosittelen.
Nykyisten vettäsäästävien pesukoneiden aikana yksi syy hajuun voi olla myös koneen ylitäyttö, jolloin vesitilkka ei riitä poistamaan likaa. Varsinkin keinokuituohjelmissa on yllättävän pienet ohjeelliset täyttömäärät, jopa 2-3 kg.
Hajusteisiin itsensä totuttaneet eivät enää kykene elämään ilman hajusteita. Addiktio tämäkin!
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten vettäsäästävien pesukoneiden aikana yksi syy hajuun voi olla myös koneen ylitäyttö, jolloin vesitilkka ei riitä poistamaan likaa. Varsinkin keinokuituohjelmissa on yllättävän pienet ohjeelliset täyttömäärät, jopa 2-3 kg.
Ai niin, tämä unohtui tästä listastani, uusiksi:
- pyykki nostetaan HETI koneesta (laittakaa asetuksista piippaukset päälle ohjelman päättymisen merkiksi, näin se ärsyttävä piippaus pakottaa teidät nostamaan pyykit heti)
- pesukoneen luukku ja pesuaineen annosteluluukku jätetään apposen auki vuorokaudeksi pyykinpesun jälkeen, jotta kuivuvat täysin. Avaa pesuaineen annosteluluukku myös, vaikket olisi laittanut sinne pesuainetta, se on märkä kuitenkin, kun vedellä sieltä mahdollinen pesuaine haetaan
- annostele pyykinpesuaine mieluiten rumpuun, ei lokeroon saostumaan ja kertymään (aina sinne rippeitä jää)
- käytä etikkaa huuhteluaineena joka pesussa (poistaa hajuja)
- kuivaa luukun kumitiiviste talouspaperilla joka pesun jälkeen
- pese pyykinpesukone tyhjänä kerran kuussa 95 asteessa ja käytä jotakin näistä 1) apteekista sitruunahappojauhe 2) supermarketista pyykinpesukoneenpuhdistaja-jauhe 2) ruokakaupasta ruokasooda ja etikka
- pese kaikki pyykki pääsääntöisesti 60 asteessa
- pese 40 asteessa, vain jos on ihan pakko
- pese AINA kalsarit ja sukat, pyyhkeet ja lakanat vähintään 60 asteessa
- pyyhkeet kantsii välillä pestä 75 asteessa, konekin puhdistuu samalla
- älä ikinä pese kalsareita alle 60 asteen
- ota AINA ylimääräinen huuhtelu pyykkiisi
- älä koskaan ylitäytä konetta (jätä aina sellainen tila, että sinne mahtuisi survomaan vielä esimerkiksi pienen koristetyynyn.
Pyykin pitää päästä pyörimään vapaasti ja väljästi puhdistuakseen.
Jos koko kone on survottu täyteen, ei pyykistä voi tulla puhdasta, kun ne ovat sumpussa koko ajan. Pese tarkoituksella väljiä koneellisia!
Vierailija kirjoitti:
Hajusteisiin itsensä totuttaneet eivät enää kykene elämään ilman hajusteita. Addiktio tämäkin!
Mitä enemmän ikää niin en voi sietää ahtaissa tiloissa hajusteista vaikka en ole allerginen niin kaikki hajusteet kuitenkin ärsyttävät. Tykkään ihan hajuttomasta ilmasta ja hajusteettomista ihmisistä.
Rahaa on säästynyt paljon kun ei ole tarvinnut enää hajuvesiä ostaa kun ei niitä voi käyttää allergisten takia oikeestaan missään. Niimpä minäkin olen tottunut hajusteettomaan elämään.
Voi myös olla, että ap:n kylpyhuone on homeessa. Haju vaan on peittynyt vahvan hajusteen alle ennen.
Vierailija kirjoitti:
Jossain muussa on syy kun pesuaineessa. Jos pyykki pestään hajusteettomalla, niin puhdaspyykki ei haise miltään. Voi olla, että olet pessyt liian matalassa lämpötilassa, silloin ei lähde hajut vaatteista jotka niissä on ennen pesua, kuten deo. Ootko pessyt pesukonetta?
Oliko pesukoneessasi vettä? Jos ei ollut, ehkä lika jäi vaatteisiin haisemaan eikä huuhtoutunut pois.
Hajusteeton pesuaine + riittävästi vettä + tarpeeksi lämmintä = puhdas ja raikkaan tuoksuinen pyykki.
Sama ongelma. Olen ratkaissut sen sillä, että käytän pyykkietikkaa hajustamattoman pesuaineen kanssa. Paras on Ole hyvä-merkin pyykkietikka, se ei ole kitkerää kuten muut ja pyykki ja tuoksumaan kevyesti.
Sun pesukone on Pas,k.anen. Eli kaikki hajustemönjä eltaantunut likaisen koneeseen. Pese kone sitruunahapplla. 90 asteen ohjelma muutama n kerran jne.
Smarketissa on wau! Nestemäinen ja hajusteeton ppaine joka on hyvä, ei jää hajua.
Mä lutrasin hajusteilla yli nelikymppiseksi, kunnes yhtäkkiä haistoin kaiken aivan liian hyvin eikä nenäni turtumiskeskus enää toiminut eli haistoin kaikki aineet vaikkapa 10 h putkeen, nenäni ei tottunut / turtunut hajuun. Minulle syntyi joku ihme superhyvä hajuaisti, enkä kestä keinotekoisia hajuja.
Pakko oli siirtyä hajusteettomiin tuotteisiin siis.
Sanonpa, että mikäli pyykinpesukone on huollettu ja käsitelty oikein, hajusteettomalla pesty pyykki ei haise yhtään millekkään, ei ummehtuneelle, ei pahalle, ei niinku yhtään millekkään, korkeintaan raikkaalle ulkoilmalle, mikäli kuivattu ulkona. Ja tämän sanoo tarkkanenäinen.