Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uunossa ajankuvaa 80-luvulta: tupakka sormissa pankkivierailun aikana! Olikos tuo muka sallittua silloin?

Vierailija
11.08.2023 |

Kaksoisagentti-elokuva kyseessä, tehty 1987

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein muistat !

Vierailija
162/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä poltti kotona, taloyhtiön hississä haisi usein sikareille tai piipputupakalle eli moni muukin (yleensä mies) tupakoi. Hyvin harva nainen poltti 60-luvulla. 

Vanhempani erosivat, kun olin yhdeksänvuotias, mikä oli surullista.

Positiivinen puoli: eron jälkeen en enää löyhkännyt tupakalta, vaan tuoksuin puhtaalta. 

-65

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkakupit oli monien bussien penkkien käsinojissa minunkin lapsuudessani. En tosin muista, saiko enää silloin polttaa busseissa. Kodeissa sisällä sauhutteleminen oli todella yleistä vielä 2000-luvun alussa, moni yritti "minimoida" haittoja tekemällä sen liesituulettimen äärellä :D Minun olisi niin tehnyt mieli nauraa ääneen, kun olisi ollut piha tai parveke minne kävellä viiden metrin matka.

Monissa baareissa sai myös polttaa vielä 2008-9. Junien tupakkavaunut muistan myös, sellaisia oli vielä 2010-luvun alussa, tai jo tuolloin niissä oli omat eristetyt kopit mutta se savu tunki väkisin muualle. Tupakoin itsekin 2006-9.

Oon syntynyt 1990

Vierailija
164/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta oli työpaikoilla tupakointi. Itse työskenteli eräässä hotellissa 80-luvunnalussa. Pieni ikkunaton työhuone respan takana, jossa meitä oli monta työntekijää. Yksi rouva oli ketjupolttaja, jolla oli koko ajan rööki palaamassa hitaasti tuhkakupissa. Lisäksi respan työntekijät käyttivät työhuonettamme tupakkahuoneenaan. Sain hengitysvaikeuksia, työterveyslääkäri määräsi minulle astmapiipun. Koskaan tuon työpaikan jälkeen en sitä tarvinnut.

Vierailija
165/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhkakupit oli monien bussien penkkien käsinojissa minunkin lapsuudessani. En tosin muista, saiko enää silloin polttaa busseissa. Kodeissa sisällä sauhutteleminen oli todella yleistä vielä 2000-luvun alussa, moni yritti "minimoida" haittoja tekemällä sen liesituulettimen äärellä :D Minun olisi niin tehnyt mieli nauraa ääneen, kun olisi ollut piha tai parveke minne kävellä viiden metrin matka.

Monissa baareissa sai myös polttaa vielä 2008-9. Junien tupakkavaunut muistan myös, sellaisia oli vielä 2010-luvun alussa, tai jo tuolloin niissä oli omat eristetyt kopit mutta se savu tunki väkisin muualle. Tupakoin itsekin 2006-9.

Oon syntynyt 1990

Muistin nyt että Finskin vanhemmissa DC-9 (?) -lentokoneissa oli kans nuo käsinojien tuhkakupit. Mutta ilmeisesti koko mun elinaikana ei ole saanut tupakoida lentokoneessa.

Vierailija
166/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1989 lensin ensimmäistä kertaa lentokoneella Kanarialle ja koneessa oli tupakkaosasto eroteltuna verholla samaan tapaan kuin pikkukoneissa on nykyisin bisnesluokka. Savuttomalta puolelta tultiin sitten tupakkapuolelle röökille. Niin se oli vanhoissa sinisissä junissakin, että savuttomasta osastosta tultiin tupakkaosastoon piipahtamaan.

Vierailija
167/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -69 Ja äitini poltti sisällä mutta vain keittiössä ja en saanut olla silloin siellä. Autossa ei poltettu. Mutta joka paikassa poltettiin tupakkaa. Hulluinta oli se lentokoneessa Röökin vetäminen. Itse en polta. Mieheni poltti tupakkaa jotain 13v-40v mutta hän ei polttanut enää sisällä tai autossa kun aloimme seurustella. Lapsuudenkodissaan olkkarissa poltti isä ja siskot hänen lisäkseen. Aika käry.

Vierailija
168/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junissa muistan olleen aivan karmean hajuiset tupakkavaunut.

Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.

Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D

Tupakkavaunut olivat vielä ainakin 1980-luvulla. Oliko niin, että kahden vaunun jälkeen oli tupakkavaunu tai saattoi hånormivaunusta olla puolet tupakkaosastoa. Sitten tupakoitsijat kävijät tupakalla tupakkavaunussa ja paikkaahan he eivät olleet sieltä luonnollisesti ostaneet. Kukapa sitä tupakanhajussa. Tosin se haju levisi ympäriinsä jatkuvan ovissa ramppaamisen vuoksi.

Vierailija
169/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi oli sallittu kaikkialla, missä sitä ei ollut erikseen kielletty. Kouluissa se oli kielletty sisällä mutta ikärajan ylittäneille oli lukiossa tupakkapaikalla. Meillä pikkukunnassa oli yläaste ja lukio samassa rakennuksessa. 

Voin olla väärässä, mutta eikö 16-vuotias peruskoululainenkin saanut polttaa? 1970- luvulla kävin alakoululaisena ostamassa äidille ja naapurin rouvalle tupakkaa kaupasta.

Vierailija
170/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä poltti kotona, taloyhtiön hississä haisi usein sikareille tai piipputupakalle eli moni muukin (yleensä mies) tupakoi. Hyvin harva nainen poltti 60-luvulla. 

Vanhempani erosivat, kun olin yhdeksänvuotias, mikä oli surullista.

Positiivinen puoli: eron jälkeen en enää löyhkännyt tupakalta, vaan tuoksuin puhtaalta. 

-65

Meillä äiti poltti sisällä kuin korsteeni, koka hieno nainen ei polttanut ulkona. Sitä tupakanhajua ei itse huomannut, toisaalta moni muukin haisi silloin tupakalle ja vielä useampi hielle, lialle ja paskalle.

Vierailija
171/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nämä vähän paikkakohtaisia juttuja. Olen syntynyt 70-luvun lopulla Pohjois-Suomessa. Meillä ei polttanut kukaan, enkä muista, että kavereiden kotona olisi poltettu sisällä, mutta vanhempani muistelevat joskus, että ennen kaikki polttivat sisällä heidän lapsuuden kodeissaan vielä 70-luvulla. Muistan kyllä, että monet yksin asuvat miehet polttivat sisällä. 90-luvulla vieralin muutamassa paikassa pääkaupunkiseudulla, niin minusta oli outoa, kun useimmissa paikoissa polttivat sisällä, vaikka oli muita perheenjäseniä, jotka eivät polttaneet. 

Vierailija
172/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuota kauhisteltiin ja 2020-luvulla kuolee kuitenkin enemmän myös nuoria kuin koskaan...

Vierailija
173/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junissa muistan olleen aivan karmean hajuiset tupakkavaunut.

Näistähän ei ole vielä kovin kauaakaan kun ne poistui, yhtäkkiä heittäisin, että ehkä reilu 15 vuotta.

Tai jos ennen oli erikseen kokonaisia vaunuja tuohon tarkoitukseen, niin sellaisia en ole nähnyt, itse olen vain niitä koppeja nähnyt :D

Joo, oli oikeasti vaunuja, joissa sai tupakoida normaalisti istumapaikoilla. Nuo kopit tulivat joskus 90-luvulla, en tarkkaan muista enkä googleta. Sanotaan niin, että vuodelta -93 muistan tupakkavaunun, vuodelta -99 erillisen tupakkakopin.

Noin 13-14-vuotiaina matkustettiin kavereiden kanssa ysärin alkupuolella lastenlipuilla tupakkavaunussa. Siellä polttelimme oikein urakalla, eikä kukaan sanonut asiasta yhtään mitään. Oli se pimeää aikaa ja menoa kun nyt miettii.

Vierailija
174/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui 1980-luvulla: Kun oli tilipäivä, ja menin osuuspankista rahaa nostamaan, niin kassajonoissa olevat miehet ja naiset polttivat tupakkaa. Ei tietysti kaikki, mutta aina niitä riitti.

Vierailija
175/192 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tupakkaa oli hyvin helppo saada reilusti alaikäisenäkin. Ainakin Helsingissä oli yleisessä tiedossa kioskit ja myyjät, jotka oikein hymyssä suin myivät tupakkaa välittämättä ostajan iästä yhtään mitään. Yksi näistä oli Keskuskioski Rautatientorilla.

Vierailija
176/192 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 70-luvun lopussa ja kun olin alle kouluikäinen, meillä ei koskaan ollut edes sellaista autoa, jossa olisi ollut takapenkillä turvavyöt. Kun kasarilla sellainen hankittiin, vanhemmat eivät vaatineet turvavyön käyttöä vieläkään. Vuonna 1989 tuli laki voimaan.

90-luvun lopussa bussitupakointi oli ollut jo jonkin aikaa kiellettyä, mutta usein kun matkustin kotiseudulle, joku bussin takana tupakoi ja bussikuskin kanssa kärhämöi. 2000-luvun alussa toimistotyöpaikalla jaettiin huomautuksia edelleen huoneessaan tupakoivalle päällikölle.

Käyttöpakko henkilöauton etuistuimilla on ollut vuodesta 1975 ja takaistuimilla vuodesta 1987 alkaen.

https://www.is.fi/autot/art-2000007904678.html

Vierailija
177/192 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopussa bussitupakointi oli ollut jo jonkin aikaa kiellettyä, mutta usein kun matkustin kotiseudulle, joku bussin takana tupakoi ja bussikuskin kanssa kärhämöi. 2000-luvun alussa toimistotyöpaikalla jaettiin huomautuksia edelleen huoneessaan tupakoivalle päällikölle.

Bussissa tupakointi kiellettiin 1977.

https://www.ksml.fi/teemat/2560133

Vierailija
178/192 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka sai poltella ainakin -70 luvulla :

Linja-autoissa ( peräpenkillä), junissa, ravintoloissa ihan missä tahansa  !

Ja kävinpä kerran -70 luvulla LÄÄKÄRISSÄ , joka just sammutti RÖÖKINSÄ, kun tulin hänen tutkimushuoneeseensa !  Se oli puolillaan röökin  savua.

Vierailija
179/192 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on syntynyt 60-luvulla, hän muistaa lapsuudestaan, että kun kävi lääkärissä, niin siellä vastaanotolla lääkärikin tupakoi samalla kun tutki potilasta.

Vierailija
180/192 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 70-luvun lopussa ja kun olin alle kouluikäinen, meillä ei koskaan ollut edes sellaista autoa, jossa olisi ollut takapenkillä turvavyöt. Kun kasarilla sellainen hankittiin, vanhemmat eivät vaatineet turvavyön käyttöä vieläkään. Vuonna 1989 tuli laki voimaan.

Käyttöpakko henkilöauton etuistuimilla on ollut vuodesta 1975 ja takaistuimilla vuodesta 1987 alkaen.

Turvavöiden käyttöpakko koskee vain niitä autoja joissa on turvatyöt. Suurin osa ihmisistä silloinkin ajoi vanhoilla autoilla. Vaikka ihan uusissa autoissa oli jo pakollisena varusteena turvavyöt niin valtaosassa käytössä olevia autoja ei vielä ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi