Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun Hekan asunnossa, ja vuokrani tulee pian nousemaan 710 eurosta noin 820 euroon...Elän perustoimeentulotuella, ja jo nyt joudun maksamaan 16 euroa niistä elämiseen tarkoitetuista rahoistani. Sitten kun vuokran nousee, niin minulle jää yli 100e vähemmän

Vierailija
11.08.2023 |

...rahaa elämiseen!!!

Mitä tässä nyt voi sitten muka tehdä???

Minä ASUN JO halvassa kaupungin asunnossa...Tai eivät kai nämä enää kohta niin halpoja ole.

Suuresti ihmettelen että miksei tuo kelan 694e ikinä nouse, kun KAUPUNGIN ASUNTOJENKIN vuokrat nousevat 12% pelkästään TÄNÄ VUONNA! Ollut sama 694e raja varmaan jo 6 vuotta!! Siitä asti kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle!

Mitä minä nyt sitten teen? Kohta ei ole enää varaa ruokaan kun joudun maksamaan niin paljon perustoimeentulostani vuokraa...Nytkin on ihan täysin kädestä suuhun elämistä, ja suuri osa vaatteistani on rikkinäisiä kun ei ole varaa ostaa uusia. Hammaslääkäriin ei pääse kun yksityiselle ei varaa ja kunnalliselle vuoden jonot!
MITEN VOI OLLA MAHDOLLISTA ETTÄ NÄITÄ ASUNTOJEN VUOKRIA NOSTETAAN KAUPUNGILLA NÄIN PALJON???!!
Nehän ovat vähävaraiselle tarkoitettu...

Kommentit (541)

Vierailija
501/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän ei käy töissäkään on aikaa kulkea harrastuksissa,tapahtumissa ym.kyllä sieltä seuraa löytyy.Nopeasti sitä tutustuu uusiin ihmisiin yös uudella paikkakunnalla.Minä en edes haluaisikaan asua Helsingissä Vantaalla tai Espoossa.

Vierailija
502/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset käyvät töissä, jotta sinä saat rahaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, kun joutuu skarppaamaan ja menemään töihin elättääkseen itsensä.

Vierailija
504/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen demarihallitus tuhlasi kaikki rahat niin nyt pakko säästää. Kannattaa miettiä ketä äänestää.

Vierailija
505/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lle ilmainen neuvo: Mene töihin.

Itse olen kokopäivätöissä ja olen ollut kiitollinen asumistuesta tähän yli 800 e yksiööni Itä-Helsingissä. Ei, en löytänyt halvempaa. Säästäisin työmatkakuluissa pyöräilemällä töihin, mutta pyörän kantaminen 8. kerroksesta, kun hissi on rikki on liian raskasta kierreportaissa. Mutta nyt hallitus vie asumistuenkin. Aina ei auta se työkään...

Missä päin itä-Helsinkiä on muka noin kallis yksiö? Vai onko "yksiö", jossa lähemmäs 50 neliötä?

Tervetuloa tähän päivään. Espoon lähiöissäkin yksiöiden vuokrat on yli 800 €.

Espoon ymmärrän ja muun osan Helsinkiä, mutta itä-Helsinki??? 

Vierailija
506/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma! Ei kenenkään tarvitse tarjota asuntoa toisille.

Ei edes laki vaadi kuntaa tarjoamaan vuokrakämppiä.

Kyllä oma asunto on kurkan valinta.

Paras toki on oma okt omalla tontilla!

Vierailija
507/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota siihen alivuokralainen? Mahdollisesti pimeästi, jos tilillä ei saa näkyä rahaa. 

Kyllä 700€ asuntoja Helsingistä löytyy, jos ei turhia nirsoile. Kimppakämppiä löytyy paljon halvemmallakin.

Mistä?

Pitäisi olla asunto jossa saa asua toistaiseksi, ei mikään vuokrataan kalustettuna 2-3 kk. Sitten onhan noita 600 e kuussa yksiöitä, mutta sittenpä onkin että "taloyhtiöön on tulossa putkiremontti" eli joutuisit silti muuttamaan pitkäksi ajaksi muualle.

Kimppakämppä ei käy aikuiselle ihmiselle.

Jos on vielä iäkäs tai sairauksia eli liikkuminen yms. on haasteellista. Pitäisi olla hissi, tilaa huoneistossa, yms.

- eri

Ei se toistaiseksi vuokrattukaan mikään ikuinen ole.

6 KK:n irtisanomisaika.

508/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makselin omakotitalon velan 350€/kk pois ja vingut täällä 800€/kk. On vi ttu porukkaa. Muuta halvempaan.

Vierailija
509/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos ajatellut kilpailuttaa vuokrantarjoajan? Tutullani nousi viime tammikuussa vuokra n. 100 euroa. Lopetti vuokrasuhteen ja sai uuden ihan vastaavan kämpän n. 150€ halvemmalla kuin mitä aiemmin maksoi. Vanha kämppä tuli markkinoille ja hintapyyntö oli 80€ vähemmän kuin mitä hän maksoi ennen vuokrankorotusta.

Vuokrakämppien korotukset nousevat paljon elinkustannusindeksin myötä, mutta uusien kämppien vuokran hinta on aina markkinaehtoista. Kämpän vaihtaja hyötyy aina laskusuhdanteesta ja vuokranantaja siitä, että vuokralainen puree hammasta hinnankorotuksen myötä ja ei tee mitään.

Vierailija
510/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan ap trolli?

Toisaalta juurikin helsinkiläisissä olen huomannut vastaavaa ajattelua, että vain Helsingissä voi elää. Muu Suomi on kauhistus.

Itsellä on ystäviä ja sukulaisia ulkomaita myöten ja tietotekniikka mahdollistaa yhteydenpidon.

Vierailija
511/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukan Poimija kirjoitti:

Makselin omakotitalon velan 350€/kk pois ja vingut täällä 800€/kk. On vi ttu porukkaa. Muuta halvempaan.

Köyhä ei koskaan päätä vuokran suuruutta vaan varakas työtä tekevä ja veroja maksava vuokranantaja! Pitäisikö teidän vaatia vuokranantajilta halvempia vuokria? Haukut nyt väärää puuta. 

Vierailija
512/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä ei koskaan päätä vuokran suuruutta vaan varakas työtä tekevä ja veroja maksava vuokranantaja! Pitäisikö teidän vaatia vuokranantajilta halvempia vuokria? Haukut nyt väärää puuta. 

Ne kulut asunnosta eivät vaatimalla pienene.

Ajattelitko, että asunnon omistaja maksaisi kuluja sun puolesta hyväntekeväisyyttään?

Vierailija
513/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka sanovat, että pitää muuttaa pois muualle Suomeen (asuu sitten Helsingissä tai vaikka Rovaniemellä), huomauttaisin, että jos on asunut ikänsä jossain paikassa, missä on ystävät ja sukulaiset, tutut ympyrät ym, niin ei se niin helppoa aina ole. Muuttaminen paikkaan jossa ei tunne ketään, eikä ole minkäänlaista turvaverkkoa, voi olla isokin kynnyskysymys. Mutta, tämä on vain oma mielipiteeni :)

Vierailija
514/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko suamen asunto kanta olisi järkevä kansallistaa ja taata oikea vuokra.

Vierailija
515/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut sitä, että joku valittaa kalliista vuokrasta, sitten tulee ilmi, että asuu Helsingissä, keskustassa, työttömänä, ilman mitään pakollisia kytköksiä (mm. perhe, sukulaiset, koulu) kyseiseen kaupunkiin. 

Ei tarvitsisi muuttaa kuin sellainen 200km, niin johan romahtaisi vuokran hinnat, jopa omakotitaloissa, eikä edes tarvitse muuttaa mihinkään "hevon kuuseen", vaan kaikki palvelut ovat silti lähellä. Itselläni on kauppa, apteekki, kirjasto, päiväkoti, koulu, pari ravintolaakin, kaikki alle 10km päässä ja vuokra on 600e, yksityisellä omakotitalossa. 

Vierailija
516/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan ja mene töihin. Yhteiskunta ei ole sinulle mitään velkaa.

Minä olen työnantaja.

Miksi palkkaisin ap:n?

Ap voi nyt laittaa vastaukseksi

Koulutuksen

Työkokemuksen

Käyttääkö döksää

Onko ihmisen näköinen

Onko normi paino..et jaksaa käydä töissä?

Ap tässä

3500 brutto

Autoetu

Lounasseteli

Niin voin harkita:)

Tälläisiä ne Suomen "köyhät" ovat :)

Vierailija
517/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota aloin ihmetellä sillä kuinka isossa kämpässä oikein asut sillä neliöhinnat menee sijainnista riippuen

Ja jos asut yksin niin oikeutesi on vain yksiöön tai kaksioon. Nytkin asuntojen neliöhinnat lähtee 10€/m2/kk eli 710€ vuokralla sinulla voisi olla 71m2 kämppä halvimalta alueelta tohon hintaan.

Asunnonvaihtopösssissä on halukkaita vaihtamaan ja tarjolla olisi alle 500€/kk kämppiä.

Tästä jutusta ei käy ilmi paljonko saat työttömänä työmarkkinatukea sekä asumistukea ja sen mukaan vielä saat perustoimeentulotukeakin. Joten olisi todella kiva kuulla kuinka paljon oikein vadit vielä rahaa siitä ettet todennäköisesti mitään. Meinaan vaan tällä sitä, kun olen itse ollut työttömänä ja saanut työmarkkinatukea ja asumistukea niin ei minulla ollut silti varaa asua kuin alle 400€/kk kyksiössä. ja maksujen jälkeen käteen jäi n. 300€/kk maksaa muut laskut ja eläminen. Ei siinä ole varaa istua misään kuppilossa tai käydä ulkona syömässä joka viikko.

Jos sat sen kelan perus tuöttömyysturvan niin sen mukaan laskettuna asumistukea saisit n. 470€/kk ja työmarkkinatulea n. 600€ verojen jälkeen ja saat vielä perustoimentulotukea jonka perusosaksi on laskettu yhdelle henkilölle 2023 555,11€/kk eli kela laskee et pakollisten menojen jälkeen pitäisi elämiseen jäädä 555€/kk, joten tuohan on todella hulppea summa kun verrataan siitä et minä maksoin kaikki pakollisten menojeni jälkeen saadusta 700€/kk myös vuokran ja laskut.

Jollet pysty elämään 500€/kk ilmaisella rahalla tekemättä mitään, niin kyllä kannattais katsoa peiliin ja alkaa hiukan laskemaan todellisuus kertoimia ja mitä tolla hinnalla saa jos yhtään viitsii ajatella, kuin bilettämistä ja merkkivaatteita.

Minä ymmärrän tuon korotuksen ja elinkustannukset ja mitä mikäkin maksaa kun 40v työuran jälkeen joutuu työttömäksi ja ei enään ole edes mahdollisuutta päästä töihin sairauksien takia vaikka haluaisi.

En tiedä ikääsi ja olosuhteitasi yleensäkkään, mutta on aika jolloin elitasosta on vaan ihan pakko tinkiä ja lopettaa se hyvän elintason kulissin ylläpito ulkopuolelle. Tämä on monelle nykynuorelle hyvin vaikeaa, kun ei oikeastaan osata arvostaa sitä mistä se raha tulee silloinkin, kun et ole vuosia töitä edes tehnyt ja tilille tulee rahaa , kuin vanhempien viikkorahaa, jonka voi pistää haiseen välittämättä muista kuluista.

Vierailija
518/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta maaseudulle kun sieltä löytyy ilmaisia asuntoja vaikka kuinka paljon. Huvitaa toisten rahoilla elävien ulvominen kun mokomat eivät saa asua ilmaiseksi luxuslukaalissa. 

Pääkaupunkiseudulla kun on koko ikänsä asunut, ei voi enää muuttaa maalle. Se olisi sama kuin joutuisi vankilaan. Identiteetti on niin juurtunut pääkaupunkiseudulle.

Vierailija
519/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joutunut lähtemään kotiseudultani ja rahat riittää asumiseen Itä-Vantaalla, vaikka olen koko ikäni käynyt töissä (myös opiskeluaikana).

En millään pystyisi asumaan Helsingin keskustassa tai sen lähistöllä, ei riittäisi rahat. 

Ja olen kuitenkin ihan keskituloinen. Mutta ei tässä mitään tukia saa mistään, ihan itse on kaikki kustannettava. 

Ja olen kyllä pystynyt huolehtimaan sukulaissuhteistani, vaikka suurin osa jäi sinne maalle. Ja oho, pystyn myös ihan helposti tapaamaan helsinkiläisiä ystäviäni. 

Vierailija
520/541 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän 110 euron nousu ole vielä paljonkaan. Laitappas hakuun "voi nousta jopa 1000".8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme