Asun Hekan asunnossa, ja vuokrani tulee pian nousemaan 710 eurosta noin 820 euroon...Elän perustoimeentulotuella, ja jo nyt joudun maksamaan 16 euroa niistä elämiseen tarkoitetuista rahoistani. Sitten kun vuokran nousee, niin minulle jää yli 100e vähemmän
...rahaa elämiseen!!!
Mitä tässä nyt voi sitten muka tehdä???
Minä ASUN JO halvassa kaupungin asunnossa...Tai eivät kai nämä enää kohta niin halpoja ole.
Suuresti ihmettelen että miksei tuo kelan 694e ikinä nouse, kun KAUPUNGIN ASUNTOJENKIN vuokrat nousevat 12% pelkästään TÄNÄ VUONNA! Ollut sama 694e raja varmaan jo 6 vuotta!! Siitä asti kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle!
Mitä minä nyt sitten teen? Kohta ei ole enää varaa ruokaan kun joudun maksamaan niin paljon perustoimeentulostani vuokraa...Nytkin on ihan täysin kädestä suuhun elämistä, ja suuri osa vaatteistani on rikkinäisiä kun ei ole varaa ostaa uusia. Hammaslääkäriin ei pääse kun yksityiselle ei varaa ja kunnalliselle vuoden jonot!
MITEN VOI OLLA MAHDOLLISTA ETTÄ NÄITÄ ASUNTOJEN VUOKRIA NOSTETAAN KAUPUNGILLA NÄIN PALJON???!!
Nehän ovat vähävaraiselle tarkoitettu...
Kommentit (541)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on noussut ja ainahan voi muuttaa muualle maan kalleimmasta kaupungista.
Muualla myös ne totun vuokrarajat ovat pienemmän, vaikka oliskin halvempi vuokra.
Joten +-0Ja ei sitä ihminen noin vain muuta pois synnyinjuuriltaan ja kaikkien sosiaalisten verkostojen luota pois, täyteen yksinäisyyteen johonkin korpeen.
Ei Kelan tehtävä ole huolehtia ihmisten sosiaalisista verkostoista, vaan perustoimeentulosta.
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla hekan yksiössä nyt 420 n.muuta halvenpaan.
Mistä pääsee valitsemaan halvemman asunnon johon muuttaa?
Muutan heti maanantaina kun kerrotap
Pikkupaikkakunnista löytyy takuulla halvempi vaihtoehto. Oma-aloitteisuutta nyt hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on noussut ja ainahan voi muuttaa muualle maan kalleimmasta kaupungista.
"Menkää töihin!!!"
"Muuttakaa maalle!!!"
Jep, koittaisivat päättää 😂
Jos AP muuttaisi nyt maalle halpaan asuntoon, ja olisi täysin sosiaalisesti eristettynä yksin, eikä saisi töitä...Niin sitten täällä kiljuttaisiin että miksi sä asut siellä korvessa kaukana kaikista ja töistä, OMA VIKA 😂😂😂😂😂😂
Ja töissäkäynti ei ole vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/karkkila/17376646?utm_campaig…
Vierailija kirjoitti:
Heka:n ongelma on 100% lainarahalla rakentaminen ja korjaaminen, 3mrd€ lainapääomaa ja 4-%yks nousu koroissa tietää 120milj€ lisää pelkästään korkoja. Äkkiä laskin, että noin 2 000€ ruokakuntaa kohti lisäkustannuksia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja töissäkäynti ei ole vaihtoehto
Työelämä on tuolileikkiä;
Työpaikkoja (tuoleja) on aina vähemmän kuin potentiaalisia työntekijöitä, joten kaikkien yhtäaikainen työssäkäynti ei ole mahdollista.
Rakenteellinen työttömyyskin on noin 6% luokkaa.
Googlaa NAIRU
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto HELSINGISTÄ. Minulla asuu kaikki ystävät ja perhe helsingissä. Samoin täällä ovat kaikki harrastukset.
Miten minä tapaisin lapsiani jos asuisin karkkilassa?
Hyvinkää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkupaikkakunnista löytyy takuulla halvempi vaihtoehto. Oma-aloitteisuutta nyt hieman.
Asunnon tulee olla helsingissä jo ihan sosiaalisista syistä.
Lisäksi täällä on potentiaaliset työpaikat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä ihmettelen miksi kaikki tunkee sinne Helsingin ytimeen. Tarvittavat palvelut löytyy muualtakin ja asuminen maksaa murto-osan.
Vuoden olen asunut työllisenä peltojen keskellä, niin faktahan on, että kannattaisi asua kaupungissa, koska melkein millä tahansa alalla markkinat on kaupungissa ja kaupungissa on helpompi edistää mitä tahansa bisneksiä. Kuitenkin pienituloisena en saisi kaupungista samaan hintaan yhtä hyvää asuntoa ja yhtä rauhallista ympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla myös ne totun vuokrarajat ovat pienemmän, vaikka oliskin halvempi vuokra.
Joten +-0Ja ei sitä ihminen noin vain muuta pois synnyinjuuriltaan ja kaikkien sosiaalisten verkostojen luota pois, täyteen yksinäisyyteen johonkin korpeen.
Ei Kelan tehtävä ole huolehtia ihmisten sosiaalisista verkostoista, vaan perustoimeentulosta.
Perustuslaissa on määritelty minimisumma joka tulee jäädä käyttöön pakollisten kulujen jälkeen.
Tällä hetkellä se on 555e/kk yksin asuvalle.
Jos vuokran jälkeen jää vain 400e nousseiden vuokrien takia, ei perustuslaki toteudu.Kerrotko vielä, missä perustuslain pykälässä tuollainen minimisumma on määäritelty.
19 § Oikeus sosiaaliturvaan Jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Lailla taataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen · perusteella. Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä. Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Julkisen vallan tehtävänä on edistää jokaisen oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
Ja tuo mainittu summa oli siis määritelty missä kohtaa perustuslakia..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi täällä on potentiaaliset työpaikat.ap
Tätähän sitä minäkin...
Kukaan ei vastusta hintojen nousua vuokrissa. Vuokranantajat nostaa hintoja koska tietää että ihmisten on pakko asua jossain eli niitten kalliissa asunnoissa. Ette halua muuttaa poiskaan. Muuttakaa jonnekkin toiselle paikkakunnalle halvemman asumisen perään. Minä muutin ja vuokra on alle 500 euroa.
Itselläni hyvätuloisena olisi varaa asua Helsingissä, mutta en raski hirveiden hintojen vuoksi. Asuminen veisi liian suuren osan nettotuloistani.. Asun noin 40 kilometrin päässä.
En tajua mikä ihmisoikeus Suomessa köyhillä on Helsingin asuntoon, kun kovaa työtä tekevillä samaa oikeutta ei ole?
Jos Helsingissä on kallista, muuttakaa muualle. Suomi on täynnä halpoja asuntoja.
Voisitko harkita muuttoa esim. Vantaalle tai muihin naapurikuntiin?
https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/vantaa/17327666/kuvat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän sitä minäkin...
No tietenkin. Helsinki on Kotikuntani. Jokaisella on oikeus valita asuinpaikkansa. Ihan perustuslaissa sekin.
Minä olen koko ikäni asunut Helsingissä, enkä ala autottomana muuttamaan mihinkään korpeen pois kaikkien läheisten luota.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään olet ollut työtön ja minkä alan töitä etsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto HELSINGISTÄ. Minulla asuu kaikki ystävät ja perhe helsingissä. Samoin täällä ovat kaikki harrastukset.
Miten minä tapaisin lapsiani jos asuisin karkkilassa?
Nyt pistit vaikean. Olisipa tosiaan jokin teknologinen ratkaisu, jota käyttäen toimeentulotukiasiakkaiden lapsia olisi mahdollista kuljettaa kokonaisina Helsingin ja Karkkilan välillä.
"Menkää töihin!!!"
"Muuttakaa maalle!!!"