Onko maanviljely kovaa hommaa?
Alan kyllästymään pahasti tähän 8-16 työhön, talviaamujen pimeyteen ja autolla liukasteluun.
Nykyinen työni on myöskin täysin turhaa, siinä mielessä että siinä vain haaskataan luonnonvaroja hölmöyksiin. Itsellä varmaan tavanomaista vahvempi etiikka ja arvostan töitä, jossa autetaan ihmisiä tai tehdään edes jossain mielessä yleishyödyllisiä asioita. Vaikka asfaltin tekoa, siinäkin on joku järki, tai riippuu mihin tehdään.
Myös luonnonsuojeluasiat kiinnostaa. Nyt näin lyhyen ajan sisällä ensin hiilinegatiivisesta ja luontoystävällisestä viljelystä jutun, ja sitten vielä yle uutisoi kuinka lehmät toimii muinaisten alkuhärkien tapaan ja parantavat luonnon tilaa ja auttavat uhanalaisia lajeja. En kyllä pystyisi laittamaan lehmiä lihoiksi.
Olen varmaan ihan sekoamassa, mutta tuo asia kiinnostaa. Olen täysin kaupunkilainen ja lähin suvussa viljellyt lienee ollut isoisän veli.
Myös vaimon kanssa puheltu paljon vähän syrjempään muuttamisesta, mikä on toki ihan normaalia keskiluokkaisten kaupunkilaisten parissa.
Kommentit (31)
Mites asuminen pikkusen syrjemmässä, vaikka hehtaarin omalla tontilla, ja pistät sinne kunnon kasvimaat pystyyn ja vaikka kanoja? Voit kasvattaa itse ruokaa ja olla näin ynpäristöystävällisempi, kun voit olla käyttämättä tuholaismyrkkyjä ja keinotrkoisia lannoitteita. Samalla voit pitää monimuotoisuudesta huolta, jos pidät vaikka kukkaniittyä jne osalla pihasta
On se niin kovaa hommaa että sitä voi tehdä etänä. Tiedän monta tuennauttijaa jotka ovat hesassa töissä ja tila pyörii orjapalkkarengeillä. No onhan siinä mistä jakaa kun suomen tuet ovat omaa luokkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi tuotantosuuntasi? Eli mistä tilasi tulot koostuisivat? Työn raskaus riippuu vähän tuotantosuunnastakin. Otathan huomioon, että lainaa tuskin saat ellei sulla ole jotain maatalousalan koulutusta.
Ilmeisesti et osaa mitään, mikä olisi hyödyksi? Oletko koskaan käynyt maatilalla? Suosittelin vierailemaan vaikkapa useammallakin erilaisella.Ei mitään tietoa, varmaan jotain viljelyä. Ehkä jotain alpakoita tai muita joita ei tartte ottaa hengiltä.
Jeps, ei ole koulutusta ja en osaa tehdä mitään, traktorilla ajo ei toki varmaan kovin vaikeaa ole.
Olen lapsuuden kesämökillä nähnyt mökkinaapurimme peltohommia ja maatilaa, siellä oli myös sikoja (ja kissoja) mutta possuja en ottaisi paitsi lemmikiksi.
Kyllä tämä varmaan ihan tuhoontuomittu ajatus on, mutta voihan sitä jossain ok:n tontilla kasvatella omppuja ja jotain eläintä pitää ja ehkä viljellä pienimuotoisesti. Se varmaan saa riittää näin realistisesti.
Alpakat voi maksaa useammankin tonnin per kappale. Ei ole maailman helpoin lemmikki. Ja pitää senkin kanssa pystyä tekemään lopettamispäätös. Ne ei ole kuolemattomia.
Tottakai viimeinen piikki kuuluu antaa, mutta en laita kavereita lihoiksi. Kalastella voin, etenkin särkiä. Sillä saa ravinteita pois vesistä ja vaikka autettua pienempiä järviä.
Kyllä, olen kaupungilainen. Niin ja en katsele farmia, lähinnä vain pohdiskelen parempaa elämää ja miten auttaa luontokriiseissämme.
Luontokriisiä voi auttaa järkevällä kuluttamisella. Ei sillä, että ostaa pihalle jotain alpakoita täysin pelkäksi lemmikiksi. Se, että rannalta onkii jollain mato-ongella muutaman särjen kesässä, ei pelasta luontokatastrofilta. Jos haluat tyhjentää roskakaloista järveä, niin sitten tarvitset kunnon veneen ja nuotat. Tuollaisella pikkupiipertämisellä ei ole mitään virkaa tällä lopun ajan odottelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan luonteesta, omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun aikanaan lähdin kotoa maataloustöistä maailmalle "oikeisiin" töihin, niin päivääkään en ole sen jälkeen yhtä koviin töihin joutunut. Ja olen sentään ollut ahkeran työntekijän maineessa jokaisessa paikassa.
Niinpä. Melkein samanlainen kokemus itsellä. Silti olisin halunnut nuorena maatalon emännäksi ja se kaivertaa vieläkin jo nyt eläkkeellä ollessa. Olisi ollut minulle tärkeämpää ja mielekkäämpää hommaa kuin pankeissa työskentely. Mutta kun ei isäntää löytynyt silloin mistään jonka olisin kelpuuttanut. :D
Ajattelin asiaa mielessäni näin, että emäntä voi käydä töissä, kerta sossu kun on ja siitä tulee tasaisesti rahaa taloon. Ja itse sitten tekisi mitä lie, peltohommia ja ehkä jotain muuta. Toisaalta kun niissä omissa unelmissa on metsää josta osa on suojeltu ja eläimiä syömässä muttei tuottamassa ja näin. Hehtaarikin maksaa hirmuisesti rahaa ja pitäisi kiva talokin saada..
Mitäs vaimosi tykkäisi lisääntyneestä talviajelusta? Muista muuten sekin pikkujuttu, että se olet oletettavasti sinä, joka avaa lumesta pihan ja pihatien, ennen kuin rouva lähtee palkkaeuroja ansaitsemaan. Eläinten vanhainkoteja olen kuullut olevan. Sinne kun otat pari hevosta, niin ei ole vapaa-ajan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi tuotantosuuntasi? Eli mistä tilasi tulot koostuisivat? Työn raskaus riippuu vähän tuotantosuunnastakin. Otathan huomioon, että lainaa tuskin saat ellei sulla ole jotain maatalousalan koulutusta.
Ilmeisesti et osaa mitään, mikä olisi hyödyksi? Oletko koskaan käynyt maatilalla? Suosittelin vierailemaan vaikkapa useammallakin erilaisella.Ei mitään tietoa, varmaan jotain viljelyä. Ehkä jotain alpakoita tai muita joita ei tartte ottaa hengiltä.
Jeps, ei ole koulutusta ja en osaa tehdä mitään, traktorilla ajo ei toki varmaan kovin vaikeaa ole.
Olen lapsuuden kesämökillä nähnyt mökkinaapurimme peltohommia ja maatilaa, siellä oli myös sikoja (ja kissoja) mutta possuja en ottaisi paitsi lemmikiksi.
Kyllä tämä varmaan ihan tuhoontuomittu ajatus on, mutta voihan sitä jossain ok:n tontilla kasvatella omppuja ja jotain eläintä pitää ja ehkä viljellä pienimuotoisesti. Se varmaan saa riittää näin realistisesti.
Alpakat voi maksaa useammankin tonnin per kappale. Ei ole maailman helpoin lemmikki. Ja pitää senkin kanssa pystyä tekemään lopettamispäätös. Ne ei ole kuolemattomia.
Tottakai viimeinen piikki kuuluu antaa, mutta en laita kavereita lihoiksi. Kalastella voin, etenkin särkiä. Sillä saa ravinteita pois vesistä ja vaikka autettua pienempiä järviä.
Kyllä, olen kaupungilainen. Niin ja en katsele farmia, lähinnä vain pohdiskelen parempaa elämää ja miten auttaa luontokriiseissämme.
Luontokriisiä voi auttaa järkevällä kuluttamisella. Ei sillä, että ostaa pihalle jotain alpakoita täysin pelkäksi lemmikiksi. Se, että rannalta onkii jollain mato-ongella muutaman särjen kesässä, ei pelasta luontokatastrofilta. Jos haluat tyhjentää roskakaloista järveä, niin sitten tarvitset kunnon veneen ja nuotat. Tuollaisella pikkupiipertämisellä ei ole mitään virkaa tällä lopun ajan odottelussa.
Kaipa sitä saa touhuta, onko se joltain pois? Sitäpaitsi mukavaa hommaa, ei sillä että olettaisin sillä suurta merkitystä olevan, mutta pienistä teoista se lähtee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan luonteesta, omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun aikanaan lähdin kotoa maataloustöistä maailmalle "oikeisiin" töihin, niin päivääkään en ole sen jälkeen yhtä koviin töihin joutunut. Ja olen sentään ollut ahkeran työntekijän maineessa jokaisessa paikassa.
Niinpä. Melkein samanlainen kokemus itsellä. Silti olisin halunnut nuorena maatalon emännäksi ja se kaivertaa vieläkin jo nyt eläkkeellä ollessa. Olisi ollut minulle tärkeämpää ja mielekkäämpää hommaa kuin pankeissa työskentely. Mutta kun ei isäntää löytynyt silloin mistään jonka olisin kelpuuttanut. :D
Ajattelin asiaa mielessäni näin, että emäntä voi käydä töissä, kerta sossu kun on ja siitä tulee tasaisesti rahaa taloon. Ja itse sitten tekisi mitä lie, peltohommia ja ehkä jotain muuta. Toisaalta kun niissä omissa unelmissa on metsää josta osa on suojeltu ja eläimiä syömässä muttei tuottamassa ja näin. Hehtaarikin maksaa hirmuisesti rahaa ja pitäisi kiva talokin saada..
Mitäs vaimosi tykkäisi lisääntyneestä talviajelusta? Muista muuten sekin pikkujuttu, että se olet oletettavasti sinä, joka avaa lumesta pihan ja pihatien, ennen kuin rouva lähtee palkkaeuroja ansaitsemaan. Eläinten vanhainkoteja olen kuullut olevan. Sinne kun otat pari hevosta, niin ei ole vapaa-ajan ongelmia.
No mietinkin tuollaista tuotantoeläinten suojakodin ja maatilan yhdistelmää. Joku peltopläntti ja sitten lipputuloja :D Eipä silläkään rikkaaksi pääse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljele vaan omaan käyttöösi, äläkä ilmoita mihinkään olevasi maanviljelijä.
Pääset paljon vähemmällä. Käteisellä voi myydä jos jotain jää myytäväksi.
Nykyään kyttäävät kaikkea sateliiteista.
Toi satelliittijuttu on muuten ihan totta! Me asuttiin ennen sellaisessa paikassa, mihin ei saatu laitettua kunnollista kasvimaata. Saatiin sitten naapurilta kahvipaketin hinnalla hänen pellon nurkasta tilaa kasvimaan pitoa varten varmaan jotain parin aarin verran. Joku tarkastaja oli jossain vaiheessa kysynyt, että mikä tuo erinäköinen nurkka on. Siihen sitten kirjattiin, että oli meidän kasvimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietinkin tuollaista tuotantoeläinten suojakodin ja maatilan yhdistelmää. Joku peltopläntti ja sitten lipputuloja :D Eipä silläkään rikkaaksi pääse
Lipputuloja? Kannattaa miettiä, että mitä sitten myyt. Pistätkö kahvilan vai mitä aiot? Ei ihmiset maksa mitään pelkästään siitä, että pääsevät pihalle katselemaan paikkoja. Pitää olla kahvila, pomppulinna, savusauna, poniratsastusta jne. Jos sinun rouva on kaupungissa töissä, niin sinäkö hoidat kaikki palvelupisteet? Mutta ei ne sinun katselemisesta mitään maksa, jos et keksi rahoille jotain vastinetta :-D
Ja niiden tuotantoeläinten hoito pitää myös hallita, ettei käy niin, että ne jää vanhoilla päivillä vielä kurjempiin oloihin kuin mitä niillä aikaisemmin oli hallitun hoitotaidon kanssa.
Ehkä mieluummin suosittelen, että vuokraat kesäksi jonkun kivan kesämökin ja elelet siellä ja sitten talveksi palaat takaisin kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa sitä saa touhuta, onko se joltain pois? Sitäpaitsi mukavaa hommaa, ei sillä että olettaisin sillä suurta merkitystä olevan, mutta pienistä teoista se lähtee :D
Ainakin se oma omatunto parantuu hetkeksi.
Maatilalla kasvaneena annan vinkin että jos ostat valmiin maatilan esim maitotilan joka niin iso että sen tuotolla eläisi niin rahaa tarvii ainakin miljoonan jos ei pari. Eli ensin pitäisi olla omaa rahoitusta kasassa että voisi edes saada riittävän ison lainan maatilan ostamiseen.
Toisaalta jos ap haaveilee enemmän maalla asumisesta niin osta vanha maatila halvalla jossa ei isoa navettaa ym. Maatiloja lopettaa ennätysvauhtia tuotantoa joten niitä myydään kohtuulliseen hintaan. Ja rahaa voisitte tienata jos perustaisitte sinne vanhusten/vammaisten/lasten hoitokodin. Eli molemmat kotiin ja hoitaisitte vaikka kodinomaisesti ryhmää vammaisia. Heidän kanssaan voisitte kalastaa, kasvattaa marjoja, ym ym. Tuohon olisi apn puolison ammattistakin hyötyä.
Nykyään kyttäävät kaikkea sateliiteista.