Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko asperger käyttää vääriä sanoja tavaroista ja tilanteista?

Vierailija
11.08.2023 |

Huolimattomasti esim. lasi -> muki tai ironisesti esim. kävi jossain kivassa paikassa -> kävi kärsimässä. Yleensähän aspergerit ottavat asiat kirjaimellisesti ja puhuvat vain totta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tuntema asperger-nuori osaa valehdella aina tarvittaessa kuten muutkin..

Vierailija
22/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös juuri aspergerit ole tarkkoja kaikesta ?

Eikä kestä että joku sanoo kaikkia kokiksia coca colaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää vahingossa vääriä sanoja ja ilmaisuja, ja se kalvaa pitkään ja pahasti. Minua harmittaa vieläkin usein se, että käytin v. 2005 isoisäni hautajaisten jälkeisessä kahvitilaisuudessa väärää ja erikoista ilmaisua keskustellessani kahden kesken erään hautajaisvieraan kanssa.

Vierailija
24/32 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger hyvin harvoin vahingossa käyttää väärää sanaa/termiä/määritelmää/käsitettä. Mutta tarkoituksella voi käyttää hyvinkin luovasti. Jos lapsuudenperheessä on kaikkia colajuomia kutsuttu kokikseksi, olipa ne sitten pirkkaa, freewaytä tai ehtaa coca-colaa, niin as voi ihan nostalgian vuoksi kutsua kaikkia ruskeita virvoitusjuomia kokikseksi. Koska voi.

Vahingossa väärien asioiden sanominen voi kyllä ahdistaa pitkän aikaa, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki aspergerit ahdistuisivat aina ja loputtomasti, jos joku sanoo leipäveitsestä puukko.

Vierailija
25/32 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tarkoitettiinko tässä että käyttää sanoja sarkastisesti? Mulla itsellä on sellaista että mulla menee monesti vastakohdat sekaisin. Esim jos ulkona on kamala helle saatan sanoa että "täällä on ihan sairaan kylmä". En sano sitä sarkastisesti vaan sanat vaan sekoittuu. Vähän samalla lailla kuin jos puhuisi vierasta kieltä ja ei aina muista että kumpi näistä nyt tarkoitti kuumaa, hot vai cold.

Ja vähän aiheen vierestä, että jos joku sanoo mulle että käänny vasemmalle, niin en muista heti että kumpi on vasen. Joudun erikseen miettimään että kumpi on kumpi.

Vierailija
26/32 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sanoa jotain mikä vaikuttaa tyhmältä, silti hän ymmärtää jopa toisten ajatukset.

Vierailija
27/32 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi. Itsellänikin on asperger-diagnoosi jonka olen saanut teininä, ja kyllä minä ainakin puhun välillä ironisesti ja sarkastisesti. Enkä edes puhu aina totta, jos esim. kollegan uusi hiusväri on mielestäni kamala, osaan olla sanomatta niin ja sanon jotain mukavaa kuten "vaihtelu virkistää".

Ihmeen paljon ihmiset jaksaa kiinnittää huomiota toisten hiuksiin. Miksei voi vain antaa olla, ei tarvitse katsoa pitkään muutosta, kommentoida, ei mitään.

Vierailija
28/32 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evvk. Mene tekemään jotain kehittävämpää.

Kielenkäyttö ei liity tuohon mitenkään.

Vierailija
29/32 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Eli et ole ainoa.

Toisetkin asbergerit tekevät sitä.

Vierailija
30/32 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmänkin on aspergerpiirre se että muukin on oltava aina muki ja lasin on oltava lasi

Tämä.

Vierailija
31/32 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta ainakin joskus saatan sanoa vahingossa esimerkiksi matala kun tarkoitan lyhyttä. Tai korkeaa kun tarkoitan pitkää. 

Vierailija
32/32 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerit usein hyviä keskustelijoita ja muutenkin älykkäitä tyyppejä.

Lukemista harrastavat joten kielellinen kehitys hyvällä tasolla.

Jaa-a, ne assit jotka tunnen ovat kyllä hirveitä keskustelukumppaneita. Yksi ei pääse ikinä asiaan, toinen ei ymmärrä mitään jossei asiaa väännä rautalangasta puoli tuntia, yhden puheesta ei saa selvää kun kuulostaa rikkinäiseltä mökäfööniltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi