Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko asperger käyttää vääriä sanoja tavaroista ja tilanteista?

Vierailija
11.08.2023 |

Huolimattomasti esim. lasi -> muki tai ironisesti esim. kävi jossain kivassa paikassa -> kävi kärsimässä. Yleensähän aspergerit ottavat asiat kirjaimellisesti ja puhuvat vain totta.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä voi, tunnen aspergerin joka puhuu aina subway sämpylöistä vaikka ne on oikeasti patonkeja!

Vierailija
2/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Itsellänikin on asperger-diagnoosi jonka olen saanut teininä, ja kyllä minä ainakin puhun välillä ironisesti ja sarkastisesti. Enkä edes puhu aina totta, jos esim. kollegan uusi hiusväri on mielestäni kamala, osaan olla sanomatta niin ja sanon jotain mukavaa kuten "vaihtelu virkistää".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap osoittaa vain oman ymmärryksensä rajoitukset.

Monilla asperger-ihmisillä on hyvinkin monipuolinen sanavarasto, ja heidän/meidän huumorintajunsa on vahvalla pohjalla, se saattaa olla hyvinkin kuivakka (yläluokkaisen brittihuumorin tyyliin) tai sitten ihan pieru-huumoria. Moni hallitsee sarkasmin niin hyvin, ettei kuulija tajua tulleensa kohteeksi...

Vierailija
4/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä "väärien" sanojen käyttäminen kertoisi juuri aspergerista?

Vierailija
5/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Minua ei kiinnosta joidenkin tavaroiden väliset erot, kuten mukin ja lasin, joten voin hyvin sanoa väärin, vaikka tiedänkin oikean sanan. Sanon nämä puolihuolimattomasti, sillä minua kiinnostaa ajatella samaan aikaan jotain muuta, jotain mielenkiintoisempaa.

Vierailija
6/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta arvaapas vain, kuinka kauan sitä tulee pohdittua ja harmiteltua jälkeenpäin, kun valitsee väärän sanan, esimerkiksi muki kun kyseessä oli lasi.

Vierailija
7/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole niin vakavaa ja joskus asioilla on monta puolta, voi olla kivaa, pelottavaa ja surullista samalla kertaa ja se on realismia joka pitää hyväksyä. Aspergerin on vaikea ymmärtää muita ihmisiä ja välillä ihan todella vaikeaa, jos viesti on ristiriitaista. Jos on luvannut jotain tosissaan niin sitä ei halua pettää.

Vierailija
8/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tuo voi olla jopa erityiskykynsä.

Vierailija
9/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan käytä vääriä sanoja ja saan jopa pahoinvointia, jos joku tekee niin. Puhuu esim. leikkuuveitsestä puukkona tai käyttää jonkun tuotemerkin nimeä tarpeettomasti > Coca-Cola, kun kyseessä on joku Lidlin colajuoma.

Vierailija
10/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla Aspergereilla ole vaikeuksia ymmärtää ihmisiä, heidän tunteitaan tai ilmeitään. Myös huumorintaju voi olla ihan normaali.

Vierailija
11/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurpiirteiset puhuu noin eikä nilliyä

Cola kuin cola on kokis

Ja juomakipot on kaikki laseja.

Mitä väliä- Ei mitään

Vierailija
12/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin on aspergerpiirre se että muukin on oltava aina muki ja lasin on oltava lasi

Vierailija
13/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa asperger olla vähän älykkäämpi ja huumorintajuisempi sekä itsevarmempi ihminen. Kaikki ei ole virheitä joita et itse käytä tai tee. Pidä huolta itsestäsi.

Vierailija
14/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sanoissa sekoilu aspergerin diagnoosia vaadi. Onnistuu ihan hyvin ilmankin.

Vierailija
15/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla Aspergereilla ole vaikeuksia ymmärtää ihmisiä, heidän tunteitaan tai ilmeitään. Myös huumorintaju voi olla ihan normaali.

Varmaan johtuu siitä että on ihminen. Älykkyyttä ei mitata mutta ei myöskään ymmärretä. Uuden ajan mittari?

Vierailija
16/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Mitähän sanoisin. En jaksa enää yhtään mitään sanoa. 🤣

Vierailija
17/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä "väärien" sanojen käyttäminen kertoisi juuri aspergerista?

Huomioisin myös sanan virhe tai väärä sana?

Vierailija
18/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi. Itsellänikin on asperger-diagnoosi jonka olen saanut teininä, ja kyllä minä ainakin puhun välillä ironisesti ja sarkastisesti. Enkä edes puhu aina totta, jos esim. kollegan uusi hiusväri on mielestäni kamala, osaan olla sanomatta niin ja sanon jotain mukavaa kuten "vaihtelu virkistää".

Aijai. Ei saisi kiusata ihanimpia naisia. 😽

Vierailija
19/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap osoittaa vain oman ymmärryksensä rajoitukset.

Monilla asperger-ihmisillä on hyvinkin monipuolinen sanavarasto, ja heidän/meidän huumorintajunsa on vahvalla pohjalla, se saattaa olla hyvinkin kuivakka (yläluokkaisen brittihuumorin tyyliin) tai sitten ihan pieru-huumoria. Moni hallitsee sarkasmin niin hyvin, ettei kuulija tajua tulleensa kohteeksi...

Allekirjoitan autistina tämän.

Vierailija
20/32 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit usein hyviä keskustelijoita ja muutenkin älykkäitä tyyppejä.

Lukemista harrastavat joten kielellinen kehitys hyvällä tasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi