Nyt on sitten sellainen tilanne että rahaa on jäljellä loppukuuksi 60e, ja vielä tänään pitää mennä ruokakauppaan...Elän siis perustoimeentulotuella, eikä tämä vain enää riitä kun hinnat ovat nouseet niin paljon. Voiko jostain diakoniasta saada lisätukea?
En tiedä mitä teen...Puhelinlaskukin on tulossa vielä loppukuusta.
Ruokaan riittää rahaa just ens viikoks, ja sit on loppu.
Neuvoja, kokemuksia tilanteestani?
M34
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin
Mihin voin mennä ja milloin?...Mitä teen siellä tarjoamassasi työpaikassa?
ap
Ei työpaikkoja tarjota.
Itse sinun pitää hakea töitä, itse pitää kouluttautua ja itse pitää muuttaa alueelle missä on töitä. Kaikkiin noihin on tarjolla vaikka miten paljon apua.
Siihenkin pitäisi olla apua että ihminen ei jää valittamaan ja keksimään syitä miksi ei voi. Mutta eipä ole. -eri
Miten se vaikuttaa siihen että työttömiä on 600 000! Mistä niille työpaikat? Ovat koulutettuja, asuvat ympäri Suomea, ei löydy töitä!
”Koska puskurit on syöty” – Aivan näinä päivinä puhkaistaan jo synkkä 2 000 konkurssin raja
10.8.2023 15:58 Kauppalehti
"Menneet kuukaudet konkurssihakemuksia on tehty noin 60 kappaleen viikkotahtia, ja tänä vuonna niiden määrä on lähes 30 prosenttia korkeampi kuin vuonna 2022 vastaavaan aikaan."
”Koska puskurit on syöty, voivat pienetkin yllätykset kaataa firman. Koronnostot ja asiakkaiden heikentynyt kysyntä tekevät taustalla tuhoa”, tulkitsee Asiakastiedon viestintäpäällikkö Ville Kauppi."
Synkintä dataa sitten finanssikriisin
"Elokuun alussa tilanne on se, että konkurssihakemusten määrä on lisääntynyt rakentamisessa lähes 40 prosenttia, tukku- ja vähittäiskaupassa 30 prosenttia sekä teollisuudessa samoin 30 prosenttia."
Tuskin tuo lisäarvoa keskusteluun mutta mielenterveysoireiden vuoksi työkyvyttömänä toimeentulotukiasiakkaana tililläni oli tänään 90€ jäljellä, kuukauden kaikki laskut maksettuna. Viidestoista päivä tyttäremme äiti maksaa minulle minimimääräisen elatusavun, 186,97€. loppukuusta saan tililleni vielä lapsilisän yksinhuoltajakorotuksella, 163,18€. Toimeentulotukea maksoivat kuunvaihteessa nettona 493,62€
Kuukauden tuloni ovat siis yhteensä 843,77 jolla minä ja ala-ikäinen pärjäämme varsin mainiosti.
En koskaan kehtaisi valittaa että tukeni ei ole riittävät. Käyttörahaa minulla on exän mielestä enemmän kuin tällä ja miehellään, jotka käsittääkseni tienaavat molemmat sen kolmisen tonnia kuussa, miinus verot.
Auto, tupakointi, sekä ryyppääminen ovat heillä ylivoimaisesti suurin kuluerä. Itsellä ei ole autoa, enkä polta enkä juo. Pari kaljaa pari kertaa kuussa. Juopuminen+paniikkihäirö eivät sovi yhteen.
Se miksi saan vain toimeentulotukea enkä työkyvyttömyyseläkettä on myös usein kysytty kysymys. Hoitavien tahojeni mielestä kuuluisin oireineni eläkkeelle, mutta Kelan lääkäreiden mielestä voisin tehdä vanhaa työtäni mikä minut lopulta vakavasti sairastutti. Mutta se on jo oma tarinansa se.
Pointtini on se että Suomessa saa vähävarainen ihan riittävän taloudellisen tuen. On ihan oma vika jos tuet eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ole rahasi tuhlannut eli 500 euroa jos tässä vaiheessa kuuta jo ulvot niiden olevan loppu. Onko kaapeissasi ruokaa ostettuna vai dokasitko tai narkkasitko massisi. Olet tyhmä, mene duuniin....
330euroa mulla oli eikä 500.
50e meni heti lainanmaksuun kun oli pitänyt kaverilta viime kuussa vipata
ap
Oletko alennetulla perustoimeentulotuella, koska et ole hoitanut työkkärin asioita? Hoida asiat työkkärin kanssa heti huomenna.
En ole, vaan joudun maksamaan osan vuokrasta itse.
ap
Miksi joudut maksamaan vuokrasta osan itse? Jos laitat kaupungille hakemuksen halvemmasta asunnosta, kuuluu kelan maksaa koko nykyinen vuokra. Tämä siksi, että yrität löytää halvemman, mutta ei ole toimeentulotukiasiakkaan vika, jos sellaista ei löydy. Hae oikaisua toimeentulotukipäätökseesi!
Haen koko ajan halvempaa asuntoa, mutta kohtuullistivat vuokran silti.
Nyt ei rahat riitä elämiseen enää.ap
Kuulostaa omituiselta. Sen ei pitäisi mennä noin. Hae harkinnanvaraista toimeentulotukea. Kelasta voisi myös kysyä perusteluja, että miksi tekivät noin.
Joka toinen kunta ei maksa ylimenevää vuokraa, se pitää itse maksaa ruokarahasta!
Kaupungin halvimmatkin vuokra-asunnot ylittävät Kelan asumistukirajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhuu, ap ? Mihin se 220 euroa meni?
Velkaan, ruokaan, parturiin, matka rannalle, puhelinlaskuun, pyykinpesuaineeseen, vessapaperiin, kopiopaperiin, jne jne
ap
Nyt varmaan ymmärrät mihin rahat on menneet.
Kopio kopiopaperi, parturi ja matka rannalle. Ainakin kolme asiaa jättäisin pois.
Minä saan yritystukeja onneksi hallitus on luvannut korottaa reilusti yritystukeja .rahaa tulee reippaasti ja vielä ilmaisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velkaan, ruokaan, parturiin, matka rannalle, puhelinlaskuun, pyykinpesuaineeseen, vessapaperiin, kopiopaperiin, jne jne
ap
Kopio kopiopaperi, parturi ja matka rannalle. Ainakin kolme asiaa jättäisin pois.
Paperia oli pakko ostaa että sain tulostettua terveydenhuollon dokumentteja.
Parturissa olin käynyt viimeksi yli 3kk sitten ja se maksoi 15e...
Matka rannalle kesällä turhaa? Ystävien kanssa!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat mun kauppalistan prismaan:
Kanamunia 10kpl
400g jauhelihaa
Sipuli
1Kg omenaa
Uunilenkki paketti
1kg porkkanaa
2 kg perunaa
2 pss makaronia
Tomaattipyree
MaitoNäihin menee 14€ eli kolme viikkoa menee 42€ ja jää vielä 24€ puhelinlaskuun.
Mulla tämän lisäksi pakkasessa hernekeittoa ja kaapissa ruoka-avusta saadut sämpyläainekset.
Ja lisäksi pakkasessa onnistu keräämääni mustaherukkaa ja karviaisia kun naapuri ystävällisesti mulle sanoi että saan ne kerätä.Miten saat tuon riittämään ja mitä ihmettä sä syöt?
No eihän tää herkkua ole mutta ei tarvi enää kauaa kestää.
Syön siis aamuisin puuroa marjoilla/omenasoseella, lisäksi sämpylä ja paistettu kanamuna.
Illalla vain leipää ja omena
Ruuaksi teen
makaronilaatikon (2 pv) ainakin jos ei niin loput pakkaseen
Muusia ja makkarakastike (2 pvä) toisena
Hernekeittoa pakkasesta (1pv)
Ja kesäkeittoa ajattelin nyt kokeilla 2 (pvä)
Mun on kyllä mahdollisuus varmaan ylihuomenna saada ruoka-avusta jotain lisää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä satumammat kertoilee vuoron perään miten kaikki elävät 1e/päivä budjetilla
😂😂😂😂😂Juu, ihan varmasti!!!
Euro on aika vähän, mutta huvikseni laskeskelin 2 euron ruokabudjetin 3 viikolle paikallisen S marketin hinnoilla, halvimman mukaan tietysti.
2 kg porkkanoita
1,25 kg juustoa
3x9 kpl pussi ruisleipäsiä
3 litraa maitoa
400 g margariiniä
450 ml rypsiöljyä
2 kg spagettia
4 purkkia hernekeittoa
Kg suolaa
Kg sokeria
30g pizzamaustetta
3 purkkia tomaattimurskaa
500g soijarouhetta
Kg kaurahiutaleita
100 pussia teetä
15 kananmunaa
Loppusumma n. 41 euroa.
Tuossa on lähdetty siitä, että kotoa ei löydy ennestään mitään, edes suolaa. Suolat, sokerit ja mausteet normaalisti ovat sellaisia, ettei niitä tarvitse joka viikko hankkia lisää. Tuosta saattaa jäädä muutakin 3 viikon jälkeen yli, voi sitten seuraavassa kuussa ostaa enemmän kasviksia.
Itselläni 20 ja tili vasta viimeinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60€ loppukuuksi ja sä vikiset? Okei... mulla on kahdeksi viikoksi 15€ ja kaapit lähestulkoon tyhjät. Silti uskon pärjääväni kun ostan tyyliin perunoita, halvimpia pakestevihanneksia, nuudeleita, hiivaa ja jotain levitettä. Jauhoja, kananmunia, hapankorppuja, tomaattimurskaa, spagettia on. Ja kahvia, jei! Ja tietty koiralla ruokaa. Jos mulla olisi sun rahasi, suorastaan juhlisin.
Nyt alkoi vit ttamaan.
Miksi valehtelet?
Kukaan ei elä kahta viikokoa euron päiväbudjetilla.
Ja ap:lla ei ole ruokaa kaapeissa, hänhän kertoi menevänsä tänään kauppaan
Aika moni elää sillä perustoimeentulotuella kuukauden, koska on pakko sopeuttaa omat menonsa käytettävissä oleviin varoihin kuukauden ajalle. Osa perustoimeentulotuen saajista on osa-aikaisesti tai päätoimisesti töissä ja maksaa verojakin. Heidän on pakko tulla samalla summalla kuukausi toimeen, vaikka painaa duunia.
Miten se duunin teko ja verojen maksu nyt on olennaista keskustelussa, jossa puhutaan, millaisella summalla voi elää viikon tai kuukauden? Nämä 15e/vk on joko trolleja tai jotain luonnonoikkuja. Ei normaali ihminen pärjää tuolla rahamäärällä - eikä taatusti käy ainakaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kopio kopiopaperi, parturi ja matka rannalle. Ainakin kolme asiaa jättäisin pois.Paperia oli pakko ostaa että sain tulostettua terveydenhuollon dokumentteja.
Parturissa olin käynyt viimeksi yli 3kk sitten ja se maksoi 15e...Matka rannalle kesällä turhaa? Ystävien kanssa!
ap
Matka rannalle maksoi siis 200€ kannattaako nyt valittaa ruuanhinnasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ole rahasi tuhlannut eli 500 euroa jos tässä vaiheessa kuuta jo ulvot niiden olevan loppu. Onko kaapeissasi ruokaa ostettuna vai dokasitko tai narkkasitko massisi. Olet tyhmä, mene duuniin....
330euroa mulla oli eikä 500.
50e meni heti lainanmaksuun kun oli pitänyt kaverilta viime kuussa vipata
ap
Sinulla oli siis kuun alussa 330 - 50 = 280 euroa. Ny 10. elokuuta jäljellä on 60 e. Mihin käytit tällä aikaa 220 euroa?
Johan se kertoi että meni vuokraan.
Kyl mä saan 60€:lla 3 viikon ruoat kun vähän kattoo mitä ostaa, ja syön siis noin 2200 kcal/päivä.
Perunaa, porkkanaa, sipulia, linssejä, soijarouhetta, makaronia, kananmunia, kaurahiutaleita, omenaa, banaania jne. eikä mitään kalliita virvoitusjuomia, leikkeleitä ja muita turhuuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä satumammat kertoilee vuoron perään miten kaikki elävät 1e/päivä budjetilla
😂😂😂😂😂Juu, ihan varmasti!!!
Euro on aika vähän, mutta huvikseni laskeskelin 2 euron ruokabudjetin 3 viikolle paikallisen S marketin hinnoilla, halvimman mukaan tietysti.
2 kg porkkanoita
1,25 kg juustoa
3x9 kpl pussi ruisleipäsiä
3 litraa maitoa
400 g margariiniä
450 ml rypsiöljyä
2 kg spagettia
4 purkkia hernekeittoa
Kg suolaa
Kg sokeria
30g pizzamaustetta
3 purkkia tomaattimurskaa
500g soijarouhetta
Kg kaurahiutaleita
100 pussia teetä
15 kananmunaa
Loppusumma n. 41 euroa.
Tuossa on lähdetty siitä, että kotoa ei löydy ennestään mitään, edes suolaa. Suolat, sokerit ja mausteet normaalisti ovat sellaisia, ettei niitä tarvitse joka viikko hankkia lisää. Tuosta saattaa jäädä muutakin 3 viikon jälkeen yli, voi sitten seuraavassa kuussa ostaa enemmän kasviksia.
Itse en pärjää keitoilla ja leipäsillä. Helposti menee jopa 25€ pv ruokaan ja kahviin. Työpaikkaruokailu kympin. Kahvit 2-3€. Kotiin kunnon iltaruoka ja ehkä kaks olutta ja makeaa niin se on 25€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60€ loppukuuksi ja sä vikiset? Okei... mulla on kahdeksi viikoksi 15€ ja kaapit lähestulkoon tyhjät. Silti uskon pärjääväni kun ostan tyyliin perunoita, halvimpia pakestevihanneksia, nuudeleita, hiivaa ja jotain levitettä. Jauhoja, kananmunia, hapankorppuja, tomaattimurskaa, spagettia on. Ja kahvia, jei! Ja tietty koiralla ruokaa. Jos mulla olisi sun rahasi, suorastaan juhlisin.
Nyt alkoi vit ttamaan.
Miksi valehtelet?
Kukaan ei elä kahta viikokoa euron päiväbudjetilla.
Ja ap:lla ei ole ruokaa kaapeissa, hänhän kertoi menevänsä tänään kauppaan
Aika moni elää sillä perustoimeentulotuella kuukauden, koska on pakko sopeuttaa omat menonsa käytettävissä oleviin varoihin kuukauden ajalle. Osa perustoimeentulotuen saajista on osa-aikaisesti tai päätoimisesti töissä ja maksaa verojakin. Heidän on pakko tulla samalla summalla kuukausi toimeen, vaikka painaa duunia.
Miten se duunin teko ja verojen maksu nyt on olennaista keskustelussa, jossa puhutaan, millaisella summalla voi elää viikon tai kuukauden? Nämä 15e/vk on joko trolleja tai jotain luonnonoikkuja. Ei normaali ihminen pärjää tuolla rahamäärällä - eikä taatusti käy ainakaan töissä.
Mä ainakin tuossa ylempänä kerroin miten pärjään ja mitä syön.
Meillä täällä Suomessa on monilla paikkakunnilla hyvä ruoka-apu.
Kyllä mä ihan normaali koen olevani. Ja ei tätä kovin kauaa jaksa mutta kesän ajan minä nyt olen pärjännyt kun en kesätöitä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt ollit normaalia enemmän menoja, vai miksi tilanne on noin tiukka? 60 eurolla ei kyllä ole mahdollista selvitä 20 päivää, joten jotain lisäapua täytyy saada. Diakoniaa ja harkinnanvaraista toimeentulotukea voit yrittää.
3,- päivässä, kyllä sillä hengissä säilyy hyvinkin. Mutta siihen sisältyy niin kaurapuuro- kun hernekeittopäiviäkin. Ja ottaa ehkä opiksi ja kuluttaa järkevämmin seuraavassa kuussa.
tarvit tuloja lisää. miks ihmeessä oot työttömänä vapaaehtosesti?
aleruokia saa kyllä prismasta -60% 21.00 jälkeen.
myös jonkinlaista kimppaasumista kannattaa harkita jos
löytyy sopiva kaveri/naikkonen mukaan.
töihin menisin varmaan itse alkuun.
indeed.fi
mol.fi
kuntaretky.fi
käy heti huomenna kaikki paikat läpi
nyt on aika herätä
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan bruttona 3000€/kk ja käytän kuussa 300€ ruokaan, tilaan vielä kauppakassista erikseen ja maksan siitä että joku kerää ne mulle valmiiks. Kyllä mulle riittää tuo summa ihan hyvin, jos on kyse pelkästään ruuasta ja hyggetuotteista. Asun yksin eikä oo lemmikkejä.
Kuulostaa siltä että sun kannattais mennä oman kunnan/kaupungin aikuissosiaalityöhön, siellä osataan auttaa :) Voit saada myös harkinnanvaraista toimeentulotukea jos katsotaan että tarvitset. Voimia ap!!
Minä ymmärsin, että ap:llä jää asumiskulujen jälkeen se 330 euroa, eli siitä pitää maksaa laskuja ja ostaa kaikki tarvittava, ei vain ruoka. Pelkkään ruokaanhan tuo olisikin ihan kiva summa.
En minäkään pärjäisi tuolla summalla.
Monesko oli aloitus?