Nyt on sitten sellainen tilanne että rahaa on jäljellä loppukuuksi 60e, ja vielä tänään pitää mennä ruokakauppaan...Elän siis perustoimeentulotuella, eikä tämä vain enää riitä kun hinnat ovat nouseet niin paljon. Voiko jostain diakoniasta saada lisätukea?
En tiedä mitä teen...Puhelinlaskukin on tulossa vielä loppukuusta.
Ruokaan riittää rahaa just ens viikoks, ja sit on loppu.
Neuvoja, kokemuksia tilanteestani?
M34
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 142 e. Ihan työssäkäyvä olen, enkä edes juo rahojani, tai tupakoi. Oli ihan hitokseen laskuja tässä kuussa. Onneksi jääkaappi, pakastin ja kuivakaappi on melko täynnä. Kävin ne juuri täydentämässä, mutta tuon verran siis jäi kauppareissun jälkeen.
Kyllä, ajat ovat kovia monelle nyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen kanssa 100 e loppukuuksi. Oli pakko hankkia lapselle kaikenlaista vaatetta ja kengät, kirppareilla ei ole tytön kokoa ollut. Niihin meni lapsilisä joka lasketaan tuloksi tt tuessa eli kaikki hankinnat ovat aina ruokarahasta pois.
Mene töihin huutelua en enää jaksa enkä välitä. Oma fyysinen ja psyykkinen terveys on sen verran huono tällä hetkellä että yritän jaksaa päivästä päivään. Tänään kävi kaupassa ja itkin koko matkan kaupasta kotiin lapsi oli kotona ja odotti eteisessä ja ehti huomata. Se harmittaa kun huolestui. Raskasta aina koota itsensä ja huolehtia yksin lapsenkin tunteista. Isänsä osti juuri uuden asunnon toisesta kaupungista eikä.näe tyttöä kuin satunnaisesti.
Kai isä sentään maksaa elatusmaksua?
Jos on vähän rahaa käytettävissä ruokaan ei kannata syödä viittä ateriaa päivässä, vaan vain yksi. Tai pitää jopa paastopäivä muutama. Silloin saa nostettua yhteen ateria käytettävää rahamäärää, jolloin ei tarvitse syödä mitään ravintoaineköyhää jauhoateriaa.
60 eurolla saa 10 kpl 10 munan pakettia kananmunia, 10 pakettia 400g sikanautajauhelihaa ja vielä 2 pakettia voita. Kun kyttää punalapuja, niin vielä jää rahaa mausteisiin tai suurempiin annoksiin. Tosta kun laittaa 20 ateriaa, nii joka päivä saa syödä 200g jauhelihaa ja 5 kananmunaa ja 50 g voita. Ei varmasti ole nälkä kuin vasta seuraavana päivänä. Saa kaikki ravintoaineet, tekee hyvää suolistolle, riittävästi proteiinia, laihtuu samalla jos on ylipainoa...
Mä en tajua näitä soijarouhe, sämpyläjauhot, makarooni, riisi, kaurapuuro, margariini suosituksia. Tommosella ruualla sairastuu, menettää mielenterveytensä, lihoo, saa nivelkipuja, ei jaksa edes ajatella. Ei ole mitään ravintoaineita jauhoissa ja margariinissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vähän rahaa käytettävissä ruokaan ei kannata syödä viittä ateriaa päivässä, vaan vain yksi. Tai pitää jopa paastopäivä muutama. Silloin saa nostettua yhteen ateria käytettävää rahamäärää, jolloin ei tarvitse syödä mitään ravintoaineköyhää jauhoateriaa.
60 eurolla saa 10 kpl 10 munan pakettia kananmunia, 10 pakettia 400g sikanautajauhelihaa ja vielä 2 pakettia voita. Kun kyttää punalapuja, niin vielä jää rahaa mausteisiin tai suurempiin annoksiin. Tosta kun laittaa 20 ateriaa, nii joka päivä saa syödä 200g jauhelihaa ja 5 kananmunaa ja 50 g voita. Ei varmasti ole nälkä kuin vasta seuraavana päivänä. Saa kaikki ravintoaineet, tekee hyvää suolistolle, riittävästi proteiinia, laihtuu samalla jos on ylipainoa...
Mä en tajua näitä soijarouhe, sämpyläjauhot, makarooni, riisi, kaurapuuro, margariini suosituksia. Tommosella ruualla sairastuu, menettää mielenterveytensä, lihoo, saa nivelkipuja, ei jaksa edes ajatella. Ei ole mitään ravintoaineita jauhoissa ja margariinissa.
Totta. Tuleehan se halvemmaksi tappaa itsensä kitukuurilla ja paastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua näitä soijarouhe, sämpyläjauhot, makarooni, riisi, kaurapuuro, margariini suosituksia. Tommosella ruualla sairastuu, menettää mielenterveytensä, lihoo, saa nivelkipuja, ei jaksa edes ajatella. Ei ole mitään ravintoaineita jauhoissa ja margariinissa.Totta. Tuleehan se halvemmaksi tappaa itsensä kitukuurilla ja paastolla.
Sun kannattaa tarkistaa tietosi paastoamisesta. Lisäksi munissa ja lihassa on huomattavan paljon ravintoaineita verrattuna jauhoihin, riisiin, makarooniin ja margariiniin nähden.
En tiedä onko tämä provo, mutta Suomessa ei kukaan kuole nälkään. Ruokajakoja on 2 kertaa viikossa. Sitäpaitsi tuolla rahalla kyllä pärjää, minulla ei mene kuin vähän enemmän ruokaan rahaa, vaikka rahat eivät edes ole tiukalla. Helposti pärjäisin vähemmälläkin. Osaan suunnitella, hyöyntää aleja ja kokata itse. Hyviä vinkkejä ap:lle on annettu, niillä pitäisi pärjätä ja ensi kuussa sitten sama ja loput säästöön. Kakkkea rahaa ei kannata laittaa taivaan tuuliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joit rahasi?
En ole tehnyt näin, joten kommenttisi on turha.
Ap
Miksi elät toimeentulotuella. Työ olisi kannattavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen kanssa 100 e loppukuuksi. Oli pakko hankkia lapselle kaikenlaista vaatetta ja kengät, kirppareilla ei ole tytön kokoa ollut. Niihin meni lapsilisä joka lasketaan tuloksi tt tuessa eli kaikki hankinnat ovat aina ruokarahasta pois.
Mene töihin huutelua en enää jaksa enkä välitä. Oma fyysinen ja psyykkinen terveys on sen verran huono tällä hetkellä että yritän jaksaa päivästä päivään. Tänään kävi kaupassa ja itkin koko matkan kaupasta kotiin lapsi oli kotona ja odotti eteisessä ja ehti huomata. Se harmittaa kun huolestui. Raskasta aina koota itsensä ja huolehtia yksin lapsenkin tunteista. Isänsä osti juuri uuden asunnon toisesta kaupungista eikä.näe tyttöä kuin satunnaisesti.
Kai isä sentään maksaa elatusmaksua?
se on tulo toimeentulotuessa ei se meitä auta vaikka maksaisi 500 e kk. saman summan saamme silti kuin kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä provo, mutta Suomessa ei kukaan kuole nälkään. Ruokajakoja on 2 kertaa viikossa. Sitäpaitsi tuolla rahalla kyllä pärjää, minulla ei mene kuin vähän enemmän ruokaan rahaa, vaikka rahat eivät edes ole tiukalla. Helposti pärjäisin vähemmälläkin. Osaan suunnitella, hyöyntää aleja ja kokata itse. Hyviä vinkkejä ap:lle on annettu, niillä pitäisi pärjätä ja ensi kuussa sitten sama ja loput säästöön. Kakkkea rahaa ei kannata laittaa taivaan tuuliin.
helppoa se yksin on mutta mitä jos lapsen vaatekoko on muuttunut kesällä numeroa isommaksi eikä mikään vanha enää mahdu päälle? lapselle se on pakko vaatetta hankkia. elatustuki ja lapsilisä ovat tuloja toimeentulotuessa. 240 e pitää maksaa lapsen menot ja hankinnat osa vuokrasta ja ruoka.
Lopeta tupakointi ja ryyppääminen niin rahat riittää ruokaa. Monet köyhät tupakoi ja siihen menee 80 euroa kuukaudessa. Kaljaan kuluttavat 80 euroakin. Muihin turhiin ostoksiin menee varmaan 50 euroa kuten bussilla kukemiseen ja lehtien ostamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua näitä soijarouhe, sämpyläjauhot, makarooni, riisi, kaurapuuro, margariini suosituksia. Tommosella ruualla sairastuu, menettää mielenterveytensä, lihoo, saa nivelkipuja, ei jaksa edes ajatella. Ei ole mitään ravintoaineita jauhoissa ja margariinissa.Totta. Tuleehan se halvemmaksi tappaa itsensä kitukuurilla ja paastolla.
Sun kannattaa tarkistaa tietosi paastoamisesta. Lisäksi munissa ja lihassa on huomattavan paljon ravintoaineita verrattuna jauhoihin, riisiin, makarooniin ja margariiniin nähden.
Paastoaminen vahingoittaa elimistöä. Olet sairas.
Ihan sama mistä syystä rahat on loppu. Kuudellakympillä saa vielä nyt sen verran ruokaa, että tämän kuun kolme viimeistä viikkoa pysyy hengissä. Katsoin paikallisen Prisman valikoimista ostokset, joissa on valkuaisainetta muttei kauheasti kasviksia. Jos jakaisi ostokset eri kauppoihin, niin säästäisi vielä pari-kolme euroa, mausteet kannattaisi ostaa Tokmannilta, omenat Citymarketista jne. Lisäksi punalaputettuna voisi saada vielä pikkaisen hinnoista pois. Eikä välttämättä kannata ostaa kaikkea kerralla, vaan käydä vaikka kerran viikossa kaupassa sen mukaan, miten esimerkiksi potut ja jauheliha säilyy, jos ei ole pakastinta.
Tällaista:
Xtra spaghetti 1 kg 0,79€
Kesäperuna multa~2,80 € (40kpl)
Omena Ida Red ~3,40 € (20kpl)
Valkosipuli ~0,81 € (3kpl)
Valio Hyvä suomalainen Arki® juusto 1,25 kg 6,79 €
Rainbow 150/105g tonnikalaa paloina auringonkukkaöljyssä 4,17 € (3kpl)
Rainbow kuivatut herneet 500 g 0,49 €
Xtra tomaattimurska 400g 2,22 € (6kpl)
Xtra valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 420 g 3,90 € (6kpl)
Kotimaista ruisleipäpala 9 kpl 450 g 1,19 €
Xtra Vehnäpaahtoleipä 500 g 1,19 €
Kotimaista Sika-nauta jauheliha 400g 8,25 € (3kpl)
Kotimaista Uunilenkki 400 g 2,58 € (2kpl)
Xtra grillinakki 900 g 2,67 €
Xtra 400g margariini 60% 0,90 € (2kpl)
Xtra kananmunat M15 855 g 5,30 € (2kpl)
Meira Ruokasuola jodioitu 1kg 1,09 €
Xtra 1l rapsiöljy 3,05 €
Xtra chililastut 50 g 1,09 €
Xtra curry 80 g 1,69 €
Xtra mustapippurirouhe 80 g 2,09 €
Xtra tomaattiketsuppi 1 kg 0,76 €
Yhteensä 57,22€
Jos ostaa vielä alle euron pakastekasviksia ja halvimman sinapin, niin on kuusikymppiä mennyt.
Tosta saa: hernerokkaa, uunimakkaraa, uuniperunoita (joiden kanssa tonnikalatäyte, paputäyte), munakkaita, makkarasoppaa, makkarakastiketta, nakkikastiketta, jauhelihakastiketta, tonnikalakastiketta. Leipää juuston kanssa, kerran päivässä omena jne.
Pitäisi pysyä hengissä, vaikkei ole suositusten mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
helppoa se yksin on mutta mitä jos lapsen vaatekoko on muuttunut kesällä numeroa isommaksi eikä mikään vanha enää mahdu päälle? lapselle se on pakko vaatetta hankkia. elatustuki ja lapsilisä ovat tuloja toimeentulotuessa. 240 e pitää maksaa lapsen menot ja hankinnat osa vuokrasta ja ruoka.
Lapsen perusosa toimeentulotuessa on lähes 400 e, ei 240 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ole rahasi tuhlannut eli 500 euroa jos tässä vaiheessa kuuta jo ulvot niiden olevan loppu. Onko kaapeissasi ruokaa ostettuna vai dokasitko tai narkkasitko massisi. Olet tyhmä, mene duuniin....
330euroa mulla oli eikä 500.
50e meni heti lainanmaksuun kun oli pitänyt kaverilta viime kuussa vipata
ap
Oletko alennetulla perustoimeentulotuella, koska et ole hoitanut työkkärin asioita? Hoida asiat työkkärin kanssa heti huomenna.
En ole, vaan joudun maksamaan osan vuokrasta itse.
ap
Miksi joudut maksamaan vuokrasta osan itse? Jos laitat kaupungille hakemuksen halvemmasta asunnosta, kuuluu kelan maksaa koko nykyinen vuokra. Tämä siksi, että yrität löytää halvemman, mutta ei ole toimeentulotukiasiakkaan vika, jos sellaista ei löydy. Hae oikaisua toimeentulotukipäätökseesi!
Haen koko ajan halvempaa asuntoa, mutta kohtuullistivat vuokran silti.
Nyt ei rahat riitä elämiseen enää.ap
Lähetitkö Kelaan hakemukset sekä yksityiselle vuokranantajalle että kaupungille. Ja aina muutaman kuukauden välein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ole rahasi tuhlannut eli 500 euroa jos tässä vaiheessa kuuta jo ulvot niiden olevan loppu. Onko kaapeissasi ruokaa ostettuna vai dokasitko tai narkkasitko massisi. Olet tyhmä, mene duuniin....
330euroa mulla oli eikä 500.
50e meni heti lainanmaksuun kun oli pitänyt kaverilta viime kuussa vipata
ap
Oletko alennetulla perustoimeentulotuella, koska et ole hoitanut työkkärin asioita? Hoida asiat työkkärin kanssa heti huomenna.
En ole, vaan joudun maksamaan osan vuokrasta itse.
ap
Miksi joudut maksamaan vuokrasta osan itse? Jos laitat kaupungille hakemuksen halvemmasta asunnosta, kuuluu kelan maksaa koko nykyinen vuokra. Tämä siksi, että yrität löytää halvemman, mutta ei ole toimeentulotukiasiakkaan vika, jos sellaista ei löydy. Hae oikaisua toimeentulotukipäätökseesi!
Kelalla on vuokrarajat. Kela ei koskaan maksa koko vuokraa, jos ylittää Kelassa hyväksytyt asumismenot. Kelan toimeentulotuessa on yläraja maksettavalle vuokralle.
Kyllä maksaa jos osoittaa hakemuksin hakevansa edullisempaa. Olen itse ollut käsittelijänä ja näitä tapauksia on huomattava määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saamme myös asumistukea ja peruspäivärahaa lapsilisää ja isän maksamaan elatustukea. nämä kaikki yhteen ja vuokra pois meille jää lapsen kanssa 820 e kk laskuihin ja ruokaan se sisältää lapsilisän ja elatustuen. nyt kesällä ostin matkakortit niihin meni yli 100 e ja 100 e kk meni kaikkeen turhaan mitä tehtiin lapsen loman aikana, missään reissussa ei ole käyty 3 vuoteen. vaatteisiin ja kenkiin meni 150 e, kaikki piti uusia alushousuja ja sukkia myöten. kun olin työelämässä 3 v sitten sain aina lomarahat joilla pystyi käymään lintsillä jne. tuntuu että joka kk on jotain ylimääräisiä menoja, synttäreitä jne yritän karsia mahdollisimman paljon lapsen jutuista omista ei voi enää en ole harrastanut tai käynyt edss elokuvissa 3 vuoteen. hirvittää etukäteen talvi miten pystyy hankkimaan taas talvivaatteet ja kengät lapselle. aikuinen pärjää ilman vaateostoksia vuosia mutta lapselle on pakko tehdä hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saamme myös asumistukea ja peruspäivärahaa lapsilisää ja isän maksamaan elatustukea. nämä kaikki yhteen ja vuokra pois meille jää lapsen kanssa 820 e kk laskuihin ja ruokaan se sisältää lapsilisän ja elatustuen. nyt kesällä ostin matkakortit niihin meni yli 100 e ja 100 e kk meni kaikkeen turhaan mitä tehtiin lapsen loman aikana, missään reissussa ei ole käyty 3 vuoteen. vaatteisiin ja kenkiin meni 150 e, kaikki piti uusia alushousuja ja sukkia myöten. kun olin työelämässä 3 v sitten sain aina lomarahat joilla pystyi käymään lintsillä jne. tuntuu että joka kk on jotain ylimääräisiä menoja, synttäreitä jne yritän karsia mahdollisimman paljon lapsen jutuista omista ei voi enää en ole harrastanut tai käynyt edss elokuvissa 3 vuoteen. hirvittää etukäteen talvi miten pystyy hankkimaan taas talvivaatteet ja kengät lapselle. aikuinen pärjää ilman vaateostoksia vuosia mutta lapselle on pakko tehdä hankintoja.
Miksi ette ole osoittaneet hakevanne edullisempaa asuntoa jolloin Kela olisi maksanut vuokran kokonaan? Ei se vaadi kuin että lähettää Kelalle muutamat hakemukset parin kuukauden välein ja pitää voimassa hakemusta kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ole osoittaneet hakevanne edullisempaa asuntoa jolloin Kela olisi maksanut vuokran kokonaan? Ei se vaadi kuin että lähettää Kelalle muutamat hakemukset parin kuukauden välein ja pitää voimassa hakemusta kaupungille.
En ymmärrä. Ei Kela toimeentulotuessa maksa kenenkään vuokraa pitää hakea muut tuet ensin.
Pitäisi olla itsestään selvää että ei voi vetää kiloa lihaa viikossa, jos rahasta on tiukkaa. -eri