Muistellaan ensimmäisiä koulupäiviämme. Mikä kaikki muuttunut?
Tuntuu ainakin, että mielenterveydestä puhuttiin tuolloin vähemmän.
Tuli mieleen, kun tuttavan lapsella itsetuhoisia ajatuksia koulun aloittamiseen liittyen.
Kommentit (69)
Oli vain tyttöjä ja poikia. Kunnioitettiin auktoriteettia. Koulussa pääasiassa oli suomalaisia.
Nykyisin saisi sellaisella koulutielle, mitä aikoinaan kuljin, kuljetuksen matkan vaarallisuuden takia. Paitsi ettei se nykyään olisi niin vaarallinen, koska sen jälkeen on rakennettu ohikulkutie tuon koulumatkan ulkopuolelle yhdelle maan valtateistä.
Ei ole enää koulupäiviä lauantaisin.
Liikuntatunnilla olitiin jytäjumppaa ja tiputanssia. Ruoaksi oli keitettyjä perunoita, ruskeaa lihakastiketta ja salaattia, jossa oli kiinankaalia ja herne-maissi-paprikaa (tai säilykeananasta). Luokan nurkassa oli urkuharmoni, jolla opettaja säesti virsiä (ja muitakin lauluja). Ensimmäisellä viikolla jaettiin oppilaille omat virsikirjat. Perjaintaisin aamunavaus kokoonnuttiin kuuntelemaan oman luokan ja keskusradion sijasta jumppasaliin, jossa seurakunnan edustaja piti uskonnollisen aamunavauksen. Kaikki tulivat mukaan.
terveisin ekaluokkalainen vm. 87
Vierailija kirjoitti:
Liikuntatunnilla olitiin jytäjumppaa ja tiputanssia. Ruoaksi oli keitettyjä perunoita, ruskeaa lihakastiketta ja salaattia, jossa oli kiinankaalia ja herne-maissi-paprikaa (tai säilykeananasta). Luokan nurkassa oli urkuharmoni, jolla opettaja säesti virsiä (ja muitakin lauluja). Ensimmäisellä viikolla jaettiin oppilaille omat virsikirjat. Perjaintaisin aamunavaus kokoonnuttiin kuuntelemaan oman luokan ja keskusradion sijasta jumppasaliin, jossa seurakunnan edustaja piti uskonnollisen aamunavauksen. Kaikki tulivat mukaan.
Meilläkin aamunavaus ja uskonnollinen opetus siihen sisältyi,virret,eka luokkalainen -97.
1978 Kun aloitin koulu taipaleen, ilosena menin kouluun ei ollu Tietoa vielä koulukiusaamista, mulla oli semmoinen salkkumainen koululaukku jonka pysty lauttaan olalle tai kantaa käsissä, se on minulla vieläkin tallella Punanen jossa on koiran kuva,
Opettaja on Pikku- Lotta ( on toki ollut jo vuosi kymmeniä Eläkkeellä) Hän opetti meille säästämistä,
Lukemaan ja laskemaan ja kirjoittamaan hän oli ollu opettajajana , jo tätini ollessa koululainen , vielä opetti jotakin vuosia sen jälkeen kun ,
Olin jo kohta ylä- asteella,
Virläkin muistan Häntä laitan valokuvia Seppeleen laskusta,
Muistan kortein kirjoitan , että Ope hän Allekirjoittaa Samalla lailla Ope.
Tietysti on Hänen Nimensä ja Sukunimensä.
Eli on Ainakin kahdelta ensimmäiseltä luokalta hyvät muistot.
Tuo opettaja on nyt 93- vuotias.
📙📒
Ja Aapinenkin on tallella.
Ruoan kanssa oli otettava joko maitoa tai piimää. Laktoosittomia vaihtoehtoja ei ollut. Leipänä oli Koulunäkkiä ja jälkkärinä tuoreita kyssäkaalin palasia.
Koulu on politisoitunut ja vihervasemmisto jyllää opettajien arvomaailmassa esimerkiksi Helsingissä. Useat opettajat julistavat poliittisia kantojaan lapsille. Tätä ei tapahtunut omina kouluaikoinani.
Kävelin kouluun itse kaksoissiskoni kanssa. Meinasimme myöhästyä. Meillä oli siniset reput, joissa oli pieniä kukkia. Olin saanut uuden neonvärisen penaalin, kynän ja kumin.
Perillä luulin jostain syystä, että minä menen 1d:lle ja siskoni 1 c:lle. Ehkä kuulin kun jotain takaani huudettiin D jonoon. Menin tyytyväisenä siihen seisomaan ja katselin, että opettajani näyttää tosi kiltiltä vanhemmalta naiselta. Sitten siskoni repi minut väkisin c-jonoon kanssaan. Ajattelin tosissaan, että olisin voinut jonoa vaihtamalla vaihtaa luokkaa.
Oma opettajani paljastui nuoreksi naiseksi. Hänellä oli hevoshampaat ja ilkeä luonne. Hän kiusasi luokan ainutta muslimia, sekä kaikkia huonompien perheiden lapsia (vaikka ei tehnyt ilmoituksia vakavistakaan puutteista) kuului ilmeisesti hellareihin ja oli fanaattisen uskonnollinen.
Menin kouluun -83. Mulla oli punainen reppu jossa hevosen kuva, olin maalaislikka ja päässyt Tampereelle papan luo kylään. Pappa vei reppukauppaan. Koulupäivästä en kyllä enää muista enempiä. Varmaan saatiin aapiset ja tutusteltiin. Joukko-oppi oli ihan kummallista matikassa. Vessaan mentiin ulkokautta ja siellä oli pitkä oveton koppirivi, pytyissä vetonarut. Onneksi en ollut murrosiässä siinä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin aamunavaus ja uskonnollinen opetus siihen sisältyi,virret,eka luokkalainen -97.[/quote
]
Meilläkin oli aamunavaukset ja luokassa harmooni jolla opettaja laulatti hengellisiä lauluja. Muutenkin laulettiin alakoulussa tosi paljon . Aloitin -83
Muistaako joku ekan koulupäivän? Muistan etäisesti, että äiti seisoi luokan ovella. En muuta.
Kirjat saatiin omaksi ja ne piti päällystää.
Ensimmäisenä päivänä saatiin myös reissuvihkot koska Wilmaa ei vielä ollut.
Koulussa oli ensimmäisenä päivänä ruoaksi spagettia ja jauhelihakastiketta eikä sitä enää koskaan sen jälkeen ollut, on jäänyt mieleen ja harmitti kovasti.
Muistan vieläkin mitä söin ensimmäisenä koulupäivänä aamupalaksi ja mitä minulla oli päällä, söin paahtoleivän kurkulla ja vadelmateetä maidolla ja sokerilla, minulla oli punainen huppari ja siniset lökärit jalassa.
Koulureppu tuntui valtavan suurelta.
Jokin vakuutusyhtiö oli lahjoittanut Keltanokka liikenteessä-lippikset.
Edellinen jatkaa, minua siis harmitti ettei spagettia enää tuon jälkeen tarjottu koulussa koska se oli lempiruokaani ja olin hyvilläni että koulussako on näin hyvät ruuat.
Sitä riemua ei kauaa kestänytkään :(
Meillä useimmilla oli vanhemmat mukana ensimmäisenä päivänä ainakin osan päivästä.
Muistan myös että ensimmäisenä koulupäivänä paras ystäväni oli vihainen koska istuin erään toisen tytön vieressä, paikat kun oli ennalta määrätyt.
Tämä paras kaverini oli samaan aikaan eskarissa kanssani ja hänen mielestään en olisi saanut olla muiden kanssa koska muut olivat syntisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää koulupäiviä lauantaisin.
Hitto sä oot vanha. Hienoa että osaat käyttää nettiä
Minäkin olen niin hiton vanha, että olen käynyt lauantaisin koulua. Ja tiedätkö, olen niin vanha, että käytin tietokonetta töissä kun äitisi vaihtoi sulle vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin aamunavaus ja uskonnollinen opetus siihen sisältyi,virret,eka luokkalainen -97.
Perinteet ne vain säilyvät. Itse menin ekalla -83 eli jo 40 vuotta sitten. Samat meiningit, paitsi että meillä oli se jumppasalin aamunavaus keskiviikkoisin. Siellä seistiin ja aina joku pyörtyi.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako joku ekan koulupäivän? Muistan etäisesti, että äiti seisoi luokan ovella. En muuta.
Muistan että kävelin siskojen kanssa eikä äiti tai isä voineet saattaa. Opettaja oli vanhempi nainen ja saatiin aapiset.
Reppu oli keinonahkainen ja salkun mallinen. Luokassa istuttiin tyttö poika pareittain. Iltapäiväpäivä toimintaa ei järjestetty koulun puolesta. Koulumatkat kuljettiin sen lähimpänä asuvan tytön tai pojan kanssa. Kännyköitä ei ollut.
Muistan, että ylläni oli valkoinen lyhythihainen pusero ja ruskea puolihame. Luokassa oli vanhanaikaiset kahdenhengen pulpetit, istuimme aina tyttö ja poika vierekkäin. Minun vierustoverini oli Jussi.
Kouluun piti viedä ruokatuntia varten maito ja leipä mukana. Maito laitettiin ruskeaan lasipulloon, jossa oli ostettu kaupasta kermaa ja voileivät käärittiin rapisevaan voipaperiin. Ruoaksi oli aina puuro, velliä tai keittoa, joka syötiin oman pulpetin ääressä.
Olin odottanut innolla koulua ja sitä oli kiva käydä. Vastatessa piti nousta seisomaan pulpetin viereen. Välitunneilla leikittiin kaikenlaisia yhteisleikkejä ja hypättiin kumpparia ja narua.
Ihan ekoista koulupäivistä muitan että satoi jatkuvasti vettä. Välitunnilla seisoin katoksessa ja katselin vierestä leikkejä ja koulukiusaamista. Oppitunneilla oli aakkosia ja askartelua.