Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Suru ei ole sairaus", sanoi työterveyslääkäri ja passitti minut töihin. Saako isoissa työpaikoissa sairaslomaa läheisen kuoleman vuoksi?

Raskas kesä
10.08.2023 |

Puolisoni menehtyi alkukesästä yllättäen ja työterveyspalvelun lääkäri sanoi, että työnantajan kanssa on sovittu, että suru ei ole sairaus vaan tervekin ihminen tuntee tässä tilanteessa surua. Jouduin suuntaamaan suoraan töihin!

Sitten menikin melkein kolme viikkoa aika sumussa töissä hautajaisia valmistellen. Onneksi kesäloma koitti ja pääsin käymään tätä läpi.

Kaiken huipuksi työnantaja otti palkasta "aiheettomaan" työterveyskäyntiin kuluneen ajan.

Kyseessä pieni työnantaja. Saako isoissa työpaikoissa näissä tilanteissa sairaslomaa?

Kommentit (842)

Vierailija
661/842 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaankin riippuu mitä työtä tekee. Itse en kyennyt päiväkotityötä tekemään viikkoon, kun menetin minulle läheisen isäni yllättäen 21-vuotiaana. . Olisi ollut lapsillekin ahdistavaa , kun olisin purskahdellut itkuun vähän väliä.

Vuorotteluvapaalla ollessani olin 30v, äiti kuoli yllättäen, oli minulle vielä läheisempi kuin isä. Kuitenkin suuresta menetyksestä toipuminen oli jo kerran koettu, ja tein vapaallani fyysistä työtä miehen maatalousyrityksessä. Koska tein fyysistä työtä yksinäisyydessä, omassa tahdissani, se jopa auttoi minua kestämään suruani. Eläimet, lannan luonti, metsä..

nykymaailman pahin kasvatusvirhe on suojella lapsia elämältä ja tunteilta. Lapsi ei kuole siihen, jos saa tietää tai huomaa, että hoitajalla on surua. Tai että hoitaja itkee.

Muistan omasta lapsuudestani, kun erään päiväkofin työntekijän mies oli kuollut töissä ja hän sitten kulki töissä mustissaan ja välillä pyyhki silmiään. Meille lapsille selitettiin asia hyvin, kerrottiin, että elämässä on joskus suruakin, keskusteltiin siitä olemmeko me jo kohdanneet surua ja niin edespäin. Siitä seurasi se, että me lapset veimme kaikki sille päiväkodin tädille pehmoleluja syliin ja kerroimme, että nämä myös auttavat. Kun täti pyyhki kyyneleensä yhteen nenäliinaan, niin joku lapsi vei hänelle uuden. Siinä me yhteisönä kuljimme yhdessä eikä meitä lapsia ahdistanut tädin itkuisuus, koska tiesimme mistä se johtuu. Opimmepahan sitten näin huomioimaan toistakin ihmistä.

Vierailija
662/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro.

2003 tuttavani työkaveri sai viikon sairauslomaa kissan kuoleman vuoksi. Kertoi työterveydessä miten masentui ja traumasoitui kun joutui vielä itse hautaamaan kissan. Tämä tapahtui keskikokoisen kaupungin täysin omistamassa osakeyhtiössä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani henkilö oli 6kk sairaslomalla lapsensa kuoleman jälkeen. Jäi siitä suoraan kesälomalle enkä itseasiassa tiedä, että palasiko silloinkaan vielä töihin. Iso työnantaja kyseessä eikä ollut mitään ongelmaa työnantajan puolelta. Jännä, että isot firmat on näissä asioissa inhimillisempiä.

Ei siinä mitään jännää ole. Isossa firmassa on huomattavasti enemmän resursseja hoitamaan ne työtehtävät saikun ajan. Pienessä firmassa ko. henkilö saattaa olla ainoa joka juuri sen työn osaa ja pystyy hoitamaan. Hiton kallista rekrytä ja kouluttaa siihen sijainen

Vierailija
664/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on terve, jos hän kokee surua puolison kuoltua. Terve ei ole sairas. T. pienen firman tj

Vierailija
665/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo edes laillista? Hakisin ihan jo pituuttani yksityiseltä vähintään kahden viikon sairasloman.

meillä (just pikku firma) työn antaja ei hyväksy muiden lääkärien todistuksia vaan pitää käydä työ terveys lääkärillä ja se ei anna esim. tällaisissa tilanteissa saikkua. flunssa ja kuumekaan ei oikeuta vaan käskee ottamaan lääkettä ja työnantaja antaa fyysisesti kevyempää työtä. ja toi lääkäri käynti on palkaton poissaolo.

Vierailija
666/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan naurettavaa. Lääkäri on sopinut työnantajan kanssa

Vaihda työpaikkaa.

Tämä kuullostaa jopa rikolliselta. Ei lääkäri voi työnantajan kanssa sopia muuta kuin, että hoitaa työterveyden ja lähettää laskut.

Vierailija
667/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo edes laillista? Hakisin ihan jo pituuttani yksityiseltä vähintään kahden viikon sairasloman.

meillä (just pikku firma) työn antaja ei hyväksy muiden lääkärien todistuksia vaan pitää käydä työ terveys lääkärillä ja se ei anna esim. tällaisissa tilanteissa saikkua. flunssa ja kuumekaan ei oikeuta vaan käskee ottamaan lääkettä ja työnantaja antaa fyysisesti kevyempää työtä. ja toi lääkäri käynti on palkaton poissaolo.

Kaikki lääkärintodistukset käyvät. Liittoon yhteyttä.

Vierailija
668/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani henkilö oli 6kk sairaslomalla lapsensa kuoleman jälkeen. Jäi siitä suoraan kesälomalle enkä itseasiassa tiedä, että palasiko silloinkaan vielä töihin. Iso työnantaja kyseessä eikä ollut mitään ongelmaa työnantajan puolelta. Jännä, että isot firmat on näissä asioissa inhimillisempiä.

Ei siinä mitään jännää ole. Isossa firmassa on huomattavasti enemmän resursseja hoitamaan ne työtehtävät saikun ajan. Pienessä firmassa ko. henkilö saattaa olla ainoa joka juuri sen työn osaa ja pystyy hoitamaan. Hiton kallista rekrytä ja kouluttaa siihen sijainen

Yrittäjä voi ihan itse tehdä jos on niin vaikeaa. Vai eikö työt kiinnosta.

Vierailija
669/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Silloinhan työntekijää ei alun alkaenkaan tarvita joten ei tartte saikuista huolehtia

Vierailija
670/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni kuoli yllättäen kun olin parikymppinen. Tein silloin keikkatöitä opiskelun ohella ja ei ollut yhtään vuoroa sovittuna, joten lähdin vaan perheen. En ilmoittanut lisään mihinkään. Jos olisin ollut toisenlaisessa työssä noin todellakin olisin tarvinut sairaslomaa työkyvyttömyyden vuoksi.

Koko tilanne vaikutti mm. muistiin ja toimintakykyyn, millä olisi ollut suurin vaikutus työkykyyn. Esimerkiksi saatoin yhtäkkiä unohtaa mitä olin tekemässä tai mihin menossa, samoin jos tein jotain niin huomasin yhtäkkiä tekeväni jotain ihan järjetöntä. Ei sellaisesta olisi tullut töissä mitään. Siskoni myös asui toisessa maassa sekä myös muu perhe, joten senkään vuoksi en olisi voinut olla töissä.

Vierailija
671/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkärintodistukset käyvät. Liittoon yhteyttä.

Väärin. Työnantajalla on direktio-oikeus vaatia työterveyslääkärin käyttöä ja myös oikeus päättää kelpaako lääkärintodistus palkalliseen sairauslomaan. Työkyvyttömyyden toteaa lääkäri, palkallisuuden työnantaja.

Yleensä kyllä kuume ja flunssa on ihan kelvollinen syy työkyvyttömyydelle, mutta siinäkin on tapauskohtaista harkinnanvaraa. Jos jollain on viikoittain kuumetta ja flunssaa, yleensä alku- tai loppuviikosta ja aina välittömästi ennen lomaa ja loman jälkeen niin kyllähän siinä tietty epäily herää

Vierailija
672/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saa saikkua meillä sen päivän, jolloin tieto kuolemasta tulee. Joskus kai myös seuraavan päivän. Meillä on mahdollisuus pyytää palkatonta vapaata tai vuosilomaa. Lähiomaisen hautajaispäivä on palkallinen vapaa, jos sattuu työpäiväksi.

Vierailija
673/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lähiomainen kuoli aamuyöstä jolloin sain tiedon. Menin aamulla töihin. Tein työpäivän. Lähdin kotiin ja matkalla huusin kuin hyeena surua pois sekä itkin tietty. Ihmiset katsoivat mutta ajattelin katsokoon.

Sen jälkeen olin ihan normaalisti töissä. Koville otti mutta selvisin.

Vierailija
674/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni kuoli yllättäen kun olin parikymppinen. Tein silloin keikkatöitä opiskelun ohella ja ei ollut yhtään vuoroa sovittuna, joten lähdin vaan perheen. En ilmoittanut lisään mihinkään. Jos olisin ollut toisenlaisessa työssä noin todellakin olisin tarvinut sairaslomaa työkyvyttömyyden vuoksi.

Koko tilanne vaikutti mm. muistiin ja toimintakykyyn, millä olisi ollut suurin vaikutus työkykyyn. Esimerkiksi saatoin yhtäkkiä unohtaa mitä olin tekemässä tai mihin menossa, samoin jos tein jotain niin huomasin yhtäkkiä tekeväni jotain ihan järjetöntä. Ei sellaisesta olisi tullut töissä mitään. Siskoni myös asui toisessa maassa sekä myös muu perhe, joten senkään vuoksi en olisi voinut olla töissä.

Kun ei kaikki työkyvyttömyyttä aiheuttava ole palkallista! Esimerkiksi työuupumus aiheuttaa muistin ja keskittymisen vaikeuksia ja siitä voi saada sairauslomaa (ei ole työkykyinen), mutta se on palkatonta. Sinänsä se on ihan sama pyytääkö palkattoman vapaan työkyvyttömyyden perusteella vai henkilökohtaisella syyllä.

Vierailija
675/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienyrityksissä saa varmasti helpommin.

Vierailija
676/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä useimmiten ainakin pienissä firmoissa tekee suurimman osan duuneista, hänellä ei katsos ole n.s vapaa-aikaa lomallakaan. Kantaa myös riskit toisin kuin työntekijä.

Vierailija
677/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin työt siihen paikkaan kun mieheni kuoli. Helppo päätös kun sain hyvät henkivakuutusrahat. Mutta en olisi kyennytkään enää tekemään samaa työtä. Meni elämä kaikilta osin niin uusiksi.

Vierailija
678/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varmaankin riippuu mitä työtä tekee. Itse en kyennyt päiväkotityötä tekemään viikkoon, kun menetin minulle läheisen isäni yllättäen 21-vuotiaana. . Olisi ollut lapsillekin ahdistavaa , kun olisin purskahdellut itkuun vähän väliä.

Vuorotteluvapaalla ollessani olin 30v, äiti kuoli yllättäen, oli minulle vielä läheisempi kuin isä. Kuitenkin suuresta menetyksestä toipuminen oli jo kerran koettu, ja tein vapaallani fyysistä työtä miehen maatalousyrityksessä. Koska tein fyysistä työtä yksinäisyydessä, omassa tahdissani, se jopa auttoi minua kestämään suruani. Eläimet, lannan luonti, metsä..

nykymaailman pahin kasvatusvirhe on suojella lapsia elämältä ja tunteilta. Lapsi ei kuole siihen, jos saa tietää tai huomaa, että hoitajalla on surua. Tai että hoitaja itkee.

Muistan omasta lapsuudestani, kun erään päiväkofin työntekijän mies oli kuollut töissä ja hän sitten kulki töissä mustissaan ja välillä pyyhki silmiään. Meille lapsille selitettiin asia hyvin, kerrottiin, että elämässä on joskus suruakin, keskusteltiin siitä olemmeko me jo kohdanneet surua ja niin edespäin. Siitä seurasi se, että me lapset veimme kaikki sille päiväkodin tädille pehmoleluja syliin ja kerroimme, että nämä myös auttavat. Kun täti pyyhki kyyneleensä yhteen nenäliinaan, niin joku lapsi vei hänelle uuden. Siinä me yhteisönä kuljimme yhdessä eikä meitä lapsia ahdistanut tädin itkuisuus, koska tiesimme mistä se johtuu. Opimmepahan sitten näin huomioimaan toistakin ihmistä.

On eri asia pyyhkiä silmiään ja vähän itkeskellä kuin itkeä koko ajan ja olla kykenemätön mihinkään. Niin eri tavoi ihmiset reagoivat ja surua kokevat/kestävät. Kyllä `holtiton`ja jatkuvasti parkuva voimaton aikuinen voi olla pelottava. Sairasloman jälkeen voi olla alakuloinen ja pyyhkiä välillä silmkulmia ja lapset oppia osoittamaan empatiaa.

Vierailija
679/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei kaikki työkyvyttömyyttä aiheuttava ole palkallista! Esimerkiksi työuupumus aiheuttaa muistin ja keskittymisen vaikeuksia ja siitä voi saada sairauslomaa (ei ole työkykyinen), mutta se on palkatonta. Sinänsä se on ihan sama pyytääkö palkattoman vapaan työkyvyttömyyden perusteella vai henkilökohtaisella syyllä.

Jotenkin kauheata että työ aiheuttaa uupumusta ja työkyvyttömyyttä mutta ei oikeuta korvaukseen. Työperäistä kuitenkin.

Vierailija
680/842 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin saada yhteensä 5 päivää sairaslomaa äitini kuoleman vuoksi. Ensin kolme päivää, kun sain tietää, että on parantumattomasti sairas ja elinaikaa n. 1-2 viikkoa ja sitten vielä pari päivää saattohoitoon.